Pitäisitkö siitä, jos joku kysyisi sinulta, että oliko joku edesmennyt henkilö sukua sinulle?
Kommentit (52)
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä sinun oli tarkoitus kysyä?
Onko tuo ammoin kuollut ihminen sukua tälle "eräälle henkilölle", jolle esität kysymyksen asiasta?
Vai aioitko kysyä "eräältä henkilöltä", onko tuo muinainen vainaja sukua isällesi (ja sitä kautta myös sinulle itsellesi)?
Minä ymmärsin sen näin että ap oli kysynyt isältään onko tämä kymmeniä vuosia sitten kuollut henkilö heille sukua ja isä suuttui ja sanoi että anna sen olla haudassa. Ja ap halusi meiltä muilta kysyä että onko tämä isän käytös normaalia vai epänormaalia, eli että tekikö hän itse nyt jonkun etikettivirheen kun kyseli isältään kuollesta henkilöstä ja isä siitä suuttui.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin? Saa kai sitä kysyä, ei mitään ihmeellistä. En nyt ymmärrä miksi edes kysyt tälläistä. Ja miksi vastaajat olettavat että joku kysyy sen takia että on sama sukunimi. Suurin osa mun sukulaisista on sellaisia joilla on eri sukunimi kuin mulla. Ja mitä merkitystä sillä on onko se johon sukulaisuutta kysytään edesmennyt vai elävä?
Isä hermostui kerran minulle hirveästi ja sanoi, että "anna olla haudassa", kun ajattelin kysyä eräältä henkilöltä oliko eräs jo tuolloin vuosikymmeniä sitten kuollut henkilö sukua hänelle.
No itsekin tiedät että tuo oli erittäin omituista käytöstä. Varmasti oli tämä kuollut ihminen sitten joku jota isäsi ei halunnut jostain syystä sukulaisekseen myöntää.
Ei kun siis ajattelin kysyä eräältä toiselta henkilöltä, että onko eräs vuosikymmeniä sitten kuollut sukua tälle toiselle henkilölle. Tämä kuollut ei ollut isälleni sukua. Mutta isäni sanoi, että älä mene kysymään.
No kato vaikka genistä, ei tarvi kysellä siltä henkilöltä jolta isäsi sanoi ettei saa kysyä.
Jos normaali ihminen (ajatellaan nyt, että ap:n isä on normaali ihminen) suuttuu tuollaisesta, tässä on takana jotakin muutakin kuin ap on kertonut.
Siis että tuo kuollut henkilö on esimerkiksi tunnettu massamurhaaja tai sotarikollinen, ja "eräs henkilö" joku, jota ap haluaa hieman kiusata kysymällä asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
no ei tää nyt niin pieni maa ole, että kaikki samannimiset ois samaa sukua. Jos ei sitä tajua, niin aika juntti saa olla
Ai juntti on myös, jos ei tajua, että vähänkään harvinaisemmalla sukunimellä todennäköisyys sukulaisuudelle on aika suuri. Tietenkään kaikki samannimiset eivät ole sukua (paitsi jos nimi on suojattu), mutta hyvin myös voivat olla.
Mitä tarkalleen tarkoitat tuolla vähänkään harvinaisemmalla? Montako kantajaa korkeintaan?
Kun vähänkään käytät omaa ajattelukykyäsi (jos sellaista on), tiedät mitä sillä tarkoitetaan. Jos ajattelukysyä ei löydy, se on voi voi. En lähde itsestäänselvyyksiä rautalangasta vääntämään.
No aika paljon on sellaisiakin sukunimiä, jotka eivät ole lähellekään niin yleisiä kuin Virtanen, mutta joissa todennäköisyys olla olematta sukua toiselle samannimiselle on suuri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin? Saa kai sitä kysyä, ei mitään ihmeellistä. En nyt ymmärrä miksi edes kysyt tälläistä. Ja miksi vastaajat olettavat että joku kysyy sen takia että on sama sukunimi. Suurin osa mun sukulaisista on sellaisia joilla on eri sukunimi kuin mulla. Ja mitä merkitystä sillä on onko se johon sukulaisuutta kysytään edesmennyt vai elävä?
Isä hermostui kerran minulle hirveästi ja sanoi, että "anna olla haudassa", kun ajattelin kysyä eräältä henkilöltä oliko eräs jo tuolloin vuosikymmeniä sitten kuollut henkilö sukua hänelle.
No itsekin tiedät että tuo oli erittäin omituista käytöstä. Varmasti oli tämä kuollut ihminen sitten joku jota isäsi ei halunnut jostain syystä sukulaisekseen myöntää.
Ei kun siis ajattelin kysyä eräältä toiselta henkilöltä, että onko eräs vuosikymmeniä sitten kuollut sukua tälle toiselle henkilölle. Tämä kuollut ei ollut isälleni sukua. Mutta isäni sanoi, että älä mene kysymään.
No kato vaikka genistä, ei tarvi kysellä siltä henkilöltä jolta isäsi sanoi ettei saa kysyä.
Eihän siellä välttämättä ole juuri näitä tietoja.
Se on ihan yks lysti mikä sukunimi on. Jos jollain julkkiksella on sama, niin aina kysellään oletko sukua.
Vierailija kirjoitti:
Se on ihan yks lysti mikä sukunimi on. Jos jollain julkkiksella on sama, niin aina kysellään oletko sukua.
Niinpä. Ja eri sukunimellä varustettukin voi olla läheistä sukua toiselle. Esim. Pentti Iisalo oli Paavo Lipposen eno.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
no ei tää nyt niin pieni maa ole, että kaikki samannimiset ois samaa sukua. Jos ei sitä tajua, niin aika juntti saa olla
Ai juntti on myös, jos ei tajua, että vähänkään harvinaisemmalla sukunimellä todennäköisyys sukulaisuudelle on aika suuri. Tietenkään kaikki samannimiset eivät ole sukua (paitsi jos nimi on suojattu), mutta hyvin myös voivat olla.
Mitä tarkalleen tarkoitat tuolla vähänkään harvinaisemmalla? Montako kantajaa korkeintaan?
Laskettavissa korkeintaan muutaman käden sormilla. (Siis jos kussakin kädessä sormia on viisi.)
Vierailija kirjoitti:
Oliko sinulla joku erityinen syy kertoa isällesi, että aiot tehdä jollekin ihmiselle tällaisen kysymyksen? Miksi et vain mennyt ja kysynyt, jos sinua kerran kiinnosti?
Kyseinen henkilö tuli puheeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan samalta tuntuu kuin elävänkin henkilön kanssa. Puuduttavaa jankkaamista. Suomessa on joku ihmeen vaikeus tajuta, että sama sukunimi ei välttämättä tarkoita sukulaisuutta.
Voihan kysyjällä kuitenkin olla myös hyvä syy olettaa, että henkilö oli sukua.
Jos sukunimi on Pasanen, ja näyttää ihan Spedeltä, niin silloin voi olettaa.
Tai jos on asunut samoilla kulmilla.
Jos joku pelle tulee kysymään, sanon, että mitä helvettiä se sinulle kuuluu, mutta jos joku järkevä, niin vastaan joko kyllä tai ei.