Tapailemallani miehellä on narsismi diagnoosi. Kannattaako antaa mahdollisuus?
En itse huomaa hänessä näitä piirteitä. Jotkut ystävät ei pidä hänestä, mutta eivät tiedä tästä diagnoosista. Mitä mieltä olette?
Hän siis itse kertoi et hänellä on tämä diagnoosi.
Kommentit (50)
Ei. Narsistimiehet voisi ampua raketilla Kuuhun.
Minulla aikoinaan todettiin olevan narsistisia piirteitä ja joku tutuistani meni vuotamaan sen vääränä tietona että minulla on narsistinen persoonallisuushäiriö. Narsistiset piirteeni ovat kuitenkin muille harmittomia, ainoastaan itse pahoitan mieleni herkästi jos minuun kohdistuu arvostelua ja en osaa "nauraa itselleni".
Kannattaa antaa. Ainakin opit sitten kantapään kautta että joillekin ihmisille ei vain voi antaa edes sitä mahdollisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa antaa. Ainakin opit sitten kantapään kautta että joillekin ihmisille ei vain voi antaa edes sitä mahdollisuutta.
Samaa mieltä. Tule kertomaan kokemuksistasi kun hän ”kyllästyy” sinuun miljoonannen kerran, pettää sinua triljoinannen kerran, kertoo paskan olosi johtuvan huonosta itsetunnostasi, priorisoi sinut elämässään viimeisen asian jälkeiseksi ja alistaa sinua mitä moninaisimmin keinoin tehden sinusta vähitellen ihimisraunion.
Jos mies haluaa lopettaa teidän suhteen ja yrittää sitä sen tuolla syyllä.
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata. Tai vain jos olet itse psykopaatti ja lisäksi tiedät todella hyvin mistä narsismissa on kyse etkä päästä heppua ihon alle. En tiedä onko sellainen mahdollista, onko joku siinä onnistunut.
Ei siinä voi onnistua. Ja miksi uhrata ja altistaa itsensä sellaiselle?
Käsittääkseni suomessa on vaikea saada mitään kovin leimaavaa diagnoosia, koska kuten nähty, tälläkin palstalla arvostellaan jopa masentuneita.
Toiseksi, en luottaisi mielenterveyspalveluiden diagnosointikykyyn. Varsinkin jos henkilö ei ole ollut osastohoidossa ja tämän diagnoosin kohdalla se kai on epätodennäköistä.
Onko se kenties hänen oma arvionsa?
Puhun neutraalisti, VAikka minulla on myös huonoja kokemuksia
Ei. Narsistilla ei ole mitään annettavaa toiselle. Narsistin kanssa seurustellaan hänen tarpeisiinsa ja hänen ehdoillaan ja usein oudoilla säännöillään. Et tule saamaan tukea narsistilta, jos elämäsi jostakin syystä kriisiytyy. Teillä on mennyt hyvin, koska vastaat miehen tarpeisiin ja itse et ole tarvinnut erityistä tukea.
Vierailija kirjoitti:
Ei. Narsistilla ei ole mitään annettavaa toiselle. Narsistin kanssa seurustellaan hänen tarpeisiinsa ja hänen ehdoillaan ja usein oudoilla säännöillään. Et tule saamaan tukea narsistilta, jos elämäsi jostakin syystä kriisiytyy. Teillä on mennyt hyvin, koska vastaat miehen tarpeisiin ja itse et ole tarvinnut erityistä tukea.
Vaikka sairastuisit kuoleman vakavasti, hän hylkäisi sinut. Ja etenkin silloin hän sinut hylkäisi. Narsismi on jotakin niin kauhistuttavaa, että se on itseasiassa koko ihmisyyden varjon ydin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka sairastuisit kuoleman vakavasti, hän hylkäisi sinut. Ja etenkin silloin hän sinut hylkäisi. Narsismi on jotakin niin kauhistuttavaa, että se on itseasiassa koko ihmisyyden varjon ydin.
Älyttömän hyvin sanottu.
Ohis mutta tämä on kyllä mielenkiintoista, miksi narsisti kertoo omasta diagnoosistaan? Mitä tuolla ajaa takaa? Todella outoa. Ja ap:lle, lähde hyvä ihminen vielä kun voit.
Vierailija kirjoitti:
Ohis mutta tämä on kyllä mielenkiintoista, miksi narsisti kertoo omasta diagnoosistaan? Mitä tuolla ajaa takaa? Todella outoa. Ja ap:lle, lähde hyvä ihminen vielä kun voit.
Sanopa muuta, olen miettinyt sitä ketjun alusta saakka. Ehkä siinä vaiheessa kun paska osuu tuulettimeen ja rapa lentää, on hyvä vedota "sinä tiesit mihin lähdit"-korttiin. Ja tässä kohtaa se ravan lento ei olekaan mikään pikku juttu - siinä voipi lähteä henki. "Mitäs läksit - niin!"
Tottakai annat suhteellenne mahdollisuuden! Rakkautesi voi parantaa miehen narsismista ja hän tulee olemaan valtavan kiitollinen saatuaan elämänsä takaisin.
Mikäli olet riittävän varakas, voit myös todistaa rakkautesi somimalla avioliiton ilman avioehtoa.
Joo ei kannata. Mielestäni ei kannata vaikka dg olisi vain jotain narsismiin viittaavaa. Siinä ottaa aika ison riskin, että menee joko itsetunto, mielenterveys, elämänlaatu, terveys tai henki, tai jopa kaikki. Kiva sitten vuosia käyttää elämästään suhteesta toipumiseen, oman itsensä jälleenrakentamiseen ja terapiaan. Tunne-elämältään ja mielenterveydeltään terveitäkin miehiä on olemassa. Suhteessa narsistin kanssa ei käy hyvin.
Ihanteellista se olisikin, jos tunnevammaiset narsistit seurustelisivat vain keskenään, mutta jostain syystä näille useimmiten valikoituu kumppaneiksi empaattisia, välittäviä ja herkkiä ihmisiä, joiden nujertamisesta ja tuhoamisesta nauttivat. Ovela temppu mieheltä kertoa sinulle asiasta, koska nyt kaikki mitä seuraa on sinun syytäsi, kun olit hyvin tietoinen siitä mihin läksit. Juokse nyt hyvissä ajoin.
Vierailija kirjoitti:
Tottakai annat suhteellenne mahdollisuuden! Rakkautesi voi parantaa miehen narsismista ja hän tulee olemaan valtavan kiitollinen saatuaan elämänsä takaisin.
Vaikka tämä onkin sarkasmia, on pakko kommentoida. Jos jokin, niin sinun "rakkautesi" tulee olemaan narsistin suurin pilkan kohde. Sillä sinua lyödään kuin vierasta sikaa. Kammottava, iljettävä heikkouden merkki: rakkaus. Sillä voi sinua manipuloida, ja sillä sinut myös voi lopettaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanopa muuta, olen miettinyt sitä ketjun alusta saakka. Ehkä siinä vaiheessa kun paska osuu tuulettimeen ja rapa lentää, on hyvä vedota "sinä tiesit mihin lähdit"-korttiin. Ja tässä kohtaa se ravan lento ei olekaan mikään pikku juttu - siinä voipi lähteä henki. "Mitäs läksit - niin!"
Tämä tuntuu ainoalta järkevältä vaihtoehdolta..ja sanaa järkevä ei tässä tapauksessa oikein voi edes käyttää.
Melkein 20-vuotta elin narsistin kanssa ja en ehkä koskaan toivu tästä, joten en suosittele.
Tapasin miestä jonka toinen vanhemmista oli agressiivinen ja narsisti, toinen vetäytyvä ja erakko. Mies oli täysin päinvastainen luonne ja persoona kuin vanhempansa, kiltti, hellä, sosiaalinen. Kätin hänet kuitenkin koska aloin oelätä että miehestä tulee kuitenkin vanhemmalla iällä tismalleen samanlainen kuin vanhemmistaan.