2 viikkoa syöty kiinteitä eikä onnistu vieläkään. Apuja?
Aloitettiin kiinteät 6 kuukauden iässä. Olen tarjonnut bataattia yksin, bataattia ja maissia sekaisin. Päärynä sosetta ja puuroa (Piltin kaurapuuroa). Ainoa mikä vähän uppoaa on tuo puuro.
Onko ihan ok, että lusikkaruualle oppiminen on näin työlästä.
Vauva heräilee öisinkin vielä kolme neljä kertaa syömään, joten olisi kiva, jos pikku hiljaa saisi kiinteää uppoamaan paremmin. Ehkä se auttaisi myös öihin.
Puuron olen tarjonnut ilta kahdeksalta. Yhdeksään asti vauva roikkuu tissillä ja menee nukkumaan. Ekan kerran herää jo ennen puolta yötä tissille. Ei välttämättä kyllä ole nälkä. Pitäisikö vaan sitkeästi jaksaa roikkua pinnasängyn vieressä silittelemässä, kunnes vauva nukahtaa uudelleen?
Kommentit (8)
Tarkoitushan on pikkuhiljaa opetella kiinteisiin, maito on ja pitääkin vielä olla se pääasiallinen ravinto.
Malttia!
ennenkuin tottuu uuteen makuun. Sinä olet kahden viikon aikana antanut jo useita eri makuja, ei ihme, jos ei totu. Kaksi viikkoa on tosi lyhyt aika. Iisisti vaan.
Toisaalta kiinteiden syönti ei takaa niitä yöunia. Voi olla, että masun totutellessa kiinteisiin, öistä tulee entistä rikkonaisempia.
Sehän "kuolee" nälkään sillä aikaa :(
Ei juo pullosta ja nokkamukistakin on vähän niin ja näin.
T:ap
Olen huomannut, että 4 kuukauden ikäinen lapsi ei tajua " vastustaa" kiinteitä yhtä hanakasti kuin puolen vuoden ikäinen.
Mutta suosittelisin, että antaisit lapsen tottua samaan makuun pitempään. Ja sitten vielä yksi vinkki, jota ei suositella neuvolassa. Olen usein sekoittanut kasvisruuan sekaan mauksi vähän hedelmäsosetta ja ruoka uppoaa paremmin.
Lapset ovat kyllä aika erilaisia ruokailutottumustenkin suhteen. Minulla ensimmäinen lapsi ei syönyt vauvana juuri mitään, mutta hyvin syö nykyään. Atoopikko on ja luulen, että vauva-aikana oli herkkyyksiä yhdelle jos toisellekin ruoka-aineelle.
Ja sitten vielä. Ei se lapsi kuole nälkään päivässä, vaikkei juuri mitään söisikään. Ikäväähän se tietenkin on. Mulla oli esikoisen kanssa aina hirveä stressi, kun oltiin jossain ja lapsi ei syönyt juuri mitään. Seuraavien kanssa olen oppinut ottamaan rauhallisemmin syömättömyydenkin kanssa. Eikä kukaan ole kuollut nälkään ja mulla nyt viisi lasta.
Oletko kokeillut muita makuja? Porkkana/perunasose tuntui uppoavan meidän molemmille lapsukaisille helpoiten. Pidä huoli ettei ole liian rakeista ja kokeile vaikka kaupan soseita hätään. Ja tuosta pullolle opettelusta, erilaisia tuttiosiakin saa. Muistan itse aikoinani taistelleeni pullolle opettelun kanssa. Käytin sitä litteämpää kumituttia pullossa ja kun vauva imi rintaani niin sujautin yht'äkkiä pullon suuhun. Muutaman "sujautuskerran" jälkeen lapset oppivat pulloon. Jaksamista!
Olen huomannut, että 4 kuukauden ikäinen lapsi ei tajua " vastustaa" kiinteitä yhtä hanakasti kuin puolen vuoden ikäinen.
Minä väittäisin, että kyse on enempikin siitä, että toiset lapset on ennakkoluuloisempia kuin toiset.
Mites ap, jos antaisit lapsen itse yrittää ottaa sormin jotain sössöjä, jospa se silleen alkais hyväksyä uusia makuja?
eli kokeile vielä pienentää ruokaa tai kokeile muita makuja. et kai itsekään halua samaa "tillilihaa" joka päivä syödä.
niin ja sitä jo mainittua malttia.