Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi annatte suvun kastemekon nimiäisiin vaikka

Vierailija
19.02.2019 |

tiedätte mitä mieltä vauvan vanhemmat ovat kasteesta?

Kommentit (142)

Vierailija
81/142 |
21.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä uskonnollinen vaate kastemekko on?  Ja tosissaanko luulette, että lapsille alettiin antaa nimiä vasta kristinuskon synnyttyä ensimmäisillä vuosisadoilla j.a.a.?

Vain papilla on "kristillinen" työasu, johon luterilaisuudessa kuuluvat joko liperit tai panta ja kirkkopyhän tai toimituksen mukainen stoola alban päällä.

Kaikki muu on muodista ja tyylitajusta kiinni.

(ps. minua huvittaa, kun "kristityt" itse kuvittelevat kasteen olevan jokin nimenantojuhla, vaikka se on seurakunnan jäseneksi ottamisjuhla. )

Vierailija
82/142 |
21.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vai pitää olla vakaumus, jos ei kasta lastaan. Harvempi noita asioita miettii. Kirkosta erotaan veron takia ja lapselle pidetään nimiäiset kastemekossa. Big deal.

"Mitä väliiii, ei mua kiinnosta, ihan sama." Tätä juuri tarkoitin, kun sanoin, etten pitäisi tällaisia vanhempia kovin tiedostavina henkilöinä.

Miksi pitäisi olla tiedostava tuollaisessa pelleilyssä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/142 |
21.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ole ateisti mutta en kuulu kirkkoonkaan. En vain ole kovin kiinnostunut aiheesta. Todellakin lapsilla oli kastemekot päällä, kun nimettiin. Mitä se kenellekään kuuluu? Tiedostava ateisti...my ass. Pidä huoli omista asioistasi.

Vierailija
84/142 |
21.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minua loukkaa

Vierailija
85/142 |
21.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en nyt ymmärrä, että mitä uskonnollista siinä mekossa on? Mikä juuri siitä mekosta tekee uskonnollisen? Olen aina ajatellut sen olevan vain mekko missä lapselle annetaan nimi. Mikä uskovaisten yksinoikeus se oikein on?

Vierailija
86/142 |
21.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä uskonnollinen vaate kastemekko on?  Ja tosissaanko luulette, että lapsille alettiin antaa nimiä vasta kristinuskon synnyttyä ensimmäisillä vuosisadoilla j.a.a.?

Vain papilla on "kristillinen" työasu, johon luterilaisuudessa kuuluvat joko liperit tai panta ja kirkkopyhän tai toimituksen mukainen stoola alban päällä.

(ps. minua huvittaa, kun "kristityt" itse kuvittelevat kasteen olevan jokin nimenantojuhla, vaikka se on seurakunnan jäseneksi ottamisjuhla. )

Kastemekko on perinteinen kristillinen kasteasu. Jos joku pitää kastetta nimenantojuhlana, hän on hieman sivistymätön.

Vierailija
87/142 |
21.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

tiedätte mitä mieltä vauvan vanhemmat ovat kasteesta?

Miten mekko siihen heidän mielipiteeseensä liittyy? Toisekseen, miksi joku USKOVAINEN saisi kuvitella omistavansa mekon? Ihan YHTÄ PALJONHAN se on jokaisen suvun jäsenen omaisuutta.

Jos se taikamekko pilaantuu ja sen jälkeen ei ole väliä miten paljon pappi lotraa vedellä, vaan jokaisesta siinä kastetusta tulee väistämättä ateisti? 

Vierailija
88/142 |
21.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko kastemekko muka juhlallisesti siunattu ja pyhällä vedellä pirskottaen pyhitetty vain ja ainoastaan kirkollsiin toimituksiin? Onko tuomio kastemekon väärästä käytöstä ikuinen kadotus koko suvulle ja etenkin väärin seremonioin nimetylle lapselle?

Nimiäiset ovat yhtä juhlallinen tilaisuus kuin kastajaiset. Mikisipä ei silloin käytettäisi suvun perinnemekkoa ja näin toivoteta lapsi tervetulleeksi sukuun.

Hyväksyykö ap nimiäisissä nimettyä ja kastemekon häväissyttä lasta sukulaisekseen?

Lähinnä te itsestänne teette hupsun. Puette lapsenne kristilliseen kasteasuun, vaikka ette juhli kastetta, ettekä ole kristittyjä. Kastemekko ei siitä kärsi, mutta te osoitatte sivistymättömyytenne ja epäloogisuutenne.

Varmasti myös loukkaatte toisten uskontoa, mutta tiedän kyllä, että se ei sinua haittaa. Itse en haluaisi käyttää toisten uskontojen rituaaleja omien uskonnottomien juhlieni rekvisiittana, sillä pyrin kunnioittamaan muiden uskontoja, mutta meitä on moneen junaan.

Miten muka se naapurin uskovainen rouva saisi tietää millaiset rituaalit meillä uskonnottomilla on meidän juhlissa :D

Saako neljäntuulenhattua myydä turistikaupoissa, kunhan kukaan saamelainen ei näe?

Vierailija
89/142 |
21.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en nyt ymmärrä, että mitä uskonnollista siinä mekossa on? Mikä juuri siitä mekosta tekee uskonnollisen? Olen aina ajatellut sen olevan vain mekko missä lapselle annetaan nimi. Mikä uskovaisten yksinoikeus se oikein on?

Se on perinteinen kristilliseen seurakuntaan liittymisen juhlan asu. Etkö siis oikeasti tiennyt asiaa?

Vierailija
90/142 |
21.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en ole ateisti mutta en kuulu kirkkoonkaan. En vain ole kovin kiinnostunut aiheesta. Todellakin lapsilla oli kastemekot päällä, kun nimettiin. Mitä se kenellekään kuuluu? Tiedostava ateisti...my ass. Pidä huoli omista asioistasi.

Olet siis ylpeä epäloogisuudestasi ja siitä, ettet ole tiedostava ihminen? No elää sen elämän niinkin!

Vierailija
91/142 |
21.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on perinteinen kristilliseen seurakuntaan liittymisen juhlan asu. Etkö siis oikeasti tiennyt asiaa?

No noita vanhoja kulahtaneita käsityksiä saisikin jo muuttaa. Eihän jumalaan uskovia enää nuoremmissa sukupolvissa juurikaan ole, joten miksi sekoittaa joku satutarina lapsen nimenantoon? Lauletaan virsiä, "koska perinne", vaikka ketään ei kiinnosta. Ja pahin kaikesta, pakotetaan se lapsi kirkkoon.

Vierailija
92/142 |
21.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on mekko, missä lapsi kastetaan eli otetaan seurakunnan jäseneksi. Jos se on vanha mekko, siihen hyvin luultavasti on vielä kirjailtu kristillistä symboliikkaa. Vähän sama juttu kuin jos teini prometheus-leirin jälkeen pitäisi juhlat pukeutuneena valkoiseen kaapuun.

Vierailija
93/142 |
21.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä kastemekko nimiäisissä vie nimenomaan sitä nimiäisten juhlavuutta pois. Tulee vähän sellainen sekava meininki, ettei oikein olisi osattu päättää ja tavallaan haluttiin kuitenkin kastejuhla. Nimiäisiin saisi vaikka mitä hienoja vaatteita tai ohjelmaa, kun ei ole mitään vanhoja kaavoja ohjaamassa, mutta sitten kuitenkin on kaivettu naftaliinista ne vanhat uskontoromppeet uskonnosta, joka ei merkitse itselle tai tulevalle lapselle mitään. Siitä ei synny tyylikästä kokonaisuutta.

Vierailija
94/142 |
21.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen mummi ja päätän kastepuvun käytöstä. Jokainen, joka on kaunista ja harvinaista pukua halunnut lapselleen lainata, on sen saanut lainaksi. Ihan riippumatta siitä, kuuluvatko vanhemmat mihinkään uskonnolliseen yhdyskuntaan.

Jokainen uusi pieni ihminen on puhdas, kaunis ja viaton ja on kunnia antaa suvussa kulkenut vaate pienokaisen päälle. Nimiäiset eivät ole yhtään vähemmän kuin ristiäiset, jokaista pientä rakastan samalla lailla. Haluan osoittaa sen myös tällä kauniilla vaatteella.

Voi kun asioita katsottaisiin vähän enemmän sydämellä ❤️

Vierailija
95/142 |
21.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No noita vanhoja kulahtaneita käsityksiä saisikin jo muuttaa. Eihän jumalaan uskovia enää nuoremmissa sukupolvissa juurikaan ole, joten miksi sekoittaa joku satutarina lapsen nimenantoon? Lauletaan virsiä, "koska perinne", vaikka ketään ei kiinnosta. Ja pahin kaikesta, pakotetaan se lapsi kirkkoon.

Sinulla on täysi vapaus elää ilman mitään virsiä tai uskontoa, siinä ei ole mitään ongelmaa. Mutta todella outoa, jos kaltaisesi sitten haluaa pukea lapsensa kristillisten kasterituaalien mukaan.

Vierailija
96/142 |
21.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voihan hääpuvussakin mennä maistraattiin .

Eri asia. Häät ovat häät, pidettiin ne sitten kirkossa tai maistraatissa. Nimiäiset eivät ole kastetilaisuus, joten miksi läsnäolijoita pitäisi loukata tuomalla sinne kristilliseen kasteeseen liittyvää rekvisiittaa? T: ateisti

Vierailija
97/142 |
21.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauva ei saa pitää valkoista kastemekkoa, mutta neitseelliset nykymorsiamet pitävät valkoista mekkoa ja huntua! Just joo, miettikääs vähän, kumpi on oikeutettu vaatteeseensa.

Vierailija
98/142 |
21.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten tuo nimenantoasia liittyy tähän? Ei kai kukaan kuvittele, että kristityt ovat keksineet nimenannon. Kyseessä on seurakuntaan liittymisen juhlapuku, ei nimenantopuku. Eihän pappi siinä mitään nimeä anna, kun kastaa, vaan vanhemmat ovat sen antaneet. Kastemekon kristillisestä symboliikasta löytyy paljonkin tietoa asiasta kiinnostuneille.

Enkä muuten tunne yhtäkään kristittyä, joka luulisi kastetta nimenantojuhlaksi.

Vierailija
99/142 |
21.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kastemekko nimiäisissä on kuin kipa jonkun ei-juutalaisen 13-v. bileissä. Ei kai siinä mitään sinäällään, mutta se olisi vain aika moukkamaista. Siinä ei kunnioita omaa maailmankatsomustaan eikä toisen uskontoa.

Vierailija
100/142 |
21.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet siis ylpeä epäloogisuudestasi ja siitä, ettet ole tiedostava ihminen? No elää sen elämän niinkin!

Miten niin en ole tiedostava? Siksi että minulle on yhdentekevää joku kastemekko? Pikemminkin olen kiinnostunut hieman tärkeämmistä asioista kuin muiden mielipiteestä siitä, saanko pukea omistamani mekon vauvalleni vai en.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kahdeksan