Miten ihmisillä varaa omakotitaloon / uudehkoon autoon?
Olemme keskituloinen pariskunta (toinen hieman yli toinen hieman ali) ja nettitulomme on noin 4300 kuussa. Asumme vuokralla yksiössä, jossa asumiskulumme ovat n. 800. Auto on vanha rämä, jonka arvo on tonnin luokkaa ja kulut kuussa 300-400 (vakuutus, verot, huollot, polttoaineet...). Ruokaan ja taloustarvikkeisiin käytämme n. 600 kuussa ja henkilökohtaisiin hankintoihin n.200 kuussa (vaatteet, harrastukset hygienia tuotteet yms. Kahdelle). Lomailuun ja sisustushankintoihin meillä on mennyt n. 200 kuussa, joka suht paljon, mutta ei silläkään kovin kummoista reissata tai hankita. Eli kulumme ovat n. 2200 kuussa.
Olemme nyt saaneet säästettyä talouspuskurin ja säästämme asuntoa varten. Saamme säästöön nyt 2000 kuussa. Laskimme, että lainaa voisimme ottaa 150 000, eli säästää pitäisi reilu 120 000. Olettaen, että talo maksaa 270 000. Sillä saa täältä syrjästä omakotitalon tai kaksion kaupungin keskustan tuntumasta. Eli viisi vuotta pitäisi pysty elämään näin! Ilman mitään isompaa hankintaa tai työttömyyttä.
Auton vaihtoon ei ole kyllä mitään mahdollisuuksia!
Miten ihmeessä nuoret perheet rahoittavat asuntoja ja uusia autoja? Meillä ei ole yksinkertaisesti varaa.
Kommentit (60)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten noita säästöjä noin paljon täytyisi olla asuntolainaan? Kyselee eräs, joka juuri otti 180 000 euroa lainaa asuntoon ja säästöjä oli 20 000 euroa.
Itse olen sinkku jonka bruttotulot 4400 euroa kuussa, netto noin 2800. Asumiseen menee 950 e / kk, viime keväänä uutena ostetun hybridiauton lainanlyhennyksiin 490 e / kk, eikä minulla ole mitenkään edes taloudellisesti tiukkaa mielestäni. Jäähän mulle vielä semmoiset 1300 euroa muuhun, mistä pakolliset menot kuten sähkö, puhelin, netti, vie vain pari sataa, muun saapi törsäillä.
Mä en ole kyllä kiinnostunut esim. matkustelusta, enkä säästä vaan laitan kaiken menemään mikä tuleekin, ja tuntuu että näin saa aika leveästi elellä arkea, ei tarvi ruokakaupoissa hintalappuja katsella.
Asut varmaankin pääkaunkiseudulla, tampereella tai turussa? Näissä kaupungeissa pankit vielä suostuvat rahoittamaan 10% omarahoituksella. Pienemmissä kaupungeissa eivät enää suostu, koska riskit asunnon arvon laskuun ovat liian suuret.
Asun kyllä Helsingissä, en tosiaan tajunnutkaan että muualla on ihan eri omarahoitusosuudet. Olin kuvitellut sen asian koskevan vain jotain pahimpia muuttotappiopaikkakuntia, mutta aina oppii uutta :)
Vierailija kirjoitti:
Suurin apu tähän saakka on ollut voimakas inflaatio ja vakaa työllisyys. Se on auttanut varsinkin matalien korkojen aikaan velanmakussa ja toisaalta se on paisuttanut velalla hankitun omaisuuden arvoa.
Itse osuin sellaiseen väliin, että ostin rivitalokolmion 300000 markalla ja 10 vuoden kuluttua möin sen 120000€. Mitään remontteja keittiön lattialaatoitusta lukuunottamatta en tehnyt tai maksanut.Tuona aikana inflaatio myös lähes kaksinkertaisti palkkani, ei yksinään mutta varmasti oli suurin vaikuttaja?
Tätä vetoapua ei ole samassa mitassa enää luvassa, kuin ehkä jonkun suuremman mullistuksen jälkeen? Tämä kapitslismimme on tullut siihen pisteeseen, että rehellinen kasvu joka kiihdyttää inflaatiota, on kiven alla.
Eli, vastaus on inflaatio, suurimmassa osassa tarinoita.
M40
Joskus oli todella näin ja inflaatio söi kaikki velat, etenkin 60 ja 70-luvulla. Minulla on yhä yksi autoilmoitus vuodelta 1980. Käytetty Toyota maksoi 18000mk. Ostin sen. Vuosia myöhemmin huomasin että kääntöpuolella oli asuntoilmoitus. Yksiö Kalliossa, 22 neliötä ja hinta 55000mk. Minulla oli silloin rahaa 30000, joten olisi kannattanut ostaa parikymppisenä se asunto. Tällä hetkellä sillä saisi vuokratuloja ainakin 600 euroa kuukaudessa. Ja olisi saanut jatkuvia tuloja 40 vuoden ajan...
Me otimme lainan 10 v sitten silloin, kun asuntolainaan riittivät vielä henkilötakaukset. Koko asunto lainarahalla, eikä takausten lisäksi muita vakuuksia lainassa kiinni. Nykyisin taidetaan tosiaan vaatia paremmat takaukset ja vakuudet. Omaksi iloksemme ja matkailua varten säästetään. Teidän nettotuloilla en itsekään ottaisi vajaata 300 000 e lainaa, olette tässä asiassa fiksuja että haluatte säästää ison osan itse ensin. Toki voinee miettiä että onko järkevää maksaa vuokraa tuo 5 v (siinä ajassa teillä menee asumiskuluihin jo 48 000 e) vai olisiko vaihtoehtona ensin hieman edullisempi asunto, jossa asutte ja jota lyhennätte 5 v ja sitten myytte pois ja ostatte sen unelmien omakotitalon..?
Vierailija kirjoitti:
Omakotitalossa asuminen tulee paljon halvemmaksi kuin osakkeessa saati vuokralla. Meillä on lainanlyhennys ja korko tuon 800 kuussa ja koko ajan vähän pienenee. Vesi 40€/4 henkilöä, sähkö ehkä 80€ ja siinäpä se. Joku pieni jätelasku ja kiinteistövero 400/vuosi.
Moni maksaa yhtiövastiketta näin isosta asunnosta 400-600 euroa kuussa. Meillä on siis noin 160 neliötä.
Auto ei tosin ole uusi mutta hyvä, joten ei tarvetta vaihtaa.
Vuokra on syy teidän ”köyhyyteen”.
No unohtui tuosta sentään lämmitys, johon menee reilu 1000€/vuosi. Sähkö ja vesi tietysti pitää maksaa, asuipa missä tahansa. Meidän ei tarvitse maksaa naapureiden tunnin suihkuja joten vesimaksut ovat melko alhaiset.
Mutta tunnen siis muitakin okt-asujia jotka sanovat etteivät ikinä raaskisi asua osakkeessa kalliiden hoitovastikkeiden takia.
Me ostettiin halvempi talo ja laitettiin remppaan rahaa asuntolainan ohella. Talo nyt velaton ja rempat tehty... asumiskulut 220.
Toinen auto uusi, toinen isompi on vanhempi.
Samoilla tuloilla kuin ap ja meitä on vielä alakoululainenkin. Vielä jää toista tonnia säästöön.
Vierailija kirjoitti:
Omakotitalossa asuminen tulee paljon halvemmaksi kuin osakkeessa saati vuokralla. Meillä on lainanlyhennys ja korko tuon 800 kuussa ja koko ajan vähän pienenee. Vesi 40€/4 henkilöä, sähkö ehkä 80€ ja siinäpä se. Joku pieni jätelasku ja kiinteistövero 400/vuosi.
Moni maksaa yhtiövastiketta näin isosta asunnosta 400-600 euroa kuussa. Meillä on siis noin 160 neliötä.
Juuri näin.
Lisääntyvä köyhyys varsinkin kasvukeskuksissa johtuu asuntovarallisuuden keskittymisestä asuntosijoittajille. Vuokrat nousevat jne...
Aika harvalla omakotitalo on ensiasunto. Niin kuin muut sanoivatkin, ensin ostetaan asunto, jota vähän remontoidaan ja sitten vasta okt. Me ostimme kahdelle ensi asuntona 4h n. 90 m2. Iso kaupunki, hyvä alue ei ihan keskustassa ja lähellä työpaikkoja. Asuttiin siinä 4 vuotta, tehtiin pintaremontti itse hyvin pienellä budjetilla koko asuntoon ja saatiin aika paljon voittoa. Sitten ostettiin okt ja otettiin aika iso lisälaina olemassa olevien rahojen päälle.
On maksettu vauhdilla lainaa pois, tosin otettiin välissä lisälainaa piharemonttiin. Nyt meillä on noin 10 v velka-aikaa, ollaan nelikymppisiä ja 2 lasta.
Jäimme asumaan maalle ja tehdään työtä ilman mahtavia uraputkia. Ostettiin edullinen tilava talo, jota oli jo rempattu ja tässä lapset kasvaa samalla kun taloa maksetaan. Edullinen iso rellu kelpaa meille eikä siitä ole velkaa eikä tarvi vuosiin vaihtaakaan. Elämä on valintoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No unohtui tuosta sentään lämmitys, johon menee reilu 1000€/vuosi. Sähkö ja vesi tietysti pitää maksaa, asuipa missä tahansa. Meidän ei tarvitse maksaa naapureiden tunnin suihkuja joten vesimaksut ovat melko alhaiset.
Mutta tunnen siis muitakin okt-asujia jotka sanovat etteivät ikinä raaskisi asua osakkeessa kalliiden hoitovastikkeiden takia.
Mulla on 150m2 okt-talo kehyskunnassa ja 41m2 asunto-osake keskustan tuntumassa. Pienen osakkeen kk-kulut on 60€/kk suuremmat kuin omakotitalon.
Me ollaan noin 40v pariskunta. Aloitettiin omaisuuden kerryttäminen jo hyvin nuorena kun aloimme seurustella. Ostettiin kamala mökki halvalla jota korjailtiin säästöillä minen vuoden aikana. Tehtiin paljon töitä. Elettiin aika säästäväisesti. Sitten ostettiin omakotitalo ja asuttiin siinä vajaa kymmenen vuotta ja maksettiin lainaa pois niin paljon kuin ikinä työstä irtos.
Sitten myytiin kaikki. Mökki ja talo. Ja rakennettiin velaton unelmien omakotitalo. Tässä sitä nyt eletään. Taloudellinen tilanne on hyvä. Molemmat vakitöissä. Säästetään edelleen ja ollaan aloitettu sijoittaminen. Ajateltiin jäädä kymmenen vuoden päästä eläkkeelle. Elellään sitten loppuelämä säästöillä ja sijoitustuloilla.
Se vaatii pitkäjänteisyyttä. Se vaatii rohkeutta. Ja se vaatii helvetistti työtä. Mutta kyllä se onnistuu.
Ostatte ensin halvemman asunto-osakkeen.
Teillä menee ap mun mielestä tosi paljon ruokaan, hygieniaan, harrastuksiin yms. Meillä on kaksi lasta joista toinen käyttää vielä vaippoja eikä meillä mene läheskään noin paljon.
Te nelikymppiset ja vanhemmat saitte asuntolainaa nousukauden aikaan ilman mitään käsirahaa, nyt pitää olla säästössä vähintään 10% asunnon hinnasta, mielellään yli puolet eli kymmeniä tuhansia euroja. Olisinpa syntynyt aikaisemmin...
Vierailija kirjoitti:
Aloitetaan pienemmästä asunnosta jota maksetaan vuosia ja sitten toivotaan asunnon arvonnousua ja/tai palkannousua ja ostetaan isompi.
Komppaan tätä. Ja ne, jotka eivät tee näin, heillä on rahaa
- joka tulee vanhemmilta
- jonka ovat saaneet perintöä tai ennakkoperintöä
- ovat laittaneet vanhempien aikoinaan ostamat osakkeet myyntiin
- käyttävät esim. ensimmäiseen omaan autoon vanhempien säästämät lapsilisät.
Tuttavapiirissäni on kaikkia edellä mainittuja.
Minä pääsin ensimmäiseen uuteen omistusasuntoon kiinni asuttuani puolitoistavuotta yhdessä ex-poikaystävän kanssa. Maksoin vastikkeesta puolet. Nykyinen mieheni sai säästettyä rahaa, kun asui kanssani 6 vuotta ja maksoi minun vastikkeestani puolet. Ostimme yhdessä talon, kun olin asuntoni maksanut ja säästöjä oli maksettu asunto mukaan lukien 130 000. Minä, exäni ja nykyinen mieheni olemme olleet hyväpalkaisessa työssä. Autot ostettu aina uutena. Ensimmäisen lapsen sain oltuani työelämässä 12 vuotta.
Eli tarvitaan kovat tulot, ei lapsia-yhdistelmä tai jostain muualta saatu raha.
Vierailija kirjoitti:
Te nelikymppiset ja vanhemmat saitte asuntolainaa nousukauden aikaan ilman mitään käsirahaa, nyt pitää olla säästössä vähintään 10% asunnon hinnasta, mielellään yli puolet eli kymmeniä tuhansia euroja. Olisinpa syntynyt aikaisemmin...
Höpö höpö, ilman käsirahaa asuntoon saanut lainaa ehkäpä Helsingissä. Säästöjä on vaadittu 20% tai takaus niin kauan kuin muistan.
Vierailija kirjoitti:
Olemme keskituloinen pariskunta (toinen hieman yli toinen hieman ali) ja nettitulomme on noin 4300 kuussa. Asumme vuokralla yksiössä, jossa asumiskulumme ovat n. 800. Auto on vanha rämä, jonka arvo on tonnin luokkaa ja kulut kuussa 300-400 (vakuutus, verot, huollot, polttoaineet...). Ruokaan ja taloustarvikkeisiin käytämme n. 600 kuussa ja henkilökohtaisiin hankintoihin n.200 kuussa (vaatteet, harrastukset hygienia tuotteet yms. Kahdelle). Lomailuun ja sisustushankintoihin meillä on mennyt n. 200 kuussa, joka suht paljon, mutta ei silläkään kovin kummoista reissata tai hankita. Eli kulumme ovat n. 2200 kuussa.
Olemme nyt saaneet säästettyä talouspuskurin ja säästämme asuntoa varten. Saamme säästöön nyt 2000 kuussa. Laskimme, että lainaa voisimme ottaa 150 000, eli säästää pitäisi reilu 120 000. Olettaen, että talo maksaa 270 000. Sillä saa täältä syrjästä omakotitalon tai kaksion kaupungin keskustan tuntumasta. Eli viisi vuotta pitäisi pysty elämään näin! Ilman mitään isompaa hankintaa tai työttömyyttä.
Auton vaihtoon ei ole kyllä mitään mahdollisuuksia!
Miten ihmeessä nuoret perheet rahoittavat asuntoja ja uusia autoja? Meillä ei ole yksinkertaisesti varaa.
Pienistä puroista syntyy ...
Säästämällä ja karsimalla menoja.
Pienentämällä ensiasunnon vaateita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö, ilman käsirahaa asuntoon saanut lainaa ehkäpä Helsingissä. Säästöjä on vaadittu 20% tai takaus niin kauan kuin muistan.
Kaverini sai 120k lainan ilman käsirahaa v. 2008 ollessaan 19-vuotias ja vakituisessa työsuhteessa vanhempiensa yrityksessä.
Mä olen aloittanut säästämisen jo lapsena.