Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ystäväni tekee itse lauluja ja haluaa kokoajan esittää niitä vaikka...

Vierailija
08.02.2019 |

...ei valitettavasti osaa laulaa. Lauluja pitää silti esittää kaikissa sosiaalisissa tilanteissa ihmisille, mikä on kiusallista kun ne ei ole kovin hyviä. Ystävää myös selvästi harmittaa, kun kukaan ei ole kuulemma koskaan kehunut hyväksi laulajaksi. Kukaan ei kuitenkaan myöskään kehtaa sanoa, että et ole hyvä laulaja. Kehujen ja palautteen kerjääminen ärsyttää, kun en haluaisi loukata mutta en toisaalta valehdellakaan kun sitten niitä lauluja joutuu kuuntelemaan kokoajan. Minulla on tosi huono omatunto kun ajattelen näin enkä pysty täysillä kannustamaan toista siinä mistä hän pitää. Mitä ihmettä tekisitte tällaisessa tilanteessa? Muuten hän on aivan ihana ihminen ja olemme tosi läheisiä. En vain jaksaisi kuunnella sitä laulamista ja esittää pitäväni siitä jatkuvasti... Ajatuksia?

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
09.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusi Florence Foster Jenkins!

Vierailija
22/41 |
09.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi on ihan kamalaa. Mun ystävälle tulee aina pienessä huppelissa tarve laulaa. Se oli innostunut esiintyyn miehensä pomon syntymäpäivilläkin. Ihme, ettei mies saanut potkuja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
09.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toi on ihan kamalaa. Mun ystävälle tulee aina pienessä huppelissa tarve laulaa. Se oli innostunut esiintyyn miehensä pomon syntymäpäivilläkin. Ihme, ettei mies saanut potkuja.

Minä tiedän myös tuollaisen tapauksen. Nainen on jo yli viidenkympin, hyvin sosiaalinen ja mukava, mutta pienessä sievässä hänestä tulee ärsyttävyyteen asti esiintyjä ja kovaääninen kotkottaja. Omasta mielestään hän on varmasti juhlien hengetär ja kaikkien ihailema upea kaunis laulajatar, joka haluaa ilahduttaa muita mm. karaokelaululla.

Se on kamalaa. Hän osaa periaatteessa laulaa, mutta varmaan peilin edessä ihan itse harjoitelemat koreografiat, ilmeet ja eleet aiheuttavat ainakin minulle sellaisen Pakoon!! -fiiliksen ja huomaan sen myös muiden naamalta. Välttelen nykyään näitä tilanteita täysin, sillä määräänsä enempää en minäkään kestä.

Vierailija
24/41 |
09.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai kauhee. Mä varmaan lakkaisin kokonaan osallistumasta keskusteluun, jos hän puhuisi laulamisestaan. Tyyliin hmm, jaa, niin, näitkö muuten sen uuden kauhuleffan? Ja kun hän sanoo haluavansa esiintyä niin "sori, mulla olisi kiire/ehkä toisella kertaa/ kiva, mutta hei jos kuitenkin tehtäisiin sen sijaan asia x" jne.

Vierailija
25/41 |
09.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Phoebe Buffay

Vierailija
26/41 |
09.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

...ei valitettavasti osaa laulaa. Lauluja pitää silti esittää kaikissa sosiaalisissa tilanteissa ihmisille, mikä on kiusallista kun ne ei ole kovin hyviä. Ystävää myös selvästi harmittaa, kun kukaan ei ole kuulemma koskaan kehunut hyväksi laulajaksi. Kukaan ei kuitenkaan myöskään kehtaa sanoa, että et ole hyvä laulaja. Kehujen ja palautteen kerjääminen ärsyttää, kun en haluaisi loukata mutta en toisaalta valehdellakaan kun sitten niitä lauluja joutuu kuuntelemaan kokoajan. Minulla on tosi huono omatunto kun ajattelen näin enkä pysty täysillä kannustamaan toista siinä mistä hän pitää. Mitä ihmettä tekisitte tällaisessa tilanteessa? Muuten hän on aivan ihana ihminen ja olemme tosi läheisiä. En vain jaksaisi kuunnella sitä laulamista ja esittää pitäväni siitä jatkuvasti... Ajatuksia?

Sano ystävällesi että alkaa räppäämään. Niinhän ne muutkin jotka haluavat laulaa vaikkeivat osaa, tekevät.

Vierailija
27/41 |
09.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystäväsi pitäisi perustaa youtube-kanava ja laittaa laulunsa jakoon. Sama Instagramiin. Kannusta siihen. Siten ei tarvitse loukata.

Vierailija
28/41 |
09.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Phoebe Buffay

Smelly cat, smelly cat, what are they feeding you..

Vierailija
29/41 |
09.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä jos ehdotatte näille teidän lauluystäville laulutunteja? Sanotte niin, että jos he haluavat oikeasti panostaa laulamiseen, niin sitä pitää harjoitella ammattilaisen johdolla. Sitten joku muu saa alkaa koulia heistä siedettäviä laulajia... Ja tätä ei kenenkään pitäisi ottaa loukkauksena, koska kyllä ne laulutunnit on kuuluneet kuvioon melkein kaikilla ammattilaislaulajilla.

Mun ystävä on itse miettinyt laulutunteja, jolloin kannustin tosi paljon, että kuulostaa hyvältä, että sieltähän voi saada vaikka mitä vinkkejä! Sitten se kuitenkin päätti, että hän haluaa mieluummin pitää oman tyylinsä, etei käy niin että lauluopettaja yrittää saada hänet samaan muottiin kuin kaikki muutkin laulajat. Tämmä ystävä ei pysty kuuntelemaan omaa lauluaan muuten nauhalta, kun "kaikkienhan ääni kuulostaa nauhalla omasta mielestä hirveältä!"

T 7

Tällaisille ystäville kannattaa silti suositella niitä laulutunteja uudestaan. Siltä kantilta, että siellä opetetaan laulutekniikkaa, ääni kestää paremmin jne. Vaikka ei kai opettajatkaan aina suoraan sano, ottavat vaan rahat tyytyväisenä. Meillä oli töissä yksi laulutunneilla käynyt, opettaja kuulemma aina kehui. Hän päätti laulaa pikkujouluissa, kaikki odottivat hienoa esitystä, mutta ääni oli aivan kauhea! Uskon kyllä, että on vaikeaa sanoa suoraan, mitä ajattelee. Tuollaiset ihmiset ovat yleensä sitä tyyppiä, jotka loukkaantuvat verisesti.

Vierailija
30/41 |
09.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano, että lähettää demoja paikkoihin, joista saa palautetta.

Vierailija
31/41 |
09.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä jos ehdotatte näille teidän lauluystäville laulutunteja? Sanotte niin, että jos he haluavat oikeasti panostaa laulamiseen, niin sitä pitää harjoitella ammattilaisen johdolla. Sitten joku muu saa alkaa koulia heistä siedettäviä laulajia... Ja tätä ei kenenkään pitäisi ottaa loukkauksena, koska kyllä ne laulutunnit on kuuluneet kuvioon melkein kaikilla ammattilaislaulajilla.

Mun ystävä on itse miettinyt laulutunteja, jolloin kannustin tosi paljon, että kuulostaa hyvältä, että sieltähän voi saada vaikka mitä vinkkejä! Sitten se kuitenkin päätti, että hän haluaa mieluummin pitää oman tyylinsä, etei käy niin että lauluopettaja yrittää saada hänet samaan muottiin kuin kaikki muutkin laulajat. Tämmä ystävä ei pysty kuuntelemaan omaa lauluaan muuten nauhalta, kun "kaikkienhan ääni kuulostaa nauhalla omasta mielestä hirveältä!"

T 7

Tällaisille ystäville kannattaa silti suositella niitä laulutunteja uudestaan. Siltä kantilta, että siellä opetetaan laulutekniikkaa, ääni kestää paremmin jne. Vaikka ei kai opettajatkaan aina suoraan sano, ottavat vaan rahat tyytyväisenä. Meillä oli töissä yksi laulutunneilla käynyt, opettaja kuulemma aina kehui. Hän päätti laulaa pikkujouluissa, kaikki odottivat hienoa esitystä, mutta ääni oli aivan kauhea! Uskon kyllä, että on vaikeaa sanoa suoraan, mitä ajattelee. Tuollaiset ihmiset ovat yleensä sitä tyyppiä, jotka loukkaantuvat verisesti.

Kuule, tämän enempää ei niitä laulutunteja enää voi suosittella :D

7

Vierailija
32/41 |
09.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö voiceen ole joku esikarsinta ensin? Kannusta sinne. Jos ei pääse läpi, voisi ehdottaa, että ne laulutunnit voisi auttaa hiomaan tekniikkaa yms.

Vierailija
33/41 |
09.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi ei, mulla on tuollainen ystävä kans! Hän alkoi tekemään itse lauluja, kun hänestä tuntui että hänellä aukesi lauluhana, tai jotain. Biisit ovat oikeastaan aika lailla kopioita muista biiseistä, mutta hän loukkaantuu jos hänelle kertoo mielipiteensä, kun hän ITSE sitä ensin kysyy. Onhan se noloa esittää kappale jonka on tehnyt itse, vaikka kaikki kuulee että se on jonkun toisen biisi... Sanat hän keksii itse, ja sanat on uu beibi-tasoa. Lisäksi hän "eläytyy" voimakkaasti laulaessaan, se on kuulemma hänen tyyinsä. En pysty sanoin kuvailemaan ihmisten ilmeitä kun hän aloittaa tunteikkaan esiintymisensä. Porukka katselee ympärilläolijoita hakien merkkiä siitä että tämä esiintyjä olisi vitsi, ja voisi itse alkaa nauramaan myös, mutta ympärillä olijat tekevätkin samaa. Ikävintä tässä on se, että ystävällä on oikeasti ääntä, ja hän pysyy jopa ihan nuotissa, mutta tekniikka ja eläytyminen ja äääyyyÄÄÄyyyääyyUUYYÄÄäää mukakähisevällä äänellä, ja sanojen loppujen nielaisu, ylilausuminen, ja mukatulkinta tekevät laulamisesta täysin pelleilyn kuuloista.

Kuvailit niin hyvin tämän, että tämän haluaisin nähdä. Ei satu olee klippii juutuubissa?

Vierailija
34/41 |
09.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

suukapuloit ka köytät trubadurixin puuhun Asterixin malliin.

Vierailija
35/41 |
09.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi ei, mulla on tuollainen ystävä kans! Hän alkoi tekemään itse lauluja, kun hänestä tuntui että hänellä aukesi lauluhana, tai jotain. Biisit ovat oikeastaan aika lailla kopioita muista biiseistä, mutta hän loukkaantuu jos hänelle kertoo mielipiteensä, kun hän ITSE sitä ensin kysyy. Onhan se noloa esittää kappale jonka on tehnyt itse, vaikka kaikki kuulee että se on jonkun toisen biisi... Sanat hän keksii itse, ja sanat on uu beibi-tasoa. Lisäksi hän "eläytyy" voimakkaasti laulaessaan, se on kuulemma hänen tyyinsä. En pysty sanoin kuvailemaan ihmisten ilmeitä kun hän aloittaa tunteikkaan esiintymisensä. Porukka katselee ympärilläolijoita hakien merkkiä siitä että tämä esiintyjä olisi vitsi, ja voisi itse alkaa nauramaan myös, mutta ympärillä olijat tekevätkin samaa. Ikävintä tässä on se, että ystävällä on oikeasti ääntä, ja hän pysyy jopa ihan nuotissa, mutta tekniikka ja eläytyminen ja äääyyyÄÄÄyyyääyyUUYYÄÄäää mukakähisevällä äänellä, ja sanojen loppujen nielaisu, ylilausuminen, ja mukatulkinta tekevät laulamisesta täysin pelleilyn kuuloista.

Kuvailit niin hyvin tämän, että tämän haluaisin nähdä. Ei satu olee klippii juutuubissa?

Ei ole ei. Joskus oli jollain suljetulla kanavalla. Muistaakseni olen ollut illanvietossa jossa hän esiintyi usean biisin voimin, ja siitä lähetettiin paikalla olleille linkki. Kyseinen ystävä ei kuitenkaan pitänyt siitä, joten video poistettiin.

7

Vierailija
36/41 |
09.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi harrastajan pitäisi olla hirveän hyvä voidakseen harrastaa? Minusta ap on tylsä ja ankea kaveri vaatimuksineen. Kyllä joka laulusta varmasti löytyy JOTAIN kehuttavaa, vaikkei se nyt kovin lähellä täydellistä olisikaan.

Joo, löytyy tottakai jotakin kehuttavaa aina esim. sanoituksesta jos oikein kaivelee... Mutta jos ystävä haluaisi esittää ärsyttävällä äänellään vaikka seitsemän keskinkertaista biisiään yhdellä kertaa niin noh... siinä on aika paljon kestämistä. Varsinkin kun hän tosiaan odottaa että esitystä kuunnellaan ja keskitytään siihen tarkasti, annetaan palautetta ja mielellään kehuttaisiin jne. Olen itse tehnyt sen virheen aiemmin että kohteliaisuudesta keskityin esityksiin ja oikeasti yritin kommentoida niitä parhaani mukaan. Nyt on hyvin vaikea kääntää yhtäkkiä takkia niin että sanonkin suoraan etten pidä niistä. Olen kohteliaasti yrittänytkin sanoa vain että hänen musiikilleen löytyy varmasti jostain kuuntelijoita, mutta en itse ole hänen genrensä kohderyhmää enkä oikein kuuntele sen tyylistä musiikkia. Olen kannustanut karaokeen, laulutunteihin ja muihin paikkoihin joissa tuollainen esiintyminen on sallittavaa. Ystävä on kuitenkin pahoittanut mielensä, kun en mielelläni lähde karaokeen hänen kanssaan ja kerran myönsi suoraan loukkaantuneensa kun olin käynyt karaokessa toisten kavereiden kanssa ilman häntä. Ap

Vierailija
37/41 |
09.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille vinkeistä ja myötätunnosta, täältä sai paljon vertaistukea! Aion ehdottaa ystävälle tuota, että laittaisi biisejään ja lauluaan mielummin johonkin foorumille jossa saisi anonyyminä palautetta ja kenties löytäisi sitä kautta kuuntelijoita. En myöskään aio enää miellyttää ja valehdella vaan kuuntelen silloin kun jaksan, enkä esitä muuta. Jos tulee vielä eteen tilanteita jossa muu yleisö selvästi kiusaantuu esiintymisestä, aion kauniisti sanoa hänelle noista sosiaalisista taidoista ja tuntosarvista että hän voisi vähän tarkkailla ympäristöään ja vastaanottoa paremmin. Ystävä on käynyt laulutunneilla ja äänittää laulujaan jatkuvasti, mutta on itse sokea omalle tasolleen. Hän ei ole kovin hyvä tiedostaamaan omaa käytöstään tai tapojaan muissakaan asioissa, ts. itsereflektio on heikkoa. Sellaista taitoa on todella vaikea opettaa toiselle ja hänellä on ongelmia muissakin alueissa ihmissuhteissa, koska on niin jääräpää että kokee että hänellä on "oikeus olla täysin oma itsensä" vaikka muut eivät häntä ymmärtäisi. Minä tunnen hänet ja ymmärrän että oikeasti hän on vilpitön ja hyvä tyyppi - sosiaalisilta taidoiltaan vaan välillä kovin kömpelö. Aion silti olla tästä lähtien rehellisempi hänen itsensäkin takia. Frendien Phoebe kuvaa häntä itseasiassa aika hyvin... Ap

Vierailija
38/41 |
09.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyseinen ystävä ei siis välttämättä huomaa ihmisistä jos he eivät esim. pidä hänestä ja saattaa luulla jotain aivan päinvastaista. Kerran hän tapasi toisen ystäväni ja tutustui häneen sen verran hyökkäävästi (hänellä on siis täysin puhtaat aikeet ja hän on mukava, mutta yleensä uudet ihmiset pelästyvät koska hän on tavallaan aina vähän "liikaa" eikä anna toiselle tarpeeksi tilaa) ja tämä kaverini kommentoi myöhemmin vain että olipa outo tyyppi. Ystäväni kuitenkin luuli, että heillä klikkasi tosi hyvin ja sanoi että "se sun kaverishan tykkäsi musta selvästi tosi paljon!" hän ei siis ole tarpeeksi herkkä lukemaan toisten eleitä. Hän saattaa luulla olevansa ihailtu ja ihasteltu, tulkita ilmeitä ihan väärin (omien motiiviensa hyväksi tietenkin) ja asiat pitää vääntää hänelle rautalangasta. Itse kun tiedän tämän, osaan kommunikoida hänen kanssaan ja se on myös hänen paras puolensa että hänen kanssaan voi olla rehellinen (puheenaiheet ovat siis syvällisiä eikä vain pintaa, koska small talk tavallaan perustuu sellaiseen sosiaaliseen kaunisteluun ja tietyllä tapaa "valehteluun"). Kuitenkin kritiikin vastaanottaminen on hänelle hyvin vaikeaa. Tuntuu todella pahalta murskata toisen unelma, mutta kun kaikista ei vain ole muusikoiksi. Harrastaa voi ja kannattaa tottakai edes omaksi ilokseen jos siitä itse nauttii! Hän siis rakastaa esiintymistä siitä huolimatta ettei saa siitä yhtä paljon kehuja kuin kaipaisi. Ap

Vierailija
39/41 |
09.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä jaksaisinko itse kuunnella jonkun ystävän jatkuvaa laulamista oli kyseessä sitten kaunista tai ei- niin kaunista laulantaa.  Mielestäni ei ole kuitenkaan sinun tehtävä mitenkään palauttaa ystävää maanpinnalle. Jollei hän nyt koko elämäänsä uhraa laulamiselle ja aidosti tavoittele laulamisesta esim. uraa, niin tuskin hänen illuusionsa hyvästä lauluäänestä sitten kovin vahingollista on.  Tuskin hän aivan surkeakaan laulaja on, jos ei ole myöskään kritiikkiä saanut?  itselläni on ainakin maailman surkein lauluääni ja, jos joskus erehdyn avaamaan laulukannat, niin  saan läheiltä välittömästi palautetta lopettaa. :-D

Jos hän täysin yllättäen alkaaaa laulemaan, niin ehkä parempi ettet huomioi tätä millään lailla.  Jos hän loukkaantuu, niin voit kertoa ettet vain aina jaksaisi kuunnella toisen laulua.  Voit myös kannustaa häntä karaokeen ym. laulutapahtumiin, jossa on yleisöä ja mahdollista saada palautetta. 

Vierailija
40/41 |
09.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sympatiani sulle, aloittaja! Kauhea tilanne ja olen itse samankaltaisessa. Olet kyllä rohkea ja suoraselkäinen jos pystyt sanomaan suoraan. Ystäväsi kuulostaa painajaismaisen itsekeskeiseltä, mutta sellaisia huonot sosiaaliset taidot omaavat yleensä ovat. Mahtavaa jos pystyt keskittymään ihmisen hyviin puoliin.

Itse olen oman kaverini kanssa pisteessä, jossa aion poistua takavasemmalle koko ystävyydestä... ei vain ole voimia mihinkään muuhun ratkaisuyritykseen, olen niin uupunut häneen.