Johanna on liian pätevä töihin
https://yle.fi/uutiset/3-10619126
Vai Liian vanha jo uudelle uralle? Miksi ei työllisty? Uudella uralla pitäisi aloittaa alusta
Kommentit (74)
Juu ja työikää olisi vielä 30 vuotta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen tuota hakemusten määrää! Jäi epäselväksi onko tuo 30 tehty noiden kahden vuoden aikana vai alkaen toukokuusta.. Mutta 30 hakemusta edes 8 kuukaudessa on ihan hiton vähän, ei lähelläkään "tosissaan paneutumista"! Sehän tekee keskimäärin alle yhden hakemuksen viikossa, ihan älyttömän vähän. Itse olen hakenut tosissaan töitä JOULUSTA saakka, ja hakemuksia suunnilleen saman verran, lisäksi kymmeniä yhteydenottoja LinkedInin kautta eri yritysten edustajille.
Taitaa tämä hakija olla ihan pihalla realiteeteista, jos kuvittelee tuon olevan se tahti jolla töitä saa...
10 hakemusta viikossa pitäisi olla minimi. Muuten ei kannata paljoa inistä, että ei saa paikkaa tai pääse haastatteluun.
Kunnollisen huolisen hakemuksen tekeminen taustatöineen plus cv:n viilaaminen juuri ko. paikkaan sopivaksi koulutetulla henkilöllä vie vähintään puoli päivää jopa enemmänkin. Mielummin lähettää laatua kuin massaa. Viimeksi työttömänä ollessani hain kahta työpaikkaa ja sain molemmat paikat. Työttömyyteni kesti alle kuukauden.
Minulla menee vartti.
Vierailija kirjoitti:
Turha tuon turkulaisen on samassa jutussa itkeä. Valittaa, ettei ole tarjolla kuin sijaisuuksia, jollaista tekee nytkin, mutta kun työ ei kelpaa kuin Turusta ja ympäryskunnista.
Perheen tukijoukot Turussa, ymmärrettävää.
Vierailija kirjoitti:
Toivoisin työnantajilta avarampaa katsantokantaa siihen, että opiskeluistaan valmistunut palkattaisiin myös hommiin jotka eivät koulutusta vastaakaan jos työntekijä paikkaa hakee. Se, että otsaan lyödään leima ”ylikoulutettu” on ikävää ja mielestäni yleistä.
Eiköhän se ”ylikoulutettu” ole tekosyy. Eli hakijan koulutus Ok, mutta persoona ei.
Vierailija kirjoitti:
Toivoisin työnantajilta avarampaa katsantokantaa siihen, että opiskeluistaan valmistunut palkattaisiin myös hommiin jotka eivät koulutusta vastaakaan jos työntekijä paikkaa hakee. Se, että otsaan lyödään leima ”ylikoulutettu” on ikävää ja mielestäni yleistä.
Ei noilla.asioilla ole mitään merkitystä. Kaikki riippuu tuurista ja tilanteesta.
Tilanne on se, että työtunnit eivät 70-luvun automatisoinnin jälkeen ole lisääntyneet yhtään. Työvoimaa on tullut miljoonittain lisää. Tämä tarkoittaa, että joka paikkaa hakee kymmeniä ellei satoja hakijoita. Työtä ei ole. Ja sekin työ mitä on, tekee asiat vaan enemmän päin helvettiä.
Hyönteisten määrä romahtaa tehomaatalouden takia 100 vuodessa tasolle joka hävittää ihmiset. Samoin eläimien sukupuutto ja ilmastonmuutos johtuvat markkinataloudesta ja "työstä".
Mutta hei haukutaan työttömiä ja koitetaan tsempata ihmisiä työllistymään paskaduuneihinsa tekemään kaikkien elämästä entistä huonompaa:)
Hummustypy kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen tuota hakemusten määrää! Jäi epäselväksi onko tuo 30 tehty noiden kahden vuoden aikana vai alkaen toukokuusta.. Mutta 30 hakemusta edes 8 kuukaudessa on ihan hiton vähän, ei lähelläkään "tosissaan paneutumista"! Sehän tekee keskimäärin alle yhden hakemuksen viikossa, ihan älyttömän vähän. Itse olen hakenut tosissaan töitä JOULUSTA saakka, ja hakemuksia suunnilleen saman verran, lisäksi kymmeniä yhteydenottoja LinkedInin kautta eri yritysten edustajille.
Taitaa tämä hakija olla ihan pihalla realiteeteista, jos kuvittelee tuon olevan se tahti jolla töitä saa...
10 hakemusta viikossa pitäisi olla minimi. Muuten ei kannata paljoa inistä, että ei saa paikkaa tai pääse haastatteluun.
Kunnollisen huolisen hakemuksen tekeminen taustatöineen plus cv:n viilaaminen juuri ko. paikkaan sopivaksi koulutetulla henkilöllä vie vähintään puoli päivää jopa enemmänkin. Mielummin lähettää laatua kuin massaa. Viimeksi työttömänä ollessani hain kahta työpaikkaa ja sain molemmat paikat. Työttömyyteni kesti alle kuukauden.
Minulla menee vartti.
Soitat työnantajalle ja keskustelet paikasta? Katsot firman nettisivut. Kirjoitat hakemuksen painottaen niitä taitoja, joita puhelussa tuli ilmi. Painotat cv:ssä sitä työkokemusta, jota paikassa tarvittiin.
Montako niitä vartissa haettuja paikkoja olet saanut? Moniko niistä on asiantuntijatason paikka?
Vierailija kirjoitti:
Johanna ei huomioi palkanantajan näkökulmaa. Unelmaduuni hänelle, mutta onko unelmatyöntekijä ja työkaveri?
Miksei olisi hyvä työkaveri?
Ja 39 ei ole ikä eikä mikään.
”Laaksonen harmittelee sitä, että hyvin usein työpaikkailmoitukset ovat liian ympäripyöreitä. Niissä toivotaan esimerkiksi oma-aloitteisuutta tai kuvaillaan työtehtävät vain ylimalkaisesti. Tällöin työhakemuksestakin on vaikea tehdä kovin täsmällistä”
Ja ratkaisu. Työpaikkaan voi soittaa ennen hakemusta. Kysyä tarkentavia kysymyksiä yms.
Vierailija kirjoitti:
Vähän ihmetyttää, miten tämä matematiikanopettaja voi olla yllättänyt siitä, että työpaikkailmoituksissa vaaditaan opettajalta kolmea opetettavaa ainetta? Eivätkö ihmiset ihan oikeasti tutustu oman alansa työpaikkailmoituksiin kuin vasta ihan opintojen loppuvaiheessa tai valmistumisen jälkeen? Kyllä kai niitä ilmoituksia pitäisi alkaa selailemaan jo kauan ennen valmistumista, jotta voisi hankkia itselleen ilmoituksissa vaadittavia taitoja.
Koska tutkintoon kuuluu kahden aineen pätevyys. Mua taas ihmetyttää miten kolmen aineen virat ovat edes laillisia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, tai sitten jos haet ahkerasti paikkoja myös oman alan ulkopuolelta, niin usein esteeksi sitten muodostuu pätevyyden puuttuminen tai ylikouluttautuneisuus työtehtäviin nähden. Vaikka työnhakija ei olisi nirso, niin työnantajat tuppaavat sitä monesti olemaan. Kaikilla aloilla ei lisäksi ole jatkuvasti paikkoja avoimena ja silloin, kun sellainen tulee hakuun, siellä voi olla parhaimmillaan parisataa pätevää hakijaa kilpailemassa siitä yhdestä paikasta.
Kuka puhui alan ulkopuolelta hakemisesta? En usko että tuolla koulutustaustalla oikeasti olisi 8 kuukauden aikana ollut suomessa vapaana vain 30 sopivaa paikkaa. Lisäksi pitäisi tehdä myös avoimia hakemuksia, joita niitäkin pitäisi ko koulutusyhdistelmällä helposti löytää vähintään sata sopivaa yritystä. Ja sehän se onkin pointti, että kun hakijoita on satoja, pitää hakemuksiakin tehdä satoja että on edes tilastollinen mahdollisuus saada töitä!
Mutta niin, tässä lie taas se perinteinen "pitää olla 20km säteellä kotoa ja vain unelmapaikka, haetaan vain avoimia eikä piilotyöpaikkoja". Tätä tarkoitin sillä että realiteetit on hukassa - ei töitä noin helposti saa kuin tuurilla, me muut joudutaan hakemaan ihan tosissaan eikä millään kerta viikkoon tahdilla. Jos ei ole valmis näkemään vaivaa, on turha itkeä lehdissä.
No tota, mikä tää työvoimapula sitten on mistä kaikkialla jankutetaan? Oman käsitykseni mukaan, jos on työvoimapula, niin hieman rauhallisemmankin työnhakutahdin pitäisi kyllä riittää työllistymiseen. Tämähän on ihan naurettavaa jos pitää lähteä siitä, että hakemuksia täytyisi rustailla satoja ja taas satoja!
Mikäli Johanna olis Johannes, niin työpaikka olis tolla combolla jo taputeltu.
Vierailija kirjoitti:
Hummustypy kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla menee vartti.
Soitat työnantajalle ja keskustelet paikasta? Katsot firman nettisivut. Kirjoitat hakemuksen painottaen niitä taitoja, joita puhelussa tuli ilmi. Painotat cv:ssä sitä työkokemusta, jota paikassa tarvittiin.
Montako niitä vartissa haettuja paikkoja olet saanut? Moniko niistä on asiantuntijatason paikka?
Mulla meni vartti hakemuksen tekoon. Taisi olla pari kaljaakin pohjalla. Ekasta hakemuksesta tuli työpaikka viikossa, tienaan 3500/kk.
Suomi on kaiken kaikkiaan tavattoman tutkintouskovainen maa, ja ihminen halutaan tunkea ahtaaseen laatikkoon, mitä tulee hänen työmarkkinaprofiiliinsa. Mistä sitten lie johtuneekaan, itse uskon että kateellisesta ja kaunaisesta kansanluonteesta, ja toisaalta pikkupomot pelkäävät sen pallinsa puolesta.
Siksi työmarkkinat ovat mitä ovat, ja suhteilla edetään.
Vierailija kirjoitti:
Suomi on kaiken kaikkiaan tavattoman tutkintouskovainen maa, ja ihminen halutaan tunkea ahtaaseen laatikkoon, mitä tulee hänen työmarkkinaprofiiliinsa. Mistä sitten lie johtuneekaan, itse uskon että kateellisesta ja kaunaisesta kansanluonteesta, ja toisaalta pikkupomot pelkäävät sen pallinsa puolesta.
Siksi työmarkkinat ovat mitä ovat, ja suhteilla edetään.
Onneksi enää harvemmin kuule vanhaa vouhotusta siitä, että itsensä pitäisi brändätä ja profiloida :D
Liian vanha ehkä ja miksi opiskellut tuossa iässä 5 vuotta maisterin tutkintoa? Vanha alan vaihtaja kilpailemaan 15 vuotta nuorempien KTM:n kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Näyttää siltä että insinöörinä asiat alkoi ihan hyvin. Olisi voinut täydentää DI:ksi.
Mietin tätä kanssa. Eli miksi jättää työpaikka sen sijaan, että olisi työn ohella jatko-opiskellut sitä ekaa tutkintoa täydentäen?
Vierailija kirjoitti:
Vähän ihmetyttää, miten tämä matematiikanopettaja voi olla yllättänyt siitä, että työpaikkailmoituksissa vaaditaan opettajalta kolmea opetettavaa ainetta? Eivätkö ihmiset ihan oikeasti tutustu oman alansa työpaikkailmoituksiin kuin vasta ihan opintojen loppuvaiheessa tai valmistumisen jälkeen? Kyllä kai niitä ilmoituksia pitäisi alkaa selailemaan jo kauan ennen valmistumista, jotta voisi hankkia itselleen ilmoituksissa vaadittavia taitoja.
No ihmiset lähtee opiskelemaan ilman mitään täsmällistä suunnitelmaa jotain kivaa ainetta. Kaveri lähti opiskelemaan maantiedettä. Siinä vaiheessa kun oli gradua vaille valmis, tajusi että hetkinen, eihän tällä alalla ole juuri muita töitä tarjolla kuin opettajana. Täydensi sitten opintojaan niin, että sai sivuaineen bilsasta ja teki kasvatustieteen opinnot. Aluksi ei ollut siis pienintäkään käryä, että tiettyjä aineita lukemalla päätyy opettajaksi. Siperia opettaa.
Liian vanha. Muut vastavalmistuneet ovat 10-15v nuorempia.