Onko Marimekko mielestäsi jälleen "in"? Kiinnostava brändi?
Muistelen että Paakkasen jälkeen firmalla oli pitkään laskusuhdanne, tuotteet ei menny kaupaksi. Olisiko pahin nyt jo takana? Itse en tosin tunne ketään, joka omistaa Marimekon vaatteita.
Kommentit (383)
Pitääkö jotkin sitä yöpaidan näköistä mekkoa tyylikkäänä?
Ei ole mielipide vaan fakta, marimoekon paketteja alkanut liikkua aika hyviä määriä, kuljetusalan ammattilaisena kun tulee huomioitua monia asioita.
Vierailija kirjoitti:
Marimekon paituli sopii hyvin rennoksi mutta myös tyylikkääksi matka-asusteeksi.
Epäromanttisin asuste sopii "matka-asusteeksi". Paituli naisen kanssa lentokoneessa, minut saa miehenä ennemin ampua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Marimekon paituli sopii hyvin rennoksi mutta myös tyylikkääksi matka-asusteeksi.
Epäromanttisin asuste sopii "matka-asusteeksi". Paituli naisen kanssa lentokoneessa, minut saa miehenä ennemin ampua.
Ja sinä kysyt aina naisraadilta omien vaatteiden viehättyvyyttä? Jopa ohi mukavuuden?
Vierailija kirjoitti:
Marimekon kuviolliset kankaat ovat ne juttu, vaatteet Marimekolla ovat luokattomia telttoja enkä suostu yhteenkään niistä pukeutumaan, Eivät istu ja jos viihdyt teltassa niin ole hyvä vaan.
Miniälläni on monta marimekon mekkoa. Hän näyttää mallinukelta niissä mekoissa. Sopivat niin täydellisesti. Tosin monet kuosit vähemmän tunnettuja, kaikki eivät tunnista. Kankaat ovat hyvälaatuisia, ei mitään jäykkää puuvillaa, vaan ohuita ja laskeutuvia kankaita.
Marimekon kuviot laakista kaikki kammottavia. Voi olla, että joku poikkeus löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse ihmettelen ilmiötä joka näkyy instassa ja Facebookin sisustusryhmissä. Marimekko-kopiot, eli esim. käsin maalataan seinä, matto, tms. Unikko-kuvioiseksi ja tuhannet näille sitten laittavat peukkua 😅 Tai sitten kudotaan "Unikko" -villasukat ja muut on että wauu upeat 😅 Minusta tuo on NOLOA. No minäpä inhoankin Marimekkoa ja eritoten Unikko-kuosia. Tosin, kopio on aina kopio,oli se sitten kiinasta tilattu tai omin käsin valmistettu.
Minä en inhoa Marimekkoa enkä edes Unikkoa, mutta minäkin ihmettelen tätä plagiointibuumia. Se on paitsi noloa ja mautonta, myös laitonta.
Ei kukaan voi kieltää omaan käyttöön tarkoitettua kopiointia. On kiellettyä ainoastaan tehdä myyntiin toisten malleja. Marimekon kankaistakin saa tehdä vain omaan käyttöön vaatteita ja kodintuotteita.<
Asia ei ole aivan noin yksinkertainen. Jos kyseessä on tavaramerkki, sitä ei saa kopioida edes omaan käyttöön.
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan ymmärtänyt Marimekkoa ja sen kuoseja!Ritva Fallan vaatteet olivat kyllä kauniita, mutta hänkin taisi vaihtaa muualle?!Marimekko on ylihinnoiteltu, kyseenalaisia tuotteet alkuperältään.
Fallalla on ollut oma tuotemerkki jo pitkään.
Vierailija kirjoitti:
Vähän alemman keskiluokan brändiltä tuntuu, muttei niin pahasti kuin Vallila. Kuoseista tulee mieleen 2000-luvun pyylevät päiväkodintädit ja taideopet. Berner-suvun Vallila
Berner-suvun Vallila? Sehän vaan myy/myi kankaita, oli ne mistä vaan ja mitä vaan. Ei se mikään suunnittelubrändi ole.
Vierailija kirjoitti:
Marimekon kuviot laakista kaikki kammottavia. Voi olla, että joku poikkeus löytyy.
Omaan silmään taas todella tyylikkäitä löytyy paljon. Itselleni ne eivät käy (ne vaatteet, oon liian iso), mut systerillä on mm. mustavalkoinen, hyvin yksinkertainen ja tyylikäs silkkimekko. Sellainen, joka ei vanhene koskaan, ajaton.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän alemman keskiluokan brändiltä tuntuu, muttei niin pahasti kuin Vallila. Kuoseista tulee mieleen 2000-luvun pyylevät päiväkodintädit ja taideopet. Berner-suvun Vallila
Berner-suvun Vallila? Sehän vaan myy/myi kankaita, oli ne mistä vaan ja mitä vaan. Ei se mikään suunnittelubrändi ole.
"...Vallilan sisutustekstiileistä ja -tuotteista koostuva kokoelma uudistuu kaksi kertaa vuodessa. Kankaat suunnitellaan Suomessa. Vallilan henkilökuntaan kuuluu neljä vakituista kuosisuunnittelijaa: Tanja Orsjoki, Matleena Issakainen, Riina Kuikka ja Saara Eklund. Myös eri alojen taiteilijat ovat suunnitelleet Vallilalle kuoseja, muun muassa Zoltan Popovits, Howard Smith ja Lauri Tähkä. Vallilan kokoelmiin on kuulunut myös valokuvaaja Philip Lászlón sekä Caj Bremerin valokuvateosten sekä Erik Bruunin teosten pohjalta suunniteltuja kuoseja. Vuonna 2014 Vallilan kokoelmaan tulivat myös yhteistyössä Fazerin sekä Ateneumin taidemuseon kanssa toteutetut kuosit..."
En mitenkään erityisesti itse ihaile, mutta onhan Marimekko iso ja tunnettu brändi, joka nauttii suurta arvostusta. Minulla on muutamia lahjaksi saatuja tuotteita, kuten astioita ja pyyhkeitä, jotka ovat olleet käytössä hyviä, mutta vaatteita en ole käyttänyt. Yksi laukku mallistossa on sellainen, jonka voisin ostaakin, mutta en tykkää yleensäkään tuotteista, joista brändi näkyy liian vahvasti, joten Marimekko-tekstisiä tai unikkokuvioisia vaatteita tai laukkuja en itse käyttäisi.
Vierailija kirjoitti:
Asun ulkomailla ja aina kun näen täällä Marimekkoa jonkun yllä, kyseessä on suomalainen. Kertoo aika paljon brändin arvostuksesta.
Eli jos suomalainen tykkää, on se merkki sen huonoudesta? Sellanen suomalainen itsetunto siellä sitten.
Rooman kentällä näin naisella hyvännäköisen haalarin. Valkoisella pohjalla isot mustat kivet. Ei ollut suomalainen kyseessä. Enkä ole nähnyt suomessa sellaista vaatetta myytävän.
Marimekko on ainakin minulle merkki siltä, että viimeiset rahat on laitettu ylihinnoiteltuja mekkoon tai laukkuun. Koska se on muka-trendikäs. Laukut tehty Kiinassa ja keikkuu joka toisen mamman harteilla.
Ja tämä on vaan minun mielipide, jokainen tavallaan. Mutta ne huonosti istuvat vaatteet ei sovi mielestäni kenellekkään. Paitsi jos haluaa naamioitua 2000-luvun keittiön verhoihin, missä on unikon kuvia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse ihmettelen ilmiötä joka näkyy instassa ja Facebookin sisustusryhmissä. Marimekko-kopiot, eli esim. käsin maalataan seinä, matto, tms. Unikko-kuvioiseksi ja tuhannet näille sitten laittavat peukkua 😅 Tai sitten kudotaan "Unikko" -villasukat ja muut on että wauu upeat 😅 Minusta tuo on NOLOA. No minäpä inhoankin Marimekkoa ja eritoten Unikko-kuosia. Tosin, kopio on aina kopio,oli se sitten kiinasta tilattu tai omin käsin valmistettu.
Minä en inhoa Marimekkoa enkä edes Unikkoa, mutta minäkin ihmettelen tätä plagiointibuumia. Se on paitsi noloa ja mautonta, myös laitonta.
Ei kukaan voi kieltää omaan käyttöön tarkoitettua kopiointia. On kiellettyä ainoastaan tehdä myyntiin toisten malleja. Marimekon kankaistakin saa tehdä
"Yksityiseen käyttöön voi valmistaa tuotteita materiaaleista, jotka sisältävät kuvia, logoja, tekstejä tai muita suojattuja teoksia."
Varsinkin ensimmäisen sukupolven korkeakoulutetut ostaa Marimekkoa, olen huomannut. Haluavat ehkä jotenkin erottautua amisporukasta ja köyhistä lapsuudenkuvioistaan. Onhan se Marimekko sellainen turvallinen suomalainen keskiluokkaisuuden symboli. On minullakin joitakin Marimekko-tuotteita, ei niinkään vaatteita, mutta pari laukkua ja astioita. Tosin on jo ollut tilanteita, että en ole kehdannut käyttää Grathaa, koska se hihna ... uh, se on nolo.
Tavaramerkkiä ei saa käyttää ilman sen omistajan lupaa.
Unikkokuosi ainakin ärsyttävä ja nyt sitä yritetään myydä kellojen hihnoissa ja puhelimen kuorissa.
Suosii vain itseään tärkeäksi pitävät täti-ihmiset. On tullut vain huomattua Marimekko-liikkeen ohi kävellessä kuinka siellä ei ole yhtäkään asiakasta. Hiljaista pitelee varmaan.
Unikko verhossa iso näyttää edelleen isolle? Ja kenenkään ei tulisi käyttää verhoa vaatteena? Tuota varmaan yritit sanoa, mutta kauniimmin. Kenenkään ei pitäisi käyttää verhoa vaatteena.