Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi enää ei juuri näe "erilaisia" nuoria?

Vierailija
19.02.2019 |

Suurin osa on kuin samasta muotista tulleita.

Minun nuoruudessani oli ns. tavisten lisäksi ainakin mm. emoja, gootteja, pissiksiä, nörttejä ja japsiernuja. Mihin erilaiset tyylit ovat kadonneet?

Kommentit (60)

Vierailija
21/60 |
19.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse 80-luvun yläastelaisena olen miettinyt samaa. Nyt on kaikki yhtä puusta veistettyjä. Meillä oli hevarit, snobit, punkkarit, tavikset ja hoppareitakin alkoi jo hieman olla. Myös taviksilla oli paljon eroa hiustyyleissä, oli lyhyttä, pitkää, säkkärää, otsatukkaa ja ilman otsista, kun nykyään kaikilla tytöillä tuntuu olevan pitkät hiukset jakauksella.

Jep, olen vm -71, mun nuoruudessa pitkät hiukset keskijakauksella oli korkeintaan jollain "hikarilla"...

JHassua mutta muistan vieläkin sen yhden ainoan tytön 80-luvun lopun yläasteelta,  jolla oli keskijakaus. Muille jakaus oli kauhistus jota piti välttää lakoin, hiuspannoin tai leikkaamalla hiukset hyvin lyhyeksi.

Mä olin ala-asteella 80-luvulla ja olin itse just sellainen keskijakaustyyppi. Mulla oli myös päänpintaa myöten vedetty epämuodikas matala, löysä ponnari ja mua kiusattiinkin jopa siitäkin, kun en laittanut hiuksiani pöyheästi ja reippaasi kasarityyliin, vaan annoin hiusteni roikkua luimusti. Olin luokan "hikari" ja tyttönörtti sekä kiusattu.

Vierailija
22/60 |
19.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse 80-luvun yläastelaisena olen miettinyt samaa. Nyt on kaikki yhtä puusta veistettyjä. Meillä oli hevarit, snobit, punkkarit, tavikset ja hoppareitakin alkoi jo hieman olla. Myös taviksilla oli paljon eroa hiustyyleissä, oli lyhyttä, pitkää, säkkärää, otsatukkaa ja ilman otsista, kun nykyään kaikilla tytöillä tuntuu olevan pitkät hiukset jakauksella.

Jep, olen vm -71, mun nuoruudessa pitkät hiukset keskijakauksella oli korkeintaan jollain "hikarilla"...

JHassua mutta muistan vieläkin sen yhden ainoan tytön 80-luvun lopun yläasteelta,  jolla oli keskijakaus. Muille jakaus oli kauhistus jota piti välttää lakoin, hiuspannoin tai leikkaamalla hiukset hyvin lyhyeksi.

Eli erilaisuus ei ollut yhtään sen hyväksytympää silloin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/60 |
19.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

beatlesgroupie kirjoitti:

Kyllä niitä vieläkin löytyy rutkasti. Ehkä ongelma on vaan siinä, ettet etsi kunnolla.

Ei kun niitä massasta poikkeavia ei ihan oikeasti ole tai on huomattavan paljon vähemmän kuin ennen.

Yläkoulun ope

Kyllä niitä edelleen on. 

t. Nuoriso-ohjaaja

Vierailija
24/60 |
19.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on sinänsä ihan positiivista, että mm. japanityyli on kadonnut. Veikkaan silti oikeaksi selitykseksi sitä, että ne alakulttuureihin kuuluvat nuoret ovat nykyään syrjäytyneitä ja istuvat kotonaan/liikkuvat vain sellaisina aikoina ja paikoissa, missä "normivaltavirtaa" edustava ei heihin juuri törmää.

Vierailija
25/60 |
19.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On erilaisuutta. Yläkoulun opena näkee koko kirjon, ja se on minusta värikkäämpi kuin 80-luvulla, jolloin kaikilla oli farkut ja college. Nykyään on ne tavikset kollareineen, hienommin laittautuvat muotivaatteineen, erikoisemmat esim punkkarityyliset/skinityypit/luontotyypit jne.

Tietysti ne muodikkaat tyypit instaluvineen ovat näkyvimmät, eikä niitä muita niin helposti huomaa.

Vierailija
26/60 |
19.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On erilaisuutta. Yläkoulun opena näkee koko kirjon, ja se on minusta värikkäämpi kuin 80-luvulla, jolloin kaikilla oli farkut ja college. Nykyään on ne tavikset kollareineen, hienommin laittautuvat muotivaatteineen, erikoisemmat esim punkkarityyliset/skinityypit/luontotyypit jne.

Tietysti ne muodikkaat tyypit instaluvineen ovat näkyvimmät, eikä niitä muita niin helposti huomaa.

Nykyään ilmeisesti ne erot ovat hienovaraisempia. Joskus 80- ja 90-luvun Helsingin katukuvassa huomasi punkkareita ja skinejä ym. ja he erottuivat erittäin selkeästi. Vastaavia ulkoisesti niin selkeästi erottuvia "heimoja" ei enää näe; ehkä se itsensäilmaisu ilmenee verkossa ja ei tarvitse enää vaatteilla erottautua samaan tapaan (?).

Vierailija
27/60 |
19.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Räväkkyys on niin keski-ikäistä. Ainahan nuoret yrittää olla erilaisia kuin vanhempansa. Nyt ollaan hillittyjä. Parinkymmenen vuoden kuluttua tämä nykyinen muoti on keski-ikäistä, ja silloin ehkä ollaan kokeilunhaluisempia taas.

Vierailija
28/60 |
19.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

80 luvulla myös naureskeltiin kun eräs kulki aina merkki verkkarit jalassa kun tuolloin kiinnitti huomiota.

Vierailija
29/60 |
19.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyään ilmeisesti ne erot ovat hienovaraisempia. Joskus 80- ja 90-luvun Helsingin katukuvassa huomasi punkkareita ja skinejä ym. ja he erottuivat erittäin selkeästi. Vastaavia ulkoisesti niin selkeästi erottuvia "heimoja" ei enää näe; ehkä se itsensäilmaisu ilmenee verkossa ja ei tarvitse enää vaatteilla erottautua samaan tapaan (?).

Kyllä ne koulussa erottuvat ihan selvästi. Ei meillä 80-luvulla koulussa noita oikeasti ollut yhtään. Hevareilla oli bandicolleget, kaikilla samalla tavalla pörröinen tukka, ja kaikilla farkut. Nykyään tyttö saa esim laittaa mekon kouluun, mikä 80-luvulla olisi ollut ihan täysi mahdottomuus.

Vierailija
30/60 |
19.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisitteko yläkoulun opet laittaa paikkakuntia tai edes vähän suuntaa, missä näitä erilaisia nuoria edelleen on? Tuo ei auta yhtään että yksi sanoo että ei ole enää ernuja ja toinen sanoo että on. Itse en ole nähnyt yläasteelaisia ernuja hetkeen, mutta yli parikymppisiä kyllä. Helsinki.

Vierailija
31/60 |
19.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä ja kiinnostava kysymys. En ole aiemmin kiinnittänyt tuohon huomiota, mutta nyt kun sanoit, niin tottahan se on. En tiedä mistä johtuu.

Tämä yhteneväisyys ei koske vaan meitä suomalaisia, vaan myöskin venäläiset ja virolaiset ym pukeutuvat samalla tavalla kuin muu kansa, eikä heitä eroita meistä muu kuin kieli.

Ainoat erilaiset ovat tietysti nuo alistetut kaapuhahmot ja romanit.

Vierailija
32/60 |
19.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisitteko yläkoulun opet laittaa paikkakuntia tai edes vähän suuntaa, missä näitä erilaisia nuoria edelleen on? Tuo ei auta yhtään että yksi sanoo että ei ole enää ernuja ja toinen sanoo että on. Itse en ole nähnyt yläasteelaisia ernuja hetkeen, mutta yli parikymppisiä kyllä. Helsinki.

Eihän sen tarvitse olla paikkakuntakohtaista, voi riippua koulustakin. Mutta Jyväskylässä on ihan kirjavaa.

Mutta missäpäin Suomea oli 80-luvulla skinejä? Minä kuulin ensimmäisen kerran skineistä joskus 90-luvun loppupuolella.

Vierailija
33/60 |
19.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan niitä nuoria joilla on eri kiinnostuksenkohteet, mutta pukeutumisessa näkyy harvemmin nykyisin päällepäin. Vuonna 2002 omana yläasteaikanani oli pissiksiä, hoppareita, hevareita, gootteja, punkkareita, taidehippejä, emoja yms. ja kaikilla pukeutuminen ääripäähän vedettynä. Japaniernutkin tulivat muutaman vuoden jälkeen. Nykyisin kaikki pukeutuvat samalla hillityllä tavalla vaikka tykkäisivät hiphopista tai japanimusiikista. 2010-luvulla vaisumpi tyyli tuli muotiin ja massasta ei enää haluta erottua yhtä räikeästi. Kovimmilla pissiksilläkin on se pitkä tukka keskijakauksella, bombertakki aukinaisena ja nilkkapituiset legginsit vansseilla, musiikkiakaan ei taida nuoret kuunnella enää yhtä isolla haarukalla kuin joskus vaikka spotify on olemassa. Hämmästyneeksi vetää näin ex-hevarina. 

Vierailija
34/60 |
19.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama havainto mullakin on (eteläisestä) Helsingistä. Tytöt pukeutuvat hyvin konservatiivisen tyylikkäästi tai sitten siisteihin preppy- tai hipsterivaatteisiin ja käyttävät toisinaan isoja metallisankaisia silmälaseja. Hiukset ovat pitkät tai puolipitkät, suorat ja siististi laitetut. Pojat pukeutuvat siististi ja mustiin/harmaisiin/tummansinisiin parka- tai toppatakkeihin ja tummiin pipoihin sekä farkkuihin tai siistin urheilullisesti.

Vierailija
35/60 |
19.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän sen tarvitse olla paikkakuntakohtaista, voi riippua koulustakin. Mutta Jyväskylässä on ihan kirjavaa.

Mutta missäpäin Suomea oli 80-luvulla skinejä? Minä kuulin ensimmäisen kerran skineistä joskus 90-luvun loppupuolella.

Tarkennan: skinejä oli ihan 90-luvun alusta (kun lama iski) alkaen Helsingissä kohtalaisen paljonkin. Sen jälkeen niitä oli ysärin loppupuolella paljolti itäisessä Suomessa. Punkkareita näkyi lähinnä 80-luvulla ja he erottuivat todella selvästi lapsenkin näkökulmasta.

Vierailija
36/60 |
19.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä mikä nykynuoria vaivaa, itse olen vielä näin kolmekymppisenäkin ihan emokid.

Vierailija
37/60 |
19.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska jokaista valtavirrasta poikkeavaa rääkätään armottomasti. Pitemmän päälle sitä ei jaksa ja mukautuu sitten siihen hyväksyttyyn muottiin.

Vierailija
38/60 |
19.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jaa. Meillä yläasteella 80-luvun loppupuoliskolla oli kaikilla samanlaiset levikset, numeroa en enää edes muista. Kellä ei ollut, oli pohjasakkaa. Oikeasti SILLOIN minusta kaikki olivat samannäköisiä. 

Vierailija
39/60 |
19.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nyt on nyt ja huomenna jo todennäköisesti ihan eri. Tosin aina jokainen sukupolvi tuntee olevansa se kehityksen loppu, täydellinen, se, jota kaikki matkii. Ei sellainen oikeasti tiedosta tai sisäistä sitä, että ehkä jo muutaman vuoden kuluttua hän on juuri se, jolle nauretaan ja joka on mahdollisimman epäcool.

Mikään ei ollut 80-luvun lopulla juntimpaa kuin takatukka ja METALLISANKAISET SILMÄLASIT tyyliä pilotti. Ja nyt ne on juuri sitä hipsterien viimeistä huutoa olevaa statementtia. Heh. Kun taas ne 80-luvun lopun tosi mageet ja coolit mustiin pukeutuvat pysty- tai heittotukat ovat niin keski-ikäistä että. (mun mielestä ne ovat ajattoman tyylikkäitä, mut eivät ole just nyt kuuminta hottia)

Vierailija
40/60 |
19.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo toi on kyllä kumma ilmiö nykyään. Muistan kanssa 80-luvun yläasteelaisena oli ne omat ryhmät, mutta silti kaikki tuli toimeen keskenään ja ketään ei mollattu.

Minun nuorin veli ja hänen ikäryhmä varsinkin, kun vuonna 86 se tyylittely oli aivan laidasta laitaan. Veljeni oli silloin 10 vuotias pieni helsinkiläispoika. Asuttiin Krunikassa ja hänen koulussa oli dingofania huiveineen, punkkareita, pitkätukkia farkkurotseilla missä oli wasp, kiss, metallica selkämerkit ommeltuina ja uusi tyyli hiphop ja graffitti.. Minun veljeni on taiteellinen ja samassa koulussa ja parissa muussakin koulussa oli tätä samaa porukkaa, jotka sitten liittoutu ja alkoi maalaamaan graffitteja ja skeittaamaan.

Sitten se heidän vaatetus muuttui, kun näkivät Run-Dmc räppäreiden jonkun videon. Niin ruotsista asti piti mennä hakemaan adidaksen superstars kengät ja rotseja ja paitoja.  Suomessa ei silloin vaan ollut myynnissä tota tavaraa samanlailla. Veljen ja hänen kavereiden tyyli oli erittäin tyylikästä suomalaiseen katukuvaan, kun vastaan ei todellakaan tullut kun ihan marginaaliryhmä samanlaisia ja he olivat kavereita keskenään.

Pari viikkoa sitten, kun hain veljeni 15v tyttären meille, niin hän sanoi että on Laajasalon ostarilla siinä edessä.. No ajoin siihen, niin aloin katsomaan että kuka se niistä tytöistä edes on, kun kaikki oli samannäkösiä nilkat paljaana ja samat hiukset ja takit. Soitin hänelle, että missä olet?? En erottanut häntä.