Ranskalaiset koulut kieltää sanan 'äiti' ja 'isä', korvaa ne 'vanhempi 1' ja 'vanhempi 2' sanamuodoilla - Milloin Suomeen?
Breaking News: "French schools are set to replace the words ‘mother’ and ‘father’ with ‘Parent 1’ and ‘Parent 2’ to "end discrimination against same sex parents"."
Milloin Suomeen? Olisi jo aika lopettaa Suomessakin nämä "äiti" ja "isä" muodot ja siirtyä inklusiivisempaan maailmaan.
Kannatatko?
Onko äiti aina Vanhempi 1 ja isähän on luontaisesti Vanhempi 2 ?
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
Kouluissa on varmaan jo 30 vuotta puhuttu huoltajista.
Eli Ranska on tässä asiassa 30 vuotta Suomea jäljessä, ja nyt kun se Ranskassakin toteutuu, se on syy tehdä kauhisteluihmettelyhämmästelyaloitus?
Omituista, miten takapajuisesti Ranska tulee tässä asiassa. Onneksi viimeinkin ottavat samat käytännöt kuin Suomessa.
Musta ainakin oli kamala selitellä joka paikassa, että "Joo, ei toi oo mun isä, vaikka se on ollu koko mun elämän ajan mun kanssa ja pidän häntä isänä mutta ei se oo silti oikee isä." Lomakkeissa tosin aina on kysytty huoltajaa.
Jos vanhemmat on kuolleet/vankilassa tm. niin huoltajaksi/holhoojaksi määrätään muu sukulainen tai sijaiskoti. Kohta pitää varmaan lukea myös vanhempi 3, vanhempi 4 jne. kun moniavioisuus/polyamoria yleistyy/laillistetaan.
Vierailija kirjoitti:
Omituista, miten takapajuisesti Ranska tulee tässä asiassa. Onneksi viimeinkin ottavat samat käytännöt kuin Suomessa.
Musta ainakin oli kamala selitellä joka paikassa, että "Joo, ei toi oo mun isä, vaikka se on ollu koko mun elämän ajan mun kanssa ja pidän häntä isänä mutta ei se oo silti oikee isä." Lomakkeissa tosin aina on kysytty huoltajaa.
On se sun isä.
Se ei vaan ole sun bio-isä.
Vierailija kirjoitti:
Meidän lapsen päiväkodissa on jo pitkään kaavakkeissa lukenut "Huoltaja 1 ja Huoltaja 2".
Niin eiköhän tässä ole kyse niistä lomakkeista, joissa en kyllä muista yhdessäkään olleen isä tai äiti, vaan aina niissä on vanhemmat/huoltajat.
No olihan siellä Gmailin rekisteröitymisessäkin sukupuolelle neljä eri vaihtoehtoa 🤣🤣🤣
Vierailija kirjoitti:
Voi luoja kun ovat idareita. No kumpi on sit se ykkönen? Toihan se vasta kategorioi. Vi tun idarit. Huoltaja on hyvä sana lomakkeissa.
Kouluun ilmoitettava ykkösvanhempi on se kehen koulun toivotaan tarvittaessa olevan ensisijaisesti yhteydessä kun tulee asiaa. Ei kai tästä kummoista draamaa tarvitse tehdä? Meillä se on se joka pystyy paremmin virka-aikaan vastaamaan puhelimeen. Ei vähennä toisen arvoa vanhempana lainkaan.
Olen itse lesbo enkä todellakaan halua olla mikään vanhempi 1 tai 2. Itse toivon ihan normaalia kohtelua. Se on parasta tasa-arvoa eikä tuollaiset keinotekoiset koodinimet. Onko lapset sitten tasa-arvon nimissä Lapsi 1, 2 ja 3?!
Tavallaan mielestäni tuollainen vähemmistöjen puolesta loukkaantuminen on enemmän alentamista kuin mitään tasa-arvoa.
Vierailija kirjoitti:
No olihan siellä Gmailin rekisteröitymisessäkin sukupuolelle neljä eri vaihtoehtoa 🤣🤣🤣
NELJÄ? Mitkä ne ovat? Mies, nainen, joku muu, en halua kertoa?
Vierailija kirjoitti:
No eikö se ole vielä syrjivämpää kutsua toista vanhempa kakkosvanhemmaksi? Poliittinen korrektius rämpii ojasta allikkoon.
Joo tostakin voimaantuvat naiset saa metelin aikaan syrjivänä jos mies on 1.
En suostuisi tuohon. Minua pitää kutsua "kodin kasvattaja-opettaja, työskennellyt lapsen kanssa yhtäjaksoisesti x vuotta, 50% perintötekijöiden antaja, filosofian maisteri"-tittelillä, ja jos meidät vanhemmat pitää erotella tulee mainita pääaine, sillä ne ovat meillä erit.
Sä se ap sinnikkäästi käytät RT:tä näiden lähteenä...
Minusta päätös puhua vain vanhemmista on suhteellisen järkeenkäypä. Ei niin, että minusta olisi myöskään mikään ongelma puhua kahden isän tai kahden äidin perheistä. Muttei se pelkistä vanhemmista puhuminenkaan nyt mikään ongelma ole. Mitään sen kummempia numerointejahan ei puheessa kyllä edes käytetä.
Olisko nyt kumminkin sen lapsen asioiden hoito tärkeämpää, kuin se mikä numero olet lomakkeessa.
Jos vanhemmat on kuolleet/vankilassa tm. niin huoltajaksi/holhoojaksi määrätään muu sukulainen tai sijaiskoti. Kohta pitää varmaan lukea myös huoltaja/holhooja 3, 4, 5 jne. kun moniavioisuus/polyamoria yleistyy/laillistetaan.
Vierailija kirjoitti:
Olen itse lesbo enkä todellakaan halua olla mikään vanhempi 1 tai 2. Itse toivon ihan normaalia kohtelua. Se on parasta tasa-arvoa eikä tuollaiset keinotekoiset koodinimet. Onko lapset sitten tasa-arvon nimissä Lapsi 1, 2 ja 3?!
Tavallaan mielestäni tuollainen vähemmistöjen puolesta loukkaantuminen on enemmän alentamista kuin mitään tasa-arvoa.
Ja sinulle olisi täysin okei että lomakkeessa kumppanisi nimi on kohdassa "äiti" ja sinun nimesi on kohdassa "isä"? Olisiko se sitä normaalia kohtelua?
Kuten tässä ketjussa on kerrottu, tuo päätös koskee vain ja ainoastaan lomakkeita joita koulua varten täytetään. Ja joissa jo vuosikymmeniä Suomessa on käytetty sanaa "huoltaja".
Mun koepapereissa ja todistuksissa 1980-luvulta alkaen luki "huoltaja". Mutta esimerkiksi 60-luvulla syntyneen isosiskoni todistukset signeerasi "holhooja". Joten Suomessa on aloitettu tämä jumalaton sukupuolettomuus todella kauan sitten.
Miksei voi vaan sanoa isä ja äiti, äiti ja äiskä ja isä ja iskä, tai jotain vastaavaa. Ei mitään numeroituja vanhempia tarvitse.
Vierailija kirjoitti:
Miksei voi vaan sanoa isä ja äiti, äiti ja äiskä ja isä ja iskä, tai jotain vastaavaa. Ei mitään numeroituja vanhempia tarvitse.
Voi sanoa ja sanotaan. Mutta virallisissa papereissa ei voi olla äiti ja isä, koska se todellinen huoltaja voi olla vaikka mummo, koska äidille ja isälle viina on rakkaampaa. Ei tämä ole mikään vähemmistökysymys vaan ihan koulujen tavallista arkea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sinulle olisi täysin okei että lomakkeessa kumppanisi nimi on kohdassa "äiti" ja sinun nimesi on kohdassa "isä"? Olisiko se sitä normaalia kohtelua?
Kuten tässä ketjussa on kerrottu, tuo päätös koskee vain ja ainoastaan lomakkeita joita koulua varten täytetään. Ja joissa jo vuosikymmeniä Suomessa on käytetty sanaa "huoltaja".
Niin juuri eikä asia edes alkanut minkään sateenkaariperheiden takia, vaan sen takia, että monen lapsen huoltajat eivät ole heidän vanhempiaan.
Okei. Eli vastauksena aloittajan kysymykseen voi sanoa, että tämä on jo käytäntö Suomessa.
Paitsi että eihän aloittaja hakenut mitään lomakkeisiin liittyvää asiatietoa, vaan aloituksen tarkoitus on kauhistella miten lapset ranskalaisissa kouluissa eivät enää saa käyttää sanoja äiti ja isä.