PIENITULOISET! Minkä verran asuntolainaa?
Kuinka pienet tulot ja minkä verran asuntolainaa? Mistä pankista saitte lainan?
Kommentit (42)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos pitää täältä kysellä tuollaisia, niin kannattaa haudata ne haaveet muiden ihmisten rahoilla ostettavasta asunnosta saman tien.
Eli mielestäsi parempi rikastuttaa muita vuokralla 600€ / kk, jolla lyhentäisi jo omaa asuntoa? :) Sun näkemystä en asiaan tarvi, kiitos näkemiin.
Vastikkeeseen pitää kaksiossa varata ainakin 250e. Eli lainan hoitoon jää 350e. Tuon kun laskee hyvin maltillisesti 3% korolla (pankki laskee 6!!) ja 20v laina-ajalla niin voisitte maksaa noin 60 000e lainaa. Saako sillä vastaavan asunnon?
Vastike onkin kaikkialla aivan älytön. Siksi omakotitaloon; pystyy omalla kulutuksella jne kontrolloimaan rahan menoa. Omakotitalossa pystyt itse hillitsemään lämmityskuluja, jos löytyy takka jota voi lämmittää. Saat itse määrittää, käykö jäteauto 1, 2, vai 3 viikon välein, joka vaikuttaa jätekuluihin. Vedestä maksaa kulutuksen mukaan; täällä vuokra-asunnossa meillä menee JOKA kk 50€ vesimaksu, riippumatta siitä asutaanko täällä vai ollaanko lomamatkalla. Toki menoja on omakotitalossa mutta on se sen arvoista. Vakuutuksiin saa ammattiliittojen kautta rutkat edut.
Mun nettotulot on ~1600-1800 kuussa. Asuntolaina 138 000 mutta paikka onkin Helsinki.
Vain oma pankki suostui noin suureen lainaan, muut pankit tarjosivat noin 100 000 lainaa, jolla ei pk-seudulta saa putkiremontoitua yksiötä. Pk-seudulla Oikotielle listatuissa 100 000 kämpissä on ongelmana joko putkiremontin läheisyys (tulossa 1-2 vuodessa) tai kämppä vaatii muuten täysremontin. Tästä syystä siis noin kova laina.
Ihan turhaa maksaa korkokatosta, säästätte itse nyt sitä korkeampaa korkoa varten esim 10 e kk niin kuin maksaisitte sitä jo pankille. Pankki nimenomaan tienaa sillä että ihmiset paniikissa ottaa korkokattoja. Jos tulee uusi lama ja korot ois yli 6 niin silloin kaikki ois ihan kusessa. Jos sulla on jo aps laina niin siitä korkokattu suoja jo 10 vuoden ajalle suurimmalle osalle lainaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen yh, kolme lasta, nettopalkka 1900e/kk ja asuntolainaa irtosi vain 100 000. Onneksi asutaan maalla, sillä summalla löytyi ihan kiva pieni rivari. Lainanlyhennys 400e, muut asumiskulut (vastike, sähkö, vesi) 430e. Kuukaudessa 830e. Siihen päälle netti, puhelinlaskut, auto, vakuutukset, ruoka ja vaatteet. Tiukilla ollaan taloudellisesti. 😕
Tuttu juttu, mutta saat vielä lapsilisät ja elarit. Entä sen jälkeen kun lapsi tai useampi täyttää 17v ja lapsilisät loppuu? Itse sain onneksi vaihdettua parempipalkkaiseen työhön siinä vaiheessa. Silloin kulut vasta nouseekin kun/jos lapsi opiskelee ja asuu edelleen kotona. Kannattaa miettiä jo nyt. Ja lisäksi rivariasunnossa tulee aika-ajoin isompia remppoja joista lankeaa maksettavaksi kohtuullisia summia kullekin osakkaalle.
Millaisia kokemuksia teillä on lainaneuvotteluista? Kävittekö monessa neuvottelussa ennenkuin laina irtosi vai myönnettiinkö heti ekasta pankista?
Vierailija kirjoitti:
Millaisia kokemuksia teillä on lainaneuvotteluista? Kävittekö monessa neuvottelussa ennenkuin laina irtosi vai myönnettiinkö heti ekasta pankista?
Käytiin op:lla mä olisin saanut lainan ja mies ei, kun oli edellinen asunto myymättä. Meillä oli kiire, kun oli löydetty meidän unelma, ei uskottu, että näin nopeasti meni. Onneksi Nordeasta saatiin molemmat lainat ja mies sai edellisen kämpän myytyä kahdessa viikossa eli hyvin meni. Meillä mies vaihto op asiakkuuden Nordeaan, mä oon ollut Nordean asiakas koko ikäni, eikä tarvii vielä pankkia vaihtaa kun pankkipalvelut on ilmaisia.
Vierailija kirjoitti:
Käytiin op:lla mä olisin saanut lainan ja mies ei, kun oli edellinen asunto myymättä. Meillä oli kiire, kun oli löydetty meidän unelma, ei uskottu, että näin nopeasti meni. Onneksi Nordeasta saatiin molemmat lainat ja mies sai edellisen kämpän myytyä kahdessa viikossa eli hyvin meni. Meillä mies vaihto op asiakkuuden Nordeaan, mä oon ollut Nordean asiakas koko ikäni, eikä tarvii vielä pankkia vaihtaa kun pankkipalvelut on ilmaisia.
Meillä bruttotulot olivat silloin kun lainaa kyseltiin varmaan 3000€ kun olin hoitovapaalla tuolloin. Oltais saatu 145t€ mutta otettiin 135t€, omaa säästettyä rahaa oli 55t€ (säästettiin asumalla vuosia miehen kanssa pienessä yksiössä). Nyt lainaa on jäljellä 80t€.
Vierailija kirjoitti:
Meillä bruttotulot olivat silloin kun lainaa kyseltiin varmaan 3000€ kun olin hoitovapaalla tuolloin. Oltais saatu 145t€ mutta otettiin 135t€, omaa säästettyä rahaa oli 55t€ (säästettiin asumalla vuosia miehen kanssa pienessä yksiössä). Nyt lainaa on jäljellä 80t€.
Lisäyksenä että asunto siis maksoi 185t€. Ei otettu mitään korkokattoa, korot ovat laskeneet koko ajan ja meillä on halpa marginaali. Jos korot nousevat meidän mielestämme liikaa niin maksetaan loppulaina kerralla pois, sen verran hyvin on jäänyt säästöjä tässä vuosien varrella.
Millaisia nuo pankkien kiinteät korot yleensä on? Onko ne 2% vai enemmän ja sisältyykö siihen marginaali? :/
Vierailija kirjoitti:
0€ nyt kun asunto myyty ja asumme vuokralla.
Kukin tyylillään. 🤭
Meillä tulot yhteensä 3000, omaa rahaa about 30 000 ja lainalupaus 127 000. Häme
Vierailija kirjoitti:
0€ nyt kun asunto myyty ja asumme vuokralla.
miksi päädyitte tuohon ratkaisuun?
Mulla on ASP-lainaan kuuluva korkotuki, jossa valtio maksaa 3,8% koron ylittävästä osuudesta 70%. Harkitsin sen lisäksi pankin kiinteäkorkoista lainaa, mutta en sitten kokenut sitä tarpeellisena. Voi olla, että muutaman vuoden päästä kaduttaa, mutta yritän maksaa lainaa enemmän pois näin alussa ja sitä kautta tavoitella matalampia korkoja.