Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko tradenomin tutkinto täysin turha?

Vierailija
18.02.2019 |

Kun on merkonomit huonompiin hommiin ja KTM:t parempiin, mihin tradenomeja tarvitaan?

Kommentit (71)

Vierailija
61/71 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monesti tradenomeja haukkuu just muut paitsi tradenomit, jotka tietävät että sillä koulutuksella kyllä pääsee hyviin töihin ihan yhtälailla kuin monella muullakin koulutuksella.

Vierailija
62/71 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, monissa töissä on vaatimuksena "soveltuva korkeakoulututkinto" ja tradenomihan on loppujen lopuksi varsin moneen asiaan soveltuva. Riippuen mitä muuta osaamista on hommannut. Tradenomi voi hyvinkin tehdä samoja hommia kuin ktm, toisaalta tosiaan voi tehdä samaa kuin merkonomi, ihan riippuen paikasta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/71 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikesta koulutuksesta on tavalla tai toisella hyötyä.

Vierailija
64/71 |
23.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyajan vaatimukset koulutuksen suhteen aika korkealla. Esim. puhelinaspaankin hakevat pitää olla tradenomeja. Näin edellisessä työpaikassa. En käsitä.

Samaan duuniin kun mitä itse teen nyt, vaaditaan myös tradenomin tutkintoa. Itse teen sitä duunii merkonomin tutkinnolla ja palkka 3100€/kk. Tuossa duunissa selviäis peruskoululla kunhan järkee osaa käyttää ja osaa laskee 1+1=2.

Juuri tuon takia on työvoimapula. Ihmiset eivät pääse mihinkään töihin jos ei ole koulutusta.

Samalla koulutuspaikkoja ei edes ole tarpeeksi.

Vierailija
65/71 |
23.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se aika turha, kun ottaa huomioon, että on korkeakoulututkinto, kannattaa valita joku muu.

Vierailija
66/71 |
23.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeastaan vain lääkärit, sairaanhoitajat ja insinöörit ovat tarpeellisia.

Kukas heidät on kouluttanut? OPETTAJA

Vierailija
67/71 |
23.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen ihan tyytyväinen tohon 4500€/kk palkkaani jonka tradenomina saan ja en usko, että työnantaja sitä viitsisi mulle maksaa jos se olisi turhaa. Toki sen lisäksi on tullut hommattua läjä erilaisia erikoisammattitutkintoja ja muutenkin pidettyä mieli avoimena ja uteliaana itsensä kehittämiselle eikä jämähdytty ajatusmalleihin siitä, että yliopistosta tulleista tapellaan työmarkkinoilla. Sen verran tiedän työmarkkinoista, että työttöminä on jopa tuplamaistereita, eli kyllä sitä osaamista on syytä kehittää laajasti jotta ei saa sitä turhakkeen leimaa.

Vierailija
68/71 |
23.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla tuttu vastavalmistunut työtön tradenomi:(

Vierailija
69/71 |
23.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla tuttu vastavalmistunut työtön tradenomi:(

Tässä taloudellisess tilanteessa työttömiä on varmaan suunnilleen kaikilla koulutustaustoilla. Työskentelen itse taloushallinnossa, ja meillä on kyllä paljon tradenomeja töissä. Alakaan ei ole kovin suhdanneherkkä. 

Vierailija
70/71 |
23.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutulla on tilitoimisto ja sanoi, että tekoäly tekee jatkossa kirjanpitotyöt parin vuoden sisällä. Kirjanpitäjät irtisanotaan. 

Vierailija
71/71 |
23.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tutulla on tilitoimisto ja sanoi, että tekoäly tekee jatkossa kirjanpitotyöt parin vuoden sisällä. Kirjanpitäjät irtisanotaan. 

Hänen oma lapsi vaihtoi suuntautumisvaihtoehtoa ammattikorkeakoulussa. Kirjanpitoa ei kannata enää lukea. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kuusi