Miksi päiväkodissa vanhemmat sulkevat portin nenän edestä??
Siis jos on viemässä lapsia ja joku edellä poistumassa päiväkodin pihalta, tai tulossa sinne siten että toinen vanhempi tulossa heti perässä. Lapset eivät edes ulkoile silloin, vaan piha täysin tyhjä. Jos toinen vanhempi takana parin metrin päässä tulossa portista, niin miksi se portti laitetaan kiinni nenän edestä ja vielä lukkoonkin? Paras on kun vielä katsotaan taakse ja nähdään että toinen tulossa perässä, mutta silti tehdään näin?? Selittäkää minulle miksi. Näin on käynyt lukemattomia kertoja!!
Kommentit (70)
Vierailija kirjoitti:
Ainoa järkevä selitys on se, että portin nenän edestä sulkeva ja hakasen kiinni laittava pelkää että minä luulen että portin saa jättää auki lähtiessään, jos hänkin jättää. Itselleni ei tulisi mieleenkään jättää sitä auki, mutta ilmeisesti se jää joltain auki.
Mutta kyllä minulle tänäaamuna silti tuli töykeä kuva tästä isästä joka läimäytti portin kiinni edestäni ja laittoi hakasenkin kiinni, vaikka näki varsin hyvin minuun ja tiesi tasan tarkkaan että olen poistumassa päiväkodista. Käytti siihen vielä aikaa, ja oli valmis kun olin jo portilla! Anteeksi nyt vaan, mutta tuli kyllä sellainen olo että hän ei missään nimessä halunnut olla minulle yhtään ylimääräisen kohtelias esim sanomalla ”jätän tämän sinulle auki” vaan päinvastoin. T. Ap
Jotkut ovat ehkä tahallaan inhottavia toisille?
Mitäs jos seuraavan kerran huikkaat iloisesti ”Kiitos!” kun hän sulkee portin edessäsi? Älä anna törkimyksille sitä tyydytystä että he näkevät sinun pahoittaen mielesi.
Vierailija kirjoitti:
Ainoa järkevä selitys on se, että portin nenän edestä sulkeva ja hakasen kiinni laittava pelkää että minä luulen että portin saa jättää auki lähtiessään, jos hänkin jättää. Itselleni ei tulisi mieleenkään jättää sitä auki, mutta ilmeisesti se jää joltain auki.
Mutta kyllä minulle tänäaamuna silti tuli töykeä kuva tästä isästä joka läimäytti portin kiinni edestäni ja laittoi hakasenkin kiinni, vaikka näki varsin hyvin minuun ja tiesi tasan tarkkaan että olen poistumassa päiväkodista. Käytti siihen vielä aikaa, ja oli valmis kun olin jo portilla! Anteeksi nyt vaan, mutta tuli kyllä sellainen olo että hän ei missään nimessä halunnut olla minulle yhtään ylimääräisen kohtelias esim sanomalla ”jätän tämän sinulle auki” vaan päinvastoin. T. Ap
Joo kyllähän tuo kuulostaa tylyltä. Maalaisjärkeä voi käyttää kuitenkin. Vaikka tuo porttijuttu tekee vähän hankalia tilanteita. Itse suljen ja lukitsen aina ellei joku ole ihan perässäni, tai max 2 metrin päässä selkeästi viittomassa. Mutta en kenenkään naamalle tietenkään.
M kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Normaali kanssakäyminen tuntuu olevan kovin hankalaa nykyään. Netissä paljastetaan kaikki yksityisasiat ja lomakuvat ja kirjoitellaan vaikka mitä, mutta on mahdotonta puhua portilla tai edes moikata saman päiväkodin vanhempia. Voi näitä aikoja!
Olen tervehtinyt, huomenet sanonut ym. Ja huomannut että jotkut eivät ota edes katsekontaktia, tuijotetaan vaan kengänkärkiä ohittaessa.
Tänäpäivänä ei ilmeisesti saa/kannata ottaa mitään kontaktia keneenkään.
Hei te kaikki, joilla on vielä tavat hallussa!
Kulttuurin muutos lähtee yksilöistä. Ei luovuteta! Moikataan me vielä kaikkia, hymyillään toisille ja pidetään ovea auki perästä tulevalle. Jospa hyvät tavat pilkun hiljaa alkaisivat taas voittaa. Jokainen voi omalla esimerkillään vaikuttaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotkut ovat ehkä tahallaan inhottavia toisille?
Mitäs jos seuraavan kerran huikkaat iloisesti ”Kiitos!” kun hän sulkee portin edessäsi? Älä anna törkimyksille sitä tyydytystä että he näkevät sinun pahoittaen mielesi.
Ihan samalla vaivalla sitä huutaisi jo etukäteen, että "olen tulossa". Mutta toki palstamamma mieluummin "näpäyttää" ja viettää loppupäivän miettien että olinpas sukkela ja nokkela. Not.
Itsekin sulkisin juuri siksi että en halua olla vastuussa jos joku karkaisi tai jos takanatulija jättäisi portin auki koska luulisi että sen kuuluu olla auki. Mutta niin kiireinen en ole etten ehtisi jäädä pariksi sekunniksi vaikka pitelemään porttia auki että takana tuleva vanhempi pääsee sisään samalla avauksella.
Aamulla lasta viedessäni tarhaan klo 8 suljen portin, vaikka näkisin, että toinen vanhempi on lapsen kanssa tulossa ja muut lapset ovat sisällä. Iltapäivällä hakiessa taas laitan kiinni ja lukkoon, kun lapset ovat pihalla. Jos nyt joku ihan muutamien metrien päässä on, niin suljen vain portin, mutta varmistan lähtiessämme, että se on jäljiltäni lukossa. Tuo on hyvä muistisääntö, koska olen välillä niin ajatuksissani, että minulta saattaisi jäädä portti auki, jos en sulje sitä joka tilanteessa.
Vierailija kirjoitti:
Meidän päiväkodissa on toistuva ongelma, että ihmiset eivät osaa sulkea sitä porttia. Seurauksena voi jonkun piltti karata ja juosta auton alle. Joten otan varman päälle ja suljen sen aina, vaikka joku ehkä siitä pahoittaa mielensä.
No okei, jos joku on parin metrin päässä ja katseemme kohtaavat, en sulje. Mutta en tosiaankaan ala arvuutella, onko joku kauempana oleva tulossa portista sisään vai ei. En tosiaankaan tunnista kaikkien hakijoiden naamoja.
Tämä! Parempi AINA sulkea varmuuden vuoksi.
Eivät ehkä jaksa huomioida maailmaa ympärillään, kun ovat niin itseensä uppoutuneita. Ja ajatuksissaan toimivat robottimaisesti.
No jos sen portin jättää avoimeksi seuraavalle niin tämä jättää sen puolestaan avoimeksi 'koska se oli auki' vaikka ketään muuta ei ole tulossa ja kaikki lapset karkaavat ajoradalle. On selkeämpää laittaa portti kiinni merkiksi siitä että sen tulee olla kiinni. Jos jättää sen kohteliaana henkilönä sulkematta, niin pitää ainakin muistuttaa seuraavaa että laita sitten portti kiinni.
Vierailija kirjoitti:
No jos sen portin jättää avoimeksi seuraavalle niin tämä jättää sen puolestaan avoimeksi 'koska se oli auki' vaikka ketään muuta ei ole tulossa ja kaikki lapset karkaavat ajoradalle. On selkeämpää laittaa portti kiinni merkiksi siitä että sen tulee olla kiinni. Jos jättää sen kohteliaana henkilönä sulkematta, niin pitää ainakin muistuttaa seuraavaa että laita sitten portti kiinni.
Toi ajatus karkaa liian pitkälle.
Vierailija kirjoitti:
Pelko perseessä.
Epämääräinen rankaisun pelko saa toimimaan realiteeteista piittaamatta. Itsepetosta.
Minäkin suljen portin aika usein ellei joku ihan perässä tule. Oma erityislapsi juoksee aivan täysillä niin kauas kuin pippuri kasvaa. Ja pystyy kiihdyttämään heti täyteen nopeuteen, jos ote irtoaa. Luonnollisesti suunta on aina portti, koska se on kiellettyä.
Siis joko keskittymisongelma (väsymys, murheet) tai alistunut mutta vähän uhmakas, pelkäävä luonne.
Itsekkäältähän se vaikuttaa, mutta taustalla ajattelemattomuutta/irrationaalista pelkäämistä.
Tyhmyyttäkin voi olla. Kyvyttömyyttä arvioida ajallisuutta. Sosiaalista pelkoa.
Ajatelkaa sitä vain vähä-älyisyytenä, ennemmin kuin luonteen heikkoutena tai varsinkaan henkilökohtaisena v*ttuiluna.
Olen tervehtinyt, huomenet sanonut ym. Ja huomannut että jotkut eivät ota edes katsekontaktia, tuijotetaan vaan kengänkärkiä ohittaessa.
Tänäpäivänä ei ilmeisesti saa/kannata ottaa mitään kontaktia keneenkään.