Voiko joku diagnosoida mut, en enää jaksa
Oireet:
- jatkuva alakulo
- jatkuva ulkopuolisuuden tunne
- jatkuva tyhjyyden tunne
- valtava padottu viha, joka aiheuttaa fyysisiä oireita (esim hampaiden pureminen yhteen, kehon jännittyminen, käsien puristuminen nyrkkiin)
- valtava himo alkoholia kohtaan (perittyä, isä ja isovanhemmat oli alkoholisteja)
- kyynisyys
- jatkuva hylätyksi tulemisen pelko ja pelko läheisten kuolemasta
- seksin ja tunteiden erottaminen toisistaan: en pysty harrastamaan seksiä ihmisen kanssa, jonka tunnen tai jota kohtaan on tunteita
- paljon satunnaisia seksikumppaneita, vapaan seksin ihannointi
- halveksunta avioliittoa, rakkautta yms kohtaan (koska uskon että kaikki huijaa ja pettää lähtökohtaisesti)
- itsetuho (viiltely, itsen polttaminen)
- passiivis-aggressiivisuus, johtuu padotusta vihasta
- itsen lohduttaminen shoppailemalla
- loputon unen tarve
- aikaansaamattomuus
- kyvyttömyys nähdä ihmiset moniulotteisina kokonaisuuksina, esim. kaikki eksäni ovat mielestäni läpeensä pahoja saatanoita joiden pitäisi joutua kärsimään kunniani loukkaamisesta, ystävät tai ihastuksen kohteet taas täydellisiä enkeleitä joissa ei ole virheitä
- tunnustuksen ja ihailun janoaminen
- kyvyttömyys pitää kiinni aikatauluista, olen aina myöhässä kaikkialta
- vaihteleva suhtautuminen itseen: välillä olen mielestäni maailman upein ja kaunein nainen joka voi saavuttaa mitä vain, välillä maan alhaisin matonen jonka pitäisi kadota tellukselta
- kyvyttömyys antaa anteeksi toisten virheitä
- stressiherkkyys
- vaikeus ylläpitää kestäviä ystävyyssuhteita
Jotain saattoi unohtua mutta jotainhan tuossa jo tuli. Tämä ei ole vitsi, elämä on aika kuluttavaa kun en tiedä mikä mua vaivaa. Käyn terapiassa, hain apua kun itsetuhoisuus meni pahaksi. Välillä vaan tekee mieli jättää terapia kesken kun siellä edetään niin hitaasti.
Tarkennuksena että en ole hormonimyrskyissä pärskivä teini vaan kolmekymppinen ihminen joka oireillut aina.
Kommentit (51)
Lapsuudesta juontuvaa. Käy vaikka al-Anon tai AAL ryhmissä, huomaat että monella on vaikeaa mutta silti vaan selvitään.
Oletko lukenut epävakaa/rajatilapersoonallisuudesta (borderline)? Kuulostaako tutulta?
Eiköhän kannattais se diagnosointi jättää lääkärille.
Mene lääkäriin, luettelo noi kaikki ja sit lääkäri kysyy "juotko alkoholia" ja jos vastaat kyllä joskus niin lähettävät sut päihdetyöntekijän puheille. Ei auta vaikka olis 1krt/kk.
Mulla on itelllä silleeen että en ole eläessäni kyennnyt keskittymäään lukemaaan juuuri mitääään, siksi vaikka tunteeeet kertooo niiiin ei kykenee keskitttymäään vastaaanotttamaaan. Ennnenvanhaaaa ei olllut psykologeista tietoaaakaaaan.
Vaikea masennus yhdistettynä kaksisuuntaiseen mielialahäiriöön ja sen lisäksi alkoholismi nuo kolme aiemmin mainittua aihettavat unihäiriöt.
Klassinen Epävakaa persoonallisuus.
Kuulostat traumataustaiselta masentuneelta. Dg on luultavasti epävakaa, mutta nimellä ei ole merkitystä, vaan hoidolla.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on itelllä silleeen että en ole eläessäni kyennnyt keskittymäään lukemaaan juuuri mitääään, siksi vaikka tunteeeet kertooo niiiin ei kykenee keskitttymäään vastaaanotttamaaan. Ennnenvanhaaaa ei olllut psykologeista tietoaaakaaaan.
Minuuuusta terapeutiin tarkooitus on daada ihminen ennenkaikkea puhumaaan. Meillllä on niin paljon piilotajuntaan ja alitajuuuntaa kätketttyä materiaaaalia ja kun ihmisellä ei ole tarvetttta käsitellä sitä niiinse vaiin näkyyy lieveilmiiöinä milllloin missssäkin. Terapiia antaaa syyyn käsittelylelle ja lokeroinnnillle jäsentämiiselllle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minuuuusta terapeutiin tarkooitus on daada ihminen ennenkaikkea puhumaaan. Meillllä on niin paljon piilotajuntaan ja alitajuuuntaa kätketttyä materiaaaalia ja kun ihmisellä ei ole tarvetttta käsitellä sitä niiinse vaiin näkyyy lieveilmiiöinä milllloin missssäkin. Terapiia antaaa syyyn käsittelylelle ja lokeroinnnillle jäsentämiiselllle.
Kuvitteletko sinä oikesti että tuo sinun korjaimilla pelleilysi on huvittavaa? Se ei ole, se on heikkolahjaista, ja muiden ihmisten kiusaamista. Ilmoitin sinut.
Kiitos kommenteista. Etsin Googlesta tuon epävakaa persoonallisuus ja perehdyn kuvaukseen.
Välillä tuntuisi vaan helpommalta jos joku sanoisi että "sua vaivaa mielenhäiriö x, tässä siihen hoitokeino y jonka jälkeen voit elää onnellisena ja tasapainoisena ja itsevarmana elämäsi loppuun". Henkisesti kuluttavaa, kun saman päivän aikana ehtii mielessään käydä läpi kostofantasiat joissa eksästä tulee tuusannuuskaa, heti perään häpeän että edes uskalsi ajatella noin, sitten perään kokee itsensä voittamattomaksi ja suunnittelee jo asua sitä tilaisuutta varten kun saan Nobelin rauhanpalkinnon ja sitten sen perään ehtiikin jo miettiä työelämästä pois jättäytymistä ja kotiin sulkeutumista kun kaikki on niin surkeaa ja olen niin paska. Vähän kuin aivot olisi ylikierroksilla käyvä sähkölaite joka voi mennä oikosulkuun hetkenä minä hyvänsä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Veikkaan just että monella meneee opiskelukin päin honkia kosska jos ei ole ystäviiä joiden kansssa keskustellla aiheiiista niiin asiat ei tälllöin jäsennny vältttämättä pääädssä.
Kuulostaa että olet joutunut huonosti kohdelluksi.
Pitkänlinjan psykiatrian asiakkaana sanon epävakaa persoonallisuushäiriö, siihen kuuluu nämä kaikki piirteet mitä mainitsit. Hyvä juttu on se, että se on hoidettavissa terapialla. Pystyt itse vaikuttamaan paljon siihen miten merkittävä tai vähäinen haitta se on tulevaisuudessasi kunhan sitoudut terapiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuvitteletko sinä oikesti että tuo sinun korjaimilla pelleilysi on huvittavaa? Se ei ole, se on heikkolahjaista, ja muiden ihmisten kiusaamista. Ilmoitin sinut.
Tsot tsot. Näppikset on herkkiä. Tuossa ei ole yhtään enempää vikaa kuin Kanta.fi:n hoitajien kirjauksissa.
”- kyvyttömyys nähdä ihmiset moniulotteisina kokonaisuuksina, esim. kaikki eksäni ovat mielestäni läpeensä pahoja saatanoita joiden pitäisi joutua kärsimään kunniani loukkaamisesta, ystävät tai ihastuksen kohteet taas täydellisiä enkeleitä joissa ei ole virheitä
- tunnustuksen ja ihailun janoaminen”
Nämä viittaa myös vahvasti narsistiseen puoleen. Kyseessä on varmaankin sekamuotoinen persoonallisuushäiriö, epävakaa/narsistinen tms.
Varsinkin puhelimilla kirjoitetut näppäilyt voi venyä josta tulee useampi sama kirjain peräkkäin. Vanhemmatkin ihmiset kirjoittaa tänne joten ajatelkaa kokonaisuuksia, älkää takertuko yksityiskohtiin.
Epävakaa persoonallisuus?