Hoitohenkilökunnan tehtäviin ei kuulu soitella ulkopuolisille tahoille potilasasioissa
Täällä on käyty keskustelua puolesta ja vastaan aiheesta, että mitä kuuluu hoitohenkilökunnan tehtäviin. Eräs äiti oli jopa tehty valituksen poikansa hoidosta, kun hoitaja oli kieltäytynyt soittamasta henkilölle, joka ei ollut halunnut aloittaa parisuhdetta potilaan kanssa ja potilaalla tästä debressiivinen mieliala ja ahdistusta. Myös kaveripiiri oli jättänyt ulkopuoliseksi ja äiti oli pyytänyt soittamaan myös heille tilanteen vuoksi.
Henkilökunnan tehtäöviin tai velvollisuuksiin ei soittelu kuulu tällaisissa tapauksissa. Ainoastaan jos kyse on jostain akuuttihoitoa vaativasta tilanteesta, voidaan soittaa jollekin läheiselle potilaan luvalla ja kysyä, pärjääkö potilas yksin kotona ja millaiset tukiverkostot hänellä on?
Tällaiset sydänsurupuhelut voivat sitten aiheuttaa pahimmillaan rikosilmoituksia häirinnästä ja siitä saa myös hoitaja syytteen.
Pyyntö omaisille, että kaikkea toiveita emme pysty toteuttamaan ja pysykää kohtuullisissa vaatimuksissa nyt jop kuormittuneessa terveydenhoidossa.
Kommentit (17)
Kaikenlaisia toiveuita nykyään esitetään
Vai että lääkäri? Lakkasin lukemasta kohdassa debressiivinen.
Ai siis hoitsun olis pitänyt soittaa jollekin pakit antaneelle, että tällä potilaalla on nyt paha mieli asian takia? Mitvit
Tästä oli jo juttua, sen "äidin" kirjoittamana. Ei lähtenyt silloinkaan lentoon.
Luulisi, että tuola kasvatusasenteella äiti on pysyvästi osa ongelmaa. Toivottavasti havahtuu.
Taas tämä sama aloitus.
Ollut täällä jo useita kertoja aikaisemminkin.
Vierailija kirjoitti:
Mutta jos potilas antaa luvan?
Ei. Lääkärillä on lääkärin hommat. Mitä seuraavaksi?
Vierailija kirjoitti:
Ei tietenkään ole,koska hoitaja syyllistyy silloin vaitiolovelvollisuuden rikkomiseen. Siihen riittää ihan jo se, että kertoo hoitoon osallistumattomalle, että potilas on sairaalassa.
Jos potilas pyytää minua soittamaan äidilleen, en tietenkään soita! Sehän olisi vaitiolovelvollisuuden rikkomista. Poliisi vie kyllä yiedon kotiin siinä vaiheessa, kun me emme enää voi mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vai että lääkäri? Lakkasin lukemasta kohdassa debressiivinen.
Sama täällä..🙄 Miksi täällä on näitä "lääkäreitä" jotka eivät osaa kirjoittaa edes ammattisanastoa oikein?
Soittaminen voisi olla potilaan edun mukaista
Vierailija kirjoitti:
Soittaminen voisi olla potilaan edun mukaista
EI TODELLAKAAN OLE!!!
Jessus...
Voit itse miettiä omalla kohdallasi, niin suhtautumistasi ym. niin terveydenhuollon henkilökuntaan kuin potilaaseen, jonka vuoksi sinulle soitetaan esim. koska potilaalla on paha mieli ja se on ahdistunut, koska et halunnut seurustella hänen kanssaan ymv. syyllistämistä tai ainakin sen epätoivoista yritystä...
Sehän koko soittamisen tarkoituksena on, että yritetään syyllistää ja sitä kautta painostaa potilaalle mieleisiin päätöksiin unohtaen omat mieltymykset ym. ja näin ollen mahdollisesti saada soiton kohde/soiton kohteet sairastumaan ja voimaan huonosti.
Millaisen syytteen hoitaja voi saada, jos tekee kuten potilas haluaa?
Höpö höpö taas, huono provo.
Ei oo kukaan koskaan vaatinut tuollaista, eikä lääkäri kirjoita debressiivinen 🙄😀.
Tää on provo. Todellinen ongelma on sen sijaan se, että lääkärit ei suostu kuuntelemaan potilaan läheisiä esim. silloin, kun pitäisi arvioida tahdonvastaisen hoidon kriteerien täyttymistä.
Vierailija kirjoitti:
Mutta jos potilas antaa luvan?[/quote
Miksi potilas ei itse soita, jos kerran luvankin pystyy antamaan? Henk.koht asiansa jokainen hoitaa itse. En varmsti sekaannu mihinkään potilaan asiaan. Näitä on kyllä testamenntien allekirjoittajmistakin olleet vaatimassa.
Tälläiset eivät kuulu hoitajille, sekaantua kenekään yksityiselämään. Hommatkaa edunvalvoja, siinä vaiheessa kun ette näitä pysty hoitamaan itse.
Ei tietenkään ole,koska hoitaja syyllistyy silloin vaitiolovelvollisuuden rikkomiseen. Siihen riittää ihan jo se, että kertoo hoitoon osallistumattomalle, että potilas on sairaalassa.