Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hei te pariskunnat, jotka nukutte eri huoneissa!

Vierailija
10.02.2019 |

Miksi tällainen järjestely?

Kommentit (482)

Vierailija
181/482 |
13.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi se yhdessä nukkuminen on niin tärkeää? Me nukutaan samassa sängyssä, mutta ei koskaan mennä samaan aikaan nukkumaan. Itse menen nukkumaan jo ennen klo 23, kun taas mies valvoo yli puolenyön. Vastaavasti herään aamukuudelta ja mies myöhemmin. Meillä ei ole siis koskaan mitään hellyttelyhetkien nukkumaan mennessä tai herätessä, ihan sama kuin nukuttaisiin eri huoneissa. Hellyyttä on kuitenkin ja seksiä kyllä harrastetaan aika paljonkin. 

Vierailija
182/482 |
13.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uniongelmat, erilaiset rytmit - mä nukun 5h yössä ehkä, mies varmaan 9.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/482 |
13.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta on jotenkin ikävää lukea niistä pariskunnista, jotka täällä nauravat väitteelle, että ero tulee erillään nukkumisen seurauksena. Siinä on oikeasti joku pointti. Teen työkseni tilastoja parisuhteista ja ikävä kyllä erillään nukkujilla on huomattavasti suurempi riski päätyä eroon. Sekä henkisesti että seksuaalisesti terveissä parisuhteissa pariskunnat nukkuvat vierekkäin. Jos toinen esim. kuorsaa, niin siihen haetaan apua, eikä käytetä tekosyynä erillään nukkumiseen. Seksuaalisesti terveet erillään nukkujat ennen pitkää eroavat tai hankkivat sivusuhteita ja se on fakta. Jos uskottelee itselleen, että terveessä suhteessa voi nukkua erillään, niin useimmiten vähintäänkin toinen puolisoista todellisuudessa hakee korvikkeen muualta. 

Olen haastatellut työssäni erilaisia pariskuntia ja ns. ammatinharjoittajia niin sama korrelaatio toistuu. Miehet etsivät lämmikettä naisia herkemmin. Jos nukkuu erillään, niin kannattaa oikeasti miettiä mistä se johtuu. Jokaiseen syyhyn löytyy taustalla jokin muu syvempi ongelma kuin pelkkä kuorsaus. Suhteesta on jostain syystä tullut itsestäänselvyys eikä kummallakaan ole halua korjata ongelmaa. Kuorsaukseen saa apua, jos haluaa.

Erillään nukkujille suosittelen asian käsittelemistä ja siitä puhumista puolison kanssa. 

Ei tälle porukalle faktat uppoo. Tuokin lainattu täysin järkevä kommentti on miinustettu. Viesteistä huokuu minä-henkisyys ja agressiivisuus. Nipo, nipo ja tiukka pipo.

Miehen kuorsauksessa tuntuu olevan vika (vaikka todennäköisesti pidätte myös itse ääntä yöllä).. Ja omalle uniongelmallehan ei tietenkään kannata tehdä mitään.. Onko ylipainoa, onko stressiä, onko pelkotiloja, onko läheisyyskammoa, onko lämpötila oikea, onko ruokavaliossa parantamisen varaa, onko iltarutiineissa muutettavaa, onko iltalenkki poissuljettu tai liikunta muuten mukana arjessa, onko kokeiltu nukahtamisapuja, onko harkittu ergonomista sänkyä ja muotoiltuja tyynyjä, jne, jne..

Vaikka mitä väitätte, niin on erikoista että hyvää unta ei muka saa oman rakkaimman ihmisen vieressä, turvallisessa ja mukavan lämpöisessä olotilassa.

Vierailija
184/482 |
13.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nukutaan erikseen mutta välillä hässitään

Vierailija
185/482 |
13.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta on jotenkin ikävää lukea niistä pariskunnista, jotka täällä nauravat väitteelle, että ero tulee erillään nukkumisen seurauksena. Siinä on oikeasti joku pointti. Teen työkseni tilastoja parisuhteista ja ikävä kyllä erillään nukkujilla on huomattavasti suurempi riski päätyä eroon. Sekä henkisesti että seksuaalisesti terveissä parisuhteissa pariskunnat nukkuvat vierekkäin. Jos toinen esim. kuorsaa, niin siihen haetaan apua, eikä käytetä tekosyynä erillään nukkumiseen. Seksuaalisesti terveet erillään nukkujat ennen pitkää eroavat tai hankkivat sivusuhteita ja se on fakta. Jos uskottelee itselleen, että terveessä suhteessa voi nukkua erillään, niin useimmiten vähintäänkin toinen puolisoista todellisuudessa hakee korvikkeen muualta. 

Olen haastatellut työssäni erilaisia pariskuntia ja ns. ammatinharjoittajia niin sama korrelaatio toistuu. Miehet etsivät lämmikettä naisia herkemmin. Jos nukkuu erillään, niin kannattaa oikeasti miettiä mistä se johtuu. Jokaiseen syyhyn löytyy taustalla jokin muu syvempi ongelma kuin pelkkä kuorsaus. Suhteesta on jostain syystä tullut itsestäänselvyys eikä kummallakaan ole halua korjata ongelmaa. Kuorsaukseen saa apua, jos haluaa.

Erillään nukkujille suosittelen asian käsittelemistä ja siitä puhumista puolison kanssa. 

Lähde?

Vierailija
186/482 |
13.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma tulee silloin kun toinen ei halua.

Vierailija
187/482 |
13.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nukutaan silloin, kun miehen lapset ovat käymässä.  Mies nukkuu lattialla lastenhuoneessa. Alkujaan ehdotti järjestelyä, että kammarissa nukutaan kaikki samassa petissä. Miksi ihmeessä vaarantaisin yöuneni?

Vierailija
188/482 |
13.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän niitä erikseen nukkujia joiden avioliitto jo väljähtänyt ja josko edes sais olla muutaman tunnin omissa unelmissaan.

Vierailija
189/482 |
13.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ollut sama periaate lasten nukkumisen ja oman nukkumisen kanssa. Hellyyttä annetaan päivällä niin paljon, että yöt voidaan pyhittää hyvälle nukkumiselle. Ei tarvitse yöllä korvata päivän etäisyyttä. Tämän vuoksi lapset oppi nukkumaan nopsaan yöt läpeensä, kun yöllä ei alettu hellittelemään ja hyssyttelemään ja leikkimään, vaan peiteltiin ja sanottiin hyvää yötä.

Sama parisuhteessa. Päivällä hellyys ja läheisyys ja yöllä nukutaan. Tai siis minä teen yövuorovoittoista työtä ja mies tekee paljon työreissuja. Joten vierekkäin nukumme todella harvoin. Mutta en yöllä nukkuessa kyllä tiedä, onko vieressäni joku vai ei, koska olen sikiunessa. 

Mieluummin siis valitsen sen, että päivällä olemme toisillemme täysillä läsnä, kuin että viipottaisimme päivät kylminä ohi toisten ja korvaisimme vierekkäin nukkumalla sitä läheisyyttä, mitä päivällä ei ole annettu.

Itse asiassa en lainkaan ymmärrä sitä, miten vannoutuneet vierekkäinnukkujat nukkuvat, kun he unen lävitse koko ajan pystyvät antamaan läheisyyttä ja pelastavat avioliittoaan. Toki, jos toinen kuorsaa ja toinen valvoo, niin valvova voi yöt läpeensä pohtia avioliittonsa tilaa ja hoitaa sitä yö toisensa jälkeen valvoen. Mutta minusta tämä on jo läheisriippuvuutta, jos ei pysty nukkumaan yksin. Itse koen sellaisen jo ahdistavana ripustautumisena. Minulle on aivan sama, missä nukun, koska unenlahjani ovat hyvät. On sitten mies vieressä tai ei.

Ai niin, naimisissa olemme olleet 28 vuotta

Vierailija
190/482 |
13.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Surullista, jos ei voida nukkua erillään esim. kuorsauksen vuoksi. Silloin ollaan yhdessä vain, koska ollaan läheisriippuvaisia. Huono suhde.. :)

"Surullista...." Ja hymiö perään?

Vierailija
191/482 |
13.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunsin erään pariskunnan, joka ehti olla naimisissa yli 60 vuotta, ennen kuin kuolivat. Nukkuivat erikseen ja kun lapsena olin paljon heillä hoidossa (olivat jääneet lapsettomiksi, joten olin heille todella tärkeä ja siksi vietin paljon aikaa heillä, kun omat vierekkäin nukkuvat vanhempi riitelivät jatkuvasti), kertoi, että ovat nukkuneet erillään melkein avioliiton alusta asti. Ihana pariskunta ja niin täynnä rakkautta ja hellyyttä vielä vanhoinakin. Vaikka nukkuivat erikseen. Vanhempi nukkuivat vierekkäin ja halusin aina kotoa pois, kun heillä oli niin huonot välit ja riitelivät jatkuvasti. Onneksi erosivat lopulta. Vaikka nukkuivatkin vierekkäin.

Vierailija
192/482 |
13.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on lapset kuulkaa niin, että rakkautta ja hellyyttä voi harjoittaa muulloinkin kuin yöllä ;) Mutta kovin nuoret ja ehdottomat eivät sitä tajua ja pidetään kiinni kynsin hampain jostain ulkoisista merkeistä, kuten juuri siitä, että "yhdessä nukkuminen on rakkauden merkki".... Mitkään ulkoiset seikat, kuten sänky, sormus sormessa EI sitä rakkautta lisää. Vaan se, että antaa toiselle tilaa ns. omiin mukavuuksiin. Antaa tilaa toiselle olla oma itsensä.  Ja mikä on kaikkein tärkein, on HYVÄ UNI. Univaje on vaarallinen tila, ja siinä lentää rakkaus aika pian ulos ikkunasta, jos pakottaa toisen valvomaan yöstä toiseen. Oli se syy sitten kuorsaus, levoton uni, makuuhuoneen lämpötila, eri vuorokauden rytmi...  

Ja tähdennän vielä, yöllä nukutaan (jos pystytään;) rakkaus, hellyys, välittäminen on valveilla olon asioita:)

Vierailija
193/482 |
13.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies kuorsaa ja narskuttaa hampaita. En voi sietää sellaista ääntä yöllä, kun yritän nukkua. Muutenkin kaikki pienetkin äänet haittaa mun nukkumista. Lisäksi itse pyörin paljon sängyssä, ainakin aluksi ja mies taasen ei tykkää siitä yhtään.

Vierailija
194/482 |
13.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan vain siksi, että ei ole minkäänlaista intiimiä kanssakäymistä, ei läheisyyttä tms. syytä miksi nukkua samassa huoneessa.

Vierailija
195/482 |
13.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan vain siksi, että ei ole minkäänlaista intiimiä kanssakäymistä, ei läheisyyttä tms. syytä miksi nukkua samassa huoneessa.

Taitaapi olla ensimmäinen rehellinen kommentti erillään nukkujilta.

(muumiopariskuntia, jotka nukkuu paksut kerrastot päällä muutenkin ei lasketa..)

196/482 |
13.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä oon iltaopiskelija ja muijalla on usein aamuvuoroja ja työelämssä olen tottunut tekemään yövuoroja, aamut on ihan perseestä niin minulla on täysi oikeus valita itselle sopiva rytmi.

Pystyn kohdentamaan energiani paremmin opiskeluihin kun herään itse vasta puoliltapäivin enkä klo 06 niinkuin joku automaattikukko.

Sinäkin haluat todennäköisesti että poliieja/palomiehiä/lääkäreitä/kuskeja/myyjiä on kellon ympäri saatavilla eikä vaan aamulla? Niin vittuuks uliset että miksi ihmisiä on eri unirytmissä!

Vierailija
197/482 |
13.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taitaapi olla ensimmäinen rehellinen kommentti erillään nukkujilta.

(muumiopariskuntia, jotka nukkuu paksut kerrastot päällä muutenkin ei lasketa..)

Rehellinen kommentti?  On sinun mielestä "rehellinen" kun on samaa mieltä kanssasi.... heheheheh.

Vierailija
198/482 |
13.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinkin voi kehitys kulkea, että kun nuorena muutetaan eri asunnoista yhteen asumaan ja sitten myöhemmin eri huoneisiin nukkumaan ja lopulta kokonaan eri asuntoihin asumaan ja nukkumaan, niin tämä sama parisuhde saattaa pysyä loistavana elämän loppuun asti.  "Älkää eri ihmisten kykyä rakastaa koskaan verratko keskenänsä. Ne eivät siedä vertailua. Sivuuttakaa tämä ansa. Ja te pysytte puhtaina sydämissänne." (Maria Jotuni, Evakuoidut s. 76)

Vierailija
199/482 |
13.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nukutaan silloin, kun miehen lapset ovat käymässä.  Mies nukkuu lattialla lastenhuoneessa. Alkujaan ehdotti järjestelyä, että kammarissa nukutaan kaikki samassa petissä. Miksi ihmeessä vaarantaisin yöuneni?

Hyi helkutti. Olla miehen lasten kanssa samassa vuoteessa. Jotain rajaa, hei.

Vierailija
200/482 |
13.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ainakaan minkäänlaista tieteellistä koulutusta sinulla ei voi olla, jos ymmärrys syy- ja seuraussuhteista on tuota luokkaa. Eiköhän se ole ilmeistä, että syitä erillään nukkumiseen on monia, ja koska yksi mahdollinen syy on viilentynyt parisuhde niin luonnollisesti nämä ihmiset eroavat todennäköisemmin. Siitä ei voi päätellä, että kaikilla erillään nukkuvilla olisi huono suhde tai että erikseen nukkuminen aiheuttaisi eroja. Olematon ymmärryksesi unenpuutteen merkityksestä ja jopa harhaisen optimistinen käsityksesi kuorsauksen hoitomahdollisuuksista taas kertoo, että minkäänlaista terveydenhuoltoalan koulutusta sinulla ei myöskään voi olla.

Toivottavasti olet joku yksisarvisterapeutti etkä yritäkään esiintyä minkään sortin uskottavana ammattilaisena työssäsi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan yhdeksän