Mitä tehdä kun äidilläni ei ole varaa maksaa sairaalamaksuja? Sossusta ei apua..
Eli äiti sairastaa. Juuri maksettiin 600 euron sairaalamaksut pikavipillä ennen kuin meni ulosottoon. Kela ei auta, koska äiti asuu kaksiossa (isäni kuoli juuri) ja vuokra on liian korkea. Sieltä viestiä että toimeentulotukea ei saa koska asumiskustannuksissa voi säästää.
Äiti taas sairaalassa ja tiedän että taas tulee monen sadan lasku.
Äiti on oikeasti niin sairas ja väsynyt ettei kerta kaikkiaan voi nyt muuttaa.
Kelan kanssa tapeltiin jo edellisen kanssa, en jaksaisi taas aloittaa. Mitä tehdä?
Kommentit (174)
Vierailija kirjoitti:
Tarkistappa maksukatto. On jotain hieman alle 700, sen jälkeen ei tarvitse maksaa sairaalaluluja.
En ole aloittaja, mutta oikeastiko?
Asumiskulut katsotaan täysimääräisenä kolme kuukautta ennen kuin toimeentulotuki vähenee. Onko siis aiemmin hakenut toimeentulotukea?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kunnan sossusta voisi kysellä harkinnanvaraista toimeentulotukea.
Aika monet aikuiset lapset joutuu hoitamaan vanhempiensa muuton kun eihän tosiaan 90vuotias jaksa itse sellaista tehdä. Meillä on kanssa muutettu suvun vanhuksia muutaman vuoden välein. Siis me nuoremmat hoidetaan kaikki ja asukas itse saa huilia sen aikaa. Viimeksi muutettiin mummo kaksiosta yksiöön kun pappa kuoli. Nyt olisi taas mummolla muutto kun nykyinen vanhainkoti ei enää sovi hänelle.
Ohis, mutta kun mun isovanhemmat oli 80-90v niin mun vanhempien nuorimmatkin lapset olivat jo teini-iässä. Jos ihmisella on sen sijaan vaikka 3 pientä lasta, niin millä ajalla ja voimilla järjestät toisen ihmisen muuton? Olen ehkä jotenkin tehoton ihminen, mutta mulle se olisi ollut liikaa. Nuorena aikuisena autoin mummia ja nyt kun lapset kasvaneet, valmistaudun auttamaan äitiäni, mutta siinä vauva-leikki-ikä aikana en usko että olisin pystynyt.
No tuolla logiikalla kolmen lapsen perhe ei voi tehdä yhtään mitään, jos yksi muutto järjestelyineen on ylivoimainen ponnistus. Ihminen jaksaa kyllä kun on pakko, puoliso voi esimerkiksi hoitaa niitä lapsia jos tilanne on se, ettei minkäänlaisia tukiverkkoja ole missään suunnassa sen sairastuneen vanhan äidin lisäksi.
Oikeesti... Mies ottaa vapaata töistä hoitaakseen lapset ja ap kantaa yksin äitinsä kirjahyllyn? Sossusta saa apua pakolliseen muuttoon.
Mulla itsellä oli dementoitunut äiti, 2v lapsi ja veli muutti 300km päähän eikä vastannut enää puhelimeen.... Mä en tosiaan tiedä mistä olisin repinyt tukiverkot talon tyhjentämiseen, ellei äidillä olisi ollut rahaa.
Ensin tuo kunnan sosiaalitoimesta harkinnanvaraisen toimeentulon mahdollisuus. Jos tulee kieltävä päätös niin kaikki nuo päätökset mukaan ja ota yhteys seurakunnan diakoniaan. Sieltä saattavat yhden kerran auttaa jossakin tällaisessa tilanteessa tai ainakin edes vähän. Siis tuo on viimeinen paikka jollei yhteiskunnalta muuten tukea tai avustusta saa. En lupaa että apua saa, mutta kannattaa siellä diakoniassa käydä juttelemassa ja päätökset mukaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkistappa maksukatto. On jotain hieman alle 700, sen jälkeen ei tarvitse maksaa sairaalaluluja.
Juu, täytyykin selvittää taas tämäkin. On ikävä kyllä viime vuoden puolelta nuo edelliset...
Sairaalan sossuun täytyy tietty ottaa yhteys, mutta en tiedä mitä se auttaa. Kelasta on tullut ihan selvä vastaus.
Kela myöntää vain perustoimeentulotukea, sosiaalitoimen kautta saa apua enemmän. Kannattaa pikaisesti selvittää oma työntekijä aikuispuolelta ja hän laittanee asiat kuntoon.
Kyllä, kuten 39 sanoi, ota yhteys äitisi sosiaalityöntekijään kuntasi vanhustenhuollossa. Enemmin tai myöhemmin joudut kuitenkin sopimaan heidän kanssaan äidin asioista, kotihoito, ateriapalvelut, turvaranneke, yms.
Eikä mitään typeriä pikavippeja! En myöskään veisi äitiäsi ulosottoon missään nimessä. Moni iäkäs ihminen kokisi sen kamalana häpeänä, voi heikentää hänen tilaansa entisestään.
Ja selvitä siis äitisi tulot ja menot nyt huolella. Saako kaikki eläkkeet, kansaneläke, työeläke, yms.? Leskeneläke yms.
Ja myös hae selvitys äitisi tilanteesta sairaalasta ja neuvottele sairaalan sosiaalityöntekijän kanssa.
Nyt kannattaa satsata siihen että saat äitisi asiat kerralla kuntoon ottaen huomioon että hänen toimintakykynsä ei ehkä tule enää paranemaan tuosta vaan huononemaan. Esim. asuntoa kannattaa hakea tämä mielessä (esteetön asunto? Hoivakoti?). Sitten kun saat asiat rullaamaan, tilanne helpottuu sekä äitisi osalta että sun osalta.
Jos et hoida asioita pitkällä tähtäimellä viisaasti vaan pikavippailet, se kostautuu pahasti.
Jos teitä on useampia sisaruksia, pitäkää kokous ja sopikaa äidin hoitamisesta yhdessä. Jokainen tekee osansa.
Myös vapaaehtoista apua voi olla saatavilla järjestöjen kautta. Kun äiti pääsee kotiin ja palaa arkeen, hän tuntee olonsa yksinäiseksi ja turvattomaksi (hänellä oli ilmeisesti pitkä liitto isäsi kanssa takana), varsinkin jos seuraelämä ja arkiasioiden hoito on ollut isäsi kontolla ennen. Järjestä vaikkapa SPR:n kautta hänelle ystävä, joka kävisi silloin tällöin päivisin katsomassa äitiäsi. Silloin äidillä olisi vanhusten kanssa toimimiseen kurssitettu henkilö, joka olisi turvallinen, joka voisi viedä äitiäsi päivällä ulos (oletan että äiti voisi olla vaikeasti liikkuva sairaiden jälkeen, kenties myös leskeys tehnyt araksi lähteä yksin minnekään). Jos ystävä olisi hieman vanhempi henkilö, hänellä on myös elämänkokemusta auttaa äitiäsi leskenelämän aloittamisessa - siinä omasta lapsesta ei yleensä ole apua.
Satsaapa siis nyt asioiden kuntoon laittamiseen, niin se helpottaa äitisi loppuelämää ja sinunkin tilannattasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, täytyykin selvittää taas tämäkin. On ikävä kyllä viime vuoden puolelta nuo edelliset...
Sairaalan sossuun täytyy tietty ottaa yhteys, mutta en tiedä mitä se auttaa. Kelasta on tullut ihan selvä vastaus.
Ystäväni sairastui ja joutui siksi hakemaan kelasta toimeentulotukea ja sai sosiaalitoimesta lausunnon jossa pyydettiin ottamaan vuokra kokonaisuudessaan huomioon tukimäärää laskettaessa ja näin kela sitten toimikin vaikka olivat ensin katsoneet että liian korkea vuokra. Kannattaisi äidillesi myös hakea lausunto että nykyisen tilanteen vuoksi suositellaan asumiskulut huomioimaan kokonaisuudessaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksukatot vuosikohtaisia. Jos menet joulukuussa sairaalaan ja tulet ulos tammikuussa. Voi tulla mukava lasku.
Suomalaiset usein huutelee ”Meillä on ilmainen terveydenhuolto” joku vois selittää mitä tämä tarkoittaa käytännössä? En käynyt yliopistoa, niin en oikein tajua kaikkea.
38,€ vuorokausi tulee laskua, kun menet sairastamaan sairaalaan ja tulet ulos terveenä, tai riittävän terveenä. Tämäkö on siis ilmaista terveydenhoitoa?
No verrattuna siihen, että monessa maassa tuohon tulisi pari nollaa perään/päivä. Tavallaan aika kohtuullista, eikä normi-suomalaiselle ylipääsemätön kustannus, mutta toki ap n äidin kaltaisessa tilanteessa kohtuuton, ja siihen pitäisi löytää joku inhimillinen järjestelmä. Mutta tuo 38€/yö kuitenkin kaiken kaikkiaan vie aika paljon painetta taas lisä veronkorotuksilta...
Arvasin, että joku lässyttäjä löytyy. Vaikka ulkomailla maksetaan samasta asiasta maltaita, niin siltikään Suomessa ei ole ILMAINEN terveydenhuolto.
Harmi, kun niin harva tuntuu ymmärtävän mitä sana ilmainen tarkoittaa.
ohis
Vierailija kirjoitti:
Sun pitää vaan tehdä Kelaan uusi hakemus ja tarkentaa, että asuntoa ei voida vaihtaa tässä vaiheessa kun äidillä on suruaika ja on jatkuvasti sairaalassa. Kelassa ollaan kai idiootteja, ei tajuta sun äidin tilannetta, joten sun pitää kirjoittaa hakemukseen auki kaikki eli vääntää sosiaalialan asiantuntijoille kuin rautalangasta. Niin se vaan on.
Mutta ensin todellakin ota yhteys vaikka sairaalan sosiaalityöntekijään, että hän selvittää kanssasi miten äidin asiat pitäisi hoitaa, miten tarkistaa onko maksukatto täyttynyt. Onko leskeneläkettä haettu?
Nyt kannattaa huomata että Kelassa ei ole sosiaalialan asiantuntijoita vaan ihan perusvirkamiehiä ja konttorirottia. Kela ei ole sama kuin sossu. Yhteys heti sairaalan sosiaalityöntekijään, joka ohjaa omalle sosiaalityöntekijälle kunnassa. Hän kirjoittaa Kelalle lausunnot, joiden pohjalta vuokrat ja sairauskulut maksetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole aloittaja, mutta oikeastiko?
Joudut maksaa edelleen, mutta saat hoidon halvemmalla. Kaveri jakanut valitettavasti väärää tietoa.
Vierailija kirjoitti:
Väärin, ei jatkoon.
Vierailija kirjoitti:
Ei valitettavasti pidä paikkansa. Maksukaton jälkeen sairaalapäivämaksu laskee puoleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksukatot vuosikohtaisia. Jos menet joulukuussa sairaalaan ja tulet ulos tammikuussa. Voi tulla mukava lasku.
Suomalaiset usein huutelee ”Meillä on ilmainen terveydenhuolto” joku vois selittää mitä tämä tarkoittaa käytännössä? En käynyt yliopistoa, niin en oikein tajua kaikkea.
38,€ vuorokausi tulee laskua, kun menet sairastamaan sairaalaan ja tulet ulos terveenä, tai riittävän terveenä. Tämäkö on siis ilmaista terveydenhoitoa?
No kyllä se lähes ilmaista on siihen verrattuna mitä se hoito siellä todellisuudessa maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika monet aikuiset lapset joutuu hoitamaan vanhempiensa muuton kun eihän tosiaan 90vuotias jaksa itse sellaista tehdä. Meillä on kanssa muutettu suvun vanhuksia muutaman vuoden välein. Siis me nuoremmat hoidetaan kaikki ja asukas itse saa huilia sen aikaa. Viimeksi muutettiin mummo kaksiosta yksiöön kun pappa kuoli. Nyt olisi taas mummolla muutto kun nykyinen vanhainkoti ei enää sovi hänelle.
Ohis, mutta kun mun isovanhemmat oli 80-90v niin mun vanhempien nuorimmatkin lapset olivat jo teini-iässä. Jos ihmisella on sen sijaan vaikka 3 pientä lasta, niin millä ajalla ja voimilla järjestät toisen ihmisen muuton? Olen ehkä jotenkin tehoton ihminen, mutta mulle se olisi ollut liikaa. Nuorena aikuisena autoin mummia ja nyt kun lapset kasvaneet, valmistaudun auttamaan äitiäni, mutta siinä vauva-leikki-ikä aikana en usko että olisin pystynyt.
No aina ei ole vaihtoehtoa.. Toisilla on iäkkäät vanhemmat tai omat isovanhemmat huonossa kunnossa omien lasten ollessa pieniä eikä mulla ainakaan anna luonto periks todeta vaan että en minä mummo nyt jouda täältä kun on nämä omat lapset, voi voi sentään. Kyllä se mummokin aina jouti minua auttamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tuolla logiikalla kolmen lapsen perhe ei voi tehdä yhtään mitään, jos yksi muutto järjestelyineen on ylivoimainen ponnistus. Ihminen jaksaa kyllä kun on pakko, puoliso voi esimerkiksi hoitaa niitä lapsia jos tilanne on se, ettei minkäänlaisia tukiverkkoja ole missään suunnassa sen sairastuneen vanhan äidin lisäksi.
Oikeesti... Mies ottaa vapaata töistä hoitaakseen lapset ja ap kantaa yksin äitinsä kirjahyllyn? Sossusta saa apua pakolliseen muuttoon.
Mulla itsellä oli dementoitunut äiti, 2v lapsi ja veli muutti 300km päähän eikä vastannut enää puhelimeen.... Mä en tosiaan tiedä mistä olisin repinyt tukiverkot talon tyhjentämiseen, ellei äidillä olisi ollut rahaa.
Sori, en tajunnut ettet ole koskaan muuttanut. Muutto- ja lastenhoitoapua voi myös pyytää ystäviltä ja sukulaisilta, harva hoitaa kaikki kantamiseen ihan yksin. Toki paras vaihtoehto kaikkien kannalta on ostaa ko. palvelut tai vähävaraisen ollessa kyseessä hankkia apu yhteiskunnalta mutta harvalle aikuiselle tulee elämän aikana niin monia vanhempien muuttoja hoidettavaksi että ne muodostuisivat rasitteeksi.
Ruuhkavuodet ovat raskas elämänvaihe, en ollenkaan tarkoita vähätellä asiaa, mutta jos on jotain pakollisia hoidettavia menoja niin niiden ajaksi voi karsia jotain ei-nii-pakollista.
Vierailija kirjoitti:
Sun pitää vaan tehdä Kelaan uusi hakemus ja tarkentaa, että asuntoa ei voida vaihtaa tässä vaiheessa kun äidillä on suruaika ja on jatkuvasti sairaalassa. Kelassa ollaan kai idiootteja, ei tajuta sun äidin tilannetta, joten sun pitää kirjoittaa hakemukseen auki kaikki eli vääntää sosiaalialan asiantuntijoille kuin rautalangasta. Niin se vaan on.
Mutta ensin todellakin ota yhteys vaikka sairaalan sosiaalityöntekijään, että hän selvittää kanssasi miten äidin asiat pitäisi hoitaa, miten tarkistaa onko maksukatto täyttynyt. Onko leskeneläkettä haettu?
Niin se leskeneläke pitää hakea itse kuin myös lasten eläke jos olisi alaikäisiä.
Mutta eihän Kela hylkää toimeentulotukihakemusta pelkästään sen vuoksi että katsovat vuokran liian korkeaksi yksin asuvalle? Sieltä voidaan kehottaa etsimään halvempaa asuntoa ja sieltä voidaan ilmoittaa että jatkossa niin korkeaa vuokraa ei oteta huomioon laskelmassa mutta ei se ole peruste kielteiselle päätökselle kuitenkaan.
Eli ap sä et nyt ole ymmärtänyt jotain oikein tai sitten et vaan tiedä kaikkea. Syy kielteiseen päätökseen on joku muu kuin liian korkea vuokra. Mikäli hakemus liitteineen on toimitettu asianmukaisesti eikä äidilläsi ole kuin hyvin pienet tulot (esim joku pieni eläke, mahdollinen asumistuki) niin luehan päätös vielä kertaalleen ja katso mistä kiikastaa.
Mahdollisia syitä voi olla esim se että äitisi pitää ensin hakea muut hänelle mahdolliset tukimuodot eli se asumistuki pitää olla haettuna ja mikäli on työikäinen ja kuntoinen mutta ei töissä eikä sairaslomalla niin pitää olla työttömäksi työnhakijaksi ilmoittautunut tai sitten antaa selvitys siitä miksi ei ole. Yksi syy voi olla myös siinä että jos sairaalalaskun eräpäivä on ollut jo joulukuussa niin ei sitä helmikuussa toimeentulotuesta makseta, laskut huomioidaan vain sinä kuukautena missä niiden alkuperäinen eräpäivä on eikä toimeentulotukea yleensä makseta takautuvasti.
Mitä väliä enään antaa mennä ulosottoon vaan. Sit isosti lainaa vielä ja johki mihin äiti haluaa mennä. Vai perityykö saatavat lapsille?
Vierailija kirjoitti:
Eli äiti sairastaa. Juuri maksettiin 600 euron sairaalamaksut pikavipillä ennen kuin meni ulosottoon. Kela ei auta, koska äiti asuu kaksiossa (isäni kuoli juuri) ja vuokra on liian korkea. Sieltä viestiä että toimeentulotukea ei saa koska asumiskustannuksissa voi säästää.
Äiti taas sairaalassa ja tiedän että taas tulee monen sadan lasku.
Äiti on oikeasti niin sairas ja väsynyt ettei kerta kaikkiaan voi nyt muuttaa.
Kelan kanssa tapeltiin jo edellisen kanssa, en jaksaisi taas aloittaa. Mitä tehdä?
Yksin kaksiossa asuminen ei ole peruste kielteiseen toimeentulotukipäätökseen kuten sinulle tässä on jo kerrottu. Olen aivan varma että äitisi ei ole saanut kelasta viestiä että toimeentulotukea ei voi maksaa koska asumiskustannuksissa voi säästää. Kun ihminen tekee toimeentulotukihakemuksen ja toimittaa siihen vaaditut liitteet niin kelassa tehdään niiden perusteella laskelma joka ratkaisee sen maksetaanko toimeentulotukea vai ei, laskelma tehdään vaikka nähtäisiin että ihmisellä on aivan liian korkeat asumiskustannukset. Kuvailemasi tilanne ei siis ole käytännössä mahdollinen paitsi jos olette jättäneet toimittamatta pyydettyjä liitteitä tai selvityksiä eikä hakemusta ole siten ylipäätään käsitelty vaan sen käsittely on jäänyt kesken. Eikä sieltä silloinkaan kerrota että emme maksa koska asut liian kalliisti.
Mutta olet saanut hyviä neuvoja, ole yhteydessä sairaalan sosiaalityöntekijään ja pyydä apua hakemuksen tekoon ja liitteiden toimittamiseen. Saat häneltä varmasti myös lausunnon siitä että äitisi ei pysty nyt hankkimaan uutta asuntoa joten nykyinen vuokra tulee ottaa huomioon kokonaisuudessaan. Hän neuvoo teitä varmasti myös siinä että kaikki muut mahdolliset etuudet tulee olla haettuna ennen kuin voi hakea toimeentulotukea. Sairaalalaskut otetaan laskelmassa huomioon sen kuukauden hakemuksessa jossa niiden eräpäivä on.
Juu, siis olen muuttanut isäni ja äitini juuri ja mulla oli siinä vaiheessa neljä pientä lasta ja olin töissä vielä illat. Vedin kunnon burn outin ja onneksi oli mahdollisuus jäädä pienimmästä kotihoidontuella, millä olen edelleen.
Uudelleen en rupea sitä tekemään.
Sossusta saa "muuttoapua" , eli ostopalveluna kotihoidon puolelta.. Maksaa sekin.