Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nilkkamurtumasta toipumiseen takapakkia

peksu
19.02.2019 |

Nilkka murtui ulkokehräsen kohdalta heinäkuussa 2018. Ei leikattu. Nilkka toipui hyvin ja pystyin jo juoksemaan lokakuun lopussa. Hiihtämisen aloitin joulukuun alkupuolella. Fysioterapian aloitin heti kipsin poiston jälkeen syyskuussa.

Mutta nyt tammikuussa tein ison virheen ja aloitin intervalli-juoksut uudelleen, mitä olin harrastanut ennen murtumaa. Tein näitä harjoituksia pari kappaletta. Ilmeisesti nilkka ei ollutkaan vielä toipunut riittävästi vaan se kipeytyi ja jäykistyi uudelleen.

Nyt tätä vaihetta on kestänyt noin 1,5 kk, ja nilkka on edelleen jäykkä. Röntgen ei paljasta mitään. Murtuma on hyvin luutunut, joten kyse lienee pehmytkudoksen vammasta. Mulla ei ole tällä hetkellä voimassaolevaa vakuutusta vaan se tulee uuden työnantajan toimesta voimaan vasta huhtikuussa. En haluaisi odottaa vielä 6 viikkoa ortopedille pääsyä vakuutusyhtiön piikkiin.

Mitä tässä pitäisi tehdä??? Julkisella tuskin pääsen ortopedille ja magneettiin ainakaan kovin nopeasti.

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
19.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nilkka tuntuu melkein koko ajan jäykältä myös levosta. Myös jalkaterän alueella tuntuu ajoittain kihelmöintiä. Kävely on hankalaa enkä pysty kävelemään nopeasti. Ap.

Vierailija
2/26 |
19.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiiä, mutta joku fysioterapeutti vois mobilisoida sen nilkan ja antaa jotain liikkeitä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
19.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiiä, mutta joku fysioterapeutti vois mobilisoida sen nilkan ja antaa jotain liikkeitä?

Silleen hallitusti venyttää sitä nilkkaa, että liikerata palautuu.

Vierailija
4/26 |
19.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin toissapäivänä hierojalla joka mobilisoi nilkkaa. Siitä oli hetken apua, mutta jo seuraavana päivänä nilkka oli taas jäykkä. Tosin kävin kävelemässä heti samana iltana kuin nilkka hierottiin noin 5 km. Hieroja antoi siihen luvan. Ehkä sekin oli virhe. Pitäisi olla maltillisempi! Ap.

Vierailija
5/26 |
19.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko varma, että pääset uuden työnantajan piikkiin tutkituttamaan tuota nilkkaasi?

Vierailija
6/26 |
19.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko varma, että pääset uuden työnantajan piikkiin tutkituttamaan tuota nilkkaasi?

Niinpä. Yleensä työnantajan maksettavaksi kuuluu vain vaivat ,jotka aiheutuu työstä. Muualla sattuneet tapaturmat ja flunssat ym. Kuuluvat ihan normaalin terveydenhoidon piiriin- ei työterveyden.

Vierailija
7/26 |
19.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kävi vähän samoin. Tuntui, että nilkka oli parantunut, mutta rasituksessa kipeytyi uudestaan ja sitä kesti kolmisen kuukautta. Jouduin umpparileikkaukseen ja pari viikkoa elelemään vähän hissukseen ja tadaa, nilkka parani, eikä ole enää kipeytynyt. Mullakaan ei röntgenissä näkynyt mitään ja selvästi askellus ei ollut ihan normaalia.

Vierailija
8/26 |
19.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, varmistin asian HR:ltä. Ap.

Vierailija
9/26 |
19.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla kävi vähän samoin. Tuntui, että nilkka oli parantunut, mutta rasituksessa kipeytyi uudestaan ja sitä kesti kolmisen kuukautta. Jouduin umpparileikkaukseen ja pari viikkoa elelemään vähän hissukseen ja tadaa, nilkka parani, eikä ole enää kipeytynyt. Mullakaan ei röntgenissä näkynyt mitään ja selvästi askellus ei ollut ihan normaalia.

Kiitos tästä! Olen miettinyt pääni puhki pitäisikö minun vain lepuuttaa tätä vai tehdä fyssarien antamia harjoituksia.

Millä tavalla nilkkasi kipeytyi uudelleen? Missä kohti nilkkaa kipu oli? Oliko sitä myös jalkaterässä? Ap.

Vierailija
10/26 |
19.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä. Yleensä työnantajan maksettavaksi kuuluu vain vaivat ,jotka aiheutuu työstä. Muualla sattuneet tapaturmat ja flunssat ym. Kuuluvat ihan normaalin terveydenhoidon piiriin- ei työterveyden.

Mulla on vakuutus työnantajan kautta vakuutusyhtiössä joka astuu voimaan huhtikuussa. Soitin ja varmistin asian, että pääsen huhtikuussa ortopedille. Mutta en taida jaksaa odottaa sinne asti.

Vierailija
11/26 |
19.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on vakuutus työnantajan kautta vakuutusyhtiössä joka astuu voimaan huhtikuussa. Soitin ja varmistin asian, että pääsen huhtikuussa ortopedille. Mutta en taida jaksaa odottaa sinne asti.

Oot kyllä kärsimätön luonne...

Vierailija
12/26 |
19.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oot kyllä kärsimätön luonne...

Kenties mutta kun en tiedä teenkö tälle nilkalle vielä lisää vahinkoa jos kävelen sillä pidempiä matkoja. Mun on pakko kuitenkin hoitaa pakolliset asiat kuten kaupassa ja töissä käynti, missä pitää kävellä. Olis hyvä saada tästä joku diagnoosi jotta tiedän miten tätä pitää hoitaa tai kuntouttaa. Ap.

Vierailija
13/26 |
19.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

bump

Vierailija
14/26 |
19.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

bump

Vierailija
15/26 |
19.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paraniko nilkka lopulta kokonaan?

Vierailija
16/26 |
19.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin oli murtunut nilkka todella pitkään jäykkä, eikä vuosiin suoristunut samalla tavalla kun terve jalka.

Kyllä siinä kuukausia meni että parani, vaikka itse murtuma ei ollut paha, ennemminkin hiusmurtuman tyyppinen.

Vierailija
17/26 |
19.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hallanvaara kirjoitti:

Minullakin oli murtunut nilkka todella pitkään jäykkä, eikä vuosiin suoristunut samalla tavalla kun terve jalka.

Kyllä siinä kuukausia meni että parani, vaikka itse murtuma ei ollut paha, ennemminkin hiusmurtuman tyyppinen.

Taisit kuntouttaa nilkkaasi viisaammin kuin minä. Pitikin mennä tekemään niitä intervalleja vain 6 kk murtuman jälkeen!

Mullakin nilkka on edelleen jäykkä, vaikka oon nyt koittanut venyttää sitä. Ja juuri nyt tuntuu että nuo pehmytkudokset vain ärtyy kun nilkkaa venyttää. Ehkä pitäisi vaan lepuuttaa tätä joku 1-2  viikkoa? Ap.

Vierailija
18/26 |
19.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lepuuttele välillä, kyllä se siitä varmasti rauhoittuu.

Vierailija
19/26 |
19.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hallanvaara kirjoitti:

Lepuuttele välillä, kyllä se siitä varmasti rauhoittuu.

Niin kai se täytyy. Rohkaisevaa lukea että muut ovat toipuneet nilkkavammastaan. Pitäisi vaan malttaa, vaikka meno- ja lenkkihalut ovat hirvittävät.

Vierailija
20/26 |
19.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maltti on valttia. Juokseminen kuormittaa törkeesti nilkkaniveltä. Vaihda juokseminen uimiseen tms ja ota rauhallisesti. Nilkkamurtuman jälkeen voi mennä vuosikin että alkaa olemaan normaalissa tilassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi kuusi