Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Käytätkö pyöräilykypärää?

kypärättä
12.02.2019 |

Mitä mieltä ootte kypäristä? Itse en oo hankkinut vielä. - N23

Kommentit (97)

Vierailija
21/97 |
18.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän kypärää pyöräillessä. Niin käyttää mieheni ja lapseni. Ilman kypärää ei pyörä liiku. Teineillä on ollut tyo vaihe ja se on ollut ok.

Serkkuni mies kaatui pyörällä, löi päänsä ja siitä seurasi aivokuolema. Siksi kypärä joka reissulla.

Vierailija
22/97 |
18.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän. Ihan sen takia, että sen avulla luon esimerkkiä lapselleni. Noloa myöntää, että se on suurempi motivaatio, kuin oma turvallisuus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/97 |
18.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talvella aivan ehdottomasti käytän kypärää, silloin kaatumisriski on suurimmillaan. Kesällä se jää ajoittain kotiin. Pitäisi kyllä käyttää säännöllisesti myös kesäisin.

Vierailija
24/97 |
18.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietenkin käytän, koska pääni sisällä on jotain, mitä kannattaa suojata. Ilmeisesti näin ei ole kaikilla.

Sillä ei ole mitään merkitystä kuinka hiljaa tai varovasti itse ajaa, kun liikenteessä on muitakin.

Onnettomuustietoinstituutin mukaan vuosien 2014-2016 onnettomuuksissa kuolleista pyöräilijöistä kypärää ei käyttänyt 61 pyöräilijää. Kypärä olisi eri todennäköisyyksillä voinut pelastaa heistä joka kolmannen (22). Kypärän käytön suojaavuusvaikutusta arvioitaessa täytyy ottaa huomioon, että tähän aineistoon eivät tule mukaan ne pyöräilijät, jotka ovat pelastuneet kypärän käytön ansiosta.

Ostin nuorillemme Hövding-kypärät, joita he käyttävät mielellään, sillä sehän on kuin kaulahuivi tai takin kaulus ja laukeaa kuin airbag vain onnettomuustilanteessa. Kallis, kyllä, mutta lasteni henki on kultaakin kalliimpi.

Käytätkö myös autoillessa ja kävellessä kypärää?

Vierailija
25/97 |
18.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän kypärää aina, kun pyöräilen. Oli se sitten lähikauppaan tai työpaikalle.

Olen pidellyt käsissäni kahta veristä sekä haljennutta kypärää. Toinen kypärä oli 8-vuotiaan tytön, toinen kypärä oli aviomieheni. Molemmat ovat elossa, koska käyttivät kypärää. Ilman kypärää olisi vietetty hautajaisia.

Vierailija
26/97 |
18.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin pienessä pyöräkolarissa parikymmentä vuotta sitten. Kun ambulanssimiehet kuulivat, että käytin kypärää, niin selvästi rauhoittuivat. Pari tikkiä tuli, siinä kaikki.

Käytän aina kypärää.

Vierailija
27/97 |
18.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini kolaroi pyörällä alikulkutunnelista väärää puolta tulleen jopoteinin kanssa, lopputuloksena murtunut leuka ja haljennut kypärä. Lääkärit arvioivat että ilman kypärää lopputuloksena olisi ollut vaikea kallonmurtuma ja vastaavasti aivot olisivat vaurioituneet.

Olin jo ennen tätä käyttänyt kypärää itse viitisentoista vuotta ja nyt en todellakaan aio pyöräillä ilman sitä. Vaikka joku päinvastaista vihjailikin niin kypärä päässä ei todellakaan tee mieli ottaa yhtään enempää riskejä kuin ilman sitä, kyllä sitä niin suojaton olo pyöräillessä aina on.

Vierailija
28/97 |
18.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottaako joku autoilessa enemmän riskejä koska niissä on turvavyöt ja turvatyynyt? Ei ainakaan kukaan normaalijärkinen.

Vierailija
29/97 |
18.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikun paljon eri kulkuneuvoilla ja yhtä vaaratonta hölmöilyä lukuunottamatta kaikki vammoja aiheuttaneet onnettomuudet ovat olleet jonkun toisen aiheuttamia. Näihin lukeutuu mukaan kännykkä korvalla ajaneen konepellin koristeeksi päätyminen. Unohti pitää alamäessä jarrun pohjassa koko sen ajan, kun odottaa vuoroaan. Uhrin osassa on todellakin uhri, vaikka kuinka olisi itse varonut. Jopa se pysähtynyt auto saattaa vyöryä yllättäen päälle.

Kypärä on siis aina päässä. Korvieni välissä on pitkälle koulutetut aivot, jotka ovat isoin yksittäinen pääomani. Lisäksi lapseni riski päätyä puoliorvoksi ja puolisoni leskeksi pienenee huomattavasti.

Vierailija
30/97 |
18.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytän kypärää aina, kun pyöräilen. Oli se sitten lähikauppaan tai työpaikalle.

Olen pidellyt käsissäni kahta veristä sekä haljennutta kypärää. Toinen kypärä oli 8-vuotiaan tytön, toinen kypärä oli aviomieheni. Molemmat ovat elossa, koska käyttivät kypärää. Ilman kypärää olisi vietetty hautajaisia.

onneksi on ollut kypärät.. milloin nämä onnettomuudet sattuneet?

muistatko kypärien merkit mallit?

Vierailija
31/97 |
18.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käytä. Pyöräilykypärä näyttää ihan persulle.

Vierailija
32/97 |
18.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

toki käytän, kerran suojannut kun kaaduin

Vierailija
33/97 |
19.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

nosto

Vierailija
34/97 |
05.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä aloin käyttämään pyöräilykypärää sen jälkeen kun, putosin moottorikelkan kyydistä lyöden pääni jäähän.

Vierailija
35/97 |
05.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

aloin käyttämään, kun kaaduin luistellessa. Aivotärähdys ja tosi kipeäksi tuli. Pahemminkin olisi voinut käydä.

Vierailija
36/97 |
10.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

pyöräilykausi alkamassa miten on?? onko kypärät?

Vierailija
37/97 |
10.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käytä, ajan niin varovaisesti risteyksiin ja katson hyvin tarkkaan ympärilleni. Ehkä voisin tästä lähin siirtyä jopa pyörän taluttamiseen suojateillä, sitten jos jäisin auton alle pääni loukaten, ei tarvitsisi syyttää itseä kypärän puutteesta, koska olin jalankulkija. Kypärää en kuitenkaan ala käyttämään, koska se edustaa mielestäni nykyisin monissa muissakin asioissa yleistynyttä pelko- ja huolestumiskulttuuria, joka on median aikaansaamaa alunperin. Hollannissakaan juuri kukaan ei käyttänyt kypärää, ehkä kaksi sadasta.

Vierailija
38/97 |
10.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En käytä. Pyöräilykypärä näyttää ihan persulle.

Hah, eiköhän toi näytä nimenomaan viherwassareilta.. ite en ikuna laittaisi tuollaista kapinetta kupolini suojaksi. Jos et osaa ajaa kaatuilematta- älä sitten aja...

Vierailija
39/97 |
10.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ikinä käytä mitään pottakypärää!

40/97 |
10.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu millä pyöräilee. Aikoinaan ei tullut kypärää käytettyä mutta kun rupesin maantiepyörällä ajeleen niin miltei pakko käyttää kun keskinopeus on yli 25km/h. Talvikäyttöön hommasin lasketteluun tarkoitetun kypärän mikä korvaa pipon tai päähineen ja valotkin siihen asensin :)

-Aito ja alkuperäinen, (valitettavan) vähän käytetty yksilö-