Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi sairaalat eivät palkkaa lähihoitajia Suomessa?

Vierailija
10.02.2019 |

Suomen kuvalehdessä oli perjantaina aiheesta juttu: https://suomenkuvalehti.fi/jutut/kotimaa/lahihoitajat-eivat-kelpaa-sair…

Siinä kerrotaan, että sairaalat väittävät, että lähihoitajat eivät ole tarpeeksi osaavia. Superin eli lähihoitajien ammattiliiton asiantuntija taas väittää, että sairaalat vain eivät tiedä, kuinka osaavia lähihoitajat oikeasti ovatkaan ja kuinka hyvä koulutus heillä on. Jutussa kerrotaan, että lähes kaikki lähihoitajat työskentelevät avoterveydenhuollossa, kun Superin tavoite olisi, että 15 % työskentelisi sairaaloissa. Nyt tämä tavoite on tosi kaukana.

Pitäisikö Suomessakin eriyttää sairaaloissa sairaan- ja lähihoitajien työtä enemmän, kuten monessa muussa maassa, jolloin lähihoitajia ehkä uskallettaisiin enemmän palkata perushoitoon ja avustaviin tehtäviin ja toisaalta sairaanhoitajia riittäisi sairaanhoidollisiin tehtäviin? Sairaanhoitajapulahan alkaa jo olla olemassa ja tulee kovasti pahenemaan Ruotsin ja Norjan malliin. Nythän erikoissairaanhoidossa lähihoitajiltakin usein vaaditaan muutakin osaamista kuin perushoitoa ja kun sairaalat eivät luota, että satunnaisesti palkatulla lähihoitajalla sitä olisi, eivät palkkaa ollenkaan.

Kommentit (69)

Vierailija
61/69 |
11.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lähihoitaja jolla on kokemusta erikoissairaanhoidosta monta vuotta, nyt eri hommissa. Itse nään asian näin, että lähihoitaja on sairaanhoitajalle työpari, joka vapauttaa sairaanhoitajan tekemään omia hommiaan. Olen monta kertaa työparina huolehtinut itse perushoidosta ja asiakasturvallisuudesta asiakkaittemme kohdalla ja antanut sairaanhoitajan keskittyä rauhassa sellaisiin asioihin mihin hänellä on koulutus.

Lähihoitajalla ja sairaanhoitajalla on eri koulutus, enkä itse edes haluaisi ikinä sairaanhoitajaksi. Ihan liikaa vastuuta mielestäni.  Sairaanhoitaja ei ainakaan meillä kerennyt joka paikkaan joten hyvä lähihoitaja on sairaanhoitajan silmät, nenä, korvat ja kädet ja tiedottaa sairaanhoitajalle näkemästään ja kirjaa hyvin ylös asiakkaiden voinnit.

Olen aina arvostanut sairaanhoitajia todella paljon heidän ammattitaidostaan ja osaavuudestaan.

Vierailija
62/69 |
11.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä se amk-tasokaan nykyään kummoinen ole. Vähän lisää koulutusta lähihoitajille niin varmasti pystyy toimimaan sairaalaympäristössäkin monessa hommassa siinä missä sh.

Tervetuloa vaan kokeilemaan yliopistosairaalan neurokirran leikkaussaliin instrumentointia.

Katsotaan sitten kuinka lähihoitajalla sujuu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/69 |
11.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kyllä minä olen lähihoitajana erikoissairaanhoidossa töissä, ja siellä on monia muitakin. Eikä missään ole mitään aikomusta muuttaa niitä pestejä sairaanhoitajiksi, päinvastoin, on useissa paikoissa siirrytty omapotilassysteemiin, eli töitä ei enää jaeta töiden perusteella, vaan potilaat jaetaan ja lähihoitaja hoitaa potilaan kokonaisvaltaisesti lääkärinkierroista lääkkeenantoihin ja perushoitoon. Poislukien tietysti iv-hoito, johon ei oikeuksia ole. Näin HUS-alueella.

Mistä seuraa se ongelma, että osalla potilaista on AMK-tutkinnon suorittanut hoitaja, osalla ammattikoulupohjainen. Toinen saa kokonaisvaltaista hoitoa, toisen oireet jne. voivat jäädä lähihoitajalta huomaamatta.

Erikoissairaanhoidossa on yleensä töissä parhaan ammattitaidon omaavat lähihoitajat, joilla on hyvä työkokemus ja hyvä perehdytys siihen erikoisalaan minkä osastolla ovat töissä. Ja aina on myös vuoron vastaavan sairaanhoitajan tuki tarvittaessa.

Itse olen ollut alunperin lähihoitaja, ja sittemmin opiskellut sairaanhoitajaksi, ja olen siis myös ollut töissä erikoissairaanhoidossa jo lähihoitajana. Siinä vaiheessa oli useamman vuoden kokemus tk-sairaaloiden ja kaupunginsairaaloiden vuodeosastoilta kun pääsin erikoissairaanhoitoon töihin lähihoitajana.

Miksi ei siis palkattaisi vain lähihoitajia ja jokaiseen yksikköön vuoroon 1 sh? Miksi ihmeessä kouluttaa ihmisiä 4-5 vuotta, kun yhtä pätevää väkeä saa 3 vuodessa ja työkokemuksella?

Meillä on niin paljon iv-lääkkeitä että jo niissä aika menee työvuorosta tunteja, ja muita tehtäviä joita sairaanhoitaja vain saa tehdä ettei 1 sh/vuoro riittäisi. T yo-sairaalan sh.

Vierailija
64/69 |
11.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miks lähihoitajat aina itkee tätä samaa? Miksi lähärit ei sitten opiskele sairaanhoitajiksi jos sh työ kiinnostaa enemmän? Senkus haette sh:ksi ja lopetatte marisemisen.

Kyllä tässä ketjussa enemmänkin painottuu sh:t jotka todistelevat omaa paremmuuttaan. Olen itse lh tk vuodeosastolla ja onneksi meillä on siellä hyvä fiilis lh ja sh kesken ja työnjako on kaikille selvä. Koen, että saan tehdä monipuolisemmin juttuja kuin esim. asumisyksikön lh tekee, mutta sh en kuvittele olevani.

Vierailija
65/69 |
11.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä se amk-tasokaan nykyään kummoinen ole. Vähän lisää koulutusta lähihoitajille niin varmasti pystyy toimimaan sairaalaympäristössäkin monessa hommassa siinä missä sh.

Tervetuloa vaan kokeilemaan yliopistosairaalan neurokirran leikkaussaliin instrumentointia.

Katsotaan sitten kuinka lähihoitajalla sujuu.

Niin, neurokirurgisen instrumenttihoitajan valmiudethan ovat asia, joka hyvin huolellisesti opetetaan jokaisesta amkista valmistuvalle sairaanhoitajalle. Muistan lähäriajoiltani, kuinka monet keikkatöihin tulleet sairaanhoitajat olivat aivan ulkona akuuttihoidosta ja varsinkin ensi- ja tehohoidon lääkintätekniikasta. Eiköhän instrumentointikin ole asia, joka opitaan laajasti työpaikalla. Ja esimerkiksi jenkeissä on surgical technician, joka ei ole hoitaja.

Vierailija
66/69 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ei siis palkattaisi vain lähihoitajia ja jokaiseen yksikköön vuoroon 1 sh? Miksi ihmeessä kouluttaa ihmisiä 4-5 vuotta, kun yhtä pätevää väkeä saa 3 vuodessa ja työkokemuksella?[/quote]

Lähihoitaja 120 ops

Sairaanhoitaja 210 ops

Suoritusajoista ei kannata puhua, ne vaihtelevat. Itse valmistuin lähihoitajaksi 1,9 vuodessa ja suoritin AMK:n kahdessa ja puolessa vuodessa.

Miksi sitten palkata pidemmän koulutuksen ihmisiä? Koska heillä on tarvittava tieto tehtävään. Jos sitä tietoa ei tarvittaisi, voisi sinne kai palkata vaikka peruskoulun käyneen.

Lähihoitajana työnkuvani eroaa sairaanhoitajan työnkuvasta siten, että sh tilaa lääkkeet osastolle. Työskentelen erikoissairaanhoidossa. Osaamiseni eroaa sitten hyvin monellakin tapaa. Ammattilainen tunnista nämä erot, ja konsultoi työkaveria, oli se sitten sosiaalityöntekijä, lääkäri, toimintaterapeutti, psykologi, sairaanhoitaja jne. Näin toimii moniammatillinen, hyvin toimiva tiimi. Lääkäri konsultoi tarvittaessa hoitajaa ja kaikkien panos on tärkeä ja oleellinen. Lisäksi jokaisella on muuta osaamista ja omia mielenkiinnon kohteita/erityisosaamista, jota voi tarvittaessa hyödyntää.

Ei kai mikään muodollinen koulutus autuaaksi tee, osaamista on myös velvollisuus päivittää.

Onnistunut, vaativa leikkaus vaatii kirurgin käsien lisäksi aika monta ammattiryhmää. Oman ammatillisen arvonsa tunteva ihminen ei väheksy ketään ja ymmärtää, että jokaiselta voi oppia jotain.

Vierailija
67/69 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähihoitajaksi pääsee myös liian heikkotasoisia.

Tiedän esim yhden, jonka peruskoulutodistus oli keskiarvolta jotain vähän yli 5. Teki erityisopettajalla kielet ja matikan.

Ei muutenkaan mikään kilttis.

Vierailija
68/69 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen itse sh/th ja totean, että nykyisellä koulutuksella, joka painottuu pitkälti esseiden kirjoittamiseen ja etäopiskeluun, ei paljon valmistuta erikoissairaanhoitoon. Olipa opintopisteitä sitten takana vaikka se 240 mitä mulla... no onneks työ on opettanut, kun koulu ei. Tai no teorian joo, mut aika kätenä sitä lähti liikenteeseen työelämässä. Ja mitä nyt lähäreitten kanssa työtä tehneenä, niin on heissäkin paljon osaamista ja tietotaitoa.

Vierailija
69/69 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässähän  se ongelma onkin, jos jokaisella on oma potilas, joutuu se sairaanhoitaja hoitamaan muidenkin potilaat antamalla suonensisäiset lääkkeet ja infuusiot. Nykyään ollaan menossa tehtäväkohtaiseen jakoon ja ollaan menty jo ajat sitten, koska omapotilas -periaatteella sairaanhoitajan työtaakka on huomattavasti raskaampi kuin lähihoitajan.