Papa-kokeeseen raskaana?
Tuli kutsu kohdunkaulansyövän seulontakokeeseen. Nyt viikkoja 21+0. Uskaltaako sinne mennä? Jos ei mene raskaana, niin seuraavan kerran suosittelevat vasta sitten, kun kuukautiset ovat uudelleen alkaneet. Olen käynyt viimeksi noin vuosi sitten...mitäköhän pitäisi tehdä?
Kommentit (9)
että raskauden aikana ei oteta PAPAa, jos ei ole ihan pakko. Siis ei oteta varmuuden vuoksi eikä rutiininomaisesti. Yritetään olla äsyttämättä kohdunsuuta...
Jos on rutiinikontrolli, niin jättäisin menemättä, mutta jos kokeen tuloksella on erityistä merkitystä, harkitsisin menemistä.
sen ehtii ihan hyvin sitten kun olet synnyttänyt.
itselläni solumuutoksia on ollut ja esikoista aloin odottaa vain pari kuukautta viimeisen solumuutosten poistoleikkauksen jälkeen. täyttä varmuutta ei ollut tuolloin uusiutumisen suhteen. Se vain tiedettiin että koko muutosalue on saatu pois. papa oli tarkoitus tehdä 3-4 raskauskuukaudella alunperin. lääkärit kuitenkin sanoivat että vaikka muutoksiakin olisi voi ihan hyvin odottaa. Itseänikin mietitytti se että ainaniitä vahinkoja voi sattua- kohdunkaulastahan se näyte otetaan.
monet sen kyllä raskausaikanakin ottaa, mutta ihan jos oma erikoislääkärini sanoo solumuutoksia sairastannelle näin niin sitten luotan siihen.
raskaana toista lasta odottaessani. En päässyt enää raskauden ja imetyksen jälkeen kunnalliseen seulontaa matti myöhäsenä. Kävin sitten yksityisellä. Sanoivat siis mulle, et ei seulontaa raskaana..
Etenkään kun sulla papa otettu kuitenkin hiljattain. Ei sitä tosiaan tarvitse joka vuosi ottaa. Minulla otettu viimeksi 12/04 ja neuvolan kätilö/terveydenhoitaja sekä neuvolalääkäri pitivät sitä vielä ihan hyvänä, seuraavan kerran siis otetaan vasta kun ne menkat on alkaneet synnytyksen jälkeen, todennäköisesti tulee eroa noin se 3 vuotta papa-kokeiden välillä. Minulla siis ei ole mitään muutoksia papassa ikinä ollut.
Marrastoive rv 16+3
ja toivotaankin, että myös raskaana olevat kävisivät tässä seulonta-papanäytteessä. Yleensä potilaan itsensä kannalta sillä ei ole suurta merkitystä, jos on hoitanut asiansa ja käynyt papassa riittävän usein, mutta koska kyseessä on SEULONTA, on tärkeää että ikäluokasta mahdollisimman moni osallistuu, vain siten saadaan riittävän luotettavaa tietoa noin tilastollisesti arvioiden. Tuloksia seurataan jatkuvasti ja niiden perusteella päätetään mm pitääkö papanäytteen ottoväliä muuttaa tms.
Myös raskaana olevien tulokset ovat kiinnostavia tilastollisesti, mutta viikon 20 jälkeen a) vääriä tuloksia tulee helposti kohdunkaulan hormonimuutosten vuoksi ja b) kohdunsuuta ei haluta turhaan ärsyttää, vaikka itse asiassa papanäytteen otto ei ole vaarallista eikä synnytys siitä käynnisty...
Itse kävin seulontapapassa eilen viikoilla 13+0 ilman ongelmia. Se on vähän kuin äänestäminen, kansalaisoikeus!
sillä sain kutsun noin kuukausi sitten ja raskausviikkoja oli jo liian monta. Siinä kutsussakin taidettiin mainita, että tekevät papa-kokeita raskaanaoleville vain, jos viikkoja on alle 20. Eli tuskin sinua enää ottaisivatkaan tuohon testiin.
Mullekin tuli esikoista odottaessa kutsu seulontaan, mutta kun soitin ja kerroin olevani raskaana, niin minulle sanottiin ettei kannata tulla. Minulta ainakin on kummankin raskauden jälkitarkastuksessa kysytty että milloin on viimeksi otettu papanäyte ja olen sitten päässyt kokeeseen kun on se jälkivuoto kokonaan loppunut. Nytkin kolmannen raskauden alussa lääkäri kysyi että milloin on viimeksi näyte otettu ja sanoi että otetaan se sitten synnytyksen jälkeen niin tulee ainakin oikeanlainen tulos.
Päätin odottaa ja mennä vasta synnytyksen jälkeen. Olen käynyt säännöllisesti parin vuoden välein tarkastuksissa, joten tuskin mitään hätään, vaikka tulisikin vähän pidempi tauko tällä kertaa.
Ihan alkuraskaudesta papa voidaan ottaa, mutta sen jälkeen ei mielellään oteta, ettei tule vääriä tuloksia.
Papaa ei muutenkaan tarvitse ottaa kuin 3v välein, jos on koko ajan ollut sama kumppani, ei ole ollut sp-tauteja ja aiempi papa on ollut puhdas.