Onko tradenomin tutkinto täysin turha?
Kun on merkonomit huonompiin hommiin ja KTM:t parempiin, mihin tradenomeja tarvitaan?
Kommentit (63)
Kirjanpitäjiksi, valtion virastoihin sihteereiksi..näissä liiketalouden tradenomeja nykyään on.
Kyllä on vähän ylikoulutettu kaupan kassaksi.
Täysin turha koulutus. Työttömäksi jäävät.
Tutkintona aika turha joo, toki kuitenkin uralla etenemisen kannalta uskottavampi kuin pelkkä lukion tai amiksen päättötodistus. Fiksu ammentaa opiskeluajalta kontakteja, niillä työelämässä pelataan. Suurin osa tuntemistani tradenomeista on skarppeja tyyppejä, jotka eivät oikein tienneet mitä haluavat tehdä lukion jälkeen ja yliopisto-opinnot eivät tuntuneet omilta. Ovat työllistyneet ihan hyvin, melkein kaikilla on tosin kuitenkin jonkinlainen identiteettikriisi jatkunut myös valmistumisen jälkeen.
Kyllä minä koulutuksella hyvän työpaikan sain, mutta kyllä se loppu sitten itsestä on kiinni. Ei sillä koulutuksella pitkälle ratsasta, työelämä pistää taidot sitten ihan kunnolla testiin. Silkalla kunnianhimolla itse etenin päällikön tehtäviin parissa vuodessa kun olin assarin hommiin tullut. En voi kyllä sanoa että AMK:n kurssit olisi tässä hirveästi auttanut :D
Turhaa p*skaa. Hae insinööriksi tai lääkikseen jos töitä haluat.
Vierailija kirjoitti:
Voin lohdutta ettei ole ainut: kaikki humanistiset loppututkinnot on myös turhia, ja niiden eteen pitää lukea fantasiakirjoja vuosikymmeniä.
Kaikkiko? Ovatko vieraat kieletkö susta täysin turhia, ja historia ja arkeologia yhtä hömppää? Kaikki osaavat puhua suomea, joten muita kieliä ei varmaankaan edes tarvita. Mitä fantasiakirjoja tarkoitat?
Insinööri on wt-koulutus, yhtä junttia sakkia löytyy vain elämämkoululaisista.
Nykyajan vaatimukset koulutuksen suhteen aika korkealla. Esim. puhelinaspaankin hakevat pitää olla tradenomeja. Näin edellisessä työpaikassa. En käsitä.
Samaan duuniin kun mitä itse teen nyt, vaaditaan myös tradenomin tutkintoa. Itse teen sitä duunii merkonomin tutkinnolla ja palkka 3100€/kk. Tuossa duunissa selviäis peruskoululla kunhan järkee osaa käyttää ja osaa laskee 1+1=2.
Työllistyykö tietopalvelu- ja kirjastoalan tradenomi?
Harmi, sillä olisin kiinnostunut opiskelemaan alaa
Vierailija kirjoitti:
Harmi, sillä olisin kiinnostunut opiskelemaan alaa
Informaatiotutkimusta yliopistossa ennemmin?
Itse kun aikanaan opiskelin taloushallinnon merkonomiksi, oli opettaja sitä mieltä, että tradenomiksi ei sen jälkeen kannata lähteä opiskelemaan. Tradenomit ja merkonomit kun kuulemma kilpailevat samoista työpaikoista, eikä ole mitään takeita, että tradenomi saisi niitä sen paremmin - päinvastoin työnantajat voivat pelätä, että tradenomi on tyytymätön perustyössä. Jos merkonomista haluaa parantaa ja laajentaa mahdollisuuksiaan, pitäisi lukea KTM, joka oikeasti avaa lisää ovia. Sitä en tiedä, kuinka paljon tämä pitää paikkansa, mutta näin silloin neuvottiin.
Vähän riippuu tuurista ja suhteista. Itse en työllistynyt tradenomina hyvin, ainoastaan jotain pätkätöitä matalapalkkaisissa paikoissa, joihin ei koulutusta tarvinnut. Luin sitten ihan toiselta alalta yliopistotutkinnon. Nyt olisi sitten yliopistotutkinto+amk. Kaikki kääntyi lopulta ihan hyväksi, koska tradenomin tutkinnosta on nykyisessä työssä hyötyä ja edesauttaa ovien avautumisessa.
Traden tutkinto on ollut täysin turha jo silloin kun valmistuin insinööriksi 2006. Myös insinööri on turha, ellet satu olemaan sähkö-, elektroniikka tai automaatio amk inssi. Dipoilla saattaa olla vähän parempi työllisyys riippuen mimmosia suhteita on.
Mutta trade taitaa vetää restonomien kanssa pohjalukemia tutkinnon turhuudesta. Monet yo-alatkin ovat turhia, kaikki humanistihömpät ja osa kauppiksista valmistuneista. Riippuen pääaineesta.
Suosittelenkin suoraan harkitsemaan lääkärin, sh, th, aineenopettajan (ei historia, eikä kielet pl. enkkku) uraa jos töitä halajaa.
Olen valmistunut 2000-luvulla tradenomiksi. Palkka 3700 e sihteerin hommissa.
IT-tradenomi on ihan ok tutkinto.