Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi päiväkodissa vanhemmat sulkevat portin nenän edestä??

Vierailija
12.02.2019 |

Siis jos on viemässä lapsia ja joku edellä poistumassa päiväkodin pihalta, tai tulossa sinne siten että toinen vanhempi tulossa heti perässä. Lapset eivät edes ulkoile silloin, vaan piha täysin tyhjä. Jos toinen vanhempi takana parin metrin päässä tulossa portista, niin miksi se portti laitetaan kiinni nenän edestä ja vielä lukkoonkin? Paras on kun vielä katsotaan taakse ja nähdään että toinen tulossa perässä, mutta silti tehdään näin?? Selittäkää minulle miksi. Näin on käynyt lukemattomia kertoja!!

Kommentit (70)

Vierailija
61/70 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska päiväkodin porttia ei jätetä auki. Jokainen laittaa sen kiinni tai jää tarkistamaan, että se jolle jättää sen auki laittaa portin kiinni.

Vierailija
62/70 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluttomuutta ottaa vastuuta (kuviteltua) tilanteesta riippumatta. Kuvittelu ja todellisuus ei kohtaa, mutta se perustellaan tekosyin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/70 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis pelkurimainen asenne: "MINÄ (vastuu) ennen muita (sosiaalisuus, inhimillisyys)". Kun ei huomioi tilannetta, ei ole riskiä tehdä VÄÄRIN. Joku voi pelätä virheitä eikä halua ajatella, yhtään. Hän sulkee mielestään relistisen tilanteen - ja portin.

Vierailija
64/70 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

^sulkee mielestään realistisen tilanteen

Vierailija
65/70 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

ajatelkaa näitä ihmisiä liikenteessä...

Vierailija
66/70 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

liikenteen sujuvuuden vihollisia.

Vierailija
67/70 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkkailkaa treffikumppaninne pieniä tekoja, kuten ovien avaamista muille, ennen kuin ryhdytte suhteeseen. Teot puhuu joskus enemmän kuin sanat.

Vierailija
68/70 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lyö porttia enkä oveakaan nenän edessä kiinni yleensä muuallakaan muille kun kiireisille mulkerssonin näköisille. Useimmiten saan hymyn ja kiitoksen palkaksi.

Vierailija
69/70 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ok voin ehkä ymmärtää sen että portti laitetaan varmuuden vuoksi kiinni, vaikka toinen parin metrin päässä perässä tulossa ulos, vaikkakaan lapsia ei ole ulkona, mutta se että laittaa sen vielä lukkoon ja katsoo silmiin samalla kun itse kävelen porttia kohti?? Minusta se vaan on outoa. Eikö se, joka on sitä porttia laittamassa lukkoon saa suutaan auki, jos haluaa välttämättä varmistuksen siitä ollaanko poistumassa, vaikka asia täysin selvä, koska eikai kukaan vanhempi sinne pihalle jää hiipparoimaan, tai kulje edestakaisin portin ja päiväkodin ulko-oven väliä, haloo? T. Ap

Esimerkiksi meidän päiväkodissa oli kaksi eri puolta ja pihalla aita niiden puolien välillä. Jotkut veivät molemmille puolille lapset ja käyttivätkin sitä pihan väliaidan porttia. Aidan ulkopuolella kulkijoista taas ei koskaan voinut olla varma, mihin olivat menossa, siinä kun oli kävelytie. Menijät saattoivat olla jopa menossa läheiseen toiseen päiväkotiin tai vaikka kauppaan.

Mikset  yhtälailla voi itse sanoa, että älä laita lukkoon, minä tulen kanssa? Miksi se olisi lukkoonlaittajan tehtävä? Parempi, että se laitetaan lukkoon. Minä manasin monesti auki jätettyä porttia. Sen takia en voinut koskaan antaa pienemmän olla yksinään siellä pihalla, kun hain isompaa eskarista keskellä päivää. Talvella joutui sitten kuumissaan odottelemaan sisällä, kun muuten olisin voinut antaa juoksennella pihalla, mutta ei voinut koskaan luottaa, ettei pääse karkuun portin aukijättäjien takia.

Vierailija
70/70 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä ota henkilökohtaisesti tuota.  Se on sanaton viesti - laita portti kiinni perässäsi. Jos yksi jättää portin auki, niin seuraava luulee, ettei sitä tarvitse laittaa kiinni. Hyvin monet nakkaavat lapsenssa tarhaan ja jättävät portin auki ajatellen, kun itse kohta poistuvat siitä ulos.

Yleensäkin lasten aikuisten on todella vaikea kommunikoida ylimääräisillä sanoilla toistensa kanssa, kun vievät lapsiaan tarhaan. 

Nimenomaan näin.

Tämä on muuten yllättävän usein toistuva hankala tilanne. Kun oma lapsi aloitti päiväkodissa, tein kerran sen virheen että jätin portin auki seuraavalle. No, aukihan se jäi! Jouduin menemään itse sulkemaan sen toisten perästä. Omalla pikkulapsella meni tästä mutkasta pakka ihan sekaisin, ja luuli että mennäänkin takaisin autolle ja kotiin, ja itki koko luovutuksen ajan.

Seuraavaksi kokeilin jäädä pitelemään porttia auki, jotta voin laittaa sen itse kiinni. Nyt korona-aikana kuitenkin päiväkodin eteiseen on saanut kerralla mennä vain yksi perhe, joten jos minä päästän toiset edeltä portista, se tarkoittaa myös että me odotamme ulkona kunnes tämä perhe on saanut kaikilta lapsiltaan kuravaatteet pois, kädet pestyä ja sisätossut jalkaan, kuulumiset vaihdettua ja ulkokengät takaisin vanhemmalle. Sen perässäkulkijaporukan vanhempi ei ole IKINÄ tajunnut jäädä sivulle odottamaan, että me menisimme sisään ensin, vaan samalla vauhdilla kiidetään suoraan ovelle.

Siksi nykyään laitan portin kiinni perässämme, seuraava saa avata ja sulkea omalle porukalleen.