Onko tradenomin tutkinto täysin turha?
Kun on merkonomit huonompiin hommiin ja KTM:t parempiin, mihin tradenomeja tarvitaan?
Kommentit (63)
Humanistit ja AMKsta suurin osa on turhia.
It-tradenomina olen työllistynyt ja päässyt oikein mukiinmeneville palkoille, mutta liiketalouden puoli on kyllä aivan täysin turha.
Oikeastaan vain lääkärit, sairaanhoitajat ja insinöörit ovat tarpeellisia.
Ehkäpä. Itse olen merkonomina päässyt samoihin hommiin kun tradenomit.
AMK on pahempi turn off kuin elämäm koulu
No ei ole todellakaan turha. Nykyään monet palkkaa mieluummin tradenomin kuin ktm:n. Tradenomin koulutus on käytännönläheisempi.
Ollaan molemmat miehen kanssa tradenomeja, miehen bruttotulot 5000, itellä 3100 kk. Minusta ihan hyvät palkat lyhyeen koulutukseen nähden, siistiä sisätyötä liukuvalla työajalla ja etätyömahdollisuudella.
Toki moni tradenomi on kaupan kassalla, mutta suuri osa taitaa kuitenkin työllistyä ihan hyvin. Eikä kaupan kassassa olossakaan mitään pahaa ole, palkka voi vaan jäädä laihaksi.
Tradenomina on helpompi päästä huonoihin hommiin kuin merkonomina, jos tarkastellaan vastavalmistuneita. Eli jos haluat niihin, kannattaa lukea tradenomiksi
Tradenomien koulutus antaa eväät olemaan kateellisia kaikille paremmin koulutetuille.
Vierailija kirjoitti:
Muut kyllä, mutta putkiaivoja ei tarvita!
Ulkomailla on oikein arvostettu. Suomessa pääsee ehkä kassalle, muttä täällä Länsi-Euroopassa pääsee vaikka controlleriksi tai CFO:ksi sopivalla kokemuksella.
Riippuu todella paljon myös AMK:sta. Esim. Haaga-Heliassa on todella työelämälähtöisiä kursseja, joissa tehdään yhteistyötä erilaisten yritysten kanssa. Olen siis muutaman kurssin tehnyt Haaga-Helian avoimessa.
Jo opiskeluaikana saa siis varmasti kontakteja yritysmaailmaan harjottelun ja kurssien kautta. Jos vielä itse on aktiivinen, niin vaikea kuvitella, että tutkinto olisi turha.
Sitten taas on pienempiä paikkakuntien AMK:ta (pieni paikkakunta ei automaattisesti tarkoita huonoa AMK:ta) mutta luonnollisesti siellä on huonommat mahdollisuudet harjoittelupaikkoihin, sekä muutenkin kontakteihin. Vieläpä jos kurssit on monesti järjestetty verkkokursseina, jotka lähinnä vain suoritetaan itsenäisesti, niin voi olla ettei tutkinnosta ihan hirveästi jää käteen.
Tradenomin tutkinto ei siis itsessään ole huono mutta, koska tradenomeista on suuri ylitarjonta niin koululla ja ylipäätään omalla aktiivisuudella on suuri merkitys.
Olen merkonomi, luin taloushallinon tradeksi. Sen jälkeen sain vakituisen työpaikan ja palkkakin on 700 euroa parempi. Että en turhaksi kutsuisi koulutustani. Enkä ylipäänsä mitään koulutusta sano turhaksi.
Tunnen viisi tradenomia. Kaikki ihan hyvissä töissä. Yksi on korkeassajohdossa johtajasopimuksella. Toinen kovapalkkainen on myynnissä. Lopuilla hyvä työ, mutta normaali palkka.
Koulutuksen lyhyyteen nähden hyvä tutkinto.
Vierailija kirjoitti:
No ei ole todellakaan turha. Nykyään monet palkkaa mieluummin tradenomin kuin ktm:n. Tradenomin koulutus on käytännönläheisempi.
Ollaan molemmat miehen kanssa tradenomeja, miehen bruttotulot 5000, itellä 3100 kk. Minusta ihan hyvät palkat lyhyeen koulutukseen nähden, siistiä sisätyötä liukuvalla työajalla ja etätyömahdollisuudella.
Toki moni tradenomi on kaupan kassalla, mutta suuri osa taitaa kuitenkin työllistyä ihan hyvin. Eikä kaupan kassassa olossakaan mitään pahaa ole, palkka voi vaan jäädä laihaksi.
Komppaan tätä täysin. Liiketaloudessa on paljon aloja joilla työskentelee sujuvasti rinnakkain tradenomeja, ktm:ta ja jopa merkonomeja. Tradenomin koulutus yhdistettynä työkokemukseen tuntuu olevan kaikista paras vaihtoehto.
Itse on vain merkonomi. Teen samoja hommia kuin suurin osa meidän tradenomeista, palkkakin on samaa luokkaa. Nyt ongelmaksi on muodostunut se, etten pääse etenemään merkkarin papereilla. Vaihtoehtoina on siis korottaa tradeksi tai maisteriksi. Valinta on ehdottamasti tradenomi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muut kyllä, mutta putkiaivoja ei tarvita!
Kokeileppa parisen viikkoa elämää ilman sähköä (vaikkapa juuri nyt aloittaen) ja juteltaisko sitten uudestaan :)
T: insi/DI/arska/parin vuoden kuluttua tuplainssi, ja juuri sähköalalta kaikki...
Vierailija kirjoitti:
En tajua tätä vertailua aina KTM:n. Kyseessä eri tutkinnot.
Vierailija kirjoitti:
Humanistit ja AMKsta suurin osa on turhia.
Amk:ssa on röntgenhoitajat, suuhygienistit, ensihoitajat, sairaanhoitajat, kätilöt, terveydenhoitajat, sosionomit, fysioterapeutit, toimintaterapeutit, optikot, bioanalyytikot yms. Onko nää susta turhia?!?! 😂😂😂
Sairaanhoitajat, bioanalyytikot, terveydenhoitajat, insinöörit ja luonnonvara-alan ammattilaiset eivät ole turhia, mutta muut AMK tutkinnot ovat kyllä.
Voin lohdutta ettei ole ainut: kaikki humanistiset loppututkinnot on myös turhia, ja niiden eteen pitää lukea fantasiakirjoja vuosikymmeniä.