Auttakaa, en osaa käyttäytyä. Olen ikävä anopilleni.
Anoppini on herttainen ihminen, mutta ikäväkseni minun on tunnustettava, että hän ärsyttää minua todella paljon. Meillä on todella erilainen maailmankatsomus, joka anopilla perustuu pitkälti mutuun ja fiilikseen ja itselläni faktaan. Anoppi lukee kaikenlaisia hömppäjulkaisuja, joihin perustaa mielipiteensä ja minusta se on todella rasittavaa.
Tiedän käyttäytyväni todella huonosti, kun keskustelussa korjaan hänen erheellisiä käsityksiään, koska vaikka yritän tehdä sen nätisti, olen kuitenkin aika kuiva. Anopin väittämät on tyyliin tällaisia: "Vilustuminen yksin aiheuttaa flunssan, siihen ei tarvita virusta." Kun vastaavia väittämiä ja mielipiteitä tulee keskustelun aikana useita, minun on todella vaikeaa keskustella yhtään mistään ajattelematta salaa, miten urpo anoppini on, ja olen ihan varma että se paistaa läpi. Onko vinkkejä, miten aikuinen ihminen oppisi hyville käytöstavoille?
Kommentit (21)
Mun äiti on ihan samanlainen. Toi flunssa on juttu mistä väännetään joka kerta. Myös mun mies on samanlainen :D Eli kaikki perustuu omiin mielipiteisiin, "näin mulle on opetettu" jne. En voi sietää sellaista vaan korjaan faktoilla samantien. Olen varmaan kamala ihminen, eikä musta ollut sulle apua :D sori
Ihan normaalissa keskustelussa tulee esiin ja ihan koko ajan. Vaikkapa tuo flunssa-asia niin, että kälyni oli sairas ja anoppi sanoi, ettei se tartu meihin muihin kun ei ole virus, vaan pelkkä vilustuminen.
ap
Onko miehesi fiksu, ja jos on, niin onko se peritty isän puolelta? Toisaalta miten kukaan fiksu mies katselisi anoppisi kaltaista emäntää, ja vielä tekisi lapsia hänen kanssaan, itse ainakin pelkäisin että tyhmyys periytyy... Se voi tulla hyppäyksenä sinun jälkikasvullesi, joten miettisin tekisinkö typerän naisen lapsen kanssa itse lapsia ollenkaan.
Joo, hassu juttu on se, että kälyni on samanlainen kuin anoppi, mutta mieheni on erittäin fiksu. Heidän isästään ei ole mitään tietoa.
ap
Anna miehesi hoitaa keskustelut anopin kanssa. Hän on tottunut höpötykseen.
Miks ihmeessä sun pitää päteä anopilles nippelitiedoillasi? Narsisti?
Niin, kyllä se itseäkin korpee, etten osaa pitää suutani kiinni. Tai kyllä kovasti yritän ja joskus se onnistuu, mutta joskus on pakko jotain sanoakin, muuten istuisin tuppisuuna koko ajan.
ap
Vierailija kirjoitti:
Niin, kyllä se itseäkin korpee, etten osaa pitää suutani kiinni. Tai kyllä kovasti yritän ja joskus se onnistuu, mutta joskus on pakko jotain sanoakin, muuten istuisin tuppisuuna koko ajan.
ap
Mitä se haittaa, jos olet hiljainen?
Vierailija kirjoitti:
Eikö se ole hyvä, että aikuinen ihminen oppii edes jossain vaiheessa elämäänsä tosiasioita. Taidat itse olla narsisti, kun heti otat itseesi kaiken. Joo, hyökkää vaan, narsu.
Yritä suhtautua jotenkin hyväntahtoisen välinpitämättömästi. Tomppeleiden kanssa ei yleensä maksa vaivaa alkaa vääntämään - he ovat lähes poikkeuksetta niin itsepäisiä, etteivät muuta mieltään vaikka mikä olisi.
Itse saattaisin tokaista tyyliin että jaa jaa, vai sillä tavalla, jopas jopas, no voihan sen niinkin kai ajatella, yms... Suhtautuminen vähän kuin lapsen lörpöttelyihin. Kokeilisin myös vaihtaa keskustelun aihetta johonkin arkipäiväisempään diipadaapaahan, jospa niihin ei liittyisi niitä hassuja uskomuksia.
Toisinaan myös esittämällä harmittoman oloisia, hyväntahtoisia kysymyksiä voi ihan vaivihkaa ohjata toista sellaisten faktojen äärelle, jotka kumoavat hänen typerän väittämänsä. Se kannattaa kuitenkin jättää silloin ihan vaan siihen, toiveena että ajatus alkaisi ehkä ihan pikkuhiljaa itää hupsun päässä. Ihmisten pitää itse saada oivaltaa, eivät suostu ottamaan vastaan totuuksia toisilta. Älä nolaa toista, älä ojenna hänelle hänen typeryyttään tikun nokassa nenän alle. Hellästi ohimennen voi johdatella, ilman että toinen sitä edes tajuaa.
Helpoimmalla pääsee, jos suhtautuu toisen höpötyksiin kuin kärpäsen surinaan. Jos kerta kyseessä on sellainen kuitenkin ihan herttainen ihminen.
Ei musta ole väärin jos korjailee ihan metsään menneitä olettamuksia. Oma anoppini oli juuri tuollainen, mistään ei mitään tiennyt, mutta kieli kalkatti sitäkin enemmän. Voi sitä myötähäpeää...
Vierailija kirjoitti:
ap
Ymmärrän sinua. Anoppini ei tosin ollut yhtään herttainen ja sen lisäksi hyvin tietämätön. Oli vaikea istua vieressä kuuntelemassa täydellisen hölmöjä otaksumia, jotka oli ilmeisesti opittu jostain höpönpöpöjulkaisusta. Onneksi emme olleet paljon tekemisissä, en olisi pitkään pystynyt olemaan hiljaa.
Meillä taas ihan päin vastoin. Miniä on tuollainen epätotuuksien saarnaaja, eikä millään usko järjen sanaa. On ihan blogeista lukenut "faktaa" asiasta kuin asiasta ja seuraa sopulina mukana. Ja yrittää levittää näitä käsityksiä eteenpäin jääräpäisesti.
Vierailija kirjoitti:
Meillä taas ihan päin vastoin. Miniä on tuollainen epätotuuksien saarnaaja, eikä millään usko järjen sanaa. On ihan blogeista lukenut "faktaa" asiasta kuin asiasta ja seuraa sopulina mukana. Ja yrittää levittää näitä käsityksiä eteenpäin jääräpäisesti.
Liittyy aloitukseen miten? Piti vaan päästä miniää taas moittimaan, koska olet kateellinen ja katkera. Katseleekos miehesi miniää ja sinua sekin katkeroittaa, kun miniä vei poikasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö se ole hyvä, että aikuinen ihminen oppii edes jossain vaiheessa elämäänsä tosiasioita. Taidat itse olla narsisti, kun heti otat itseesi kaiken. Joo, hyökkää vaan, narsu.
Onhan se hyvä, mutta fiksu myös tietää yltiöinnokkaan valistamisen sudenkuopat ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, en ole narsu, yritän vaan saada sinua avautumaan kunnolla :)
Minä en edes yritä olla ystävällinen jos joku puhuu tosissaan horoskoopeista tai enkelihoidoista selityksinä ja ratkaisuina ties mihin ongelmiin.
Voi, tuo on niin tuttua. Minun anoppini on saanut päähänsä, että maa on litteä ja kerännyt valtavan määrän ”todistusaineistoa” erilaisilta huuhaata levittäviltä nettisivustoilta. Kun yritin tuoda keskusteluun vähän faktatietoa, sain kuulla olevani reptiliaani tai ainakin niiden kätyri. Mieheni vaan pyörittelee niissä tilanteissa silmiään ja mutisee jotain käsittämätöntä, ei osallistu keskusteluun ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Voi, tuo on niin tuttua. Minun anoppini on saanut päähänsä, että maa on litteä ja kerännyt valtavan määrän ”todistusaineistoa” erilaisilta huuhaata levittäviltä nettisivustoilta. Kun yritin tuoda keskusteluun vähän faktatietoa, sain kuulla olevani reptiliaani tai ainakin niiden kätyri. Mieheni vaan pyörittelee niissä tilanteissa silmiään ja mutisee jotain käsittämätöntä, ei osallistu keskusteluun ollenkaan.
Anoppi on tuossa kyllä oikeassa, uudet, olikohan ne NASAn, tutkimukset todistavat vanhan pannukakkuteorian todeks! Ja hyvin luontevaa, muutenhan kaikki pyöris täällä sikin sokin.
Miten ne asiat tulevat teillä puheeksi? Vaikkapa joku tuollainen flunssa-asiasta väittäminen?