Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten työtön pystyy muuttamaan

Vierailija
18.02.2019 |

Olen tätä hieman ihmetellyt, kun aina sanotaan, että työttömän (perheineen) olisi oltava valmis muuttamaan vaikka toiselle puolelle Suomea töiden perässä. Siis että miten tuo oikein toteutetaan käytännössä.

Työttömyyskorvauksesta ei pahemmin vuokravakuuksia ja muttoliikkeen maksuja pahemmin maksella, eikä työtön saa edes pankkilainaa muuttokustannuksiin. Ja sossuustakin saa mahdollisesti avustusta vasta muuton jälkeen maksettuja laskuja vastaan, joten ne rahat on kuitenkin saatava jostain muualta ensin. Tietysti entinen vuokravakuus on olemassa, mutta taitaapi usein käydä niin, että uuden asunnon vakuudet pitää olla maksettuna, ennenkuin entinen vuokranantaja on palauttanut entisen asunnon vakuudet tilille.

Kommentit (56)

Vierailija
41/56 |
18.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä tuore kokemus:

olen ansiosidonnaisella. Olen tehnyt keikkatyötä lähes 200 km:n päähän samalle työnantajalle ilman työsopimusta.

Kassa tulkitsi kuitenkin, että olen työsuhteessa, eikä liikkuvuusavustusta herunut.

Omistani sitten maksoin muuton, kahdet päällekkäiset vuokrat lähes kahdelta kuukaudelta ym.

Uudessa kotikunnassani Te-palvelut tulkitsee minut kuitenkin työttömäksi, koska teen "vain " keikkatyötä.

Vierailija
42/56 |
18.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekä työpaikkahaastattelumatkoja että muuttokustannuksia varten voi saada tukea työkkäristä.

Googlailu ennen tällaisia aloituksia olisi ihan suotavaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/56 |
18.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sekä työpaikkahaastattelumatkoja että muuttokustannuksia varten voi saada tukea työkkäristä.

Onko kyseessä osittainen korvaus vai 100% todelliset kulut? Työttömän ei kuulu joutua maksamaan senttiäkään itse siitä pahasta, että joutuu töihin. Päinvastoin vapaa-ajan menetyksestä pitäisi saada extratukea. Ei kukaan huvikseen käytä monta tuntia johonkin haastatteluun.

Vierailija
44/56 |
18.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä tuore kokemus:

olen ansiosidonnaisella. Olen tehnyt keikkatyötä lähes 200 km:n päähän samalle työnantajalle ilman työsopimusta.

Kassa tulkitsi kuitenkin, että olen työsuhteessa, eikä liikkuvuusavustusta herunut.

Omistani sitten maksoin muuton, kahdet päällekkäiset vuokrat lähes kahdelta kuukaudelta ym.

Uudessa kotikunnassani Te-palvelut tulkitsee minut kuitenkin työttömäksi, koska teen "vain " keikkatyötä.

En usko. Työtä ei voi tehdä ilman työsopimusta. Tarkoittanet ilman KIRJALLISTA työsopimusta?

Vierailija
45/56 |
18.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska tässäkin ketjussa on selvää vertailuasetelmien rakenteluja, niin...pieni lainaus täältä.

Nimim. David kirjoitti seuraavaa:

"Ahkeruutta pidetään yleisesti ottaen hyveenä, mutta onko se tarkemmin tarkasteltuna sitä.

Yleensä ahkeruudesta seuraa toteuttajalleen vaurastumisen lisäksi ennen pitkää terveysongelmia ja toisaalta vähemmän ahkerien työn arvostus ja toimeentulo heikkenee suhteellisesti. Hyvin ahkera toimii siis muun työyhteisön kannalta epäsuotuisella tavalla, työnantajan käyttäessä työsuoritteista kilpailuttamista "piiskana" muita työntekijöitä kohtaan.

Tässä mielessä (erityistä) ahkeruutta ei tulisi arvostaa sen enempää kuin laiskuuttakaan, joka taas johtaa loiselämiseen muun yhteisön kannalta, joka ei ole hyväksyttävää.

Laajemmassa tarkastelussa törmätäänkin sitten ns. kilpailuyhteiskuntaan, jonka kehitystä kiihdyttää mahdollisuus siirtää pääomia aina sinne, missä rahalliselle panostukselle saadaan suuriin mahdollinen työpanos, jolloin ne ahkeratkaan eivät enää saa kohtuullista toimeentuloa suhteessa yritysten omistajiin (osakkeenomistajiin) nähden, vaikkaikin pärjäävät kohtuullisesti verrattuna vähemmän ahkeriin. Seurauksena on jatkuvasti kiihtyvä kapitalismi kaikkine lieveilmiöineen: Työttömyys, turhautuminen, huumeet, rötöstely jne..

Millä tilanne siis korjataan? "

Siinäpä pähkinä purtavaksi.

Ongelma piilee yksilöiden välisissä eroissa, joten miten ns. ei_sinne_kirkkaimpaan_kärkikolmikkoon_kuuluvat voi ylipäätään pyrkiä sinne 'voittajien kastiin', jossa tehdään niitä Oikeita Valintoja™?

Vierailija
46/56 |
18.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo kai se pitää todeta että kaikki työttömät ovat täysin yksinäisiä, ketään ei niin ketään saada muuttoavuksi, lisäksi muuttomatka on aina vähintään sen 500km. Ja tietysti kämppä on täynnä mummovainaan perintökaluja joista ei vaan voi luopua, joten muuttokuorma on valtava. Ei auta, pakko jäädä pitkäaikaistyöttömäksi, ymmärrän... (oikeasti, not. Jollain erikoistapauksilla on ihan turha perustella sitä miksei yksikään työtön voisi muuttaa. Kermap****et.)

Tämäkin isopäinen viisastelija lähtee ilman muuta tuttavansa muuttoavuksi kahdeksan tunnin ajomatkan päähän. Eikä vain kanna lähtöpäässä tavaroita autoon.

Kun matka on kahdeksan tuntia ja perillä uusi roudaaminen, ei samana päivänä enää ajetakaan takaisin, vaan perillä on yövyttävä, niissä muutto-olosuhteissa. Harvalla sellaisia kavereita on, että oman työnsä ohella moiseen joutavat. Ja vielä ilmaiseksi. Työttömällä kun ei ole varaa ihan saman tien maksaa korvausta avusta, myöhemmin sitten kyllä.

Tiedän nämä vaikeudet ja sen, miten paljon työn perässä muuttamisesta tulee taloudellisesti takkiin, liikkuvuusavustuksesta huolimatta. Tiedän sen, kun olen kaksi kertaa satojen kilometrien päähän muuttanut. Tämän viimeisimmän jälkeen en enää muuta, vaan pysyn kotipaikkakunnallani, joka on yksi Suomen suurimmista kaupungeista. Jos ei sieltä löydy töitä niin ollaan sitten työttömänä.

Vierailija
47/56 |
18.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelasta ja sossusta muuttorahat.

Samoin takuuvuokran maksaa vastaanottava kunta.

Jos ei muuten niin sosiaalisen luototuksen kautta.

Mutta tuskin saat, jos ei oo vähintää vuoden kirjallista työsopimusta esittää.

Vierailija
48/56 |
18.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksineläjälle varmaan yksinkertaisempaa mutta jos on yhteinen omistusasunto ja lapsia sekä puolisolla hyvä vakituinen työpaikka niin eipä tuossa tilanteessa se muutto olekaan niin yksinkertaista enää. Ennemmin opiskelisin toisen tutkinnon joka mahdollisesti työllistäisi paremmin nykyisellä paikkakunnalla. Näin olen itseasiassa tehnytkin ja se kannatti.

Vierailija
49/56 |
18.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen tätä hieman ihmetellyt, kun aina sanotaan, että työttömän (perheineen) olisi oltava valmis muuttamaan vaikka toiselle puolelle Suomea töiden perässä. Siis että miten tuo oikein toteutetaan käytännössä.

Työttömyyskorvauksesta ei pahemmin vuokravakuuksia ja muttoliikkeen maksuja pahemmin maksella, eikä työtön saa edes pankkilainaa muuttokustannuksiin. Ja sossuustakin saa mahdollisesti avustusta vasta muuton jälkeen maksettuja laskuja vastaan, joten ne rahat on kuitenkin saatava jostain muualta ensin. Tietysti entinen vuokravakuus on olemassa, mutta taitaapi usein käydä niin, että uuden asunnon vakuudet pitää olla maksettuna, ennenkuin entinen vuokranantaja on palauttanut entisen asunnon vakuudet tilille.

Kummasti minulla on aina ollut mahdollisuus muuttaa, olin sitten työtön, yrittäjä, työntekijä, opiskelija. Muuttoliikettä ei tarvitse käyttää, ja aina vuokratakuun verran rahaa pitää löytää. Vuokratakuu on halvimmillaan muutaman hassun satasen.

No aika vaikea esim. mun olis muuttaa ilman muuttoliikettä, kun ei ole autoa, kykyä ajaa sitä eikä tuttuja jotka auttaisivat.

Vierailija
50/56 |
18.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kelasta voi hakea vuokravakuutta jos on ttt - asiakas.

Jos on.

Vierailija
51/56 |
18.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

pidän lapsellisena osaa näistä kommenteista. saa käsityksen että jotkut työssäkäyvät ovat kateellisia työttömille. ajatteleeko työssäkäyvä että joku työtön oikeasti haluaa maata sohvalla päivästä toiseen? kateellinen siitä ajasta että hakee työtä ja juoksee jossain virastoissa pyörittäen olemattomia byrokratian rattaita jotka hyödyttävät vain ja ainoastaan näitä toimistotyöntekijöitä?

Vierailija
52/56 |
18.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän tämä vaikeaa on. Itsellä on vaan vanhemmat sellaisia, jotka pystyvät vähän auttamaan. Tosin eivät hekään pysty kaikkea maksamaan. Mitään pakettiautoakaan ei meillä ole. Muistan vaan kun tässä pari vuotta sitten muutin niin sitten pakattiin ja ajettiin kuin hullut, ettei olisi tarvinnut maksaa monesta päivästä. Myös kaikki vuokravakuudet erittäin hankalia. Minulla on vähän säästöjä, mutta ei mitenkään tarpeeksi ja ne menisivät nopeasti jos tuohon "muuttolinjaan" lähtisin. Nyt voi taas silti olla muutto edessä jos opiskelemaan pääsisin. Nyt olen ollut työtön jo jonkin aikaa ja sen tiedän etten täältä nyt mihinkään voi muuttaa jos ei ole mitään syytä. Siihänkään en uskoisi, että saisin helposti töitä mistään  kauempaa ja ilman niitä tai opiskelupaikkaa en pysty lähtemään. Sen takia ihmettelen niitäkin joiden pitäisi esim perheellisinä muuttaa, koska itsellekin se on jo vaikeaa, vaikka olenkin "vapaa" nuori ihminen.

Vierailija
53/56 |
18.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja siis edelliseen tarkoitin sitä pakun vuokraa, ettei olisi mennyt niin monesta päivästä.

Vierailija
54/56 |
18.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Googlailua voin suositela sinullekin. Työkkäristä voi saada korvausta työssäkäyntialueen ulkopuolelle suuntautuvista haastattelumatkoista, mutta ei enää minkäänlaista muuttoavustusta. Sen korvasi työttömyyskassojen/Kelan maksama liikkuvuusavustus jo v. 2017, ja ensimmäisen maksuerän saa reilut kaksi viikkoa työn alkamisen jälkeen. Ei siis sovi muuttokustannusten korvaamiseen tämä, eli vaihtoehtona on tt-tuki, eikä kaikilla sekään.

Vierailija
55/56 |
18.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Googlailua voin suositela sinullekin. Työkkäristä voi saada korvausta työssäkäyntialueen ulkopuolelle suuntautuvista haastattelumatkoista, mutta ei enää minkäänlaista muuttoavustusta. Sen korvasi työttömyyskassojen/Kelan maksama liikkuvuusavustus jo v. 2017, ja ensimmäisen maksuerän saa reilut kaksi viikkoa työn alkamisen jälkeen. Ei siis sovi muuttokustannusten korvaamiseen tämä, eli vaihtoehtona on tt-tuki, eikä kaikilla sekään.

Eipä käytännössä saa ensimmäistä erää kaksi viikkoa työn alkamisen jälkeen. Ja vaikka jollekulle onnistuisivatkin käsittelemään päätöksen tuossa ajassa, niin se ensimmäinen erä on niin pieni, ettei sillä muuttokustannuksia kateta.

Kolmeksi päiväksi pitää ottaa pakettiauto, jos kauaksi muutetaan, kuten minä olen muuttanut (ajoaika kahdeksan tuntia ilman taukoja). Lähtiessä on ensin kuskattava osa tavaroista tutuille, kierrätyskeskukseen tai kaatikselle jos on muuttamassa pienempään kämppään uudella työskentelypaikkakunnalla. Vasta sitten päästään pakkaamaan autoa muuttotavaroilla. Sitten ollaankin niin väsyneitä, että nukutaan viimeinen yö tuttujen luona ennen lähtöä toiselle puolelle Suomea.

Toisena päivänä ajetaan kuorma ja muutetaan toisessa päässä sisään. Ja taas ollaan aivan sippi, niin ettei voi ajatellakaan että ajaisi takaisin yötä myöten. Kolmantena päivänä vasta ajetaan takaisin ja palautetaan vuokrapaku. Pitkästi yli kolme sataa maksaa, ja jos hinta ei sisällä polttoaineita, ne kulut vielä päälle.

Itselläni kun ei ole edes ajokorttia niin eipä ole henkilöautoakaan. Pitää saada joku kuskiksikin pakulle, ja sekin maksaa. Silti olen muuttanut työn perässä, mutta en tosiaan enää. Kaikki on mennyt mitä on tullutkin, kallista puuhaa.

Vierailija
56/56 |
19.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sosiaalitoimistosta saa kyllä avustusta. Ja työtönkin pystyy säästämään. Itse olen muuttanut sukulaisten autojen avustuksella.

Miksi tällä vastauksella on enemmän ala- kuin yläpeukkuja? Eikö alapeukuttajat tiedä, että moni kunta maksaa oikein mielellään työttömän ja monenlaisen tuen tarpeessa olevan perheen poismuuton. Tiedän, kun olen ollut eräänkin kerran niitä muuttoja järjestämässä.

Tavallisen pakettiauton ja peräkärryn kuljettamiseen riittää yleenä B-kortti. Muutenkin muuttaminen ei ole ensinkään niin vaikeaa kuin jotkut kuvittelevat. Tietenkin yksin muuttavalle se on helpompaa, mutta ei mitenkään mahdotonta perheellisellekään. Yksi helppo tapa on myydä kaikki mahdollinen lähtöpaikkakunnalla pois ja ostaa uutta uudella paikkakunnalla. 

Ihan yksin olen muuttanut monta kertaa, mutta iso apu on tietenkin ollut isompien tavaroitten kantamisessa ne muut ihmiset, joita on sattunut paikalle. Jonkinlainen sosiaalinen verkosto niin lähtö- kuin tulopaikkakunnalla on hyvä olla olemassa, eikä vähiten muuttamisessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kuusi