Helsingissä suunnitellaan lihan ja maidon
...kulutuksen puolittamista kouluissa, päiväkodeissa ja vanhainkodeissa (IS tänään).
Mitäs veikkaatte, onko kouluissa ruokailua vielä 2030?
Kommentit (61)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ootteko huomannut että tää keskustelu toistaa samaa kaavaa kuin mitä aikanaan käytiin tupakasta.
- Tupakointi ei ole pahasta
- Jos nyt tupakka olisikin vähän haitallista, niin se on jokaisen oma asia kuinka paljon polttaa ja missä
- Tupakointikiellot rajoittavat vapauksia
- Ravintoloissa käyminen loppuu jos ei saa enää polttaa
Jos tähän logiikkaan mennään, niin kaikki on kiellettävä, myös sun kasvissyöntisi, koska se aiheuttaa mulle pahaa mieltä.
Aika huono. Ei mun sekasyönti sulle pahaa mieltä aiheuta. Sulle aiheuttaa pahaa mieltä se että aikuinen ihminen tulee sanomaan että nyt Pentti teet kyllä väärin. Ja todennäköisesti tässä tapauksessa kyse ei ole edes sinun syömisestä vaan siitä että haluat vängätä ja pitää kiinni josain vanhasta (joka muuten ei ole edes perinne, sillä nyt palataan vain 60-luvun lihan syöntiin).
Kyllä mä parhaiten tiedän, mikä mulle pahaa mieltä aiheuttaa.
Totta kai kultapieni sinä itse tiedät parhaiten. Käypä nyt sitten hakemassa itsellesi lauantaimakkaraa kaupasta ja iso cokis.
Vierailija kirjoitti:
Mä äänestän jatkossakin vihreitä niin saadaan myös Helsingin ulkopuolelle vähän järkeä tähän touhuun.
Joo, ihan hel*tin vähän! Paljoa vihreillä ei ole antaakaan.
Hyvin on viherpiipertäjien propaganda purrut. Järjen ääntä ei näistä uutisista kuule, eikä näköjään täällä kommenteissakaan.
Eipä sillä, suomalaisen kouluruoan taso on ollut jo pitkään niin huono, että eipä tällä hirveästi taida käytännön merkitystä olla. Ei siellä mitään laadukasta lihaa tai maitotuotteita olla syöty vuosikymmeniin. Rasvatonta maitoa ja margariinia, lihana jotain halvinta jauhonakkia mitä tukusta saa, kumiperunoita yms. Järkyttävää että lapsillemme syötetään tuollaista moskaa päivästä toiseen. Mitään ravinteita ei tuosta "ruoasta" saa, hyvä jos vatsansa täyteen pariksi tunniksi. Ja sitten sitä ei saisi kritisoida, koska SUOMALAINEN KOULURUOKA ON NIIN HIENO ASIA.
Herätkää ihmiset. Kasviksista ei ihminen saa kaikkea tarvitsemaansa. Punainen liha ei ole epäterveellistä, sitä ei ole missään tutkimuksessa todistettu. Sen vertaaminen tupakan haittoihin on niin absurdia, etten tiedä itkeäkö vaiko nauraa. En oikeasti enää tiedä että onko tämä elämä totta, vai elämmekö jossain Matrixissa. Niin sekaisin ovat ihmiset menneet.
Lihaa nyt ei kouluruuassa ole tähänkään mennessä liikoja näkynyt, eli muutos ei liene kovin suuri.
Vierailija kirjoitti:
Ootteko huomannut että tää keskustelu toistaa samaa kaavaa kuin mitä aikanaan käytiin tupakasta.
- Tupakointi ei ole pahasta
- Jos nyt tupakka olisikin vähän haitallista, niin se on jokaisen oma asia kuinka paljon polttaa ja missä
- Tupakointikiellot rajoittavat vapauksia
- Ravintoloissa käyminen loppuu jos ei saa enää polttaa
Paitsi, että se kansanterveydellinen ongelma on ihan päinvastainen kuin liha. Se on väärennetty ruoka, jossa lihakaan ei ole enää lihaa. Liha on korvattu viljamössöllä, jossa on julmettu määrä hiilihydraattiä. Seurauksena insuliiniresistenssi, gluteenin aiheuttamat suolistovaivat ja matala-asteinen tulehdustila, joka aiheuttaa suurimman osan kaikista sairauksista.
Quornkastike on meidän kunnan viimeisin säästökeino. Hometta, nam.
Vierailija kirjoitti:
Tää on vihreiden aloitus ja heti oli persupoliitikko kommentoimassa: syöminen jokaisen yksityisasia ja kuulemma maapalloa ei tuolla pelasteta. No ei pelastetakaan, mutta vaikutusta sillä on.
Mitä jos 50 vuoden päästä kaikkien on IHAN PAKKO syödä kasvisruokaa, koska muuta ei enää ole mahdollisuus kasvattaa?
Ei sitä kasvisruokaakaan enää ole, kun lähdetään horjuttamaan ekosysteemiä. Hyönteiset tarttee lehmänpaskaa ym ym.
Vierailija kirjoitti:
Siinä mielessä puskahuutelijat ovat oikeassa, että kyseessä on ideologiasta. Lihan kasvattaminen ei ole suomalaisen elinympäristön kannalta järkevää ja varsinkaan sen liiallinen syöminen ei ole terveellistä kenellekään. Siksi on hyvä että päättäjissä on ihmisiä jotka ideologisista syistä tekevät tutkittuun tietoon perustuvia päätöksiä. Jos taas sinun ideologiasi mukaan lihaa kuuluu syödä aina ja joka paikassa, niin olet väärässä. Niin ei tehty ennenkään ja lihan syöminen vahingoittaa sinua. Ikävä vain, että et voi uskoa asiaa koska sen kertoo sinulla "ituhippi"
Mä oon 0-veriryhmää, ja lukuisat tutkimukset osoittavat, että mun pitää syödä paljon lihaa pysyäkseni terveenä. Toki myös kasviksia. Viljoista varsinkin vehnä on mulle myrkkyä. En ole vielä siis soputunut agraari-kulttuuriin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä mielessä puskahuutelijat ovat oikeassa, että kyseessä on ideologiasta. Lihan kasvattaminen ei ole suomalaisen elinympäristön kannalta järkevää ja varsinkaan sen liiallinen syöminen ei ole terveellistä kenellekään. Siksi on hyvä että päättäjissä on ihmisiä jotka ideologisista syistä tekevät tutkittuun tietoon perustuvia päätöksiä. Jos taas sinun ideologiasi mukaan lihaa kuuluu syödä aina ja joka paikassa, niin olet väärässä. Niin ei tehty ennenkään ja lihan syöminen vahingoittaa sinua. Ikävä vain, että et voi uskoa asiaa koska sen kertoo sinulla "ituhippi"
Mene sinä idättämään niitä kickherneitäsi äläkä puutu muiden asioihin.
Tai syömään lentokoneella lennätettyjä chiansiemeniä.
Vierailija kirjoitti:
Ei herran tähden, mitä taulapäitä tämänkin ketjun kommentoijista löytyy. Ne liha ja maito yritetään puolittaa ihan terveyssyistä . Eikä niitä sieltä lastan lautasilta vain poisteta ja jätetä tyhjää aukkoa paikalle, vaan kyllä ne korvataan jollain. Kalalla ja kasvisproteiinilla toivottavasti suurimmaksi osaksi, varmaan osin broilerilla/kalkkunalla/munilla. Sekä tulevien sukupolvein terveys että myös luonto kiittää. Hieno päätös Helsingiltä, toivottavasti onnistuvat, vaikka voin vain kuvitella, millaisen metelin av-mammat ja -isukit tästä saavat aikaan kouluissa.
Tämä pohjoinen kansakunta on kasvanut ja kehittynyt lihalla ja kalalla, sekä joillakin täällä kasvaneilla kasviksilla.
Ei pidä tuijottaa liian lähelle historiassa ja pitää normaalina aikaa, jolloin ruokavalioon tulivat suurina määrinä viljat ja ulkomaiset kasvikset.
Kyllähän monien sairauksien taustalla hääräävät kasvisten mm. puolustautumiseensa kehittämät yhdisteet, jotka aiheuttavat ihmisissä yksilölliseti erilaisia vasteita mm. immuniteetissä.
Lihassa tällaisia molekyylejä ei ole, koska puolustatuminen vihollista vastaan hoituu fyysisin menetelmin.
Lisäksi lihan ravintoaineet ovat elimistön helposti hyödynnettävissä.
Tässä nyt haukutaan "eläinoikeudellisista" syistä väärää puuta.
Joillakin ihmisillä vain on pakonomainen tarve alistaa toisetkin ihmiset oman pakkomielteensä saneleman filosofian mukaiseen elämään, vaikka se olisi kuinka luonnotonta.
Maitotuoteissa tulisi suosia pitkään kypsytettyjä juustoja ja hapatettuja maitotuotteita.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän monien sairauksien taustalla hääräävät kasvisten mm. puolustautumiseensa kehittämät yhdisteet, jotka aiheuttavat ihmisissä yksilölliseti erilaisia vasteita mm. immuniteetissä.
Lihassa tällaisia molekyylejä ei ole, koska puolustatuminen vihollista vastaan hoituu fyysisin menetelmin.
Bravo! Joku joka tajuaa mistä puhuu. Kyse on antiravinteista. Kannattaa miettiä ihan järjellä että haluaako kasvit että ne tulee syödyksi? Moni ei halua, ja ne kehittää suojausta. Sitten ihmiset idioottina vaan syödään niitä. Vaikka tulis kuin oireita (ruoansulatus viturallaan), niin ei tajuta syy-yhteyttä. Tuputetaan vaan lisää kuitua! Hah. Piereskely ei ole normaalia. Kun syön enimmäkseen lihaa ja maitotuotteita, niin voin parhaiten, maha ei ole koskaan kipeä, en piereskele, vessassa käynti on helppoa yms.
Kasvisten hehkuttaminen on suurin kusetus mikä tällä planeetalla on tällä hetkellä muodissa. Näiden asioiden todistaminen tieteellisesti on mahdotona, koska kunnon tutkimuksia ei voida (mm. eettisistä) syistä tehdä. Kuunnelkaa kehoanne ja miettikää ihan järjellä näitä asioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä oon 0-veriryhmää, ja lukuisat tutkimukset osoittavat, että mun pitää syödä paljon lihaa pysyäkseni terveenä. Toki myös kasviksia. Viljoista varsinkin vehnä on mulle myrkkyä. En ole vielä siis soputunut agraari-kulttuuriin.
Mäkin olen O-veriryhmää, enkä ole syönyt lihaa 25 vuoteen. Ja terve olen ollut pikkuflunssia lukuunottamatta.
Jotenkin vielä ymmärrän lihan vähentämisen vaikka sen käyttö kouluissa on jo vuosikausia ollut hyvin vähäistä. Lähinnä possua ja kanaa. Muutenkin huonolaatuisen oloista. Luuleeko joku, että sellä koulussa syödään jotain naudan pihvejä? Mutta miksi ihmeessä maitotuotteetkin menee jo pannaan? Maitoproteiinit korvaavat monesti lihaa. Kohta kouluruoka on täysin proteiinitonta! Onko edes olemassa jotain yhtä halpoja korvikkeita? Helppo ottaa taas lapsilta ja vanhuksilta ja muilta puolustuskyvyttömiltä. Poliitikot voi taas itse kalliilla palkoillaan ostaa laadukkaita ruokia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten mietitään, miksi ilmastonmuutos on johtanut siihen, että lasten pituuskasvu on hidastunut.
Onko kukaan tavannut pituuskasvunsa päättäneitä lapsia, jotka olisivat jääneet vanhempiaan lyhyemmiksi, poislukien tietysti kasvussaan vaurioituneet jonkin sairauden esim. raskaudenaikaisen alkoholinkäytön vuoksi. Keskimärin lienevät nykyään 10-20 % pitempiä.
Täällä olisi sinulle yksi. Olen 163 cm pitkä, äitini 168 cm, isäni 181 cm, isoäitini toinen 165 cm nuorena, toinen 167 cm nuorena. Pituuskasvu lakannut jo yli 20 vuotta sitten. Ja ei, en ole vegaani, eikä minua ole pidetty huonolla ruoalla :D.
Ja toinen! Äiti ja isä 170cm, minä 165cm. Pituuskasvu loppui kolmetoista vuotta sitten. En ollut vegaani tai kasvissyöjä kasvuikäisenä.
Samaan aikaan meidän pikkukunnassa:
* Lihat ja lihavalmisteet ovat 100% kotimaisia
* Käydään neuvotteluja että saataisiin käytetty kalakin 100% kotimaiseksi
:)
Helsingin kouluissa syödään lihaa 50v päästäkin mutta se voi käytännön syistä olla halal teurastettua. Somalit, irakilaiset, afgaanit ym. eivät tulleet Suomeen syödäkseen sikojen ruokaa ja ajaakseen pyörällä pakkasessa. Ei he tulivat etsimään parempaa elämää ja ovat omaksuneet amerikkalaisen unelman täydemmin kuin edes suomalaiset.
Lapset tarvii lihaa, vanhukset ei niinkään. maidosta en tiedä.
Syötetään lapsille pelkkää kasvisruokaa ja sitten kourakaupalla välttämättömiä mm b vitamiineja joita ei ruokavaliosta saa... Järkeä? Terveellistä?
Vierailija kirjoitti:
Syötetään lapsille pelkkää kasvisruokaa ja sitten kourakaupalla välttämättömiä mm b vitamiineja joita ei ruokavaliosta saa... Järkeä? Terveellistä?
Mistä te revitte tämän pelkän kasvisruokavalion? Tässähän on kyse lihan vähentämisestä, ei poistamisesta. Sitä paitsi kouluruoan ei pitäisi olla lapsen ainoa kunnon ateria, vaan kotonakin olisi tarkoitus syödä. Tiedän että monissa kodeissa se ei ole itsestäänselvyys, koska valtiontaloutta on päätetty laittaa kuntoon kaikkein köyhimmiltä leikkaamalla, mutta siihen ongelmaan ratkaisu on antaa lisää rahaa kaikkein köyhimmille, eikä räätälöidä sitä kouluruokaa sellaiseksi että se riittäisi ainoaksi ateriaksi kaikille.
Kertokaapas mitä hyvää on nykyisessä lihan kulutuksessa? Teuraseläinten kasvatusta joudutaan tukemaan tolkuttomilla maataloustuilla ja silti maanviljelijät kitkuttavat nippanappa. Tutkitusti (ihan oikeat tutkijat, ei naapurin Masa) suomalaiset syövät noin kolme kertaa enemmän lihaa kuin olisi terveellistä. Lihantuotanto saastuttaa ja vaatii paljon viljelypinta-alaa.