Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Uudehko ystävä alkanut mietityttää - mistä tämä voisi kertoa? Esimerkkejä:

Vierailija
16.02.2019 |

Kyseessä siis ikäiseni, 30+ nainen. Olen alkanut nyt kiinnittää huomiota näihin asioihin:
- Tutustuin Saaran*kautta hänen kaveripiiriinsä. Eräissä illanistujaisissa hiljattain tuli erimielisyyttä liittyen politiikkaan. Saara katkaisi näyttävästi välit kaikkiin, jotka olivat "väärää" mieltä. Nämä ihmiset ovat nykyisin paskoja tyyppejä hänen mielestään.
- Tämä kaverini löytää uuden miehen n. enintään puolen vuoden välein. Hän muuttaa yhteen samantien ja seuraavaksi on edessä ero. Miehet ovat hänen mukaansa aina lopulta vääränlaisia, vaikka olivat "täydellisiä" ensimmäiset kuukaudet.
- Saara haaveilee ystäväpiiristä, joka olisi kuin perhe ja tekemisissä tiiviisti. Hän ei kuitenkaan siedä ihmisiä, jotka ovat hänen kanssaan eri mieltä, ts. odotus on, että ystävät ovat aina samaa mieltä. Tästä syystä meilläkin on ollut vaikeita aikoja, vaikka olemme tunteneet vain 2 vuotta.
- Kun tapaamme, Saara haluaa huomiota aivan joka hetki. Olen huomannut, että väsyn hänen seurassaan, koska kanssakäymisen pitää olla todella intensiivistä.
- Saara vaihtaa työpaikkaa tosi tiheästi. Syynä on milloin mikäkin, mutta koskaan hän ei ole tehnyt mitään väärin. Työpaikoissa on aina jotain isoa vikaa
- Saaran perhe on aina varpaillaan hänen kanssaan ja myötäilee, mistä Saara saa vain lisää vettä myllyynsä. Hän on aina oikeassa ja kaikki muut väärässä.

Ja joo, olen paska ihminen kun kirjoittelen tätä Saaran selän takana. Mutta olen tosi ymmälläni. Näimme eilen (syömässä ja tanssimassa) ja Saara paineli kesken iltaa pois, koska en ollut huomioinut häntä riittävästi. En tiedä, haluanko edes sopia tätä riitaa, jonka Saara aloitti ja lopetti itsekseen.

En tiedä, onko Saara käynyt tällä palstalla, mutta tuskin tunnistaisi itseään tästä kuvauksesta. Hän tuntuu näkevän itsensä aivan eri tavoin kuin muut.

*nimi muutettu.

Kommentit (155)

Vierailija
21/155 |
16.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samanlaisesta ystävästä kokemusta, sillä erotuksella, että huomasin tämän vasta n. 15 vuoden jälkeen, jonka jälkeen lopetin "ystävyyden."  Melkeinpä kaikki mainitsemasi kohdat pätivät häneenkin. Ei kestänyt sitä, jos joku oli eri mieltä.  Yleensä taivutteli muuttamaan mielipidettä ja vetosi usein siihen, että joku muu hänen tuttunsa oli samaa mieltä hänen kanssaan, joten minunkin olisi pitänyt muuttaa  mielipidettäni. 

Hänellä ei niinkään ollut paljon miehiä mutta ihmissuhteita senkin edestä. Tapasi helposti uusia ihmisiä ja nämä tuttavuudet syventyivät hänen puoleltaan todella nopeasti. Yhtä nopeasti ne saattoivat myös katketa, jos joku oli hänen mielestään sanonut jotakin väärä. Hän myös vaihtoi työpaikkaa useasti. Aina työpaikan ihmisissä oli jotakin vikaa ja häntä kohdeltiin väärin. 

Halusi myös jatkuvasti huomiota. Tämän takia ei juurikaan tykännyt viettää aikaa porukoissa. Halusi olla aina se, jonka jutuista puhutaan. Hänelle ei riittänyt se, että nähdään pikaisesti tai ollaan vähän kevyemmissä merkeissä tekemisissä. Jos nähtiin niin se oli monen tunnin raskas tapaaminen, jossa hän puhui itsestään ja omista tekemisistään. Lähinnä hänen kanssaan pystyi olemaan tekemisissä, kun jaksoi kuunnella ja myötäillä. 

Tulin siihen tulokseen, että hänellä oli varmasti epävakaa persoonallisuushäiriö narsistisilla piirteillä. Tämä oli vasta piintaraapaisu siitä minkälaista hänen kanssaan oli olla ystävä. Suosittelen katkaisemaan välit. Ei mitenkään dramaattisesti mutta kuitenkin lopullisesti. Luultavasti "ystäväsi" käytös tulee pahentumaan mitä kauemmin tunnette ja mitä enemmän häneltä katoaa muita ihmisiä elämässään. Pelasta oma mielenterveytesi ja katkaise ystävyys. 

Vierailija
22/155 |
16.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo täällä on mustavalkoista ajattelua. Ihan kui tuo ihminen olisi läpeensä paha. En usko.

Kai ystäviä voi olka? Miksi pitäisi heti hylätä?

Saara on ongelmallinen. En tiedä mitä hoitoa hän tarvitsee. Jotakin kuitenkin.

Et sinä ap häntä pelastaa voi, mutta voit olla toisenlainen kuin se myötäilevä perhe.

Voit sanoa juuri tuon, että itse aloitit riidan ja voinet sen itse lopettaakin.

Jos kukaan ei suhtaudu selkeästi osoittaen huono käytöksen vääryyden, niin miten se ihminen saa ahdollisuuden kehittyä?

Jos kaveri hylkää, kun huomaavat, että Saaralla on ongelma, niin on sekin väärin.

Miten voi oppia luottamaan, jos kaikki hylkää?

Se hän takia se Saara pistää poikki, koska hänet on hylätty..pistää itse poikki ennen kuin joku muu sen tekee.

Se lapsuuden perheen myötäily on tavallaan hylkäämistä. Ei kukaan ole asettanut haasteelliselta lapselle rajoja vaan on ruvettu myötäämään.

Voithan sinä ap olla se ystävä, joka pysyy, mutta laittaa rajat.

Toki terapia olisi hyvä.

Kyllä ihminen voi oppia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/155 |
16.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

narsisti

Vierailija
24/155 |
16.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saaralla on selkeästi vaikeita käytöshäiriöitä, jotka viittaavat jonkin asteiseen narsismiin. Et voi muuttaa, etkä pelastaa häntä, jos Saara ei  oivalla monen ongelman johtuvan hänestä itsestään. Ei myöskään usko, jos hänelle sanotaan asiasta suoraan.

Saaran käytökseen olisi pitänyt puuttua jo lapsena. Kuvailit hänen perheensä suhtautuvan varovaisesti ja taipuisasti häneen, mikä kertoo surullista tarinaa lähiomaisten sokeudesta ja rohkeuden puutteesta auttaa Saaraa. Ja se apu olisi pitänyt antaa jo ajat sitten.

Miksi olet Saaran kanssa tekemisissä? Oletko kiltti ja auttavainen luonne? Mieti, miksi olet valmis sietämään hänen käytöstään? Näetkö siellä Saaran sielun sopukoissa kivan Saaran ja jonka saisit joskus kaivettua esille? Voin ennustaa, ettet todellakaan onnistu siinä. Saara ei edes arvosta ystävyyttäsi, jos olisit täysin oma itsesi. Voit ohjailla Saaaran päättämään ystävyytenne, koska muussa tapauksessa jos sinä lähdet Saarasta voi tulla ongelmia jälkikäteen

”Saaran käytökseen olisi pitänyt puuttua jo lapsena. Kuvailit hänen perheensä suhtautuvan varovaisesti ja taipuisasti häneen, mikä kertoo surullista tarinaa lähiomaisten sokeudesta ja rohkeuden puutteesta auttaa Saaraa. Ja se apu olisi pitänyt antaa jo ajat sitten.”

Tuossa meni kyllä pahasti metsään. Mitenhän perhe olisi Saaraa voinut auttaa, kun se perhe, tod.näk. vanhemmat, ovat syyllisiä hänen käytökseensä. Tuollaiset psyykkiset ongelmat kun useimmiten johtuvat juuri vanhempien ongelmista ja kyvyttömyydestä sekä lapsen henkisestä- tai fyysisestä kaltoinkohtelusta. Narsismikin, samoin kuin muut pers.häiriöt syntyvät juuri niin. Kukaan ei synny persoonallisuushäiriöisenä tms. Hänen vanhempansa tuskin olivat henkisesti terveitä.

Vierailija
25/155 |
16.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olette ihan oikeassa, että ei kuulosta terveeltä tämä suhde. Saara on ollut kuitenkin silloin alussa tosi ihana ja välittävä. 

Jotain bipoa tms. olen itsekin miettinyt. 

ap

Noi toi lause, että on ollut *alussa* tosi ihana ja välittävä, viittaisi ihan ehtaan narskuun eli koukuttaa sut ja sitten kaipaat samaa koko ihmissuhteen. Mitä empaattista on siinä, että ei ymmärrä tai hyväksy muiden erilaisia ajatuksia? Saatko sinä ajatella ääneen muuta kuin Saaran hyväksymiä asioita?

No ei viittaa. Aloituksen kirjoittaja on listannut omia mielipiteitään. Ehkä hän onkin se narsku?

Vierailija
26/155 |
16.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jo täällä on mustavalkoista ajattelua. Ihan kui tuo ihminen olisi läpeensä paha. En usko.

Et sinä ap häntä pelastaa voi, mutta voit olla toisenlainen kuin se myötäilevä perhe.

Jos kukaan ei suhtaudu selkeästi osoittaen huono käytöksen vääryyden, niin miten se ihminen saa ahdollisuuden kehittyä?

Jos kaveri hylkää, kun huomaavat, että Saaralla on ongelma, niin on sekin väärin.

Se hän takia se Saara pistää poikki, koska hänet on hylätty..pistää itse poikki ennen kuin joku muu sen tekee.

Se lapsuuden perheen myötäily on tavallaan hylkäämistä. Ei kukaan ole asettanut haasteelliselta lapselle rajoja vaan on ruvettu myötäämään.

Toki terapia olisi hyvä.

Kyllä ihminen voi oppia.

En tiedä mikä ap:n ystävällä on mutta aloitus viittaa personallisuushäiriöön. Et kommenttisi perusteella ole itse selkeästikään joutunut olemaan persoonallisuushäiriöisen kanssa tekemisissä. Siinä ei todellakaan auta mikään huonosta käytöksestä mainitseminen, jotta toinen osaisi muuttua. Persoonallisuushäiriössä koko minuus on vääristynyt, joten ongelmat ovat hiukan syvemmällä. Vaatii intensiivistä terapiaa, eikä välttämättä senkään jälkeen tule ymmärtämään oman käytöksen vaikutusta muihin.  On vaikea muuttua, jos näkee itsensä täysin erilaisena kuin mitä oikeasti on.  Tällaisen ihmisen kanssa harvoin voi olla "silloin tällöin" tekemisissä, vaan yleensä nämä ihmissuhteet ovat todella on/off- meinkinkiä. Joko näillä on todella rajattomia ihmissuhteita tai sitten pistävät suhteet katki. 

Vierailija
27/155 |
16.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siskollani on kaksisuuntainen mielialahäiriö ja hän ei kyllä ole tuollainen. Sen sijaan yksi entinen kämppis jossa oli erittäin voimakkaita narsistisia piirteitä toimi juuri tuolla tavalla. Hänellä oli jopa samanlainen loputtomasti myötäilevä ja ymmärtävä perhe eikä vanhemmat olleet ikinä kieltäneet mitään paapotulta iltatähdeltään...

Kannattaa vaan kaikessa hiljaisuudessa etäännyttää yhteydenpito. Vältä riitaa jos mahdollista.

Vierailija
28/155 |
16.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toki terapia olisi hyvä.

Kyllä ihminen voi oppia.

Et ole ilmeisesti ollut ikinä narsistin kanssa tekemisissä? Ei narsistille pysty laittamaan ystävänä mitään rajoja. Ei kannata uhrata omaa mielenterveyttä jatkamalla ystävyyttä tuonkaltaisen ihmisen kanssa. Narsisti ei tunne empatiaa tai arvosta ihmissuhteita, hän haluaa vain käyttää ihmisiä hyväkseen.

Vierailija
29/155 |
16.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuttuni on bipolaarinen ja hän käyttäytyi kuvaamallasi tavalla. Kaikki muut olivat tietämättömiä ja typeriä ja hän oli paras, osaavin, fiksuin jne.

Hänen juttujaan oli raskasta kuunnella.

Varmasti, jos on diagnosoitu.

Ikävä asia on, että osa ihmisistä on silti parempia, osaavampia ja fiksumpia, olematta silti päästään vialla. Mutta jos he vahingossakaan tuovat tätä esiin, tai edes saavat olemassaolollaan toiselle tämän tunteen, heidät leimataan heti nuppivikaisiksi. Aika surullista. Ihmiset eivät ole ”yhtä hyviä” vaikka ovatkin silti yhtä arvokkaita.

Vierailija
30/155 |
16.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna olla. Itselläni oli samantyyppinen ystävä, jota olisi pitänyt aina miellyttää.

Hullummaksi meni jutut ja yhdessä vaiheessa, kun hän riitaantui työnantajansa (myös hyväntahtoinen ystävä) olisi minun pitänyt valehdella oikeudessa työhön liittyvässä asiassa.

Riiteli myös exnsä ja tämän uuden kumppanin kanssa, kun lapsi ja nyxä tulivat liian hyvin juttuun. Lapsi oli isänsä luona kirjaimellisesti toisella puolella maapalloa.

Jos et ole mielenterveysammattilainen, et jaksa, jos olet, et voi olla ystävä.

Vierailija
31/155 |
16.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä itse lähde vaan juuri niin kuin joku sanoi, loukkaannu enemmän kuin on tarpeen ja silloin lähde

Vierailija
32/155 |
16.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toki terapia olisi hyvä.

Kyllä ihminen voi oppia.

Ei ole maallikon tehtävä olla terapeutti. Tuossa on asiat menneet päin puita jo aivan varhaislapsuudesta lähtien. Parempi olla itse sekaantumatta lainkaan ja pysyä etäällä. Persoonallisuushäiriöinen voi saada erittäin paljon tuhoa aikaan, sitä ei voi väheksyä.

Vierailija
33/155 |
16.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olette ihan oikeassa, että ei kuulosta terveeltä tämä suhde. Saara on ollut kuitenkin silloin alussa tosi ihana ja välittävä. 

ap

Noi toi lause, että on ollut *alussa* tosi ihana ja välittävä, viittaisi ihan ehtaan narskuun eli koukuttaa sut ja sitten kaipaat samaa koko ihmissuhteen. Mitä empaattista on siinä, että ei ymmärrä tai hyväksy muiden erilaisia ajatuksia? Saatko sinä ajatella ääneen muuta kuin Saaran hyväksymiä asioita?

No ei viittaa. Aloituksen kirjoittaja on listannut omia mielipiteitään. Ehkä hän onkin se narsku?

Molemmat voivat olla, ja todennäköisesti ovatkin. Ohut- ja paksunahkaiset narsistit hakeutuvat usein toistensa seuraan.

Vierailija
34/155 |
16.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuttuni on bipolaarinen ja hän käyttäytyi kuvaamallasi tavalla. Kaikki muut olivat tietämättömiä ja typeriä ja hän oli paras, osaavin, fiksuin jne.

Ikävä asia on, että osa ihmisistä on silti parempia, osaavampia ja fiksumpia, olematta silti päästään vialla. Mutta jos he vahingossakaan tuovat tätä esiin, tai edes saavat olemassaolollaan toiselle tämän tunteen, heidät leimataan heti nuppivikaisiksi. Aika surullista. Ihmiset eivät ole ”yhtä hyviä” vaikka ovatkin silti yhtä arvokkaita.

Tais Saarakin löytää ketjun. :,D

Vierailija
35/155 |
16.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Molemmat voivat olla, ja todennäköisesti ovatkin. Ohut- ja paksunahkaiset narsistit hakeutuvat usein toistensa seuraan.

Ihmettelen hieman, miten nykyisin ihan kaikki tuntuvat olevan juuri narsisteja.

Ottamatta kantaa itse ketjun aiheeseen tämän huomio. 

Vierailija
36/155 |
16.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni tällaisen epävakaan, kenties narsistisilla piirteillä omaavan ystävän tunnistaa näistä. Huono itsetunto, siis todella huono. Vertailee itseään kaikkien kanssa. Ystävyydessä tuntuu kuin koko ajan päällä olisi jokin sanaton kilpailu.  Hän saattaa kehuskella asioillaan, joihin toivoo saavansa ihailua ja kateutta osakseen. Uskoo, että muut ovat kateellisia hänelle, vaikka itse kadehtii kaikkea.  Hänellä on todella intensiivisiä ihmissuhteita.

Pahoittaa mieltään usein. Jos sinä pahoitat mielesi, niin hän suuttuu tästä.  Suhtutuminen ihmisiin on hyvin musta-valkoinen. Joko ihmiset ovat hänen mielestään kuten hän, varsinkin ihmissuhteiden alussa suorastaan palvoo toista henkilöä.  Mutta yksikin väärä sana, niin koko ihminen nähdäänkin toisessa valossa. Epäluotettava, ei voi koskaan jäädä kiinni valheesta tai muustakaan väärästä asiasta, koska ei tunnusta mitään. Passiivis-aggressiivinen, harvoin suoraan päin naamaa haukkuu ketään. Sen sijaan piiloilkeily ja selän takan haukkuminen hyvin yleistä. 

Vierailija
37/155 |
16.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei, sun narsistinen raivo se siellä vain nostaa päätään. Joidenkin psyyke ei kestä totuutta. ”Joko minä olen paras tai kaikki ovat yhtä hyviä!”. Kuulostaako tutulta? :D

Vierailija
38/155 |
16.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei, sun narsistinen raivo se siellä vain nostaa päätään. Joidenkin psyyke ei kestä totuutta. ”Joko minä olen paras tai kaikki ovat yhtä hyviä!”. Kuulostaako tutulta? :D

...mitä? Nyt tipahdin täysin. :D

Pahoittelut, että kommenttini oli kärkevä. Oli vain niin hupaisan sopiva. 

t. sama

Vierailija
39/155 |
16.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Tyypillinen narsisti näkee koko ajan ympärillään narsisteja, kaikissa muissa koko ajan vika paitsi itsessä. Aloittajan kohdalla ei liene siitä kyse, hänhän ihmettelee vain tämän yhden yksittäisen ihmisen tekoja ja miten tämä henkilö toimii suhteessa muihin.

Vierailija
40/155 |
16.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Ihmettelen hieman, miten nykyisin ihan kaikki tuntuvat olevan juuri narsisteja.

Ottamatta kantaa itse ketjun aiheeseen tämän huomio. 

Niin no, narsismi on luultua yleisempää. Voisi kuvitella, että sodan takia moni on Suomessa menettänyt mahdollisuuden hyvään ja normaaliin lapsuuteen sekä mielenterveyteen. Suuret ikäluokat kärsivät paljon mt-ongelmista mikä tietysti heijastuu myös heidän lapsiinsa. Kierre voi olla joskus vaikea kstksista.