Miksi rikkaus ei ole diagnosoitu riippuvuusoire rahasta?
Onhan muunkin liika haaliminen aina jokin oire ja köyhillä ei olekaan muita kuin niitä diagnooseja. Rikashan ei voi muka elää jos ei ole paljon rahaa ja tavaraa, Siitä on sosiaalista haittaa muille sillä rahaa ei riitä kaikille. Sen takana on yletöntä turvallisuushakuisuutta, narsistista pullistelua ja kehityksen pysähtyneisyyttä useinkin.
Diagnoosin nimi voisi olla vaikka Dollarisyndrooma.
Kommentit (25)
Vierailija kirjoitti:
Voihan maisemasta nauttia vaikkei omista koko maisemaa. Miksi on omistettava? Varmuudeksiko? Vai siksi että on ylempi olo?
Nautin kyllä alppimaisemasta ihan kuvassakin. Vielä enemmän nautin siitä paikanpäällä. Sitä varten minun omistettava, että voin vaihtaa sen omaisuuteni matkaan. Kaikkein eniten nautin alppimaisemasta, jos voin itse hiihtää siinä. Sitä varten minun on omistettava lisää, jotta voin vaihtaa sen suksiin, majoitukseen ja hissilippuun.
Rikkaat ovat paljon heterogeenisempi ryhmä kuin köyhät. On aika paljon eroa siinä, onko vaikkapa perinyt paljon rahaa, rikastunut omalla työllä tai pyrkiikö pakonomaisesti kerryttämään varallisuutta kaikenlaisella keinottelulla.
Ihmisillä, jotka ovat eläneet lapsuudesta lähtien vaurauden keskellä, on yleensä erilainen suhtautuminen rahaan. Kun rahaa on aina ollut, se tuntuu luontevalta, eikä siihen tarvitse keskittyä.
Ihmiset, jotka ovat eläneet köyhän lapsuuden ja möyhemmin kokeneet sosiaalisen nousun, pyrkivät usein myöhemmässä elämässään täyttämään ne materiaaliset tarpeet, josta ovat jääneet paitsi. Pitää pakonomaisesti kerryttää rahaa ja haalia statussymboleita ympärille. Eikä koskaan tunnu, että olisi tarpeeksi rikas. Koska raha ei poista sitä vajavuuden tunnetta, jonka lapsuuden köyhyys aiheutti.
Rikkaus ei ole sairaus, mutta toisille raha on tärkeämpää kuin toisille. Joskus ihminen voi keskittyä rahaan ja materiaaliin niin pakonomaisesti, että puhutaan mielenterveysongelmasta.
Minä olen rikas koska olen perinyt paljon rahaa. Omaakin omaisuutta olen kartuttanut koska tykkään työstäni enkä ole erityisen tuhlaileva (mieluummin säästän ja sijoitan). Pienistä puroista syntyy lopulta isompi virta.
Toki on helppoa sanoa etten erityisemmin välitä rahasta koska sitä on eikä siitä ole koskaan tarvinnut huolehtia.
Oiskohan tämä älyttömintä mitä olen tänään lukenut