Tein faceen feikkiprofiilin stalkatakseni erästä henkilöä. Miksi nyt kaikki tuntemani ihmiset ovat henkilöitä, joita saatan tuntea?
Kommentit (26)
Vierailija kirjoitti:
Facebookin algoritmi on käsittämätön. Minulle ehdotti kerran kaveriksi kiinteistövälittäjää joka oli myynyt isäni asunnon 4 vuotta aiemmin. Isäni ei ole Facebook-kaverini, eikä ikinä ole ollutkaan, hän ei ole siellä lainkaan. Vieläkään en tajua miten FB yhdisti minut ko. välittäjään.
FB huomasi, että olette kumpikin olleet samassa paikassa (isäsi entinen asunto), ei kai se sen kummempaa vaadi? Tämän lisäksi olette saattaneet olla tietämättänne toistenne lähistöllä toistekin, esim. toinen on käynyt toisen työpaikalla/lähistöllä, kiinteistövälittäjällä on ollut asiakas naapurissasi, olette olleet yhtä aikaa samassa kahvilassa, ruokakaupassa, konsertissa, tms, jolloin todennäköisyys, että olette "ihmisiä, jotka saattavat tuntea" kasvaa.
Vierailija kirjoitti:
Yksi sairas tyyppi meni niin pitkälle, että kertoi muille , että olimme ystäviä ja olin muka pyytänyt monesti häntä seuraksi, lasten vahdiksi ties mitä. Tosi asia oli että inhosin häntä enkä ole ikinä vaihtanut sanaakaan hänen kanssaan (tuo oli siis kostoa yhdestä asiasta ja tarkoituksena maineeni lokaaminen) Kuulin myös että olisi näytellyt jotain Facebook juttuja joillekin, jossa olisin pyytänyt häntä kaveriksi. En oikein tiedä onko tuo totta tai edes mahdollista. (Emme olleet ikinä olleet face kavereita tai facen kautta yhteydessä) Voisiko joku luoda valeprofiilin mun nimellä ja esiintyä minuna? Huh, jos näin on olisi kiva nähdä mitä olen facessa ”sanonut”.
Mun kaveripiirissä oli tuollainen tapaus. Ihmettelin kun yks tyyppi kertoili toisesta tyypistä mitä ihmeellisimpiä asioita, jotka ei oikein stemmannu ja ikinä en heidän yhteydenpidostaan tai ystävyydestä nähnyt mitään muita merkkejä kun tuon toisen selittelyt ja vakuuttelut. Jutut kyllä haiskahti vähän sellaisilta että olisi joku mustamaalaaminen kyseessä. En olis uskonu että toinen oli niin sairas että oli keksinyt koko ystävyyden ja selittänyt jopa keskustelut mitä olivat käyneet, vaikka eivät olleet missään tekemisissä. Tämän sain sitten myöhemmin selville. Kyllä jotkut on sairaita. Tuossakin seliteltiin että facessa oli ollut sitä ja tätä ja tuo herjauksen kohteena ollut ei edes käyttänyt facea.
Vierailija kirjoitti:
Yksi sairas tyyppi meni niin pitkälle, että kertoi muille , että olimme ystäviä ja olin muka pyytänyt monesti häntä seuraksi, lasten vahdiksi ties mitä. Tosi asia oli että inhosin häntä enkä ole ikinä vaihtanut sanaakaan hänen kanssaan (tuo oli siis kostoa yhdestä asiasta ja tarkoituksena maineeni lokaaminen) Kuulin myös että olisi näytellyt jotain Facebook juttuja joillekin, jossa olisin pyytänyt häntä kaveriksi. En oikein tiedä onko tuo totta tai edes mahdollista. (Emme olleet ikinä olleet face kavereita tai facen kautta yhteydessä) Voisiko joku luoda valeprofiilin mun nimellä ja esiintyä minuna? Huh, jos näin on olisi kiva nähdä mitä olen facessa ”sanonut”.
Itse asiassa eikö profiilit voi tehdä salaisiksi eli jos joku tekee sulle valepfofiilin jopa sun nimellä niin sä et sitä löydä hausta välttämättä. Eli joku voi esiintyä sinuna ja sä et tiedä? Poliisin vois laittaa tutkimaan jos oikeasti epäilee tuollaista. Vaikka olisi poistettu profiili niin kyllä siitä tiedot löytyy vielä netistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun kaveripiirissä oli tuollainen tapaus. Ihmettelin kun yks tyyppi kertoili toisesta tyypistä mitä ihmeellisimpiä asioita, jotka ei oikein stemmannu ja ikinä en heidän yhteydenpidostaan tai ystävyydestä nähnyt mitään muita merkkejä kun tuon toisen selittelyt ja vakuuttelut. Jutut kyllä haiskahti vähän sellaisilta että olisi joku mustamaalaaminen kyseessä. En olis uskonu että toinen oli niin sairas että oli keksinyt koko ystävyyden ja selittänyt jopa keskustelut mitä olivat käyneet, vaikka eivät olleet missään tekemisissä. Tämän sain sitten myöhemmin selville. Kyllä jotkut on sairaita. Tuossakin seliteltiin että facessa oli ollut sitä ja tätä ja tuo herjauksen kohteena ollut ei edes käyttänyt facea.
Siis järkyttävää ja kuinkohan monta on mennyt lankaan luullen että olet sanonut sitä sun tätä, vaikka ette ole vaihtaneet sanaakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuollaisista hulluista kannattaisi aina tehdä rikosilmoitus. Jatkavat muuten touhujaan.
Varo, ettet syyllisty kunnianloukkaukseen.
Profiilin tekeminen keksityillä tiedoilla Facebookin ei ole rikos. Ja sillä profiililla muiden profiilien katseleminen ei myöskään ole rikos. Sen sijaan jos väität toisen syyllistyneen rikokseen, saatat itse syyllistä rikokseen, nimittäin kunnianloukkaukseen.