Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko alhainen hb syy jäädä sairaslomalle?

Vierailija
21.07.2008 |

Olen siis raskaana, rv 30. Hb tippui toukokuun aikana sadan tienoille ja siellä on pysynyt (alimmillaan 103 ja ylimmillään 109) siitä lähtien. Olen syönyt Obsidania ja yrittänyt syödä jotain yrttijuomaa, ei auta. Vatsan päälle tosin käy. Nyt alan olla aika heikolla hapella ja töissä pelottaa päivittäin että pyörryn ja satutan itseni/mahan. En uskalla yksin lähteä kovin kauas kotoa kun olo on yleensä aika hutera.

Olen nyt ollut sairaslomalla 10 pvää ja töihin pitäisi palata.Mietin että onko tämä tila riittävä syy jäädä sairaslomalle äitiyslomaan asti? Toisaalta en tiedä "kehtaanko" näin aikaisin jäädä pois töistä mutta huolettaa myös oma jaksaminen ja huoli vauvasta. Pelkään että jos näin heikolla hapella olen loppuraskauden niin miten jaksan synnytyksen? Saati sitten vauvan hoidon sen synnytyksen jälkeen.

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
21.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös tuo aika yleistä rasakusaikana? Vai onko tää vaan liian tylsä kysymys?

Vierailija
2/9 |
21.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan se, että onko työkuntoinen! Ja, eipä sun kuvaus oikein vaikuta sille, että olisit. Vaikka ei toi Hb-arvo nyt kamalan alhainen ole, mutta niin kuin sanottu oireet/jaksaminen ratkaisee.

Syötkö ja ennen kaikkea juotko tarpeeksi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
21.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ollut kaksi viikkoa sairauslomalla, kun hb oli 79. Mulla on nytkin 109 ja olen ihan työkuntoinen.

Raskaana ollessahan hb laskee, joten sun arvot ei ole todellakaan sairauslomalle laittavia.

MUTTA lääkäri on se joka tämän arvioi ja sinun oma vointisi. Arvot yhdistettynä vointiisi lääkäri on se joka osaa arvioida tarvitko sairauslomaa. Ja jos tarvit, niin sitten tarvit. Älä silloin mieti muita tai kehtaamista.

Jos tunnet ettet ole työkuntoinen, niin mene lääkäriin.

Vierailija
4/9 |
21.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse samoilla linjoilla. Matala Hb noilla arvoilla ei kyllä ole syy sairaslomaan. Vointi ja kaikki muu vaikuttaa siihen. Itsekin raskaana vkolla 36 ja koko raskauden olleet matalat hb:t. Nyt parhaimmillaan 98. Olo kuitenkin hyvä ja lääkitys koko ajan päällä.

Lääkäri arvioi tilanteen.

Vierailija
5/9 |
21.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten teillä joilla se hb jäänyt sinne alas synnytykseen asti, kuinka olette jaksaneet synnytyksen?

Itselle neuvolatäti viimeksi sanoi etten jaksa synnytstä hyvin jos sitä hbeetä ei saa nousemaan. Syön hyvin ja otan Obsidania lisäksi vaan kun ei nouse.

Vierailija
6/9 |
21.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku kävelee vielä 60 arvolla, toinen pyörtyy jo 110.

Ja tosiaan, ihan turha sun on sitä miettiä, se on lääkärin päätös.

Tuli mieleen vielä kysymys: onko osa-aika sairasloma mahdollista tuollaisessa tilanteessa? Vai annetaanko sitä vain palatessa pitkiltä sairaslomilta?

Vierailija
7/9 |
21.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että miten vaikuttaa tuo alhaisempi hb siihen, että sitten on "heikolla hapella", vai kuvaako tuo nyt yleensä vaan heikkoa oloa.

Minulla oli raskauksissa hb kyllä ihan ok, mutta astmani vuoksi olin oikeasti välillä heikolla hapella, kun happisaturaatio laski alhaiseksi. Sitten kökin sairaalassa happiviiksillä. Toki siinä hoidettiin sitten muuten astmaakin.

Vierailija
8/9 |
18.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sain sairaslomaa loppuraskaudessa, kun hb laski alle 110. Hb-arvolla itsellään ei ollut merkitystä niin paljon kuin työkyvyllä. Mulla tuo luku oli ennen raskautta aina yli 150 (paitsi heti verenluovutuksen jälkeen tietty), ja lääkäri sanoi sen vaikuttavan myös, kun on "tottunut" toisenlaiseen. :)

Rautavalmisteita kannattaa kokeilla useampia. Mulle ei sopinut Obsidan, mutta nestemäinen sopi. Kahvin ja maitotuotteiden välttely kannattaa myös muistaa, ja tablettimuotoinen rautalisä ottaa jonkin C-vitamiinipitoisen, vaikkapa appelsiinimehun kanssa niin imeytyy paremmin. Meillä neuvolaterkkari vinkkasi vielä hankkimaan valurautapannun ruoanlaittoon, siitä kai irtoaa rautaa tai jotain. :D Tiedä häntä sitten...

Vierailija
9/9 |
18.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seki merkkaa kuinka paljosta se on laskenu. Ite oon aina ollu huonoverinen (hb max 114 niin kauan ku muistan, perussairaus crohnin tauti vaikuttanee). Nyt rv 30 se on 97 tienoilla, ja olen ehkä hieman väsyneempi ja hengästyn supernopeasti mutta tqidan olla tottunu tähän oloon. Jos hb on alussa 130-> niin ei ole ihme jos 100 pinnassa tuntuu olo huteralta. Kaikki on niin yksilöllistä. Suosittelen rautatablettien sijaan KAIKILLE juotavaa rautavalmistetta, jossa myös c-vitamiinia yms. Imeytyy paremmin eikä laita vatsaa sekaisin. (Edes omaani vaikka suolistosairaudesta kärsinkin). Ja pari tuntia on vältettävä kahvia ja maitotuotteita raudan nauttimisesta. Haittaapi imeytymistä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kuusi