Närkästynyt insinööri-isä

Saako päiväkodin henkilökunta kertoa toisen lapsen etunimen?

Vein aamulla pojan päiväkotiin. Ohjelmassa oli ulkoilua ja koska pojan ryhmä oli jo pihalla, jäi poika pihalle leikkimään muiden lasten kanssa, kun itse vein vaihtovaatteet sisälle narikkaan. Tullessani sisältä pihalle, huomasin poikani leikkivän tytön kanssa. Pihassa oli kaksi henkilökunnan jäsentä ja kysyin heiltä, että kuka on poikani tyttöystävä? Henkilökunnan edustajat naurahtivat. Luulin, että he eivät kuulleet kysymystäni, joten kysyin uudemman kerran, että kenen kanssa poikani leikkii? Nyt toinen henkilökuntalaisista vastasi, että tyttö on poikani ystävä. Sen tajusin kyllä itsekkin, mutta minua kiinnosti tytön etunimi, joten kysyin kolmannen kerran, että mikä tytön nimi on? Kummastuin kovasti vastausta, sillä toinen henkilökuntalaisista sanoi, että he eivät saa kertoa lapsen nimeä.

En kysynyt lapsen sukunimeä, puhelinnumeroa, osoitetta tai hänen vanhempiensa nimeä, vaan yksinkertaisesti olisin halunnut tietää, että minkä niminen ystävä pojallani on. Onko päiväkodeissa oikeasti näin tiukka vaitiolovelvollisuus vai tulkitseeko oman päiväkotini henkilökunta jotakin sääntöä nyt kummallisella tavalla?

Asia on mielestäni maalaisjärjen vastaista. Ymmärrän kyllä, että henkilökunta ei saa lörpötellä lasten tai perheiden asioista, mutta mennäänkö tässä nyt taas kerran parodiahorisontin väärälle puolelle? Asiasta tekee mielestäni erityisen kummallisen se, että meidän päiväkodissa jokaisella lapsella on oma naulakko aulassa. Naulakossa on lapsen kasvokuva sekä etunimi. Mielestäni tuossa on iso ristiriita sen kanssa, että henkilökunta ei saa lapsen etunimeä ääneen sanoa. Monesti lasta viedessä tai hakiessa henkilökunta kutsuu ryhmässä olevia lapsia etunimellä muiden aikuisten kuullen, jos heillä on lapsille asiaa. Vaatteistakin voi nimilapun pongata, joka lapsen henkilöllisyyden paljastaa.

Ihan oikeasti, onko asia näin?

Sivut

Kommentit (86)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Jos ne hoitajat ei tiennyt/ muistanut tytön nimeä..?

Mun pojan päiväkodissa kerrotaan kyllä nimeltä kenen kanssa poikani on ystävystynyt ja leikkinyt tai jos on ollut kränää.

Mutta hän onkin pienryhmässä jossa kaikki vanhemmat tuntee kaikki lapset nimeltä. Ja kaikki lapset tietää kuka on kenenkin vanhempi..

Kertoo ja ei kerro. Pojalle on haastavaa kertoa asioista, koska on aika paljon kehityksestä jäljessä. Puheterapia on auttanut paljon asioista kertomisessa, mutta pojan kertomuksiin tapahtumista, nimistä ja normaalista arjesta on pakko suhtautua suurella varauksella. Suomeksi sanottuna poika puhuu läpiä päähänsä.

Ja kyse ei ollut nyt siitä, että kertooko poikani vai ei. Kyse oli siitä, että saako päiväkodin edustaja kertoa pohjan kaverin etunimeä.

Vierailija

Meilläkin joskus päiväkodissa hassu meininki tuon yksityisyyden suhteen. Nimiä ei kerrota henkilökunnan toimesta. Ei ihan harmittomissakaan asioissa eikä edes ikävemmissä. Lapsi toki itse kertoo - on jo viskarissa. Henkilökunta puhuu nimillä sen jälkeen kun on käynyt ilmi että tiedämme nimet.

Tosin riippuu ilmeisesti päiväkodin henkilökunnasta. Jotkut tutut kertoivat, ettei heidän hoitopaikoissaan todellakaan ole niin tarkkaa.

Vierailija kirjoitti:
Jos ne hoitajat ei tiennyt/ muistanut tytön nimeä..?

Varmaan olisivat kertoneet, että eivät valitettavasti tytön nimeä kerro. Kyseinen päiväkoti on pieni ja ryhmiä on vain kolme. Tahtoo sanoa, että henkilökunta tietää oikein hyvin kaikkien lasten sekä vanhempien nimet.

Vierailija

Kuulostaa oudolta käytännöltä jos lasten nimet ovat muulla tavoin näkyvillä ja helposti selvitettävissä. Jotenkin kai ulkoilutilanteessa ajatellaan että se on lasta suojaava tekijä kun ei kuka tahansa ulkopuolinen voi lasta nimellä kutsua ja houkutella mukaansa, mutta eihän ne nimet muiden lasten vanhemmilta salassa edes voi pitkään pysyä.

Vierailija

Kyllä meidän päiväkodissa etunimet sanotaan. On alusta asti kerrottu etunimillä keiden kanssa lapsi on leikkinyt. Hakutilanteissa muita lapsia puhutellaan ihan normaalisti etunimillä. Ei vaadi suuria kykyjä yhdistää nimet oikeisiin kasvoihin. Mielestäni ihan luonnollista puhua etunimillä.

Vierailija

Eiköhän tuo ohjeistus ole tosiaan lähtenyt noissa ulkoilutilanteissa ihan lapsen turvallisuudesta. Eli ei kerrota jokaiselle kyselevälle aikuiselle lapsen nimeä juurikin sen takia, että joku voi sitten nimellä kutsumalla houkutella myöhemmin lasta luokseen. Tai esim. ero/huostanotto/ym. tilanteissa joku puolituttu/täysin lasta tuntematon apujoukko voi sillä tavalla selvittää, kuka lapsista kaapataan matkaan mukaan. Selkeyden vuoksi, ettei hoitajan tarvitse ruveta jokaisessa tapauksessa miettimään, voiko tuolle ja tälle nyt kertoa vai eikö voi kertoa, on ohje, ettei kellekään aikuiselle kerrota. Kyse ei ole siitä, että he sinua välttämättä pitäisivät epäilyttävänä, mutta koskaan ei tiedä, mitä hyvässä uskossa annettua tietoa joku voi käyttää ajattelemattomuuttaan tai tietoisesti pahaan tarkoitukseen.

Näin niinkuin vainoharhaisessa teoriassa esimerkiksi, niin eihän se hoitaja voi tietää, oletko juuri hetki sitten käynyt parkkipaikalla keskusteluja vaikka tytön toisen vanhemman kanssa, joka on huoltajuuskiistan keskellä pyytänyt sinua tuomaan tytön luokseen. Tai jonkun pervon kanssa, joka on pyytänyt sinua kysymään tytön nimeä, kun on ihan varma, että se on naapurin Liisi, ja sitten, kun kerrot, ettei se ole Liisi vaan Eveliina, niin käyttää sitten myöhemmin tuota tietoa hyväkseen.

Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa oudolta käytännöltä jos lasten nimet ovat muulla tavoin näkyvillä ja helposti selvitettävissä.

Päiväkodin aulassa, jonne lapset viedään sekä haetaan, on jokaisen lapsen naulakossa iso naamakuva ja etunimi. Lapset ovat siis periaatteessa tunnistettavissa joka tapauksessa. Iso ristiriita mielestäni.

Vierailija kirjoitti:
Jotenkin kai ulkoilutilanteessa ajatellaan että se on lasta suojaava tekijä kun ei kuka tahansa ulkopuolinen voi lasta nimellä kutsua ja houkutella mukaansa, mutta eihän ne nimet muiden lasten vanhemmilta salassa edes voi pitkään pysyä.

Päiväkoti on oikeasti pieni eli rymiä on tosiaankin vain kolme. Olisikohan noin parikymmentä lasta? Oma poika on ollut yli vuoden tässä päiväkodissa ja itse olen pojan kuskaamiset pääosin hoitanut. En siis ole tuntematon hahmo päiväkotireissuilla ja noiden kahden työntekijän kanssa juttelen jokainen arkipäivä poikaa tuodessa sekä viedessä. Sen ymmärrän kyllä oikein hyvin, että tuntemattomille aidan takana huutelijoille ei lapsista kerrota yhtään mitään.

Vierailija

Närkästynyt insinööri-isä kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa oudolta käytännöltä jos lasten nimet ovat muulla tavoin näkyvillä ja helposti selvitettävissä.

Päiväkodin aulassa, jonne lapset viedään sekä haetaan, on jokaisen lapsen naulakossa iso naamakuva ja etunimi. Lapset ovat siis periaatteessa tunnistettavissa joka tapauksessa. Iso ristiriita mielestäni.

Vierailija kirjoitti:
Jotenkin kai ulkoilutilanteessa ajatellaan että se on lasta suojaava tekijä kun ei kuka tahansa ulkopuolinen voi lasta nimellä kutsua ja houkutella mukaansa, mutta eihän ne nimet muiden lasten vanhemmilta salassa edes voi pitkään pysyä.

Päiväkoti on oikeasti pieni eli rymiä on tosiaankin vain kolme. Olisikohan noin parikymmentä lasta? Oma poika on ollut yli vuoden tässä päiväkodissa ja itse olen pojan kuskaamiset pääosin hoitanut. En siis ole tuntematon hahmo päiväkotireissuilla ja noiden kahden työntekijän kanssa juttelen jokainen arkipäivä poikaa tuodessa sekä viedessä. Sen ymmärrän kyllä oikein hyvin, että tuntemattomille aidan takana huutelijoille ei lapsista kerrota yhtään mitään.

Pieni päiväkoti. Ja lapsesi on ollut siellä jo vuoden. Kyllä sun jo pitäisi sitten tietää mikä tytön nimi on. Huono isä olet kynnet lapsesi kavereita nimeltä tunne. Häpeä.

Vierailija

No mun lapsen päiväkodissa on kanssa tällänen salailumeinki. Meinas sitte käydä iso vahinko kun lasten nimiä ei kerrottu yhelle harjoittelijalle ja se meinas antaa allergisoivaa ruokaa lapselle.
Kun asiaa pohdittiin juttutuokiossa, sitä pidettiin yksittäistapuksena ja vahinkona. Uhkasin rikosilmoituksella ja nyt siellä sitten on ruokaplydässä nimilaput.
Asia sattui jo kymmenisen vuotta sitten

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Pieni päiväkoti. Ja lapsesi on ollut siellä jo vuoden. Kyllä sun jo pitäisi sitten tietää mikä tytön nimi on. Huono isä olet kynnet lapsesi kavereita nimeltä tunne. Häpeä.

Kiitos mielipiteestäsi, se on minulle hirmuisen tärkeä. Uskon kehittyväni paremmaksi ihmiseksi nasevan ja aiheellisen palautteesi johdosta. On suunnaton sääli, että emme ole oikean elämän puolella ystäviä, sillä vaikutat fantastiselta huipputyypiltä ja todelliselta järjen jättiläiseltä. Toivottavasti omat lapsesi oppivat Sinulta kohteliaan tapasi puhua muille.

Sitä voisi tietysti miettiä, että miten opin pojan uuden ystävän nimen, jos en kyseistä nimeä tiedä ja päiväkodin edustajat eivät saa nimeä kertoa? Kuten aiemmin kirjoitin, niin pojalle on haastavaa kertoa arjen asioista eli todennäköisesti hän ei osaa kyseisen tytön nimeä kertoa. Vähän sama asia, kun kysyn päivän päätteeksi, että mitä ruokana oli, niin poika ei osaa kertoa. Tässä vaiheessa fiksuimmat voivat rivien välistä lukea, että kyseessä on erityislapsi. Voin toki yrittää katsoa päiväkodin naulakon kasvokuvista, että kuka tyttö on, mutta tämä vaihtoehto tuntuu omasta mielestäni hiukan häiriintyneeltä verrattuna siihen, että kysyn suoraan henkilökunnanlta nimeä. Lisäksi teepaitasiltaan otetut kasvokuvat ovat kovasti erinäköisiä, kun pihavaatteissa pipo syvällä korvissa ja räkä poskella viilettävät ulkoilutuokion lapsukaiset.

Lupaan kysyä pojalta tämän päiväkodista haettuani, että kenen kanssa hän pihalla leikki ja tulla sitten kertomaan, että selvisikö nimi.

Vierailija

Omien lasten päiväkodeissa ei ollut tuollaista. Nuorin on nyt yksityisessä päiväkodissa, missä on jokaisen lapsen paikat nimikoitu, ja lapsista puhutaan nimillä kun heidän kanssaan hoitajat on, ja minulle myös aina on kerrottu kenen kanssa lapsellani on ollut hyvät leikit.

Se on kyllä itse asiassa totta, että ei ole kerrottu jos lastani on kiusattu tai on sattunut joku haaveri. Se on vähän tyhmää. Nuorin tosin vasta aloitti uudessa paikassa, joten en tiedä tästä puolesta vielä mitään. 

Sen olen aavistanut, että tässä uudessa hoitopaikassa aika moni näyttää auton ja ulkoisen habituksensa puolesta olevan kohtuullisen hyvissä töissä. Siksi minua on ihmetyttäni hoitolistat, josta voi kuka vain katsoa, koska kukakin lapsi on hoidossa ja koska ei. En tiedä, meneekö tässä jo joku raja yksityisyyden kanssa? 

Vierailija

Kolme ryhmää ja parikymmentä lasta? Aivan. 

No joka tapauksessa koska et itsekään lasta tunnistanut niin mistäs tiedät vaikka hän olisi ollut tänään ensimmäistä päivää päiväkodissa ja ehkä ne hoitajat ei oikeasti tiennyt varmaksi kuka on kyseessä? Mutta kyllä se on myös niin että kyselevälle vanhemmalle, olkoon miten tuttu vain, ei aleta esittelemään päiväkodin lapsia. 

Vierailija

Meillä on turvakielto, lapseni nimeä tai lempinimeä ei saa päiväkodissa kertoa kenellekään. Jos joku lapsi kertoo kotona leikkivänsä Islan kanssa, ei asia ole ongelma. Ongelma siitä tulee vasta sitten, kun lasta ryhdytään päiväkodin pihassa yksilöimään.
En keksi yhtäkään syytä, miksi ap:n pitää saada tytön nimi selville. Tai yhden syyn keksin ja sen takia minun lastani ei esitellä vieraille aikuisille.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Omien lasten päiväkodeissa ei ollut tuollaista. Nuorin on nyt yksityisessä päiväkodissa, missä on jokaisen lapsen paikat nimikoitu, ja lapsista puhutaan nimillä kun heidän kanssaan hoitajat on, ja minulle myös aina on kerrottu kenen kanssa lapsellani on ollut hyvät leikit.

Se on kyllä itse asiassa totta, että ei ole kerrottu jos lastani on kiusattu tai on sattunut joku haaveri. Se on vähän tyhmää. Nuorin tosin vasta aloitti uudessa paikassa, joten en tiedä tästä puolesta vielä mitään. 

Sen olen aavistanut, että tässä uudessa hoitopaikassa aika moni näyttää auton ja ulkoisen habituksensa puolesta olevan kohtuullisen hyvissä töissä. Siksi minua on ihmetyttäni hoitolistat, josta voi kuka vain katsoa, koska kukakin lapsi on hoidossa ja koska ei. En tiedä, meneekö tässä jo joku raja yksityisyyden kanssa? 

Hoitoaikalistat ei kyllä saisi olla missään näkyvillä sivullisille, joita lasten vanhemmat siis myös ovat. Meillä on ohjeistus että lapsesta saa näkyä kaksi tietoa, eli esim etunimi ja ikä tai etunimi ja kuva. Tarkka syntymäaika tai sukunimi ei saa näkyä. 

Se on ihan normaali käytäntö että vanhemmalle kerrotaan nimellä kenen lapsen kanssa oma lapsi on leikkinyt tai ystävystynyt, siinä yhteydessä ei meillä ainakaan silti mitenkään esitellä tai osoiteta että tuo Maija tuossa vaan sanotaan nimi. On lapsen tehtävä esitellä kaverit vanhemmilleen tai vanhempien tehtävä esitellä itsensä muille vanhemmille ja heidän lapsilleen. Eli niitä etunimiä ei salailla, niitä käytetään ihan normaalisti hakutilanteiden yhteydessä jne mutta emme me kysyttäessä ala erittelemään kuka lapsi kukin on. Yleensä vanhemmat kysyvät tätä kuultuaan omalta lapseltaan että joku kiusasi, halutaan tietää että kukas tämä kiusaava Mikko nyt sitten on emmekä me tietenkään voi sitä kertoa. 

Ap:lle terkut että ensinnäkin teillä on tosi kiva yksikkö jos siellä on kolme ryhmää ja vain parikymmentä lasta, olette onnekkaita ainakin tuon lapsimäärän suhteen. Toinen asia on sitten se, että jos jo vuoden olet omaa lastasi vienyt ja hakenut niin ehkä olisit voinut tutustua myös muihin vanhempiin vaikka vanhempainillassa tai päiväkodin juhlissa. Se todellakin on sinun vastuullasi, päiväkodin henkilökunta on siellä hoitamassa lapsia. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
No joka tapauksessa koska et itsekään lasta tunnistanut niin mistäs tiedät vaikka hän olisi ollut tänään ensimmäistä päivää päiväkodissa ja ehkä ne hoitajat ei oikeasti tiennyt varmaksi kuka on kyseessä?

Niin, mistäpä minä sen tietäisin? Tosin tuo tyttö puhutteli poikaani etunimellä eli todennäköisesti ei ollut ensimmäistä päivää tässä päiväkodissa. Ja koska olen taipuvainen ajattelemaan asioita maalaisjärjellä, niin uskoisin hoitajien heiltä kysyttäessä kertovan, jos he eivät jonkun lapsen nimeä tiedä.

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat