Sivut

Kommentit (86)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut keikkatyöläisenä yhdessä pk:ssa parin 1-2 viikon jaksoja, jossa oli todella tiukkaa. Minulle ei kerrottu lasten nimiä, koska en ollut vakituinen. Aika nopeasti lasten nimet kuitenkin oppi, kun hoitajat itsepuhuttelivat lapsia etunimillä. Minulle lapsista kuitenkin puhuttiin "tuo vaaleatukkainen lettipää puetaan ensin" tai "tuo sinipaitainen poika haluaa pois pöydästä". Vaatenaulakoissakaan ei ollut lasten nimiä vaan mustavalkoprintattu kuva ja joku piirros. Kuvat olivat oikeasti niin tuhruisesti tulostettu ettei aina saanut selvää lapsen kuvista. Pukemistilanteesta kysyin monesti lapsilta onko tämä sinun lokero. Ja vakkarit sanoivat esim. "hänen vaatteensa ovat omenan (piirroksen) alla". 

Olen ollut myös muissa paikoissa, mutta muissa ei ole ollut niin tiukkaa. Kuitenkin tuossa tiukemmassa oli muuten ok ilmapiiri ja palkat maksettiin ajallaan ja ihan nappiin. 

Outoa. Etkö itse esitellyt itseäsi lapsille ja kysynyt nimiä?
"Hei. Mun nimeni on kerttu. Mikä sun nimi on? Maija. Hei Maija, hauska tutustua. Minä ajattelin nyt auttaa sinua pukemaan päällesi. Näytää kuinka reipas osaat olla missä sinun vaatteesi on?. "

Vai menitkö vaan lapsen luo ja puit hänen päälle ilman kommunikointia? Outoa!!!!

Jos päiväkodin työtekijöillä ei ole lupa kertoa lasten nimiä, niin onkohan sillä harjoittelijalla lupaa udella niitä?

Todella Outoa! Ei lapset ole numeroita. He ovat yksilöitä. Miten voi antaa parasta mahdollista varhaiskasvatusta jos ei perusasiaa kuten esittely ja nimillä puhuttelua sallita?
En usko tällaista paikkaa olevan olemassakaan.
Onhan aamupiirissäkin heillä leikinvalinta ja minkä kaverin siihen leikkiin haluaisi.

Vierailija

Maalaisjärjen käyttö on laissa kiellettyä. Jokaisen toverin on noudatettava pienen punavihreän kirjan sääntöjä tarkasti ja kyseenalaistamatta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Asioita, joista aloituksen tietää provoksi:

1) typerä nimimerkki
2) "poikani tyttöystävä"
3) maalaisjärjen tinkaaminen
4) kukaan aikuinen ei jäisi jankkaamaan nimeä tuolla tavalla, koska se on epäilyttävää
5) "poika puhuu läpiä päähänsä"

Jne jne

Tähän lisäksi vielä täysin epärealistinen heitto päiväkodin ryhmien ja lasten määrästä. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut keikkatyöläisenä yhdessä pk:ssa parin 1-2 viikon jaksoja, jossa oli todella tiukkaa. Minulle ei kerrottu lasten nimiä, koska en ollut vakituinen. Aika nopeasti lasten nimet kuitenkin oppi, kun hoitajat itsepuhuttelivat lapsia etunimillä. Minulle lapsista kuitenkin puhuttiin "tuo vaaleatukkainen lettipää puetaan ensin" tai "tuo sinipaitainen poika haluaa pois pöydästä". Vaatenaulakoissakaan ei ollut lasten nimiä vaan mustavalkoprintattu kuva ja joku piirros. Kuvat olivat oikeasti niin tuhruisesti tulostettu ettei aina saanut selvää lapsen kuvista. Pukemistilanteesta kysyin monesti lapsilta onko tämä sinun lokero. Ja vakkarit sanoivat esim. "hänen vaatteensa ovat omenan (piirroksen) alla". 

Olen ollut myös muissa paikoissa, mutta muissa ei ole ollut niin tiukkaa. Kuitenkin tuossa tiukemmassa oli muuten ok ilmapiiri ja palkat maksettiin ajallaan ja ihan nappiin. 

Outoa. Etkö itse esitellyt itseäsi lapsille ja kysynyt nimiä?
"Hei. Mun nimeni on kerttu. Mikä sun nimi on? Maija. Hei Maija, hauska tutustua. Minä ajattelin nyt auttaa sinua pukemaan päällesi. Näytää kuinka reipas osaat olla missä sinun vaatteesi on?. "

Vai menitkö vaan lapsen luo ja puit hänen päälle ilman kommunikointia? Outoa!!!!

Jos päiväkodin työtekijöillä ei ole lupa kertoa lasten nimiä, niin onkohan sillä harjoittelijalla lupaa udella niitä?

Kyllä ne nimet saa sijaisille kertoa, luultavasti ei vaan ollut aikaa ja toisaalta se on aika turhaa alkaa esittelemään 20 lasta joista sitten ehkä kahden nimi jää mieleen :D 

Vierailija

Minusta on lapsillekin vahingollista, jos henkilökunta ei saa puhutella heitä nimeltä. Oma etunimi on lapsen oikeus ja jo peruskohteliaisuussäännöt edellyttävät, että lastakin puhutellaan hänen omalla nimellään. Siksi pidän outona ja vääränä tapauksia, joissa esim. sijaisille ei kerrota lasten nimiä.

Oudoksun myös tapaa pimitää hoidossa olevan lapsen vanhemmilta tieto oman lapsensa leikkikaverin etunimestä. Kyse on kuitenkin tiedosta, jonka normaali lapsi osaa itse vanhemmalleen kertoa. Meillä oli koko päikkyryhmän lasten etunimet tiedossa jo ensimmäisen hoitoviikon jälkeen ja lapsi osasi ryhmäkuvasta nimetä jokaisen. Ryhmän lasten ja aikuisten tunteminen on osa lapsen perusturvallisuutta ja pieni lapsi / erityislapsi voi tarvita tässä vanhemman apua, siksi etunimet tulisi kertoa myös vanhemmille.

Vierailija

Meidänkään lapsen edellisessä ryhmässä ei vanhemmille kerrottu muiden lasten nimiä. Kun lähetin sähköpostia opettajalle, jossa kävin läpi lapseni ja *Irman* huonoja välejä/kahnauksia, opettaja vastasi puhumalla lapsestani nimellä ja *tästä toisesta lapsesta*, vaikka tiesi hyvin, että tiedän kuka on kyseessä. Lapseni itse kertoi minulle muiden lasten nimet ja osoitti ryhmäkuvasta kuka on kuka. Lisäksi lapseni kertoi minulle toisten lasten perheistä asioita, jotka takuulla olisivat salassa pidettäviä tietoja päiväkodille. Eikö se sitten riko vaitiolovelvollisuutta, että saan halutessani kaikki nämä tiedot lapseni kautta? Meidän lapsi myös todennäköisesti kertoo kaikki perheemme asiat eteenpäin muille :)

Nykyisessä ryhmässä etunimet saa sanoa, ja minulle kerrotaan lastani hakiessani esim. että lapseni on pelannut *Joonaksen* kanssa ja leikkinyt hippaa *Tiinan* ja *Annelin* kanssa. Jos riitatilanteita on ollut, niistäkin kerrotaan lasten oikeilla nimillä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Meidänkään lapsen edellisessä ryhmässä ei vanhemmille kerrottu muiden lasten nimiä. Kun lähetin sähköpostia opettajalle, jossa kävin läpi lapseni ja *Irman* huonoja välejä/kahnauksia, opettaja vastasi puhumalla lapsestani nimellä ja *tästä toisesta lapsesta*, vaikka tiesi hyvin, että tiedän kuka on kyseessä. Lapseni itse kertoi minulle muiden lasten nimet ja osoitti ryhmäkuvasta kuka on kuka. Lisäksi lapseni kertoi minulle toisten lasten perheistä asioita, jotka takuulla olisivat salassa pidettäviä tietoja päiväkodille. Eikö se sitten riko vaitiolovelvollisuutta, että saan halutessani kaikki nämä tiedot lapseni kautta? Meidän lapsi myös todennäköisesti kertoo kaikki perheemme asiat eteenpäin muille :)

Nykyisessä ryhmässä etunimet saa sanoa, ja minulle kerrotaan lastani hakiessani esim. että lapseni on pelannut *Joonaksen* kanssa ja leikkinyt hippaa *Tiinan* ja *Annelin* kanssa. Jos riitatilanteita on ollut, niistäkin kerrotaan lasten oikeilla nimillä.

Tuota noin... lapset eivät ole vaitiolovelvollisia.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Meillä on turvakielto, lapseni nimeä tai lempinimeä ei saa päiväkodissa kertoa kenellekään. Jos joku lapsi kertoo kotona leikkivänsä Islan kanssa, ei asia ole ongelma. Ongelma siitä tulee vasta sitten, kun lasta ryhdytään päiväkodin pihassa yksilöimään.
En keksi yhtäkään syytä, miksi ap:n pitää saada tytön nimi selville. Tai yhden syyn keksin ja sen takia minun lastani ei esitellä vieraille aikuisille.

Minkä vuoksi nimikin on salaista tietoa? Vaikka omat osoitetietosi ovatkin turvakiellon alaiset ilmeisesti ihan hyvästä syystä niin omalla työpaikallasi todennäköisesti esiinnyt ihan omalla nimelläsi.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Minusta on lapsillekin vahingollista, jos henkilökunta ei saa puhutella heitä nimeltä. Oma etunimi on lapsen oikeus ja jo peruskohteliaisuussäännöt edellyttävät, että lastakin puhutellaan hänen omalla nimellään. Siksi pidän outona ja vääränä tapauksia, joissa esim. sijaisille ei kerrota lasten nimiä.

Oudoksun myös tapaa pimitää hoidossa olevan lapsen vanhemmilta tieto oman lapsensa leikkikaverin etunimestä. Kyse on kuitenkin tiedosta, jonka normaali lapsi osaa itse vanhemmalleen kertoa. Meillä oli koko päikkyryhmän lasten etunimet tiedossa jo ensimmäisen hoitoviikon jälkeen ja lapsi osasi ryhmäkuvasta nimetä jokaisen. Ryhmän lasten ja aikuisten tunteminen on osa lapsen perusturvallisuutta ja pieni lapsi / erityislapsi voi tarvita tässä vanhemman apua, siksi etunimet tulisi kertoa myös vanhemmille.

Mistä sä nyt keksit että päiväkodissa ei puhutella lapsia nimeltä? Vaikka sitä nimeä ei insinööri-iskälle kerrottu pihassa tai vaikka jollekin sijaiselle ei jaksettu alkaa opettamaan lasten nimiä niin kyllä niitä lapsia kutsutaan siellä omilla nimillä ihan normaalisti. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Näistä on vähän kahta koulukuntaa varsinkin sen suhteen kun on ollut ongelmaa joo.. Osa kokee että on mielekkäämpää puhua vain "toisesta lapsesta", osa kokee luontevaksi puhua nimillä. Lapsilla päiväkodissa ei ole vaitiolovelvollisuutta, se koskee vain henkilökuntaa, ei me voida siellä kontrolloida sitä mitä lapset kertoo perheestään ja kodistaan toisille mutta me emme saa niitä kertoilla muille vanhemmille. Kiusaamis/riitatilanteissa ongelma on usein siinä että meillä ei ole oikeutta puhua mitään liittyen esim lapsen terveydentilaan tai käytöshäiriöihin, eli aina kun tilanteeseen liittyy tällaista niin kätemme ovat aika sidotut sen suhteen mitä voimme kertoa. Emmekä sitten voi toimia myöskään niin että ns terveen lapsen kohdalla kerromme ummet ja lammet ja sitten vaikenemme kuin muuri jos lapsella on jotakin erityistarvetta. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Tuota noin... lapset eivät ole vaitiolovelvollisia.

No tuo mamma ei nyt sattunut ymmärtämään että vaitiolovelvollisuus ei koske paikkaa vaan ihmistä ja vieläpä sopimuksenalaista ihmistä :) 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on turvakielto, lapseni nimeä tai lempinimeä ei saa päiväkodissa kertoa kenellekään. Jos joku lapsi kertoo kotona leikkivänsä Islan kanssa, ei asia ole ongelma. Ongelma siitä tulee vasta sitten, kun lasta ryhdytään päiväkodin pihassa yksilöimään.
En keksi yhtäkään syytä, miksi ap:n pitää saada tytön nimi selville. Tai yhden syyn keksin ja sen takia minun lastani ei esitellä vieraille aikuisille.

Minkä vuoksi nimikin on salaista tietoa? Vaikka omat osoitetietosi ovatkin turvakiellon alaiset ilmeisesti ihan hyvästä syystä niin omalla työpaikallasi todennäköisesti esiinnyt ihan omalla nimelläsi.

En halua, että lapsen päiväkoti ei ole lapselle turvallinen. Jos hoitajat kertovat jokaiselle kysyjälle, että tuo on Isla Laitinen, niin joku kysyjistä saattaa kyysä nimeä vain siksi, että voi kertoa sen edelleen. Työpaikalla minä pystyn puolustautumaan, päiväkodissa lapsi ei kykene samaan.

Vierailija

Meille sattui niin, että toinen lapsi satutti lastani niin pahasti, että jouduttiin lähteä kesken päivän lääkäriin. Toisen lapsen nimeä ei meinattu kertoa ennen kuin uhkasin rikosilmoituksella. Toisen pahoinpitely on rikos, vaikka kyseessä olisi lapsi ja päiväkodin henkilökunta on velvollinen kertomaan kuka lapseni on kesken päivää pahoinpidellyt.

Vierailija

Eli jos satut noutamaan lapsesi päiväkodista kesken ulkovaatteiden pukemisrumban paikalle laskeutuu syvä hiljaisuus kunnes olet poistunut omasi kanssa?
Ettei vaan kenenkään nimi tule tietoosi.

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat