Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Käytätkö pyöräilykypärää?

kypärättä
12.02.2019 |

Mitä mieltä ootte kypäristä? Itse en oo hankkinut vielä. - N23

Kommentit (97)

Vierailija
1/97 |
12.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mä oon vammanen en osaa polkea.

Vierailija
2/97 |
12.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käytä. Ajelen hiljaa ja koetan vältellä onnettomuuksia. Kypärän suoja on melko vähäinen vakavissa onnettomuuksissa. Jos paikallaan ollessa kaatuisi kypärä päässä, silloin siitä kypärästä olisi selvä hyöty. Että periaatteessa sitä tietty kannattaisi käyttää, myös kävellessä ja ainakin humalassa, vahinkojen lieventämiseksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/97 |
12.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin käytän, koska pääni sisällä on jotain, mitä kannattaa suojata. Ilmeisesti näin ei ole kaikilla.

Sillä ei ole mitään merkitystä kuinka hiljaa tai varovasti itse ajaa, kun liikenteessä on muitakin.

Onnettomuustietoinstituutin mukaan vuosien 2014-2016 onnettomuuksissa kuolleista pyöräilijöistä kypärää ei käyttänyt 61 pyöräilijää. Kypärä olisi eri todennäköisyyksillä voinut pelastaa heistä joka kolmannen (22). Kypärän käytön suojaavuusvaikutusta arvioitaessa täytyy ottaa huomioon, että tähän aineistoon eivät tule mukaan ne pyöräilijät, jotka ovat pelastuneet kypärän käytön ansiosta.

Ostin nuorillemme Hövding-kypärät, joita he käyttävät mielellään, sillä sehän on kuin kaulahuivi tai takin kaulus ja laukeaa kuin airbag vain onnettomuustilanteessa. Kallis, kyllä, mutta lasteni henki on kultaakin kalliimpi.

Vierailija
4/97 |
12.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai käytän. Vaikka olisi kuinka varovainen onnettomuuksia tapahtuu silti. Jos joskus jostain syystä unohtuu kypärä matkasta on tosi turvaton olo. Kaverini kerran kaatui tosi pahasti pyörällä, onneksi hänellä oli kypärä päässä olisi muuten kuollut. 

Vierailija
5/97 |
12.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän aina ja poikkeuksetta. Vaikka ajankin rauhallisesti kaupungissa niin siellä on muitakin. Ei koskaan tiedä milloin auto menee turhan löheltä tai kakru tai fifi juoksee eteen.

Ymmärrän kyllä extremeharrastukset ja adrenaliinijunkiet mutta olispa typerää heittää henkensä työmatkalla. Siksi kypärä.

Vierailija
6/97 |
12.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käytä, ei niitä käytä Amsterdamissakaan kukaan. Se on pyöräkulttuurin tyyssija. Kovin monessa kuolemaan johtaneessa onnettomuudessa oli kypärät päässä - turhaan. Joidenkin tutkimusten mukaan jopa lisää onnettomuusriskiä (kypärä päässä oletetaan olevan suojassa ja ajetaan varomattomammin).

Vierailija
7/97 |
12.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sillä ei ole mitään merkitystä kuinka hiljaa tai varovasti itse ajaa, kun liikenteessä on muitakin.

Onnettomuustietoinstituutin mukaan vuosien 2014-2016 onnettomuuksissa kuolleista pyöräilijöistä kypärää ei käyttänyt 61 pyöräilijää. Kypärä olisi eri todennäköisyyksillä voinut pelastaa heistä joka kolmannen (22). Kypärän käytön suojaavuusvaikutusta arvioitaessa täytyy ottaa huomioon, että tähän aineistoon eivät tule mukaan ne pyöräilijät, jotka ovat pelastuneet kypärän käytön ansiosta..

Ja varmaan moni jalankulkijakin olisi todennäköisesti pelastunut kypärän ansiosta... miksi niitä ei sitten heille suositella?

Vierailija
8/97 |
12.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kypärä päässä oletetaan olevan suojassa ja ajetaan varomattomammin"  mihin perustat tämän? Tässä väittämässä ei ole mitään järkeä. Ihme heitto, mutta niin tyypillinen sille joka pitää omia mielipiteitään faktoina.

Vierailija
9/97 |
12.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käytä. Aikuisilta täytyisi kieltää kypärän käyttö. Jospa alkaisivat ajaa varovaisemmin.

Hollannissa pyöräillään paljon, eikä kenelläkään ole kypärää. Ei siellä ole pyöräilijöillä myöskään mihinkään kiire.

Vierailija
10/97 |
12.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutun tuttu oli hyvin lahjakkas, fillaroi ilman kypärää ja joutui aivoleikkaukseen. Selvisi, mutta ei ole enää yhtä lahjakas.

Vaikka ei ollutkaan minun kavereitani niin jäi mieleen. Käytän

Vierailija
11/97 |
12.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opetin lapset käyttämään. Olisi hassua jos en itse käyttäisi. Olisi vielä hassumpaa jos en käyttäisi ja muksut jöisi orvoksi. Kypärä VÄHENTÄÄ TURHIA PYÖRÄILYKUOLEMIA MERKITTÄVÄSTI.

Okei, se einole fiksun näköinen ja kyllä, se paina hiukset lyttyyn...hirveetä.

Vierailija
12/97 |
12.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käytä. Pölhön näköistä ja tukka menee länään.

Vierailija
13/97 |
12.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En käytä, ei niitä käytä Amsterdamissakaan kukaan. Se on pyöräkulttuurin tyyssija. Kovin monessa kuolemaan johtaneessa onnettomuudessa oli kypärät päässä - turhaan. Joidenkin tutkimusten mukaan jopa lisää onnettomuusriskiä (kypärä päässä oletetaan olevan suojassa ja ajetaan varomattomammin).

Hollannissa kuolee jo enemmän pyöräilijöitä kuin autoilijoita onnettomuuksissa, turha on olla yhtä tyhmä.

Vierailija
14/97 |
12.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käytä.

Vierailija
15/97 |
12.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän.

Menetin parhaan ystäväni suurella todennäköisyydellä siksi, ettei hän käyttänyt kypärää. Joutui onnettomuuteen, johon ei itse ollut syyllinen (humalainen ajoi autolla päälle). Ei kuollut heti, vaan melkein viikkoa myöhemmin aivojen turvotukseen. Hänen perheensä mukaan lääkäri oli sanonut ihan suoraan, että kypärä olisi todennäköisesti pelastanut.

En ole kuolematon. Ajan todella varovasti ja hiljalleen vailla kiirettä, mutta kuitenkin voin vaikuttaa vain siihen, mitä itse tietoisesti teen. Sairauskohtaus saattaa iskeä milloin tahansa, terveenäkin pidetylle ihmiselle. Minulle tai jollekin muulle liikenteessä. Joku muu saattaa olla piittaamaton tai tietämätön ja siksi joudun onnettomuuteen.

En myöskään haluaisi traumatisoida muita sillä, että kaatuessani aivoni leviäisivät pitkin poikin. Ja aivoissani tosiaan on säilyttämistä, siksikin kypärä.

On sulaa hulluutta ja ehtaa typeryyttä olla käyttämättä kypärää, ja jos joku tosiaan jättää käyttämättä sitä siksi, että se näyttäisi typerältä tai tukka menisi huonosti, niin onpahan sairas ajatusmaailma, jos tuollaiset asiat ovat niitä tärkeimpiä. Suoraan sanottuna KETÄÄN ei edes kiinnosta Sinä niin paljoa, että asia merkitsisi. Siinä ajateltavaa ja sulateltavaa.

Myöskin vanhemmat, jotka edellyttävät lapsiltaan kypärän käyttöä ja kieltäytyvät itse käyttämästä sitä, kertovat ihan suoraan lapselleen, että aikuinen ei kypärää tarvitse ja se on un cool ja mitä kaikkea. Näiden lapset sitten riisuvat kypärän heti näköetäisyydestä päästyään ja roikottavat sitä pyörän tangossa.

Vierailija
16/97 |
13.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Unohdan" kypärän hattuhyllylle työmatkalla ettei hiukset mee :D Turhamaista? Jep

Vierailija
17/97 |
18.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän koska vaadin myös että mun lapet käyttävät, miten jos kaatuisin fillarilla ja lapsella kypärä mutta minulla ei ja lyön itse pän. En sillon voi edes auttaaoma lasta.

Vierailija
18/97 |
18.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän kypärää.

Käytän myös suojalaseja, kyynärsuojia, polvisuojia, hammassuojia, munasuojia, ajohansikkaita, rintapanssaria, suojaliiviä, niskasuojia, selkäsuojia, suojapaitaa sekä suojatakkia polkupyörällä ajaessani.

Vierailija
19/97 |
18.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai!

Vierailija
20/97 |
18.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Osaan ajaa mutta en luota että muut osaisivat. Tiedän yhdenkin tapauksen missä tien varteen pysäköidyn auton ovi avautuu pyöräilijän eteen ja pyöräilijä heittää voltteja (selvisi kypärän ansiosta).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan yhdeksän