Ymmärtävätkö IHMISET, että yksi tupakka-aski maksaa yli 8 €? Miten köyhällä on enää varaa tupakkaan?
Elän työkkärin ja sosiaalituen varassa. Joka kerta kirpaisee tupakka-askin osto. Yli 8 € menee. Rikkaalle tämä ei ole mikään raha. Miksi IHMISET eivät ymmärrä tätä epäreiluutta?
Eräs Matti, Hesa
Kommentit (147)
Tupakkaa ei ole pakko polttaa. Eikä siten myöskään pakko ostaa.
Venäjältä saat kartsan parilla eurolla. Kai nykyään saa mitä vaan pilkkahintaan, kunhan vähän etsii keneltä ostaa.
Köyhällä ei pidäkään olla varaa tupakkaan. t. rutiköyhä
Kyllä se alkaa paremmallakin väellä tuntua.
Ei ole mikään halpa harrastus tämä. Onneksi kaveri käy suht usein työmatkoilla Venäjällä niin tuo sieltä aina vähän markkinahintaan.
Ostakaa niitä jotain sikareita, ovat halvempia.
Olen ollut polttamatta kohta 1v 2kk. Elämäni parhaimpia päätöksiä oli lopettaa eikö enää tee mieli edes viihteellä harva se kerta kun käy. Vielä kun poltin, olo oli jatkuvasti väsynyt ja voimaton. Lisäksi tuntui aina sellainen "aivosumu". En onnekseni polttanut kuin vain n. 4-5 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Venäjältä saat kartsan parilla eurolla. Kai nykyään saa mitä vaan pilkkahintaan, kunhan vähän etsii keneltä ostaa.
Miksi alapeukut? Tottahan tämä vain on. En edes polta itse, mutta voin kyllä myydä vaikka kaksi askia hintaan 8e.
Mä käyn töissä eikä ole varaa enää polttaa. Lopetin sillon ku aski nousi 6 euroon. Nyt mietin miten saan sähkönkulutuksen minimiin kun kohta ei ole varaa sähköönkään. Toimeentulotukea saavat kuitenkin voivat sähköä käyttää vailla huolen häivää, kun ei tartte sitäkään ite maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vertaako joku täällä tosissaan tupakointia kahvinjuontiin? En ainakaan ole kuullut, että pari-kolme kuppia kahvia päivässä aiheuttaisi sairauksia sekä itselle että ympärillä oleville.
Kyllä, todellakin vertaan. Kofeiini on koukuttava aine ja kahvinjuonti on täysin tarpeetonta. Monet ovat saaneet esimerkiksi sydänvaivoja kofeiinista. Juon toki itsekin kahvia.
Tuleeko halvemmaksi jos ostaa irtotupakkaa ja käärii sätkät itse? Entä piipun polttelu?
On tietenkin hyvä, että tupakointia saadaan vähennettyä. Haitallistahan se on. Tai toisaalta, asia voidaan esittää niin, että kohtuuton tupakointi on haitallista. Kohtuullisuuden määrittely vain on hiton vaikeaa.
Silti pohdiskelen, että mikä seuraavaksi on näiden kieltopolitiikkaan uskovien hampaissa. Alkoholin kieltoa kokeiltiin satakunta vuotta sitten, eikä sillä saavutettu kuin vaurautta saaristoon ja rannikolle. Kun tupakka saadaan pois päiväjärjestyksestä, mikä on vuorossa seuraavana: sokeri? rasva? suklaa? kahvi? porkkanat?
Vai olisiko viisainta kieltää kaikki nautintoaineet kerralla? Millaiset terveysvaikutukset useimmille koituu terveys-gestapon ajamasta elämän ilottomuudesta? Lenkkeily, itujen syöminen ja yhdeksän tunnin yöunet ovat kiistatta terveellisiä tapoja. Sen sijaan pakottaminen motivointikeinona ei ole kovin terveellistä. Jos tupakka (tai jokin muu) kerta kaikkiaan kielletään, ne jotka sitä erityisesti haluavat, valmistavat sitä sitten vaikka itse.
Ei voisi vähempää kiinnostaa! Jokainen tuhlaa rahansa mihin haluaa, mutta yhteiskunnan rahoilla elävältä en todellakaan odottanut kitinää tupakan kalleudesta. Mene töihin, ja lopeta minun verorahoilla eläminen!
Ai niin, tupakoitsijoiden hoitaminen tulisi hoitaa heidän omilla rahoilaan, eikä yhteiskunnan varoin. Sitä saa, mitä tilaa.
Ihmiset ymmärtävät.
Tupakoivat ihmisroskikset eivät?
Vierailija kirjoitti:
Ei voisi vähempää kiinnostaa! Jokainen tuhlaa rahansa mihin haluaa, mutta yhteiskunnan rahoilla elävältä en todellakaan odottanut kitinää tupakan kalleudesta. Mene töihin, ja lopeta minun verorahoilla eläminen!
Ai niin, tupakoitsijoiden hoitaminen tulisi hoitaa heidän omilla rahoilaan, eikä yhteiskunnan varoin. Sitä saa, mitä tilaa.
Entä muiden nautintoaineiden tuomien haittojen hoidon maksu? Kuinka moni muutenkaan elää elämänsä moitteettoman terveellisesti, ettei voi esim. laittaa mitään sairautta epäterveellisen ravinnon piikkiin? Entä jos rikkoo itsensä harrastaessaan jotain yhteiskunnan kannalta täysin turhaa harrastusta?
Voisin jatkaa loputtomiin, mutta jos kykenet ymmärtämään pointtini, niin tämä riittää kyllä. Suosittelen sinua vaikka pakottamaan itseäsi laajentamaan ajattelua myös muista kuin omasta näkökulmasta.
Tupakointi on hyvä asia, koska se karsii sitä daijumpaa ihmisryhmää pois planeetalta.
Vierailija kirjoitti:
Miksi kenelläkään pitäisi olla varaa tupakoida?
Miksi kenenkään pitäisi tupakoida, vaikka olisi varaakin?
Miksi ihmiset eivät kasvata itse tupakkaa. Noinhan tehtiin sota-aikana. Olen ihmetellyt, miksei tehdä edelleen. Eihän se laitonta edes ole, joten suuri säästö.
Vierailija kirjoitti:
Tupakointi on hyvä asia, koska se karsii sitä daijumpaa ihmisryhmää pois planeetalta.
Valitettavasti keino on varsin tehoton. Kymmeniä vuosia joutuu öyhyttelemään eikä sittenkään välttämättä kuole siihen.
Vertaako joku täällä tosissaan tupakointia kahvinjuontiin? En ainakaan ole kuullut, että pari-kolme kuppia kahvia päivässä aiheuttaisi sairauksia sekä itselle että ympärillä oleville.