Nilkkamurtumasta toipumiseen takapakkia
Nilkka murtui ulkokehräsen kohdalta heinäkuussa 2018. Ei leikattu. Nilkka toipui hyvin ja pystyin jo juoksemaan lokakuun lopussa. Hiihtämisen aloitin joulukuun alkupuolella. Fysioterapian aloitin heti kipsin poiston jälkeen syyskuussa.
Mutta nyt tammikuussa tein ison virheen ja aloitin intervalli-juoksut uudelleen, mitä olin harrastanut ennen murtumaa. Tein näitä harjoituksia pari kappaletta. Ilmeisesti nilkka ei ollutkaan vielä toipunut riittävästi vaan se kipeytyi ja jäykistyi uudelleen.
Nyt tätä vaihetta on kestänyt noin 1,5 kk, ja nilkka on edelleen jäykkä. Röntgen ei paljasta mitään. Murtuma on hyvin luutunut, joten kyse lienee pehmytkudoksen vammasta. Mulla ei ole tällä hetkellä voimassaolevaa vakuutusta vaan se tulee uuden työnantajan toimesta voimaan vasta huhtikuussa. En haluaisi odottaa vielä 6 viikkoa ortopedille pääsyä vakuutusyhtiön piikkiin.
Mitä tässä pitäisi tehdä??? Julkisella tuskin pääsen ortopedille ja magneettiin ainakaan kovin nopeasti.
Kommentit (26)
Vierailija kirjoitti:
Maltti on valttia. Juokseminen kuormittaa törkeesti nilkkaniveltä. Vaihda juokseminen uimiseen tms ja ota rauhallisesti. Nilkkamurtuman jälkeen voi mennä vuosikin että alkaa olemaan normaalissa tilassa.
Kävin tänään lääkärissä. Määräsi kuukauden täyslevon. Ei edes uimista eikä pyöräilyä. Ainoastaan pakolliset arkikävelyt. Fyssarin antamia venytyksiä saa kuitenkin tehdä. Katsotaan auttaako tämä. Ap.
Vierailija kirjoitti:
Minulla kehittyi murtuman aikana melko kova alkoholismi ja tätä on nyt jatkunut tietyntyyppisesti jo 14-vuotta. Välillä aika kuivana ja sitten kovia putkia takana.
Kannattaa miettiä mitä sen 5kk murtuman aikana puuhastelee. Olisi pitänyt ehkä vedellä leukoja ja nostella painoja dokailun sijan, mutta minkäs juoksija voi. Ei sitä voi muuttaa itseään painonnostajaksi hetkessä tai alkaa himorunkkariksikaan.
Tavallaan yhteiskunnan vika että alkoholia saa niin helposti kaupasta.
Kuntoutuiko nilkkasi kuitenkin ennalleen? Ap.
Hyvä että ap. on aktiivinen asiassa, vaikka ehkä menikin eka kuntoutus yli.
Yleensä se on toisinpäin , unohtuu kuntoutukset ekan pikku kokeilun jälkeen .
Vierailija kirjoitti:
Hyvä että ap. on aktiivinen asiassa, vaikka ehkä menikin eka kuntoutus yli.
Yleensä se on toisinpäin , unohtuu kuntoutukset ekan pikku kokeilun jälkeen .
Itse kuntoutus meni ihan hyvin mutta se 6 kk murtumasta tehty intervalliharjoitus oli pehmytkudoksille liikaa. Nyt sitten täyslepoa tulevat viikot.
Kävelin eilisen illan varalta yhdellä kyynärsauvalla niin ettei kipeälle nilkalle tullut täytttä painovarausta. Varovasti liikkeelle! Ap.
Minulla kehittyi murtuman aikana melko kova alkoholismi ja tätä on nyt jatkunut tietyntyyppisesti jo 14-vuotta. Välillä aika kuivana ja sitten kovia putkia takana.
Kannattaa miettiä mitä sen 5kk murtuman aikana puuhastelee. Olisi pitänyt ehkä vedellä leukoja ja nostella painoja dokailun sijan, mutta minkäs juoksija voi. Ei sitä voi muuttaa itseään painonnostajaksi hetkessä tai alkaa himorunkkariksikaan.
Tavallaan yhteiskunnan vika että alkoholia saa niin helposti kaupasta.