Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko tradenomin tutkinto täysin turha?

Vierailija
18.02.2019 |

Kun on merkonomit huonompiin hommiin ja KTM:t parempiin, mihin tradenomeja tarvitaan?

Kommentit (63)

Vierailija
41/63 |
14.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tästäkään ketjusta selviä,miksi tradenomeja pitäisi kouluttaa?

Vierailija
42/63 |
14.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tästäkään ketjusta selviä,miksi tradenomeja pitäisi kouluttaa?

Voit varmaan kysyä tätä opetusministeriöstä?  Ei ole tradenomien vika, että tällainen koulutus on olemassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/63 |
14.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnen viisi tradenomia. Kaikki ihan hyvissä töissä. Yksi on korkeassajohdossa johtajasopimuksella. Toinen kovapalkkainen on myynnissä. Lopuilla hyvä työ, mutta normaali palkka.

Koulutuksen lyhyyteen nähden hyvä tutkinto.

Myyjillä on hyvät liksat yleisesti ottaen eikä tarvitse olla edes tradenomi niihin hommiin päästäkseen. Myynti ei ole koulutettujen ihmisten keskuudessa mikään haluttu ala.

Vierailija
44/63 |
14.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Traden tutkinto on ollut täysin turha jo silloin kun valmistuin insinööriksi 2006. Myös insinööri on turha, ellet satu olemaan sähkö-, elektroniikka tai automaatio amk inssi. Dipoilla saattaa olla vähän parempi työllisyys riippuen mimmosia suhteita on.

Mutta trade taitaa vetää restonomien kanssa pohjalukemia tutkinnon turhuudesta. Monet yo-alatkin ovat turhia, kaikki humanistihömpät ja osa kauppiksista valmistuneista. Riippuen pääaineesta.

Suosittelenkin suoraan harkitsemaan lääkärin, sh, th, aineenopettajan (ei historia, eikä kielet pl. enkkku) uraa jos töitä halajaa.  

Ei aineenopettajillekaan ole töitä

Vierailija
45/63 |
14.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

It-tradenomina olen työllistynyt ja päässyt oikein mukiinmeneville palkoille, mutta liiketalouden puoli on kyllä aivan täysin turha.

Liiketalouden tradenomeja palkkaavat mm. eläke- ja vakuutusyhtiöt. Niissä on sellaista sisäsiistiä toimistotyötä, johon tuo koulutus istuu oikein hyvin. Yliopiston käyneet ovat noihin hommiin hieman ylikoulutettuja ja merkonomit taas alikoulutettuja, joten kyllä heilläkin paikkansa on. 

Itsekin olen IT-alan tradenomi ja todellakin työllisyys on hyvä ja hyville palkoillekin pääsee. 

Vierailija
46/63 |
14.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen koulutukseltani tradenomi ja isossa yrityksessä asiantuntijatyössä. Kun paikkaa pari vuotta sitten hain, en ilman korkeakoulututkintoa olisi päässyt edes haastatteluun. Kaikki tuntemani tradenomit ovat työllistyneet hyvin, mutta taas merkonomit eivät välttämättä enää niinkään. Aika moneen paikkaan nykyään vaaditaan korkeakoulututkintoa, joten ennemminkin sanoisin että merkonomin tutkinto alkaa pikkuhiljaa olemaan turha.

Vierailija
47/63 |
14.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkinto on turha. Olen itse työtön tradenomi, enkä ole tehnyt päivääkään koulutusta vastaavaa palkkatyötä. Kaipa se pitää vielä sote-alan tutkinto suorittaa. Sillä varmaan löytyy sitten töitäkin. Sosionomin tutkinto kyllä kiinnostaisikin ja luultavasti Te-toimisto pakottaa vielä hakemaan lähihoitajan koulutukseen.

Vierailija
48/63 |
14.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun tradenomimiehen työkaverit on muut suurimmaksi osaksi maistereita, mutta minun mies on ilmeisesti siitä porukasta paras työssään ja palkka sen mukainen. Kurssikavereissaan on paljon esim myymäläpäälliköitä, he ovat opiskeluaikana olleet kaupassa töissä ja valmistuttuaan edenneet nopeasti johtotehtäviin.

Vierailija
49/63 |
14.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tradenomien koulutus antaa eväät olemaan kateellisia kaikille paremmin koulutetuille.

Eiköhän tuo riipu ihan ihmisestä. Vaikea olla kateellinen paremmin koulutetuille jos tekee heidän kanssaan samoja töitä ja on itseasiassa sopivampi koulutus työhön kuin heillä. Toki riippuu työstä, mutta itse ainakin olen alalla, jossa monella työkaverilla on yliopistokoulutus ja ovat opiskelleet jotain työhön ei niin sopivaa alaa ja sitten siellä tradenomit opettavat heille asioita, koska heillä koulutus ei ole siihen antanut mitään valmiuksia. Vaikea olla siis kateellinen, jos joutuvat hakemaan töitä, joihin koulutus ei anna mitään pohjaa. Eivät ilmeisesti saa oman alansa töitä.

Vierailija
50/63 |
14.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen koulutukseltani tradenomi ja isossa yrityksessä asiantuntijatyössä. Kun paikkaa pari vuotta sitten hain, en ilman korkeakoulututkintoa olisi päässyt edes haastatteluun. Kaikki tuntemani tradenomit ovat työllistyneet hyvin, mutta taas merkonomit eivät välttämättä enää niinkään. Aika moneen paikkaan nykyään vaaditaan korkeakoulututkintoa, joten ennemminkin sanoisin että merkonomin tutkinto alkaa pikkuhiljaa olemaan turha.

Joo, todella moneen paikkaan halutaan joku, jolla on "soveltuva korkeakoulututkinto" ja tradenomin tutkinto voi olla soveltuva aika moneen hommaan. Ei olisi minunkaan tuttuni saanut ylennystä asiantuntijatöihin ilman korkeakoulututkintoa. Nyt tosin pohtii maisteriopintoja koska seuraavissa tehtävissä vaaditaan sitten ylempää korkeakoulututkintoa.

Vierailija
51/63 |
14.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä liiketalouden tradenomeja on hyvin paljon ihan hyvillä palkoilla yritysten taloushallinnon tehtävissä. Controllereina, kirjanpitäjinä jne.

Vierailija
52/63 |
14.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole. Katso vaikka Riina- Maijaa. Seiskaa ja kaikkee.

Vierailija
53/63 |
14.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tradenomin tutkinto täyttää sen ainakin monissa julkisissa työpaikoissa olevan vaatimuksen korkeakoulututkinnosta.

Traden paperit on siitä jännät, että niillä voi päästä tai joutua minne vaa, pelkkä osaaminen ratkaisee. Itsekin olen trade 10v takaa ja muutama vanha koulukaveri on pörssiyhtiöiden huippupesteissä, pari on valtiolla virkamiehinä, yksi ainakin tekee konsulttina toiminimi yrittäjänä hommia. Muutama on ihan perus reskontahommissa ja sitten on ne, jotka on edelleen siellä K-marketin kassalla tai jossain muussa kaupassa töissä, missä olivat jo kouluaikanakin.

Itse toi koulutus on silkka pintaraapaisu. On ihan itsestä kiinni sitten kehittää jokin taito tai kyky, jolla sitten työllistyä. Olise sitten koodaus, kirjanpito tai hyvät supliikkitaidot. Moneen työhön täällä Suomessa ei tarvi edes osata paljoa mitään, pitää vain osaa puhua hyvin paskaa. Moni "managerin" tai "kehittämispäälikön" tai "koordinaattorin" homma lukeutuu tuohon.

Vierailija
54/63 |
14.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin no tradenomi on alempi tutkinto ja (hyvät AMKt) valmistaa semmoseen tärkeeseen käytännön tekemiseen, johon tarvitsee asiantuntemusta ja osaamista, jota joku merkonomitutkinto ei anna.

Olen tradenomi, kohta myös KTM. Meillä tradetutkinnon suuntaumisopinnoissa mm. harjoteltiin tapahtumien järkkäystä, esitteden/julisteiden/somesisällön tekoja, blogien tms. kirjottamista, WordPressiä, kampanjasuunnittelua.

Tänään töissä mm. olen järkännyt koulutusta varten Zoom- ja ilmoittautumislinkit, viestinyt koulutuksesta, julkaissut sisältöä nettisivuilla ja Twitteriin, lähettänyt uutiskirjeen, kääntänyt matskuja, päivittänyt jakelulistoja.

Voin kertoa, että tähän ei todellakaan tarvitse KTM tutkintoa. 😂

Oma tradetutkintoni ei todellakaan valmistanut minua esimieheksi, johtotehtäviin tai vaikka markkinointistrategian tekoon, mutta nykyiseen ja edellisiin töihini oikein mainiosti.

Vierailija
55/63 |
14.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ulkomailla on oikein arvostettu. Suomessa pääsee ehkä kassalle, muttä täällä Länsi-Euroopassa pääsee vaikka controlleriksi tai CFO:ksi sopivalla kokemuksella. 

Mutta sitä "sopivaa kokemusta" ei saa kun Suomessa ei pääse hommiin ja ulkomailta on turha lähteä ilman kokemusta edes yrittämään.

Vierailija
56/63 |
14.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina sama jankkaus päällä "turhasta" tradenomintutkinnosta.

Olen tradenomi ja en ole ollut päivääkään työttömänä. Pärjään palkalla ihan hyvin. Luulisi että tällaisena aikana kuka tahansa ihminen joka tekee töitä ja tienaa oman elantonsa on hyväksi yhteiskunnalle ja sen pitäisi ap:llekin kelvata.

Vierailija
57/63 |
14.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole. Katso vaikka Riina- Maijaa. Seiskaa ja kaikkee.

Puhuu kahdeksaa kieltä ja kaikkee.

Vierailija
58/63 |
14.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tutkinto on turha. Olen itse työtön tradenomi, enkä ole tehnyt päivääkään koulutusta vastaavaa palkkatyötä. Kaipa se pitää vielä sote-alan tutkinto suorittaa. Sillä varmaan löytyy sitten töitäkin. Sosionomin tutkinto kyllä kiinnostaisikin ja luultavasti Te-toimisto pakottaa vielä hakemaan lähihoitajan koulutukseen.

Oman kokemuksen mukaan alasta kiinnostuneet ja motivoituneet tradet pärjää paljon helpommin, ne ei kinosta/jaksa/innosta/en muuta keksinyt -tyypit on kaupassa töissä tai työttömänä.

Ei se automaattisesti autuaaksi tee, itse valkkasin hyvän oppilaitoksen, panostin opintoihin ja tein parikin kökkäpalkattua harkkaa opintojen aikana, jotta saan kokemusta.

Vierailija
59/63 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kadun että opiskelin tradenomin tutkinnon ja suuntauduin markkinointiin. Tutkinnolla ei työnhaussa tunnu olevan paljoa painoarvoa ja niitä valmistuneita on niin paljon, että kaikki eivät mitenkään voi työllistyä oman alan tehtäviin. Tarvittaisiin suhteita ja pitäisi olla "hyvä tyyppi".

Vierailija
60/63 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitin tradenomiopinnot  tietojenkäsittelyn koulutusohjelmassa tammikuussa 2000. Työllistyin 2000 kesäkuussa ja siitä lähtien opiskelin töiden ohessa valmistuen etuajassa Helmikuussa 2003. Olisin valmistunut jo syksyllä 2002 jos olisin panostanut siihen viimeiseen suoritukseen, elin opinnäytetyöhön enemmän. Mutta laiska kun olin, oli jo vaki työpaikka, kaksi alle kouluikäistä kotona ja semmosta niin se vähän veny...