Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko Marimekko mielestäsi jälleen "in"? Kiinnostava brändi?

Vierailija
18.02.2019 |

Muistelen että Paakkasen jälkeen firmalla oli pitkään laskusuhdanne, tuotteet ei menny kaupaksi. Olisiko pahin nyt jo takana? Itse en tosin tunne ketään, joka omistaa Marimekon vaatteita.

Kommentit (383)

Vierailija
141/383 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuosikymmenestä toiseen rumia säkkejä kallilla hinnalla, ja rumat läskit ostavat.

Itse en koskaan.

Lapsi sai 3-vuotiaana lahjaksi jokapoika-paidan, sitä kyllä vähän käytettiin.

Valtava huijaus koko Marimekko, myydään rumaa soopaa kalliilla, ja tyhmä suomalainen ostaa, vaikka samaan hintaan ja edullisemminkin saisi paljon kauniimpaa ja laadukkaampaa.

Vierailija
142/383 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

" valmistajakumppaneiden verkosto tekee tuotteita alihankintana Euroopassa ja Aasiassa. Marimekon tuotteista 60 prosenttia valmistetaan Euroopan Unionissa ja loput EU:n ulkopuolella." ? En osta , koska teetetään halpatyövoimalla ja täällä kiskotaan monikertainen hinta. Ei työllistä suomalaisia.

Työllistää aika montakin suomalaista. Vai miten kuvittelet bisneksen pyörivän suunnittelusta alkaen aina kuluttajalle saakka?

Niin, kankaan painanata ja suunnittelu on suomalaista työtä, itse tuotteen valmistus tapahtuu muualla. Ei täysin suomalainen tuote ja käytetään hyväksi halpatyövoimaa.

Niin, työllistää monen monta suomalaista monessa eri kohdassa tuotteen elinkaaren aikana. On myös henkilöitä jotka ovat tekemisissä näiden alihankkijoiden kanssa jne. Ei kukaan ole väittänytkään, että itse valmistus tapahtuisi Suomessa, mutta kyllä tuohonkin vaiheeseen niitä suomalaisia tarvitaan.

Halpatyövoimaa käyttää moni firma joko raaka-aineiden hankinnassa tai tuotteen valmistukseen, mutta kyllä noissa asioissa ihmisoikeudet ja eettisyys siltikin suomalaisia firmoja ohjaa. Ja jos epäkohtia huomataan, niin siihen myös puututaan. Töitähän ne ulkomaalaisetkin tarvitsevat vaikka tietysti olisi kiva, jos kaikki saisi Suomessa tehtyä. Vai pitäiskö kaikki Virolaiset työntekijät häätää Suomesta pois?

Hahah, taas näitä asioiden vääristelijöitä. Ihan kuin et tietäisi mistä kirjoitan. Suomessa ulkomaalaiset saavat palkan työstään ja näin kuluttavat suomessa , tuovat verorahat suomeen. Ulkomailla  valmistaminen on sit halpatyövoimaa, joka järkyttää. Lapsityövoimaakin varmaan.

Suomessa olevat virolaiset lähtevät aina ensimmäisellä lautalla Viroon viikonlopuksi heti kun vaan pääsevät. Ovat myös kirjoilla Virossa ja maksavat veronsa sinne, ei Suomeen. Mutta hyvä jos edes vähän tuovat rahaa Suomeen kulutuksen muodossa.

Kyllä ne halpatyömaidenkin ihmiset työtä tarvitsevat. Vaikka he tekevätkin työtä suomalaiselle firmalle, niin toki heidän työehtonsa määräytyvät paikallisten työehtolakien mukaan. Mutta siltikin heidän työolonsa ovat paremmat kuin mitä monissa paikallisissa firmoissa olisi. On typerää puhua lapsityövoiman käytöstä mutuna, koska siitä ei ole sinulla mitään faktaan perustuvaa näyttöä.

Silti, tuote ei ole täysin suomalinen ja ihan kalliitakin vielä. Turhaa puolustelua. Olen lopettanut monien merkkituotteiden oston sen takia, kun sellä valmistajan tiedoissa lukee millon mikäkin aasian maa.

Ja laatukaan ei ole enää sama, kuin ennen vanhaan. Ennen oli kyllä niin kestäviä vaatteita ja ompeleita, että nykyäänkin voi löytää vuonna miekka kivi valmistettuja tuotteita. Nykyään tehdään vain kertakäyttöisiä tuotteita joista saa pulittaa ittensä kipeeks, jos niitä kuka sit ostaakin.

No mutta ei kukaan ole väittänytkään että ovat kokonaan suomalaisia tuotteita. Sinä voit tehdä omat päätöksesi kulutuksen suhteen niinkuin me kaikki muutkin teemme. Hyvä että olet valistunut kuluttaja. Minuakin välillä harmittaa kun näkee jonkun tuotteen valmistusmaan.

Itse välttelen h&m tyylisiä kertakäyttö muotikauppoja, mutta toki olen joskus sieltä lapsille jotain ostanut. Yritän kuitenkin, että ostoksissa olisi enemmän suomalaisuutta kuin mitä joku kauppa vaan jossakin. Ja kyllä, ostan esim. Iittalaa ja Marimekkoa, mutta myös esim. Villeroy & Boch, joka on sitten saksalainen. Minusta on hyvä että tuote on edes Euroopassa tehty eikä missään Kiinassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/383 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuosikymmenestä toiseen rumia säkkejä kallilla hinnalla, ja rumat läskit ostavat.

Itse en koskaan.

Valtava huijaus koko Marimekko, myydään rumaa soopaa kalliilla, ja tyhmä suomalainen ostaa, vaikka samaan hintaan ja edullisemminkin saisi paljon kauniimpaa ja laadukkaampaa.

Olen ostanut pussilakanoita, pyyhkeitä ja astioita, ja voin sanoa että tosi hyvälaatuisia ovat.

Vierailija
144/383 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostaisin jos olisivat malliltaan minulle paremmin istuvia. En pidä hihojen olkapäiltä yli valuvista hihoista, jotka tuntuvat erittäin epämukavilta päällä. Popliini on kovaa joustamatonta ulkoilutakin päällyskangasta, eikä se mielestäni sovellu mekkokankaaksi.

Vierailija
145/383 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halpamaissa tehtyjä vaatteita joista maksetaan järettömiä hintoja.

Vierailija
146/383 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus 80-luvulla minulla oli lenkkipaitoina pitkähihaisia raidallisia trikoopaitoja. Kestivät kuosissaan ja väreissään vuosia pesusta toiseen. Valitettavasti laatu ei ole enää sama. Eikä edes Suomessa tehty. Jonkin verran olen ostanut 70-80-luvun sisustuskankaita, joissa laatu on vielä hyvä.

Vierailija
147/383 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Marimekko on ollut muotia nyt taas viimeiset viisi vuotta. Se joka ei ole moista huomannut, on kyllä elänyt täysin umpiossa. Se taas on eri asia, onko Marimekko in enää edes parin vuoden päästä. Ollut pinnalla nyt sen verran kauan, että kohta alkanee taas laskusuhdanne.

Tästä syystä en ole itse ostanut Marimekon osakkeita, vaikka olen aktiivinen sijoittaja ja omistan monia suomalaisia yhtiöitä. Marimekkohan on tuottanut viime vuosina hyvin. Toki Marimekon kulutus tapahtuu muuallakin kuin Suomessa ja siksi voi olla vaikea arvioida markkinaa, mutta en jaksa uskoa että on muodissa enää vaikka 10 vuoden päästä. Omat sijoitukseni ovat pitkän aikavälin sijoituksia. Marimekon laukun sen sijaan ostin vuosi sitten, se on käyttötavara.

Vierailija
148/383 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en koskaan.

No eikös sitä osta myös tyhmät amerikkalaiset... On hyvin menestynyt siellä päin ja aina silloin tällöin jollain amerikkalaisella julkulla näkyy Marimekkoa jossain taustalla kuvissa. Itsellä on keittiössä Marimekon unikkoverhot ja sisustustuotteet niillä ovat mielestäni ihan kivoja, mutta ne niiden vaatteet ovat kyllä ihan hirveitä, juuri niitä muodottomia kaapuja yms. Vaatteita en niiltä ostaisi... Ja ne niiden käyttämät kuosit ovat kyllä ihan hirveitä vaatteissa, vaikka taas jossain keittiön verhoissa ihan kivan näköisiä.

Vierailija
149/383 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sovitan istuvuutta ennenkuin ostan kirjoitti:

Ostaisin jos olisivat malliltaan minulle paremmin istuvia. En pidä hihojen olkapäiltä yli valuvista hihoista, jotka tuntuvat erittäin epämukavilta päällä. Popliini on kovaa joustamatonta ulkoilutakin päällyskangasta, eikä se mielestäni sovellu mekkokankaaksi.

Popliinihan on pehmeää, sileää ja hienoa puuvillaa. Juuri sopivaa mekkokankaaksi. Haluaisin siitä myös pussilakanoita, mutta ei mistään saa sellaisia.

Vierailija
150/383 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vain pidä kuoseista yhtään ja tuolla hinnalla silti he eivät valmista Euroopassa muuta kuin joku 30 % tuotteista. Ostan mielummin vaikka Noshia, koska ne on ommeltu Euroopassa.

Vierailija
151/383 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En vain pidä kuoseista yhtään ja tuolla hinnalla silti he eivät valmista Euroopassa muuta kuin joku 30 % tuotteista. Ostan mielummin vaikka Noshia, koska ne on ommeltu Euroopassa.

Missä maassa?

Vierailija
152/383 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://company.marimekko.com/fi/vastuullisuus/valmistus/

Noin 60 prosenttia valmistettu Euroopassa.

Vierailija
153/383 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Marimekon kassit ja laukut on hienoja! Itse omistan kolme ja lisää haluaisin. Oma tyyli on klassisen minimalistinen ja siksi Marimekon laukut sopivat tyyliini täydellisesti.

Vaatteista mekkoja en ostaisi. Liian mammamaisia kaapuja. Ja jotkut mammat käyttävät niitä vielä legginssien kanssa.

Ei hyvä.

On hienoa, kun nuorisokin on löytänyt Marimekon tyyliinsä. Paidat, takit ja hupparit on todella tyylikkäitä.

Vierailija
154/383 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen huomannut, että kautta aikojen Marimekko on suosittua enemmän koulutetuilla. Tarkoitan tällä että esim. amis koulussa ei ole mitenkään kovin suosittu kun taas korkeakoulutettujen joukossa on. Ja tämän tarkoitus ei ollut mollata kenenkään koulutusta, mieltymyksiä jne. Olen vaan huomannut isossa firmassa työskennellessäni (asiantuntijana) tämän.

Ja kohta tänne tulee joku selittämään kuinka on maisteri ja ei tykkää Marimekosta. Älä tuhlaa aikaasi. Kokemukseni mukaan kuitenkin Marimekkoa ostaa todennäköisemmin korkeakoulutettu kuin amiksen käynyt henkilö.

Saman olen itsekin huomannut.

Tai sitten kaltaiseni duunarit joka näyttävät ns. keskiluokkaiselta.

Vierailija
155/383 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

" valmistajakumppaneiden verkosto tekee tuotteita alihankintana Euroopassa ja Aasiassa. Marimekon tuotteista 60 prosenttia valmistetaan Euroopan Unionissa ja loput EU:n ulkopuolella." ? En osta , koska teetetään halpatyövoimalla ja täällä kiskotaan monikertainen hinta. Ei työllistä suomalaisia.

Ihan kuin vaikka Iittala ei tekisi astioita Aasiassa.

Niin tekeekin ja siksi en niitäkään enää osta. Harmi, tykkäisin muuten niin. Suomessa pystyttäis valmistamaan lasia alusta loppuun asti itse.

Vierailija
156/383 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen viiskymppinen nainen ja pidän Marimekkoa ja Nansoa mummojen merkkeinä.

Täytyy tosin myöntää, että Marimekolla on satunnaisesti kauniitakin asuja.

Nanso on kokenut nuorennusleikkauksen. Ei ole enää tätityyliä. Toki vähän klassisempaakin Nansoa heiltä löytyy, mutta enimmäkseen on nyt nuorekas mallisto ja nuoretkin käyttää.

Tai sitten sä olet vaan itse tätiytynyt, kun ajattelet noin. :-) Mäkään en nuorena alle 20v tykännyt Marimekosta, nyt 30v tykkään. Mutta en tunne kovin montaa nuorta aikuista, joita kiinnostaisi Marimekossa muu kuin ne logo-kangaskassit...

Vierailija
157/383 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

15 vuotiialla kelpasi mun vanha marimekon kangaskassi joten kai

Vierailija
158/383 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Logokasseja käyttävät ne joilla ei ole mitään omaa tyylitajua, ja ostavat vaan kun muillakin näkyy. Halutaan kuulua hyväksyttyyn massaan.

En tykkää yhtään niiden designista, ja silmiini särkee kun Helsingissä juuri muita kasseja nuorilla näekään.

Vierailija
159/383 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko se ollut out?

Vierailija
160/383 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osta tuotteita vain sen takia , että on jonkun merkkituote. Muut asiat ratkaisee.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi viisi