Attendon Suomen toimitusjohtaja::Vanhusten yövalvonta mahdollisimman tehokkaaksi!
Attendon Suomen toimitusjohtaja Pertti Karjalainen Hesarissa viime syksynä, 29.9.2018:
Kallein osa vanhusten hoivaa on yövalvonta. " Se pitää järjestää mahdollisimman tehokkaasti, koska yöllä ei tapahdu hirveästi. Yöllä hoidettavien määrän voi oikeassa tilassa maksimoida niin, että hoidettavia on 25-30 yhtä hoitajaa kohti."
Attendon ketjumaisesta toiminnasta on etua myös siivouksessa ja kiinteistöhuollossa. Näin on saavutettu "tuottavuusloikkia". Karjalainen on pörssiyhtiö Attendon suurin henkilöomistaja 14 prosentin osuudellaan.
Karjalainen sanoo:" [vanhusten] Hoiva on vähemmän poliittisen järjestelmän armoilla [kuin terveyspalvelut] Siksi keskitymme hoivaan."
Eli suomeksi: ikävällä lainsäädännöllä (jolla pakotetaan säädöksillä määrättyihin kriteereihin ja tarvittaessa jos niitä rikotaan sanktioihin ) tehdään voiton maksimointi vaikeaksi. Siksi siis hoivataan, hoivataan ja hoivataan.
Kommentit (23)
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut yötyössä sekä yksityisellä että julkisella ja 30 hoidettavaa oli molemmissa yhdellä hoitajalla.
Olin kouluttamaton hoitoapulainen.
En kuitenkaan törmännyt ylivoimaisiin esteisiin työssäni.
Mutta vanhusten elämälaatu oli pas kaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
30 valvottavaa yöllä on ihan yleine tilanne myös julkisella puolella.
Julkinen puoli ei tee miljoonavoittoja. Eli joku tässä mättää.
Yksityisen puolen hoitajalla on pienempi palkka, joten säästyy rahaa firman omistajallekin.
Olen ollut yötyössä sekä yksityisellä että julkisella ja 30 hoidettavaa oli molemmissa yhdellä hoitajalla.
Olin kouluttamaton hoitoapulainen.
En kuitenkaan törmännyt ylivoimaisiin esteisiin työssäni.