Mikä on hirvein maa missä olet käynyt?
Kommentit (516)
Turkki. Se kammottava pakkomyyminen jopa uimarannalla. Kahta metriä et päässyt kadulla kulkemaan ettei joku kauppaisi jotain tai kiskoisi sisään ravintolaan.
Vierailija kirjoitti:
Turkki. Se kammottava pakkomyyminen jopa uimarannalla. Kahta metriä et päässyt kadulla kulkemaan ettei joku kauppaisi jotain tai kiskoisi sisään ravintolaan.
Minulla on ollut erittäin ikävä kuva Turkista. Kaikessa mielessä.
Äskettäin katselin ystävän kuvaamaa videota Turkin maaseudulta ja Istanbulista. Sehän näytti kauniilta, maaseudulla vihreää ja kukkia. Ja Istanbul, aivan mielettömältä vaikutti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ulkomailla ystävä joka on puoliksi tsigane. Ei ole mitään tsigane vastaan mulla. Taistelivat monesti múslimeja vastaan romanialaisten ja unkarilaisten kanssa. Múslimeista en tykkää. Niin se vaan on.
Eli olet itse se ylimielinen joka katsoo muita kansallisuuksia alempiarvoisina. Sori vaan mutta tunnen monta kyseistä uskontoa edustavaa ihmistä jotka ovat mukavia ja tekevät ahkerasti työtä Suomessa. Sinä taas vaikutat tosi inhottavalta ihmiseltä etkä luultavasti töissäkään käy kun aikaa riittää roikkua täällä. Yhdyn mielipiteeseen että se syy siihen asiattomaan kohteluun mistä vaikutat tosi katkeralta niin taitaa olla ihan siinä peilissä. Sitä et tosin omassa ylimielisyydessäsi pysty tajuamaan.
Tässä maailmassa ei ole eri arvoisia kansalaisuuksia, mutta jos luulet múslimina voivasi tulla eurooppaan ja alkaa vaatia uskontosi varjolla oikeuksia ja omia moskeijoita niin mun mielestä sellaiseen ei ole oikeutta. Kristityillä ei ole ollut samanlaisia oikeuksia kuin heillä aikoinaan heidän maassa ja ovat joutuneet maksaa jopa ''vääräuskoisen'' veroa. Minäkin olen tavannut bosnialaisia mukavia muslimeja. Sääli ettei nämä parat tajua, että he ovat olleet joskus kristyttäjä ja heidät on todennäköisesti käännytetty miekalla uskoonsa. Avaa historiankirja. Ihminen joka unohtaa historian niin ennen pitkään hän alkaa toistaa samoja virheitä. Tiedän, että rakastatte múslimeja, mutta ei kaikkien tarvitse. Mun omat ihmiset tulee ennen sitä ja múslimit ajattelee samalla tavalla joten meillä on jotain yhteistä.
Romania olisi minun puolestani saanut jäädä joksikin Turkin provinssiksi. Eurooppa ei olisi menettänyt mitään. Kun asuin Englannissa jengillä oli tapana vitsailla kun ruoka tai juoma maistui surkealta että se on varmasti joku romanialainen/bulgarialainen ruoka. Ei se maine ripulireikänä rajoitu vain suomalaisiin vaikka taidat uskoa niin.
Nääh me taisteltiin niin monta kertaa heitä vastaan ja jos muut länsi ja itä eurooppalaiset olisivat keskinäisten kinastelujen sijaan osallistuneet ristiretkeen niin konstantinopoli olisi kristittyjen, mutta mitäpä voi odottaa näiltä länsi euroopan ahneilta mailta. Me olimme vassaaleja eli meillä oli aina oma hallinto eikä Romanian maaperällä ollut turkkilaisia kuten oli muualla itäisellä etelä euroopalla tribuuttien ja taistelemisen ansiosta. Mun mielestä romanialainen ruoka on hyvää, aika lihapainoitteista, mutta hyvää. Bulgarialaista ruokaa en ole syönyt. Englantilaisella ruokakulttuurilla en paljoa puhuisi.
Kannattaa pitää mielessä, että sun barbaariset ihmiset eivät tule koskaan pääsemään ripulimaahan tai muuallekkaan itä eurooppaan samalla tavalla miten länteen tai tänne Suomeen olette päässeet. Me tiedetään teidän kiero luonne ja miten sitä pitää käsitellä.
Mihin ristiretkeen viittaat? Kontantinopolin ryöstöhän oli vain loppunäytös. Itärooman valtakunta oli jo murentunut muslimien hyökkäyksiin aikoja sitten. Konstantinopoli oli vain yksi imperiumin alueen kaupunki.
Viittaan ristiretkeen mitä ei koskaan syntynyt kiitos Matias Corvinuksen.
Viro. Yksinkertaisesti ei mitään mikä kiinnostaisi siellä.
Vierailija kirjoitti:
Suomessakin on todella rikkaita mutta ero muuhun maailmaan on että ei ole äärimmäistä köyhyyttä. Eli että äärimmillään köyhien lasten kasvu ei jää jälkeen muista aliravitsemuksen vuoksi.
Suomessa äärimmäinen köyhyys on kun ei ole varaa ostaa lapsille uusin pleikkari. Sitten tullaan keskustelupalstoille haukkumaan tätä maata pystyyn kun on niin ankeaa ja kaikkialla muualla on niin kivaa.
En ole koskaan käynyt hirveässä maassa.
Laskujeni mukaan olen käynyt kolmessakymmenessäkahdeksassa valtiossa, joista osaa ei ole enää olemassakaan (esim. DDR, Neuvostoliitto, Jugoslavia, Burma).
Olen käynyt kolmessakymmenessäkahdeksassa erilaisessa maassa.
On niitä huonojakin kokemuksia, mutta en syyllistä siitä mitään kansaa, en uskontokuntaa enkä valtiota.
Jos yksittäinen tyyppi on k-pää tai vaikkapa varas, eivät kaikki kyseisen valtion asujat ole.
miekkavalas kirjoitti:
Israelissa on tullut vietettyä aikaa kun mies on kotoisin sieltä ja perheensä asuu edelleen. Siellä on aina jotenkin niin nuiva suhtautuminen ulkopuolisiin että tulee vaan surullinen olo. Myös palvelukulttuuri on suorastaan vertaansa vailla, väitän että olen saanut Latviassa mukavampaa palvelua kaupoissa kuin tuolla.
Mutta siis hyvin sisäänpäin lämpiävä kulttuuri, kehenkään en ole tuolla tutustunut ja aina epätoivottu olo. Myös uskomattomat tenttaukset lentokentällä ovat kammottavia.
Rakennuksista voisi myös sanoa että aika villejä viritelmiä tullut nähtyä, ja kämpät ovat talvella ällöttävän kosteankylmiä, jolloin tuntuu että mikään määrä vaatteita ei auta kun sellainen hyytävä kosteus tunkee niistäkin läpi.
Mä olen jostain aina viihtynyt Israelissa. Minulla on ystäviä Libanonissa ja Israelin (Israel and Palestinian Territories) puolella (juutalaisia, kristittyjä ja muslimeja). Ikinä en ole missään saanut huonoa palvelua vaikka ne rajamuodollisuudet on joskus vähän rasittavia😃. Sotilaat on joskus vähän v-mäisiä mutta siitäkin on selvitty. Ruoka on taivaallista, arkkitehtuuri mielenkiintoista, meri ihana. Tel Aviv on eräs suosikkikaupungeistani maailmassa.
Vierailija kirjoitti:
Belgia. Kummallinen sekoitus trailer park-estetiikkaa ja vanhakantaista eurooppalaista ylimielisyyttä. Musiikkina joka helkutan paikassa paikallinen slager, seksismiä näkyy niin miesten suhtautumisessa naisiin että esim. keltaisen lehdistön lööpeissä ja siihen päälle rasistinen asenne, lähtien ihan ranskalaisia kohtaan. Flaamit ja vallonialaiset kiistelevät keskenään, mutta yhteistä on kolonialistinen suhtautuminen afrikkalaisperäisiin belgialaisiin. Koko maan ihanteena vaikuttaa olevan joku pörssihain elämäntapa, köyhiin suhtaudutaan halveksuen ja tuloerot kasvavat. Pienemmillä paikkakunnilla tosi tunkkainen tunnelma, tiilitalojen kellareissa tapahtuu varmasti aivan kamalia juttuja. Parlamentissa duunissa olevat ja muut työn puolesta Brysselissä asuvat viettävät vapaansa pääsääntöisesti kotimaissaan tai sitten Alankomaissa, Ranskassa tai Saksassa jotta ei joutuisi olemaan niin paljon tekemisissä belgialaisen kulttuurin kanssa. En yhtään ihmettele että maassa radikalisoituu niin moni musliminuori, sillä yhteiskuntaan ei kukaan selväjärkinen edes tahdo intergroitua.
Itsellä ei ole mitään mielikuvaa belgialaisista. Sieltä ei tule tunnettuja taiteilijoita, rokkitähtiä tai näyttelijöitä tms. Ei keksintöjä enkä tiedä yhtään belgialaistaa ruokaa. Olen käynyt Brysselissä ja Bruggessa. Brysseli oli ihan ok turistille ja Brugge oli todella idyllinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei meksiko ollut sinänsä hirveä maa, mutta jenkit ja kanadalaiset ovat nostaneet hintatason lähes Suomen tasolla omalla pöllöilyllään. Odotin toisenlaista hintatasoa, hirveä pettymys.
Ja huumekartelli omisti kaiken. En olisi halunnut tukea sellaista.
No nyt on taas faktat kohdallaan :D selvittäkääpä vähän ensin noita kartelleja ja niiden jakoa ennen kuin alatte väittämään jotain veikkaan ihan vain median luomien mielikuvien perusteella. Itse olen asunut yli 15 vuotta Meksikossa ja voin taata, että joku Cancunin "zona hotelera" ei ole kyllä sitä aluetta missä kartellit pyörittää toimintaansa näkyvästi ja jos ostatte jotain matkamuistorojuja tai yövytte jossain edes kämäisessä "Posada Doña Lupita" -hotellissa tai Hard Rockissa niin joo, ette tue kartelleja. Jenkkirajan lähellä toki eri asia ja siellä missä huumeet kuljetetaan, mutta Jukatanin niemimaa ei kuulu niihin alueisiin jossa nyt turistin olisi kovin realistista joutua ihan oikeasti tekemisiin kartellien kanssa. Toki huumeita sieltä löytää varmasti ihan yhtä lailla, onhan niitä Suomessakin tarjolla vaikka missä.
Aika varauksella kannattaa lukea niitäkin kommentteja mitä täällä välillä näkyy, jossa joku av-palstalainen on muka osunut jonnekin kartellien huudeille ja kohdannut niiden pomoja tms. Jos ihan oikeasti joku liikkuisi jossain sellaisella alueella (minne ylipäätään epäilen kenenkään turistin edes vahingossa eksyvän, kun tosiaan jossain Riviera Mayalla tai muuallakaan ne alueet eivät ole sellaisia, että sinne menee edes vahingossa..) Keskusta-alueen ulkopuolella ja joskus sisäpuolellakin on useimmissa kaupungeissa aika ruma infrastruktuuri ja sotkuista, mutta ei se silti tee siitä mitään kartellien aluetta tai hengenvaarallista. Toki ihan uunona liikkuva turisti vetää helposti puoleensa varkaita - kuten missä tahansa.
Itse olen aika monesti todistanut sitä, että joku turisti syö jossain katukojulla tacoja kun paikalliset poliisit (federal tai militar) osuvat sattumalta samalle kojulle syömään. Niillä kun on aina kiväärit "oletuksena" mukana toisin kun esim. täällä Suomessa, niin siitähän heti nousee paniikki ja luullaan että ne poliisit on jotain kartellin jäseniä vain koska on se kivääri olalla. Sen sijaan ne poliisit pysähtyvät syömään ihan kuin Suomessa näkee joskus poliiseja Abc:llä tms. eikä siinä ole mitään sen vakavampaa taustalla..
Ihmeen pihalla sinä olet meksikon tapahtumista vaikka siellä mukamas olet asunut. Olen myös asunut meksikossa ja kartellit ovat kyllä ihan kaikkialla. Hyvin voi tavallinen turistikin joutua näkemään ja kokemaan yhtä sun toista.
Median luomat mielikuvat ovat kyllä paljon miedompia kuin se mitä siellä oikeasti tapahtuu. Eihän ne toimittajat kaikkea uskalla raportoida.
Ja että vahingossa voi luulla poliisejä huumejengiläiksi. Just 😂 sinänsä kyllä osittain totta kun kartellien palkkalistoilla ne poliisitkin ovat.
Tässä vielä vähãn faktoja niille jotka sinne haluavat matkustaa:
https://www.google.com/amp/s/amp.theguardian.com/world/2018/mar/14/canc…
Pakko kysyä ihan mielenkiinnosta että missä päin Meksikoa olet asunut? Itse asun parhaillaan Jaliscossa, joitakin vuosia asuin myös Quintana Roossa. Mieheni on meksikolainen niin sen vuoksi täällä asun. Tämä on kyllä niin osavaltiokohtaista. Itse siis en ole koskaan joutunut ongelmiin tai edes nähnyt mitään taskuvarkautta pahempaa. Mieheni kyllä on mutta sellaisissa paikoissa minne kukaan turisti ei varmastikaan tule menneeksi ja siitäkin on jo vuosia. :)
Minusta on hieman tyhmää pelotella turisteja kartelleilla sillä ei nyt tosiaan turistit yleensä joudu ongelmiin. Korruptio ja hintojen kusetus on toki eri asia mutta joku suomiturre joka on varannut lomansa Aurinkomatkoilta hyvin todennäköisesti ei tule tapetuksi kartellien tai kenenkään muunkaan toimesta..
Suurimmassa osassa eli lähes aina murhia tai vastaavaa ne ovat paikallisia ihmisiä jotka ovat jo tavalla tai toisella kytköksissä niihin piireihin. Ei sinne vahingossa joudu ellei ole sitten joku 0.000001 todennäköisyys osua väärään aikaan väärään paikkaan.
On totta että Cancun/pdc alueella on tuollainen noussut mutta edelleen ne ovat niitä ketkä ovat jotenkin tuossa mukana. Nyt kun eräs M Jaliscosta on rantautunut "huudeille" myös sinne niin se näkyy.
Haluan vain sanoa että ihan tavan turisti voi siis matkustaa yleisimmillä loma-aluella ihan huoletta!
- Eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ulkomailla ystävä joka on puoliksi tsigane. Ei ole mitään tsigane vastaan mulla. Taistelivat monesti múslimeja vastaan romanialaisten ja unkarilaisten kanssa. Múslimeista en tykkää. Niin se vaan on.
Eli olet itse se ylimielinen joka katsoo muita kansallisuuksia alempiarvoisina. Sori vaan mutta tunnen monta kyseistä uskontoa edustavaa ihmistä jotka ovat mukavia ja tekevät ahkerasti työtä Suomessa. Sinä taas vaikutat tosi inhottavalta ihmiseltä etkä luultavasti töissäkään käy kun aikaa riittää roikkua täällä. Yhdyn mielipiteeseen että se syy siihen asiattomaan kohteluun mistä vaikutat tosi katkeralta niin taitaa olla ihan siinä peilissä. Sitä et tosin omassa ylimielisyydessäsi pysty tajuamaan.
Tässä maailmassa ei ole eri arvoisia kansalaisuuksia, mutta jos luulet múslimina voivasi tulla eurooppaan ja alkaa vaatia uskontosi varjolla oikeuksia ja omia moskeijoita niin mun mielestä sellaiseen ei ole oikeutta. Kristityillä ei ole ollut samanlaisia oikeuksia kuin heillä aikoinaan heidän maassa ja ovat joutuneet maksaa jopa ''vääräuskoisen'' veroa. Minäkin olen tavannut bosnialaisia mukavia muslimeja. Sääli ettei nämä parat tajua, että he ovat olleet joskus kristyttäjä ja heidät on todennäköisesti käännytetty miekalla uskoonsa. Avaa historiankirja. Ihminen joka unohtaa historian niin ennen pitkään hän alkaa toistaa samoja virheitä. Tiedän, että rakastatte múslimeja, mutta ei kaikkien tarvitse. Mun omat ihmiset tulee ennen sitä ja múslimit ajattelee samalla tavalla joten meillä on jotain yhteistä.
Romania olisi minun puolestani saanut jäädä joksikin Turkin provinssiksi. Eurooppa ei olisi menettänyt mitään. Kun asuin Englannissa jengillä oli tapana vitsailla kun ruoka tai juoma maistui surkealta että se on varmasti joku romanialainen/bulgarialainen ruoka. Ei se maine ripulireikänä rajoitu vain suomalaisiin vaikka taidat uskoa niin.
Englantilaiset vitsailevat muiden maiden ruuilla. :D
Keskivertobrittiä pelottaa koko Itävallan itäpuolelle jäävä Eurooppa. Sunny Beachillä toki käydään lädien kesken oksentamassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuosta että tsiganet puolustivat kristittyä sivilisaatiota muslimiem hyökkäystä vastaan on pakko antaa piste:)
Mun mielestä tsiganet on aika sympaattisia ihmisiä joilla on vahva oma kulttuuri :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuosta että tsiganet puolustivat kristittyä sivilisaatiota muslimiem hyökkäystä vastaan on pakko antaa piste:)
Mun mielestä tsiganet on aika sympaattisia ihmisiä joilla on vahva oma kulttuuri :)
Heimokulttuuri joka vastustaa modernisaatiota. Oppimattomia, jopa lukutaidottomia ihmisiä ja senhän tietää että kulttuuri on sitten näköinen.
Romania. Mikään ei ole ollut yhtä takapajuinen maa. Ensin lentokone meinasi hajota osiin kun laskeuduimme Bukarestin mutakiitoradalle joka oli sateen jäljiltä yhtä tasainen kuin Verdunin taistelukenttä. Kun tulimme ulos lentokoneesta joukko kulkukoirasusia hyökkäsi kimppuumme, raateli ja vei yhden matkaseurueeseen kuuluneen henkilön mennessään. Tilasimme taksin kirjekyyhkyllä koska puhelimia ei vielä ollut maassa vuonna 2012 ja paikalle saapui taksina toimiva hevoskärry. Huomasimme että joku lentokenttävirkailija oli ryöstänyt lompakomme ja jäljelle oli jäänyt vain vaivaiset 2 euroa. Tuumasimme että mihin se muka riittää mutta hintatason ansiosta saimmekin viikoksi presidenttisviitin sillä rahalla. Matka oli pettymys vaikka halvat hinnat olivatkin iloinen yllätys. Ei koskaan enää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Englantilaiset vitsailevat muiden maiden ruuilla. :D
Keskivertobrittiä pelottaa koko Itävallan itäpuolelle jäävä Eurooppa. Sunny Beachillä toki käydään lädien kesken oksentamassa.
Mutta ei pelota hörökorvaa mennä aasiaan touhuamaan.
Vierailija kirjoitti:
Romania. Mikään ei ole ollut yhtä takapajuinen maa. Ensin lentokone meinasi hajota osiin kun laskeuduimme Bukarestin mutakiitoradalle joka oli sateen jäljiltä yhtä tasainen kuin Verdunin taistelukenttä. Kun tulimme ulos lentokoneesta joukko kulkukoirasusia hyökkäsi kimppuumme, raateli ja vei yhden matkaseurueeseen kuuluneen henkilön mennessään. Tilasimme taksin kirjekyyhkyllä koska puhelimia ei vielä ollut maassa vuonna 2012 ja paikalle saapui taksina toimiva hevoskärry. Huomasimme että joku lentokenttävirkailija oli ryöstänyt lompakomme ja jäljelle oli jäänyt vain vaivaiset 2 euroa. Tuumasimme että mihin se muka riittää mutta hintatason ansiosta saimmekin viikoksi presidenttisviitin sillä rahalla. Matka oli pettymys vaikka halvat hinnat olivatkin iloinen yllätys. Ei koskaan enää.
Tää oli hyvällä maulla kirjotettu. Laitoin nuolen ylös :)
Takapajuinen maa?
Mikä? Miten?
Verrattuna mihin? Suomeenkohan?
Kannattaa muuten takapajuloiksi kutsumiaan maita verrata Suomeen, jos on kykyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessakin on todella rikkaita mutta ero muuhun maailmaan on että ei ole äärimmäistä köyhyyttä. Eli että äärimmillään köyhien lasten kasvu ei jää jälkeen muista aliravitsemuksen vuoksi.
Suomessa äärimmäinen köyhyys on kun ei ole varaa ostaa lapsille uusin pleikkari. Sitten tullaan keskustelupalstoille haukkumaan tätä maata pystyyn kun on niin ankeaa ja kaikkialla muualla on niin kivaa.
Perse
Vierailija kirjoitti:
En ehkä ole käynyt missään erityisen järkyttävässä maassa, mutta Japanista jäi mieleen lasten seksualisoiminen ja siitä olikin jo mainittu tässä ketjussa aiemmin. Kawaii-aiheiset kaupat olivat periaatteessa täynnä lapsip*rnoa ja kadun kulmilla lolitat tunkivat mieheni iholle ja työnsivät esitteitä mukaan. Näitä alaikäisiä tyttöjä näkyi myös vanhojen ukkojen seuralaisina kahviloissa ja baareissa.
Tuo lasten seksualisoiminen on inhottava piirre ainakin tokiossa, mutta nuo lolitat jotka niitä lappuja jakelee avoimesti kadulla ovat niin sanottujen maid cafe- kahviloiden työntekijöitä ja mainostajia ja eivät ole alaikäisiä nuoresta ulkonäöstä huolimatta. Tuolla päin ihmiset ovat niin pirun paljon nuoremman näköisiä kuin länsimaissa. Japanissa lapsip..no on laissa kiellettyä, eikä sitä voi avoimesti mainostaa eikä myydä. Mielikuvia silti selvästi tarjotaan, ja v- mäistä sekin,kun muuten niin hieno maa.
Vierailija kirjoitti:
Romania kiinnostaa maana ainakin itseäni.
Vanhempani ja sisarukseni vierailivat Romaniassa joskus 1970-luvulla, ensimmäisten suomalaisten turistiryhmien joukossa. Kuviakin on matkalta. Maa oli kaunis, rannat olivat upeita ja maisemat maaseudulla myös.
Tosin tuolloin totalitarismin aikaan järjestelmä näytti heille myös ne ikävät kasvonsa. Kuulemma joka paikassa oli aseistettuja vartijoita, jotka eivät olleet mitään pistoolinkanniskelijoita, vaan rehellisesti rynnäkkökivääri olalla tai jopa käsissä. Tavalliset paikalliset olivat pelokkaita, heihin ei saanut edes katsekontaktia. Turistien uimaranta-alue oli laaja, mutta kauempana näkyivät aidat, ja aitauksennurkassa oli vartiotorni - jossa mies ja konekivääri.
Kun suomalaisturistiseurue oli lähdössä kentältä oli käynyt niin, että kaikille suomalaisille oli lentokoneeseen astuttaessa syntynyt jonkinlainen paniikki: kaikki ryntäsivät ja runnoivat koneeseen hirveällä vauhdilla, niin että sisareni oli jäädä heidän jalkoihinsa. Oli siis kiire takaisin Suomeen, varsinkin lentokentän ahdistavien ja byrokraattisten tarkastusten ym. jälkeen. Ja joka paikassa sotilaat tai miliisit vartioimassa.
Onneksi tuo alkaa olla jo kaukaista historiaa, ja olisin kiinnostunut, mitä Romaniaan nyt kuuluu.
se kyllä ihmetyttää miten romaniassa näkyvät aseet järkyttävät vaikka italiassakin vedetään niillä, kaikilla 7 matkalla sinne olen nähnyt päivittäin jonkun isomman aseen.
Israelissa on tullut vietettyä aikaa kun mies on kotoisin sieltä ja perheensä asuu edelleen. Siellä on aina jotenkin niin nuiva suhtautuminen ulkopuolisiin että tulee vaan surullinen olo. Myös palvelukulttuuri on suorastaan vertaansa vailla, väitän että olen saanut Latviassa mukavampaa palvelua kaupoissa kuin tuolla.
Mutta siis hyvin sisäänpäin lämpiävä kulttuuri, kehenkään en ole tuolla tutustunut ja aina epätoivottu olo. Myös uskomattomat tenttaukset lentokentällä ovat kammottavia.
Rakennuksista voisi myös sanoa että aika villejä viritelmiä tullut nähtyä, ja kämpät ovat talvella ällöttävän kosteankylmiä, jolloin tuntuu että mikään määrä vaatteita ei auta kun sellainen hyytävä kosteus tunkee niistäkin läpi.