Pitäisitkö siitä, jos joku kysyisi sinulta, että oliko joku edesmennyt henkilö sukua sinulle?
Kommentit (52)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi jestas nyt taas.
Ihan normaalia kysyä, että oletko muuten sukua sille ja sille. Ei ole törkeää eikä hyvien tapojen vastaista. Eikö itseltäsi muka ole koskaan kysytty tai et ole kuullut kenenkään muun kysyvän keneltäkään?
Ehkä ap:n isä on ajatellut, että ap:n ei ole soveliasta kysellä jostain vuosikymmeniä sitten kuolleesta, kun eivät todennäköisesti ole eläneet samaan aikaan.
Mikä logiikka tässä olisi? Koko ajanhan koulussakin puhutaan ihmisistä, jotka eivät ole eläneet samaan aikaan kuin oppilaat ja opettajat. Ja muutenkin puhutaan kauan sitten kuolleistakin. En näe siinä mitään epäsopivaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi jestas nyt taas.
Ihan normaalia kysyä, että oletko muuten sukua sille ja sille. Ei ole törkeää eikä hyvien tapojen vastaista. Eikö itseltäsi muka ole koskaan kysytty tai et ole kuullut kenenkään muun kysyvän keneltäkään?
Ehkä ap:n isä on ajatellut, että ap:n ei ole soveliasta kysellä jostain vuosikymmeniä sitten kuolleesta, kun eivät todennäköisesti ole eläneet samaan aikaan.
Anteeksi MITÄ?
Ihmisen on soveliasta puhua vain henkilöistä, jotka ovat eläneet samaan aikaan kuin hän itse??
No jos joku henkilö on ollut sellainen, että on tuottanut suvulleen häpeää, niin varmaan sukulaiset mielellään haluaisivat hänet unohtaa ennemmin kuin puhuisivat hänestä varsinkaan kenenkään sellaisen kanssa, joka ei ole voinut häntä tuntea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi jestas nyt taas.
???
Eli esimerkiksi minun ei olisi soveliasta kysellä isältäni hänen isästään, koska isänisä kuoli ennen syntymääni? Kuulostaa minusta melkoisen sairaalta ajatusmallilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi jestas nyt taas.
???
Eli esimerkiksi minun ei olisi soveliasta kysellä isältäni hänen isästään, koska isänisä kuoli ennen syntymääni? Kuulostaa minusta melkoisen sairaalta ajatusmallilta.
Ehkä oman suvun henkilöt ovat eri asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi jestas nyt taas.
Anteeksi MITÄ?
Ihmisen on soveliasta puhua vain henkilöistä, jotka ovat eläneet samaan aikaan kuin hän itse??
No jos joku henkilö on ollut sellainen, että on tuottanut suvulleen häpeää, niin varmaan sukulaiset mielellään haluaisivat hänet unohtaa ennemmin kuin puhuisivat hänestä varsinkaan kenenkään sellaisen kanssa, joka ei ole voinut häntä tuntea.
No se on sitten sukulaisten ongelma, jos eivät ole sinut sukunsa historian kanssa. Eihän kysyjä edes välttämättä tiedä ko. henkilön teoista. Kysyy todennäköisesti ihan muista syistä, esim. nimen perusteella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi jestas nyt taas.
Mikä logiikka tässä olisi? Koko ajanhan koulussakin puhutaan ihmisistä, jotka eivät ole eläneet samaan aikaan kuin oppilaat ja opettajat. Ja muutenkin puhutaan kauan sitten kuolleistakin. En näe siinä mitään epäsopivaa.
No nämä ovatkin tunnettuja henkilöitä.
Ihan sama, jos kysyy mutsin puolelta niin suku selvitetty 1300 luvulle asti.
Faijan puolelta tiedot loppuukin vanhempiin 😂👍🏻
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi jestas nyt taas.
???
Ehkä oman suvun henkilöt ovat eri asia.
Eivät millään tavalla. Mietipä nyt vaikka historioitsijoita, kirjailijoita ym. Heidän olisi hyvin vaikea toteuttaa työtään, jos yhdestäkään edesmenneestä henkilöstä ei saisi puhu tai kysyä hänen sukulaisuuksistaan. Jäisi elämäkerrat ja historiankirjat kirjoittamatta. Ja menisi koulun historianopetuskin hyvin suppeaksi, kun ihmiset jätettäisiin mainitsematta. "Eräs henkilö ampui erään vaikutusvaltaisen henkilön ja se oli alku sysäys 1. maailmansodalle" Näinkö`?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, onko sinulla kenties aspergerin oireyhtymä?
Millähän perusteella?
Olen ymmärtänyt, että asperger-ihmiset eivät tiedä luonnostaan, millaisia ovat normaalit käyttäytymistavat, vaan heidän pitää opetella ne erikseen joko kysymällä tai seuraamalla muiden käytöstä.
Vai niin. No minä kyllä tiedän. Oikeastaan olin sitä mieltä, että tuossa kysymyksessä ei ole mitään pahaa, mutta kun isä siitä kerran minulle suuttui, niin epäilin.
Onko tämä elämäsi ensimmäinen kerta, kun törmäät tällaiseen asiaan? Siis että ihmiseltä kysytään, onko hän sukua jollekin toiselle ihmiselle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi jestas nyt taas.
No nämä ovatkin tunnettuja henkilöitä.
Eivät välttämättä. Meille puhuttiin useinkin koulun edesmenneestä talonmiehestä, joka hoiti hommansa esimerkillisesti ja tarvittaessa vaikka omalla autollaan vei sairastuneen oppilaan kotiin. Ei talkkari mitenkään tunnettu henkilö ollut. Ihan perustalkkari.
Oliko sinulla joku erityinen syy kertoa isällesi, että aiot tehdä jollekin ihmiselle tällaisen kysymyksen? Miksi et vain mennyt ja kysynyt, jos sinua kerran kiinnosti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan samalta tuntuu kuin elävänkin henkilön kanssa. Puuduttavaa jankkaamista. Suomessa on joku ihmeen vaikeus tajuta, että sama sukunimi ei välttämättä tarkoita sukulaisuutta.
Voihan kysyjällä kuitenkin olla myös hyvä syy olettaa, että henkilö oli sukua.
Jos sukunimi on Pasanen, ja näyttää ihan Spedeltä, niin silloin voi olettaa.
no ei tää nyt niin pieni maa ole, että kaikki samannimiset ois samaa sukua. Jos ei sitä tajua, niin aika juntti saa olla
Vierailija kirjoitti:
no ei tää nyt niin pieni maa ole, että kaikki samannimiset ois samaa sukua. Jos ei sitä tajua, niin aika juntti saa olla
Ai juntti on myös, jos ei tajua, että vähänkään harvinaisemmalla sukunimellä todennäköisyys sukulaisuudelle on aika suuri. Tietenkään kaikki samannimiset eivät ole sukua (paitsi jos nimi on suojattu), mutta hyvin myös voivat olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin? Saa kai sitä kysyä, ei mitään ihmeellistä. En nyt ymmärrä miksi edes kysyt tälläistä. Ja miksi vastaajat olettavat että joku kysyy sen takia että on sama sukunimi. Suurin osa mun sukulaisista on sellaisia joilla on eri sukunimi kuin mulla. Ja mitä merkitystä sillä on onko se johon sukulaisuutta kysytään edesmennyt vai elävä?
Isä hermostui kerran minulle hirveästi ja sanoi, että "anna olla haudassa", kun ajattelin kysyä eräältä henkilöltä oliko eräs jo tuolloin vuosikymmeniä sitten kuollut henkilö sukua hänelle.
No itsekin tiedät että tuo oli erittäin omituista käytöstä. Varmasti oli tämä kuollut ihminen sitten joku jota isäsi ei halunnut jostain syystä sukulaisekseen myöntää.
Kaikki sukunimet ovat suojattuja. Myös Virtanen ja Korhonen.
Pitää vähän miettiä mikä on soveliasta, en esimerkiksi menisi kysymään Mannerheim-ristin ritari Tuomas Gerdtiltä että olikos tämä Myyrmannin Petri Gerdt kenties hänen sukulaispoikansa, vaikka asia minua kovasti kiinnostaisikin.
Siis mitä sinun oli tarkoitus kysyä?
Onko tuo ammoin kuollut ihminen sukua tälle "eräälle henkilölle", jolle esität kysymyksen asiasta?
Vai aioitko kysyä "eräältä henkilöltä", onko tuo muinainen vainaja sukua isällesi (ja sitä kautta myös sinulle itsellesi)?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin? Saa kai sitä kysyä, ei mitään ihmeellistä. En nyt ymmärrä miksi edes kysyt tälläistä. Ja miksi vastaajat olettavat että joku kysyy sen takia että on sama sukunimi. Suurin osa mun sukulaisista on sellaisia joilla on eri sukunimi kuin mulla. Ja mitä merkitystä sillä on onko se johon sukulaisuutta kysytään edesmennyt vai elävä?
Isä hermostui kerran minulle hirveästi ja sanoi, että "anna olla haudassa", kun ajattelin kysyä eräältä henkilöltä oliko eräs jo tuolloin vuosikymmeniä sitten kuollut henkilö sukua hänelle.
No itsekin tiedät että tuo oli erittäin omituista käytöstä. Varmasti oli tämä kuollut ihminen sitten joku jota isäsi ei halunnut jostain syystä sukulaisekseen myöntää.
Ei kun siis ajattelin kysyä eräältä toiselta henkilöltä, että onko eräs vuosikymmeniä sitten kuollut sukua tälle toiselle henkilölle. Tämä kuollut ei ollut isälleni sukua. Mutta isäni sanoi, että älä mene kysymään.
En pitäisi siitä, että joku kysyisi minulta, pitäisikö isäni siitä, että aikoisin kysyä eräältä henkilöltä, onko eräs kuollut henkilö sukua eräälle henkilölle.
Alkaisi ärsyttää.