Miten jaksat läheisten ihmisten tietämättömyyttä, yleissivistyksen puutetta tai matalan äo:n tuomia seurauksia?
Missään nimessä en halua ärsyttää tai loukata kysymykselläni. Pohdiskelen esim sitä, että miten Mensan jäsenyyteen yltävät ihmiset jaksavat taaplata tavis tallaajien kanssa, kun jatkuvasti saa törmätä asioihin, joissa näkee päivänselvän ratkaisun, mutta muut eivät vain tajua. Tuleeko sinulle turhautumisen hetkiä? Miten usein, ja miten selviät niiden tunteiden kanssa?
Kommentit (108)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Läheisiini ei kuulu tällaisia ihmisiä, mutta työelämässä joudun sietämään heitä. Hermostun näiden ihmisten kyvyttömyyteen nähdä asioiden taakse, yhdistellä yksinkertaisia syy-seuraus-suhteita ja epäolennaisiin pikkuasioihin takertumista. Työni on onneksi itsenäistä, eikä minun tarvitse asioida usein näiden ihmisten kanssa, mutta yhteiset palaverit ovat tuskaa.
Sen sijaan satunnaisissa tuttavuuksissa nuo piirteet eivät häiritse. Kunhan ihminen ei ole käytöstavaton, ahdasmielinen juntti. Tulen hyvin toimeen esim. talossamme asuvan lievästi kehitysvammaisen naisen kanssa, jonka kanssa jutustelu sisältää, no melko konkreettisia asioita.
Käytöstavaton ahdasmielinen juntti on kaikkein pahin, etenkin kun luulee olevansa fiksumpi kuin muut.
Ei kehitysvammaiset ja sydämellisen sympaattiset tyhmeliinit ole mitään, mutta tynnyrissä kasvanut metsäläinen on ihan kauhea ihmistyyppi.
Sellainen tyhmeliini on ihan ok, joka ei ole koko ajan suuna päänä päättämässä kaikesta, kontrolloimassa ja neuvomassa muita.
Juurikin näin. Vähän "tyhmemmälläkin" ihmisellä voi olla sitä vanhan kansan peräänkuuluttamaa sydämen sivistystä. Nämä ihmiset ovat usein jopa miellittyvää seuraa.
Tynnyrissä kasvanut, omasta tyhmyydestään suorastaan ylpeä ihminen on sietämätön. Tämän takia en jaksa keskustella esim. maa hanmuuttokriittisiksi naamioituneiden ra sistien kanssa, "ituhippivihaajien" tai kiihkouskovaisten kanssa. Hyväksyn erilaiset mielipiteet ja niistä on kiva käydä kiivastakin keskustelua. Edellämainittujen ihmisten argumentaation taso on vain niin huonoa, ettei keskustelussa ole järkeä.
"Missä se teidän ilmastonmuutos nyt on, kun lunta on enemmän kuin koskaan" Huoh.
Vierailija kirjoitti:
Missään nimessä en halua ärsyttää tai loukata kysymykselläni. Pohdiskelen esim sitä, että miten Mensan jäsenyyteen yltävät ihmiset jaksavat taaplata tavis tallaajien kanssa, kun jatkuvasti saa törmätä asioihin, joissa näkee päivänselvän ratkaisun, mutta muut eivät vain tajua. Tuleeko sinulle turhautumisen hetkiä? Miten usein, ja miten selviät niiden tunteiden kanssa?
Oikeastaan en koe ongelmaksi älykkyyden puutetta, vaan pinnallisuuden. Eli älykkyys ei vielä tee fiksua ihmistä.
Miksihän älykkäät kiertää tällaiset pätemisavautumiset, niin miksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kestä hitaimmissa ja yksinkertaisimmissa ihmisissä sitä, kun olen niin voimaton heidän kanssaan. Minulla ei riitä kärsivällisyys selittää asioita sellaisille jotka eivät selvästikään tajua kaikkea.
On ahdistavaa kun ihminen jolla ei ole oikein kykyä ymmärtää joitain asioita ja kokonaisuuksia, kyselee kuitenkin ja vaatii selittämään.
En minä voi kenellekään tehdä sitä pohjatyötä toisen puolesta.
Jotkut jutut on toisille mahdotonta selittää, kun pitäisi pohjustaa niin paljon, ja vaikka pohjustaisikin kärsivällisesti niin se ei silti menisi välttämättä jakeluun.
Kannattaisi nyt kuitenkin vain kehittää itseään joko selittäjänä tai siinä, miten annat olla kiukustumatta. Ei ole helppoa, ei!
t.kristallikissaOlen ratkaissut asian siten, että en ole tekemisissä kaikkien kanssa.
Kukaan ei pysty kehittämään itseään selittäjänä siihen pisteeseen että voisi taikoa tyhmästä älykkään.
Tyhmän ihmisen mahdollisuudet ottaa vastaan informaatiota on rajalliset.
Mutta entäs jos kehittäisit itseäsi siihen suuntaan, että et anna itsesi hermostua tai pahastua itseäsi tyhmemmistä ihmisistä? Siihen voit vaikuttaa vain sinä itse. Ja toisaalta voit vaikuttaa sellaiseen asiaan tosiaankin.
t.kriatallikissaEnpäs kuule kehitä. Minulla ei ole mitään velvollisuutta toimia kenenkään opettajana.
Minulla ei ole mitään velvollisuutta tehdä asioita toisten puolesta.
Jos tyhmä ihminen ei tajua jotain, niin ottakoon selvää.
En ole opettaja!
Ei siinä kukaan sinulle sellaista ehdottanutkaan, että tekisit mitään kenenkään puolesta tai toimisitkaan opettajana. Vaan sillä lailla kehittäisit itseäsi, ettei tarvitsisi elää rajoittunutta elämää kun et voi olla tekemisissä tyhmien tai sivistymättömien kanssa. Kun eihän sellaista aina voi valita.
t.kristallikissa
Täytyy vain yrittää olla juttelematta asioista, joista he ovat täysin pihalla, ja välttää vitsailua - korkeintaan Pikku-Kalle -vitsejä.
Enimmäkseen vietän aikaa yksin - eipähän tule väärinkäsityksiä.
Nämä ovat juuri niitä tilanteita, joissa todellinen sivistys punnitaan. Tarpeeksi sivistynyt yksilö kykenee näkemään ihmisarvon myös yksinkertaisissa kanssaihmisissään ja suhtautumaan näihin kunnioittavasti ja arvostavasti.
En luultavasti yltäisi Mensan jäsenyyteen, mutta silloin tällöin on tilanteita, joissa toinen ei vaikuta ymmärtävän jotain, mikä minulle on itsestään selvää tai helposti ymmärrettävää, olipa alkuperäisenä syynä sitten alhaisempi älykkyys, suppeampi yleissivistys, huonommat kielelliset kyvyt, molemminpuolinen väärinymmärrys tai vain se, ettei toista kiinnosta edes yrittää ymmärtää.
Tyypillisesti en ärsyynny ollenkaan tuollaisissa tilanteissa. Vain jos olen tosi stressaantunut ja väsynyt, minua saattaa hermostuttaa. Jos toinen ei ole tahallaan vaikea tai ilkeä, en hermostu.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kestä hitaimmissa ja yksinkertaisimmissa ihmisissä sitä, kun olen niin voimaton heidän kanssaan. Minulla ei riitä kärsivällisyys selittää asioita sellaisille jotka eivät selvästikään tajua kaikkea.
On ahdistavaa kun ihminen jolla ei ole oikein kykyä ymmärtää joitain asioita ja kokonaisuuksia, kyselee kuitenkin ja vaatii selittämään.
Jotkut jutut on toisille mahdotonta selittää, kun pitäisi pohjustaa niin paljon, ja vaikka pohjustaisikin kärsivällisesti niin se ei silti menisi välttämättä jakeluun.
Kyllä minä niin säälin sinun elämääsi.Sinulla on tosi rankka ja kurja elämä tuon älysi takia ja sit, kun olet aivan vajaa esim tunneälyn ja monen muunlaisen älykkyyden suhteen.
Tasan ei käy nallekarkit.
Minulla on ihan hyvä elämä. Missään kohdassa en ole väittänyt olevani älykäs. Toki menestyn yliopisto opinnoissa hyvin ja pärjään älykkyystesteissä.
Se että puhuin hitaammista ja yksinkertaisimmista ihmisistä, ei oikeuta sinua millään tavoin aukomaan päätäsi minun "älykkyydestäni".
Melkein jokainen ihminen voi perstellusti puhua itseään hitaammista ihmisistä.
Vaikka olisi älyltään keskinkertainen, niin silloinkin voi puhua yksinkertaisimmista ihmisistä, koska niitä on. Ne keskimääräistä tyhmemmät ovat niitä.
Ei tarvitse olla huippuälykäs, että omaa itseään hitaampien joukon.
Tunneälystäni sinä et tiedä mitään, etkä minusta ihmisenä muutenkaan.
Minä olen syytön siihen että sinä olet mahdollisesti hidas ja tyhmä.
Minulla on oikeus olla olematta loputtomasti kärsivällinen ja sietää loputtomiin teikäläisiä.
Menkää vammaisten laitokseen jos haluatte kärsivällisiä selittäjiä.
Minun koko lapsuudenperheeni on onneksi älykäs, joten siinä ei ole ongelmia. Sukulaisten kanssa en itseäni älykkäämpää sukulaislasta lukuunottamatta ole tekemisissä. Ystävät ja puoliso ovat valitsemiani, joten heistäkään ei tyhmiä löydy. Valtaosa työkavereista yms. tutuista on vähintään normaaliälyisiä. Niitä muutamia tyhmiä, joiden kanssa olen tekemisissä, siedän helposti muutaman tunnin kerrallaan. Vaikeuksia tulee silloin, jos pitää olla vaikka vuorokausi tekemisissä syystä tai toisesta. Olen lyhytpinnainen ja pyrin karttamaan tuollaisia tilanteita. Ahdistavimpia ovat luonnollisesti minua jollain tasolla selkeästi tyhmemmät ihmiset, jotka luulevat olevansa minua älykkäämpiä esim. ikänsä, sukupuolensa tai koulutuksensa takia. He saavat minut inhoamaan seuraansa hyvinkin lyhyessä ajassa.
Jatkuvasti tällä palstalla tulee turhautumisen hetkiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisi nyt kuitenkin vain kehittää itseään joko selittäjänä tai siinä, miten annat olla kiukustumatta. Ei ole helppoa, ei!
t.kristallikissaOlen ratkaissut asian siten, että en ole tekemisissä kaikkien kanssa.
Kukaan ei pysty kehittämään itseään selittäjänä siihen pisteeseen että voisi taikoa tyhmästä älykkään.
Mutta entäs jos kehittäisit itseäsi siihen suuntaan, että et anna itsesi hermostua tai pahastua itseäsi tyhmemmistä ihmisistä? Siihen voit vaikuttaa vain sinä itse. Ja toisaalta voit vaikuttaa sellaiseen asiaan tosiaankin.
t.kriatallikissaEnpäs kuule kehitä. Minulla ei ole mitään velvollisuutta toimia kenenkään opettajana.
En ole opettaja!
Ei siinä kukaan sinulle sellaista ehdottanutkaan, että tekisit mitään kenenkään puolesta tai toimisitkaan opettajana. Vaan sillä lailla kehittäisit itseäsi, ettei tarvitsisi elää rajoittunutta elämää kun et voi olla tekemisissä tyhmien tai sivistymättömien kanssa. Kun eihän sellaista aina voi valita.
t.kristallikissa
Ei minun elämäni rajoitu siinä jos rajaan osan ihmisistä pois elin piiristäni.
Kukaan ei siedä kaikkia ihmisiä.
Minusta on suurinta vapautta ja elämää parantavaa kun voi ja saa päättää ihan itse kenen kanssa aikansa viettää.
Ei minulta ole pois jos en tuhlaa aikaani ihmisiin joista minulle tulee vaan paha olo.
Ilkeät, tyhmät, juntit, rikolliset ja jääräpäisen alentuvan pätijät saavat painua hevon kuuseen.
Ei minun elämäni rajoitu jos en heidän pärstäänsä tuijottele joka päivä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä niin säälin sinun elämääsi.Sinulla on tosi rankka ja kurja elämä tuon älysi takia ja sit, kun olet aivan vajaa esim tunneälyn ja monen muunlaisen älykkyyden suhteen.
Tasan ei käy nallekarkit.Minulla on ihan hyvä elämä. Missään kohdassa en ole väittänyt olevani älykäs. Toki menestyn yliopisto opinnoissa hyvin ja pärjään älykkyystesteissä.
Se että puhuin hitaammista ja yksinkertaisimmista ihmisistä, ei oikeuta sinua millään tavoin aukomaan päätäsi minun "älykkyydestäni".
Melkein jokainen ihminen voi perstellusti puhua itseään hitaammista ihmisistä.
Vaikka olisi älyltään keskinkertainen, niin silloinkin voi puhua yksinkertaisimmista ihmisistä, koska niitä on. Ne keskimääräistä tyhmemmät ovat niitä.
Ei tarvitse olla huippuälykäs, että omaa itseään hitaampien joukon.
Tunneälystäni sinä et tiedä mitään, etkä minusta ihmisenä muutenkaan.
Minä olen syytön siihen että sinä olet mahdollisesti hidas ja tyhmä.
Minulla on oikeus olla olematta loputtomasti kärsivällinen ja sietää loputtomiin teikäläisiä.
Menkää vammaisten laitokseen jos haluatte kärsivällisiä selittäjiä.
Olisi sinulle itsellesi helpompaa, jos kehittäisit itsessäsi tuota puolta, että et osaa olla kärsivällinen itseäsi tyhmempien kanssa. Meinaan ei syntyisi syitä harmistua, mihin taas sinulta kuluu energiaa. Tai ei kuluisi energiaa väistellä jotain ihmisryhmää. Tällainen on oma tavoitteeni ihmisenä.
t.kristallikissa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole opettaja!
t.kristallikissaEi minun elämäni rajoitu siinä jos rajaan osan ihmisistä pois elin piiristäni.
Kukaan ei siedä kaikkia ihmisiä.
Minusta on suurinta vapautta ja elämää parantavaa kun voi ja saa päättää ihan itse kenen kanssa aikansa viettää.
Ei minulta ole pois jos en tuhlaa aikaani ihmisiin joista minulle tulee vaan paha olo.
Ilkeät, tyhmät, juntit, rikolliset ja jääräpäisen alentuvan pätijät saavat painua hevon kuuseen.
Ei minun elämäni rajoitu jos en heidän pärstäänsä tuijottele joka päivä.
Entäs työelämässä tai sukujuhlissa..?
t.kristallikissa
Vierailija kirjoitti:
Minun koko lapsuudenperheeni on onneksi älykäs, joten siinä ei ole ongelmia. Sukulaisten kanssa en itseäni älykkäämpää sukulaislasta lukuunottamatta ole tekemisissä. Ystävät ja puoliso ovat valitsemiani, joten heistäkään ei tyhmiä löydy. Valtaosa työkavereista yms. tutuista on vähintään normaaliälyisiä. Niitä muutamia tyhmiä, joiden kanssa olen tekemisissä, siedän helposti muutaman tunnin kerrallaan. Vaikeuksia tulee silloin, jos pitää olla vaikka vuorokausi tekemisissä syystä tai toisesta. Olen lyhytpinnainen ja pyrin karttamaan tuollaisia tilanteita. Ahdistavimpia ovat luonnollisesti minua jollain tasolla selkeästi tyhmemmät ihmiset, jotka luulevat olevansa minua älykkäämpiä esim. ikänsä, sukupuolensa tai koulutuksensa takia. He saavat minut inhoamaan seuraansa hyvinkin lyhyessä ajassa.
Mies jaksaa tyhmän kauniin blondin kanssa tuntikausia? Miksi
Jossain Jenkki pilailukamera ohjelmassa tapahtui seuraavaa.
Mies ilmoitti pelikavereilleen, että hänen tilalleen tulee huono uusi pelaaja.
Pelikaverit juttelivat keskenään ärtyneesti.
Paikalle astelee pitkäjalkainen isotissinen blondi.
Miehet opettavat kädestäpitäen ja hymyilevät, kuin olisivat voittaneet lotossa.
MIKSI::NAINENHAN OLI TYHMÄ!
Vierailija kirjoitti:
Juuri tuo on ihan super raivostuttavaa kun joku tyhmä juntti luulee roolien olevan toisin päin ja käytös on sitten sen mukaista.
Vanhemmat kouluttamattomat naiset saattavat kohdella nuorempia suvun naisia kuin nämä olisivat aivottomia pikkulapsia.
Tai sitten toinen hauskan mukava juttu on se, että nuorelta naiselta tai tytöltä kielletään joku yksinkertainen juttu, koska sen suorittamiseen tarvitaan peniksellinen ihminen.
On nöyryyttävää selittää, että osaa kyllä vaihtaa laittaa pissapojalle sitä pissapoika nestettä ihan itsekin tai laittaa lampun kattoon.
"Älä älä älä, odota odota että Pertti tulee, Pertti osaa, tämä on vähän vaikea juttu, älä ala mitään säätämään!"
Voiko joku ominaisuus kompensoida alhaista älykkyysosamäärää?
Kyse on asenteesta elinikäiseen oppimiseen.
Mieluummin hyväsydäminen hölmö kuin ilkeä älykkö.
Toisaalta olen huomannut että tyhmyys voi tehdä ihmisen pahaksi. Esim rajattomat vanhemmat jotka oikeasti pitää lapsia vain itsensä jatkeena. Esim insesti on monimuotoista vallankäyttöä, ja pahuus yritetään naamioida normaaliksi toiminnaksi. Samoin raiskjilla ym. Maisterikin voi raiskta.
Yksi NLP-luennoitsija sanoi kerran "älkää vähätelkö tyhmiä ihmisiä, sillä he ovat yleensä onnellisia".
Enpäs kuule kehitä. Minulla ei ole mitään velvollisuutta toimia kenenkään opettajana.
En ole opettaja!