Miten työtön pystyy muuttamaan
Olen tätä hieman ihmetellyt, kun aina sanotaan, että työttömän (perheineen) olisi oltava valmis muuttamaan vaikka toiselle puolelle Suomea töiden perässä. Siis että miten tuo oikein toteutetaan käytännössä.
Työttömyyskorvauksesta ei pahemmin vuokravakuuksia ja muttoliikkeen maksuja pahemmin maksella, eikä työtön saa edes pankkilainaa muuttokustannuksiin. Ja sossuustakin saa mahdollisesti avustusta vasta muuton jälkeen maksettuja laskuja vastaan, joten ne rahat on kuitenkin saatava jostain muualta ensin. Tietysti entinen vuokravakuus on olemassa, mutta taitaapi usein käydä niin, että uuden asunnon vakuudet pitää olla maksettuna, ennenkuin entinen vuokranantaja on palauttanut entisen asunnon vakuudet tilille.
Kommentit (56)
Työtön ei ole enää siinä vaiheessa työtön, jos on saanut työpaikan toiselta paikkakunnalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhumattakaan meistä työttömistä, joilla on oma asunto. Koti myyntiin puolen vuoden keikan takia?
Elämä on kompromisseja. Mutta onhan se mukavampaa ja helpompaa makoilla siellä omassa kotona muiden elätettävänä. Siksi työttömyyttä ei haluta vaihtaa työssäkäyntiin.
Neuvominen on aina helpompaa kuin tekeminen. Katsos kun itse muutin toiselle puolelle Suomea, työn perässä, niin melkein kaikki sanoivat "en kyllä jaksaisi" ja näistä suurin osa oli työssä käyviä itse. Minulla oli säästöjä, mutta vuotta aikaisemmin vastavalmistuneena ei olisi ollut, tuossa välissä oli kuitenkin määräaikainen työ lähellä kotia, mutta ko. työpaikka loppui kokonaan. Puoliso kun oli töissä, niin totta kai raha piti löytyä itseltä. Muutaman vuoden ajan maksettiin kahta asuntoa. Suurin osa teistä neuvojista ja tietäjistä ei itse lähtisi tähän tosi paikan tullen. Puskista on helppo huudella.
minä ainakin olen muuttanut töiden perässä useastikin, käynyt päivittäin melkein 200 kilometrin päässä töissä, muuttanut erilleen perheestä toiseen maahan...
Vierailija kirjoitti:
Olen tätä hieman ihmetellyt, kun aina sanotaan, että työttömän (perheineen) olisi oltava valmis muuttamaan vaikka toiselle puolelle Suomea töiden perässä. Siis että miten tuo oikein toteutetaan käytännössä.
Työttömyyskorvauksesta ei pahemmin vuokravakuuksia ja muttoliikkeen maksuja pahemmin maksella, eikä työtön saa edes pankkilainaa muuttokustannuksiin. Ja sossuustakin saa mahdollisesti avustusta vasta muuton jälkeen maksettuja laskuja vastaan, joten ne rahat on kuitenkin saatava jostain muualta ensin. Tietysti entinen vuokravakuus on olemassa, mutta taitaapi usein käydä niin, että uuden asunnon vakuudet pitää olla maksettuna, ennenkuin entinen vuokranantaja on palauttanut entisen asunnon vakuudet tilille.
Ei tietenkään työttömänä kannatakaan muuttaa, vasta sitten, kun on saanut työpaikan toiselta paikkanunnalta.
Työläisten reservi - kuulkaa!
Omaisuutenne on oleva kaikki, mikä savotta-reppuun mahtuu.
Kaiken muun voitte hylätä saman tien.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tietenkään työttömänä kannatakaan muuttaa, vasta sitten, kun on saanut työpaikan toiselta paikkanunnalta.
Työpaikka voi olla määräaikainen tai siinä on kuukausien koeaika. Ei työttömän kannata tuollaista ottaa vastaan, sillä tuet katkeavat.
Mä ostin kodin alueelta jossa haluan asua ja jossa on niitä työpaikkoja useampia sadan km säteellä.
En kyllä alkais lapsia repiä kerran vuodessa jonkin pätkätyön perässä juuriltaan. Vastavalmistuneena menin töihin ja vuokralle maakuntaan, sitten muutin takaisin ihmisten ilmoille (kuljin sitä työmatkaa) ja aloin etsiä töitä lähempää. Sitten ostettin se okt ja nyt 3. työpaikka tällä seudulla menossa.
Vierailija kirjoitti:
Joo kai se pitää todeta että kaikki työttömät ovat täysin yksinäisiä, ketään ei niin ketään saada muuttoavuksi, lisäksi muuttomatka on aina vähintään sen 500km. Ja tietysti kämppä on täynnä mummovainaan perintökaluja joista ei vaan voi luopua, joten muuttokuorma on valtava. Ei auta, pakko jäädä pitkäaikaistyöttömäksi, ymmärrän... (oikeasti, not. Jollain erikoistapauksilla on ihan turha perustella sitä miksei yksikään työtön voisi muuttaa. Kermap****et.)
Rahastahan tässä keskustellaan paviaani, eikä siitä etteikö voi muuttaa.
Juurihan kerroin muuttaneeni työkeikoille, mutta muuttoauto on pakko vuokrata 3 päiväksi.
Mikä tässä on epäselvää? Siihen päälle bensat, niin viimeksi vein 600 euron laskun työnantajalle.
Sinccis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työpaikka voi olla määräaikainen tai siinä on kuukausien koeaika. Ei työttömän kannata tuollaista ottaa vastaan, sillä tuet katkeavat.
Niin, mitään työtä ei sitten voi ottaa vastaan, kun aina on koeaika ;)
Sinccis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhumattakaan meistä työttömistä, joilla on oma asunto. Koti myyntiin puolen vuoden keikan takia?
Elämä on kompromisseja. Mutta onhan se mukavampaa ja helpompaa makoilla siellä omassa kotona muiden elätettävänä. Siksi työttömyyttä ei haluta vaihtaa työssäkäyntiin.
Neuvominen on aina helpompaa kuin tekeminen. Katsos kun itse muutin toiselle puolelle Suomea, työn perässä, niin melkein kaikki sanoivat "en kyllä jaksaisi" ja näistä suurin osa oli työssä käyviä itse. Minulla oli säästöjä, mutta vuotta aikaisemmin vastavalmistuneena ei olisi ollut, tuossa välissä oli kuitenkin määräaikainen työ lähellä kotia, mutta ko. työpaikka loppui kokonaan. Puoliso kun oli töissä, niin totta kai raha piti löytyä itseltä. Muutaman vuoden ajan maksettiin kahta asuntoa. Suurin osa teistä neuvojista ja tietäjistä ei itse lähtisi tähän tosi paikan tullen. Puskista on helppo huudella.
Katsos minä kun olen muuttanut kahdesti 500 km matkan niin lienen oikeutettu mielipiteeseeni?
Myös puoliso ja lapset mukana? Entä jos puolisolla on jo hyvä työpaikka mutta muuttaessa toiselle puolelle Suomea HÄN jäisi työttömäksi vaikka alunperin työn perässä lähtenyt työllistyisi vähäksi aikaa? Lapsille taas uusi koulu ja vanhat kaverit jää. Erotako pitäisi?
Trenchtown rock kirjoitti:
Työläisten reservi - kuulkaa!
Omaisuutenne on oleva kaikki, mikä savotta-reppuun mahtuu.
Kaiken muun voitte hylätä saman tien.
Esim. pitkän matkan bussiin saa ison matkalaukun ruumaan ja käsimatkatavaraksi repun. Tärkeimmän irtaimiston voi vaikka lähettää rahtina, jos se auton vuokraaminen/lainaaminen/hankkiminen kerran on mahdotonta.
Tai onhan niitä vaihtoehtoja. Kevään koittaessa voi virittää retkipyörän tarakalle laukun ja vetokärry perään ja sillä reissuun. Mutta kai tässäkin on jokin ylitsepääsemätön este, miksei TYÖTÖN voi tuollaista toteuttaa. Vaikka monet työssäkäyvätkin polkevat satojen kilsojen retkiä ihan huvikseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onnea vaan löytämään vakituinen työpaikka jossa ei ole edes koeaikaa. Ei taida olla moisia olemassakaan, eli lusmuilulupa loppuiäksi taattu.
Myyt kaiken mahdollisen poies ja muutat hotelliin hetkellisesti kunnes saat asumisen järkättyä, tai telttaan.
Viimeisen kuun vuokran voit yrittää sopia vaikka takuutilistä maksettavaksi, näin sulle jää vuokran verran rahaa käytettäväksi.
Ostat sitten pikkuhiljaa kaiken tarpeellisen takasin.
Kylläpä tässä ketjussa taas viisastellaan.
Vierailija kirjoitti:
ja aina vuokratakuun verran rahaa pitää löytää. Vuokratakuu on halvimmillaan muutaman hassun satasen.
Siitä se kenkä puristaakin. On tavallista että uusi kämppä vaatii kahden kuukauden suuruisen takuun etukäteen tai ei saa edes avaimia. Se on noin 800-2000 euron summa, mistäs työttömänä sen revit? Itse viime kesänä lainasin kaverilta ja sain sen vasta puolessa vuodessa omalla tulotasolla maksettua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo kai se pitää todeta että kaikki työttömät ovat täysin yksinäisiä, ketään ei niin ketään saada muuttoavuksi, lisäksi muuttomatka on aina vähintään sen 500km. Ja tietysti kämppä on täynnä mummovainaan perintökaluja joista ei vaan voi luopua, joten muuttokuorma on valtava. Ei auta, pakko jäädä pitkäaikaistyöttömäksi, ymmärrän... (oikeasti, not. Jollain erikoistapauksilla on ihan turha perustella sitä miksei yksikään työtön voisi muuttaa. Kermap****et.)
Rahastahan tässä keskustellaan paviaani, eikä siitä etteikö voi muuttaa.
Juurihan kerroin muuttaneeni työkeikoille, mutta muuttoauto on pakko vuokrata 3 päiväksi.
Mikä tässä on epäselvää? Siihen päälle bensat, niin viimeksi vein 600 euron laskun työnantajalle.
Sinccis
Mun tuntemat reppurit on lähteneet työkeikoille ihan vaan parin lentokoneeseen mahtuvan laukun kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ja aina vuokratakuun verran rahaa pitää löytää. Vuokratakuu on halvimmillaan muutaman hassun satasen.
Siitä se kenkä puristaakin. On tavallista että uusi kämppä vaatii kahden kuukauden suuruisen takuun etukäteen tai ei saa edes avaimia. Se on noin 800-2000 euron summa, mistäs työttömänä sen revit? Itse viime kesänä lainasin kaverilta ja sain sen vasta puolessa vuodessa omalla tulotasolla maksettua.
Kaikkein vähäosaisimpien vuokratakuut maksaa sossu.
Ja säätiöillä ja vuokrayhtiöillä takuut eivät ole kuin max muutamia satasia.
Ja työn perässä muuttava saanee apua asunnon hankintaan työnantajalta.
Tulipa Déjà-vu tästä ketjusta; ainakin kymmenen vuoden takainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No muutat sellaiseen asuntoon jossa on 250 € tai jopa ei ollenkaan. Niitäkin löytyy.
Katsastettuja pakettiautoja/isoja farkkuja saa ostettua muutamalla satasella. Ehkä kannattaa ostaa sellainen ja myydä pois määränpäässä, jos muuttoon menee useita päiviä ja tuhansia kilometrejä. Taitava tinkijä ja kauppamies tekee tuossa voittoa.
Tai harkita (arvottomasta) irtaimistosta luopumista.