Professori suosittelee kaikille 1-vuotiaille päiväkotia
https://www.karjalainen.fi/uutiset/uutis-alueet/maakunta/item/209276
Käsittämätöntä... Itse vein kuopukseni 1-vuotiaana päiväkotiin, mutta täysin itsekkäistä syistä, en jaksanut olla enää kotona koska olin jo ollut silloin 3-vuotiasn esikoisen syntymästä asti. Mutta jos olisin ajatellut pelkästään lasta niin aivan varmasti hänelle olisi ollut parempi olla vielä vuosi äidin kanssa ja nauttia kiireettömistä päivistä.
Kommentit (24)
Vierailija kirjoitti:
Kaikki mun kolme lasta aloitti päiväkodissa 18 kk ikäisinä. Se oli heille ihan hyvä ikä ja saivat laadukasta ja hyvää hoitoa. Ja aivan erinomaisen hienoja nuoria heistä on kasvanut! En osaa nähdä päivähoitoa minään mörkönä. Huonommin meille olisi käynyt jos olisin ollut kaikkien kanssa 3 vuotta kotona. Yhdeksän vuoden lähes yhtämittainen poissaolo töistä olisi katkaissut uran ja perheemme taloudellinen tilanne olisi nyt huono enkä voisi esim. tarjota lapsille mahdollisuutta harrastaa heille rakkaita lajeja.
Näissä keskusteluissa kannattaa muistaa että köyhyys on lapsen elämässä suurin riskitekijä. Kotona pitkään oleva äiti = köyhä äiti.
Tämä. Päivähoito voi olla pelastus lapselle,jonka vanhemmat ovat kykenemättömiä hoitamaan, tarjoamaan virikkeitä saati huolehtimaan asiallisesta ravitsemuksesta!
Minä olen saanut kasvattaa lapseni kotona. Asia josta tulen aina olemaan onnellinen ja kiitollinen.
Äitiysloma loppuu kun lapsi on 9 kk vanha. Kotona oleminen ei todellakaan ole vaihtoehto kaikille äideille. Ja on muitakin vaihtoehtoja kuin päiväkoti. Omat lapseni menivät perhepäivähoitajalle kumpikin 9 kk iässä. Tämä oli hyvä ratkaisu, koska en ole itse mikään kotiäiti, pää olisi levinnyt kotona heti. Eikä yksityisellä puolella välttämättä hoitovapaita katsoja aina hyvällä vaan töihin on mentävä jos haluaa työpaikkansa pitää.
Tervetuloa prodessorille meidän alueen päiväkoteihin katsomaan meininkiä! Kunnalliset ja yksityiset, ihan sama, täyttä on. Pari päivää riittää, mutta viikossa muuttuu jo mielipide.