Miten työtön pystyy muuttamaan
Olen tätä hieman ihmetellyt, kun aina sanotaan, että työttömän (perheineen) olisi oltava valmis muuttamaan vaikka toiselle puolelle Suomea töiden perässä. Siis että miten tuo oikein toteutetaan käytännössä.
Työttömyyskorvauksesta ei pahemmin vuokravakuuksia ja muttoliikkeen maksuja pahemmin maksella, eikä työtön saa edes pankkilainaa muuttokustannuksiin. Ja sossuustakin saa mahdollisesti avustusta vasta muuton jälkeen maksettuja laskuja vastaan, joten ne rahat on kuitenkin saatava jostain muualta ensin. Tietysti entinen vuokravakuus on olemassa, mutta taitaapi usein käydä niin, että uuden asunnon vakuudet pitää olla maksettuna, ennenkuin entinen vuokranantaja on palauttanut entisen asunnon vakuudet tilille.
Kommentit (56)
Rinkka ja teltta periaatteella.
Tv. Suomen päättäjät
Vierailija kirjoitti:
Olen tätä hieman ihmetellyt, kun aina sanotaan, että työttömän (perheineen) olisi oltava valmis muuttamaan vaikka toiselle puolelle Suomea töiden perässä. Siis että miten tuo oikein toteutetaan käytännössä.
Työttömyyskorvauksesta ei pahemmin vuokravakuuksia ja muttoliikkeen maksuja pahemmin maksella, eikä työtön saa edes pankkilainaa muuttokustannuksiin. Ja sossuustakin saa mahdollisesti avustusta vasta muuton jälkeen maksettuja laskuja vastaan, joten ne rahat on kuitenkin saatava jostain muualta ensin. Tietysti entinen vuokravakuus on olemassa, mutta taitaapi usein käydä niin, että uuden asunnon vakuudet pitää olla maksettuna, ennenkuin entinen vuokranantaja on palauttanut entisen asunnon vakuudet tilille.
Kummasti minulla on aina ollut mahdollisuus muuttaa, olin sitten työtön, yrittäjä, työntekijä, opiskelija. Muuttoliikettä ei tarvitse käyttää, ja aina vuokratakuun verran rahaa pitää löytää. Vuokratakuu on halvimmillaan muutaman hassun satasen.
Vuokravakuuden saa vaikka pikavippinä. Usein ensimmäinen vippi on vielä koroton.
Sosiaalitoimistosta saa kyllä avustusta. Ja työtönkin pystyy säästämään. Itse olen muuttanut sukulaisten autojen avustuksella.
Vierailija kirjoitti:
Vuokravakuuden saa vaikka pikavippinä. Usein ensimmäinen vippi on vielä koroton.
Kaikilla kun on luottotiedot.
Ihan samanlailla kun työssä käyväkin ja työttömällähän on aikaakin tuohon muuttohommaan.
Puhumattakaan meistä työttömistä, joilla on oma asunto. Koti myyntiin puolen vuoden keikan takia?
Täällähän aina jaksetaan kertoa, että työttömät ovat pitkän työuran tehneitä korkeasti koulutettuja asiantuntijoita. Olisko sitten kannattanut laittaa rahaa sivuun hyvien päivien aikana eikä elää kädestä suuhun kuin viimeistä päivää ja tuhlata kaikki tulot turhuuksiin?
Ihan oma vika, jos olet tossa vaiheessa per*aukinen.
Vierailija kirjoitti:
Puhumattakaan meistä työttömistä, joilla on oma asunto. Koti myyntiin puolen vuoden keikan takia?
Elämä on kompromisseja. Mutta onhan se mukavampaa ja helpompaa makoilla siellä omassa kotona muiden elätettävänä. Siksi työttömyyttä ei haluta vaihtaa työssäkäyntiin.
Pakettiauton vuokraa päiväksi noin 150 eurolla, luulisi jokaisella löytyvän joku tuttava joka suostuu ajamaan jos ei oma kortti riitä. Ja tuon summan säästää vaikka päivärahoista. Vuokravakuuksiin saa oikeasti köyhä apua sossusta, ja tosiaan pienimmät vakuudet on eri säätiöillä luokkaa 250e.
Eihän se nyt niinkään voi mennä että ihminen asuu/muuttaa jonnekin ikityöttömäksi, ja vaatii elatusta sillä nojalla että ei "voi" muuttaa. Luulisi ihmisen itsensäkin mieluummin muuttavan ja työllistyvän, kuin olevan pitkäaikaistyötön (tiedän, olen naiivi, luuloni ei ole oikea...). Olen itsekin muuttanut töiden perässä kolmesti kaupunkia ja kerran maatakin vaihtaen, joten mulla on varaa sanoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elämä on kompromisseja. Mutta onhan se mukavampaa ja helpompaa makoilla siellä omassa kotona muiden elätettävänä. Siksi työttömyyttä ei haluta vaihtaa työssäkäyntiin.
Neuvominen on aina helpompaa kuin tekeminen. Katsos kun itse muutin toiselle puolelle Suomea, työn perässä, niin melkein kaikki sanoivat "en kyllä jaksaisi" ja näistä suurin osa oli työssä käyviä itse. Minulla oli säästöjä, mutta vuotta aikaisemmin vastavalmistuneena ei olisi ollut, tuossa välissä oli kuitenkin määräaikainen työ lähellä kotia, mutta ko. työpaikka loppui kokonaan. Puoliso kun oli töissä, niin totta kai raha piti löytyä itseltä. Muutaman vuoden ajan maksettiin kahta asuntoa. Suurin osa teistä neuvojista ja tietäjistä ei itse lähtisi tähän tosi paikan tullen. Puskista on helppo huudella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on niin väärin, että työtön joutuu työssä käydessään maksamaan omasta palkastaan kahta asuntoa, vaikka toisen saa laittaa verovähennyksiin. Miksei valtio voi maksaa työttömän työssäkäyvän asumiskuluja kokonaan?
Vierailija kirjoitti:
Pakettiauton vuokraa päiväksi noin 150 eurolla, luulisi jokaisella löytyvän joku tuttava joka suostuu ajamaan jos ei oma kortti riitä. Ja tuon summan säästää vaikka päivärahoista. Vuokravakuuksiin saa oikeasti köyhä apua sossusta, ja tosiaan pienimmät vakuudet on eri säätiöillä luokkaa 250e.
Eihän se nyt niinkään voi mennä että ihminen asuu/muuttaa jonnekin ikityöttömäksi, ja vaatii elatusta sillä nojalla että ei "voi" muuttaa. Luulisi ihmisen itsensäkin mieluummin muuttavan ja työllistyvän, kuin olevan pitkäaikaistyötön (tiedän, olen naiivi, luuloni ei ole oikea...). Olen itsekin muuttanut töiden perässä kolmesti kaupunkia ja kerran maatakin vaihtaen, joten mulla on varaa sanoa.
Vaan kun päivä ei riitä. Ensin menee jos yksinään muuttaa 6-8 tuntia jo auton pakkaamiseen, pari tuntia sen hakemiseen. Sitten jos ajomatka on esim. puoli Suomea, niin se päivä onkin sitten siinä, jos jossain välissä meinaa syödäkin.
Seuraavana päivänä voi sitten purkaa auton ja luultavasti vielä illaksi ei kerkeä edes autoa palauttamaan, kun on taas tehnyt töitä aamusta iltaan ja ajanut sen auton takaisin.
Tässä on kyllä omat kokemukset esim. työkeikoilta. Se on 2-3 pvä kun yksinään alkaa muuttamaan, jos on pitkä matka.
Sinccis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Neuvominen on aina helpompaa kuin tekeminen. Katsos kun itse muutin toiselle puolelle Suomea, työn perässä, niin melkein kaikki sanoivat "en kyllä jaksaisi" ja näistä suurin osa oli työssä käyviä itse. Minulla oli säästöjä, mutta vuotta aikaisemmin vastavalmistuneena ei olisi ollut, tuossa välissä oli kuitenkin määräaikainen työ lähellä kotia, mutta ko. työpaikka loppui kokonaan. Puoliso kun oli töissä, niin totta kai raha piti löytyä itseltä. Muutaman vuoden ajan maksettiin kahta asuntoa. Suurin osa teistä neuvojista ja tietäjistä ei itse lähtisi tähän tosi paikan tullen. Puskista on helppo huudella.
Katsos minä kun olen muuttanut kahdesti 500 km matkan niin lienen oikeutettu mielipiteeseeni?
Turha miinustella, kun nämä on faktoja. Se auto on yksinään pakko ottaa 3 päiväksi, kun ei tiedä, että kerkeääkö sitä siinä toisen päivän iltana enää palauttamaan.
Koettua ja faktaa!
Sinccis
Asunnon myynti ei hoidu välttämättä parissa viikossa. Toisaalta puoliso jolla nyt on työpaikka ei välttämättä saisi työpaikkaa samalta paikkakunnalta kuin minä. Kahden asunnon pitämiseen ei ole varaa. Lapsemme ovat alle 5-vuotiaita emmekä me vanhemmat halua erota.
Mutta periaatteen tasolla olen valmis muuttamaan työpaikan perässä.
Joo kai se pitää todeta että kaikki työttömät ovat täysin yksinäisiä, ketään ei niin ketään saada muuttoavuksi, lisäksi muuttomatka on aina vähintään sen 500km. Ja tietysti kämppä on täynnä mummovainaan perintökaluja joista ei vaan voi luopua, joten muuttokuorma on valtava. Ei auta, pakko jäädä pitkäaikaistyöttömäksi, ymmärrän... (oikeasti, not. Jollain erikoistapauksilla on ihan turha perustella sitä miksei yksikään työtön voisi muuttaa. Kermap****et.)
Vierailija kirjoitti:
Ihan samanlailla kun työssä käyväkin ja työttömällähän on aikaakin tuohon muuttohommaan.
Aikaa työttömällä on, sitä ei voi kiistää, mutta kaikkien muiden asioiden suhteen työtön on kyllä huonommassa asemassa kuin työssäkäyvä.
Kelasta voi hakea vuokravakuutta jos on ttt - asiakas.