Johanna on liian pätevä töihin
https://yle.fi/uutiset/3-10619126
Vai Liian vanha jo uudelle uralle? Miksi ei työllisty? Uudella uralla pitäisi aloittaa alusta
Kommentit (74)
Vierailija kirjoitti:
Sisäinen työpaikkahaku ei ollut Sandvikilla tuottanut toivottavaa tulosta ja insinööri päätyi ottamaan lopputilin.
– Työ oli hirveän tasaista ja staattista. Sellainen rauhallinen tahti ei sovi minulle alkuunkaan, olen tällainen räiskyvämpi persoona, naurahtaa Laaksonen.
Nyt voi sitten rauhassa räiskähdellä pitkäaikaistyöttömänä.
Fiksumpi olisi jatkanut vanhassa työpaikassa, kunnes työsopimus uuden kanssa on allekirjoitettu.
taisi käydä työnantajalla tuuri tuon räiskyvän persoonan kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Hummustypy kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen tuota hakemusten määrää! Jäi epäselväksi onko tuo 30 tehty noiden kahden vuoden aikana vai alkaen toukokuusta.. Mutta 30 hakemusta edes 8 kuukaudessa on ihan hiton vähän, ei lähelläkään "tosissaan paneutumista"! Sehän tekee keskimäärin alle yhden hakemuksen viikossa, ihan älyttömän vähän. Itse olen hakenut tosissaan töitä JOULUSTA saakka, ja hakemuksia suunnilleen saman verran, lisäksi kymmeniä yhteydenottoja LinkedInin kautta eri yritysten edustajille.
Taitaa tämä hakija olla ihan pihalla realiteeteista, jos kuvittelee tuon olevan se tahti jolla töitä saa...
10 hakemusta viikossa pitäisi olla minimi. Muuten ei kannata paljoa inistä, että ei saa paikkaa tai pääse haastatteluun.
Kunnollisen huolisen hakemuksen tekeminen taustatöineen plus cv:n viilaaminen juuri ko. paikkaan sopivaksi koulutetulla henkilöllä vie vähintään puoli päivää jopa enemmänkin. Mielummin lähettää laatua kuin massaa. Viimeksi työttömänä ollessani hain kahta työpaikkaa ja sain molemmat paikat. Työttömyyteni kesti alle kuukauden.
Minulla menee vartti.
Soitat työnantajalle ja keskustelet paikasta? Katsot firman nettisivut. Kirjoitat hakemuksen painottaen niitä taitoja, joita puhelussa tuli ilmi. Painotat cv:ssä sitä työkokemusta, jota paikassa tarvittiin.
Montako niitä vartissa haettuja paikkoja olet saanut? Moniko niistä on asiantuntijatason paikka?
Ihan riittävän monta ja kaikki ovat, joskin nykyinen johtotason. On yliopistotutkinto ja palkka 100t/v luokassa. Joskus laitan pelkän CV:n.
Pätevä on vasta sitten kun on tehnyt töitöävuosia tuon koulutuksen päälle. Pelkkä koulutus ei pätevöitä ketään
Vierailija kirjoitti:
Vai Liian vanha jo uudelle uralle? Miksi ei työllisty? Uudella uralla pitäisi aloittaa alusta
Jotain jäi kertomatta. Eihän kukaan ota potkuja vaihtaakseen työpaikkaa, vaan hakee normaalisti töissä ollessaan uuden työpaikan, irtisanoutuminen tapahtuu vasta kun on nimet uudessa työsopimuksessa.
Eiköhän tässäkin ole taustalla jonkinlainen masennus tms. syy.
Monissa työpaikoissa suhtaudutaan nihkeästi työntekijöiden opiskeluun, kun pelkäävät että on myöhemmin vaatimassa uutta koulutustaan vaativia työtehtäviä.
Mä aloitin uran alusta niin, että 42-vuotiaana aloitin opinnot, 45-vuotiaana valmistuin - täytin pian sen jälkeen 46 ja työllistyin. Valittamalla ei etene mihinkään. Ensin pitää yrittää - paljon, ja sitten vasta voi luovuttaa. Niin minäkin tein. Sain kyllä kummasti voimaa keskustelupalstojen tomppeleilta. Osa työttömiä haukkuneista oli ja on yhä niin järkyttävän tyhmiä, että kun ajattelee, että tuonkin typeryksen on joku palkannut, niin miksei minua joku palkkaisi.
Tuon Johanna ongelma on sopeutumattomuus ja kyvyttömyys muuntautua. En palkkaisi. Itse osaan räiskyä tarvittaessa, mutta myös pitää suuni kiinni ja hoitaa hommani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotain jäi kertomatta. Eihän kukaan ota potkuja vaihtaakseen työpaikkaa, vaan hakee normaalisti töissä ollessaan uuden työpaikan, irtisanoutuminen tapahtuu vasta kun on nimet uudessa työsopimuksessa.
Eiköhän tässäkin ole taustalla jonkinlainen masennus tms. syy.
Totta. Itse olen ollut aivan kamalassa työpaikassa, mutta en sanonut itseäni irti, ennen kuin oli sopimus paperissa alla.
Minä opiskelen työn ohessa, mutta olen vähätellyt opintojeni vaativuutta. Sanon opiskelevani koodausta harrastusmielessä. Tosiasiassa tähtään maisterin tutkintoon ja opiskelen muitakin kursseja.
Eihän Johanna ole vielä KTM - gradu puuttuu - ja silti opiskellut viisi vuotta.
Tekis nyt gradunsa ja sitten hakisi paikkaa tyyliin vastavalmistunut alkaa kerätä kokemusta alalta. Ylikoulutuksen voi kuitata alanvaihtona. Ja kertoo hakemuksessa aidosti itsestään eikä yritä kertoa sitä mitä halutaan kuulla.
Ylen jutussa luki lastentarhanopettaja. Missä varhaiskasvatuksesta mouhottajat ovat? Ottavat ahteriin jossain?
Miten kukaan voi olla niin irti realiteeteista, että toivoo yritysten antavan palautetta hakemuksista. Sadalle hakijalle.
Tuo on puhdas defenssimekanismi tuo, että olisi "liian pätevä". Eihän siinä oikeasti ole mitään perää. Jos hakee töitä, jotka on tarkoitettu KTM:lle, niin ei voi olla "liian pätevä".
Joku tuolla aiemmin sanoikin hyvin, että on sama kuin nainen sanoo olevansa liian kaunis saamaan miehen.
Sitäpaitsi eihän hän edes ole KTM, kun gradu puuttuu.
Vierailija kirjoitti:
Monissa työpaikoissa suhtaudutaan nihkeästi työntekijöiden opiskeluun, kun pelkäävät että on myöhemmin vaatimassa uutta koulutustaan vaativia työtehtäviä.
Ehkä noi jossain. Toisaalta tunnen parikin tyyppiä, joiden työnantaja maksoi kouluttautumisen amk- inssistä DIksi.
Suosittelen Räiskähtelevälle Johannalle kuljetusalan toimistotöitä.