Miten työttömät saavat aikansa kulumaan?
Työttömät, onko päivissänne tarpeeksi sisältöä vai tuntuuko, että vapaa-aikaa on liikaa?
Kommentit (101)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinähän ne tunnit meni ihan huomaamatta. En ole koskaan ollut sellainen, että koko ajan pitäisi olla erityistä tekemistä. Nyt minulla on osa-aikatyö. Kokoaikaista en enää huolisikaan. Siinä ei ehdi elää ollenkaan.
Työllisiä ovat ne jotka tekevät 1 tunnin kuukaudessa töitä
Taitaa olla kuitenkin tunti viikossa mikä tekee sinusta hallituksen ihannetyöttömän eli tilastoissa työlliseksi laskettavan.
Vierailija kirjoitti:
Aika kuluu ilmeisesti mukavasti oleillessa, ei tule mieleen monilla itsensä kehittäminen ja opiskelu tilanteensa parantamiseksi. Ja vähään tietysti on tyytyväinen muutenkin jos ei paljon mistään mitään tiedä.
Niin kuluu. Eikä tule mieleen kehittämiset eikä opiskelut. Tyytyväisyys on taattu, kun ei tiedä paljon mitään.
Vastaus riippuu varmaan siitä, haluaako aktiivisesti takaisin työelämään vai ei.. Itse olen aina halunnut olla töissä ja nykyajan silpputyöyhteiskunnassa ei mikään ole itsestäänselvyys.
Freelancer-työt ja vapaaehtoistoiminta pitivät järjissään omina työttömyysaikoina. Silti koin alemmuudentunteita ja ahdisti koko ajan. Nyt olen vihdoin 60% viikkotyöajalla kivassa työssä, teen yhä sivutoimisesti keikkatöitä ja opiskelen kolmatta korkeakoulututkintoa siinä ohella. Tämä on toki mahdollista koska olen "vasta" 32, lapseton ja terve - kaikillahan näin hyviä kortteja ei elämässä jaeta.
Suosittelen järjestötoimintaa, yhteisöllisyys ja muiden auttaminen motivoi nousemaan sängystä silloin kun joko työhaastattelukutsuja ei kuulu tai rekrytoinneissa ei etene. Vapaaehtoistyössä voi myös kehittää omaa osaamistaan.
Lumitöitä oli aika runsaasti, (piti pudottaa katoltakin) ja halot pilkkoa taas uuniin.
Kohta pitäis lähteä kauppaan pyörällä parin kilsan päähän Prismaan ja Lidliin ja sukat pitäs vielä kaikki pestä ennen ruuanlaittoa.
No problem, at all kirjoitti:
Lumitöitä oli aika runsaasti, (piti pudottaa katoltakin) ja halot pilkkoa taas uuniin.
Kohta pitäis lähteä kauppaan pyörällä parin kilsan päähän Prismaan ja Lidliin ja sukat pitäs vielä kaikki pestä ennen ruuanlaittoa.
no teitkö tuon kaiken
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikea Jeesus kirjoitti:
Oikein hyvin saan päiväni kulumaan. Asun Vietnamissa ja elinkustannukset sen 600€/kk. Kun ansiosidonnainen on 2200€ netto en voi valittaa.
Joka kuukausi jää reilu tonni säästöön tuleviin matkoihin.
Ihmettelen että mitä te siellä rännässä tarvotte kuin muka tekisitte jotain tärkeää. Ette tee, myytte paskaa toisillenne. Herätkää orjat!Ansiosidonnaisesi taitaa olla 2200 brutto. Jos kerran säästöön jää 1000 ja elämiseen menee 600.
Työmarkkinatuki sen sijaan on n 500 e, joten sillä ei paljon Vietnamissa elellä, vaikkei mitään pupukurssivelvollisuuksiakaan olisi.
Samaa mieltä kyllä että semmoisessa työssä käynti, jota inhoaa, on myös per seestä, mutta yleensä saa kuitenkin vaivanpalkaksi enemmän kuin sen 500 e.
Riippuu siitä paljonko on tunteja. Monella matalapalkka-alalla ei edes pääse tekemään täysiä tunteja.
En vielä tiedä, työttömyyteni alkaa vasta ensi kuussa. Odotan sitä ihan innolla! Olen ollut melkein 20 vuotta vakityössä. Raatanut toisen orjana, herännyt joka maanantai vitutukseen kun pitää mennä töihin. Kesäloma, 4 - 5 viikkoa ei ehdi tekemään mitään. Mökillä tuskin ehtii kääntyä, viikonloppuina ei ehdi toipua. Miksi myyn oman korvaamattoman vapaa-aikani työssä käymiseen? Nyt ajattelin, että on aika hidastaa. En edes hae töitä ihan äkkiä. Haluan levätä.
Minäkään en ymmärrä miten joku voi olla töitä tekemättä. Nyt olen ensimmäistä kertaa ensimmäistä viikkoa työttömänä.
Minä se käytän aikani mieluummin siihen että olen hyödyksi muille ja saan siitä henkistä pääomaa.
Esimerkiksi telakalla 3e tunti töissä. Sillähän tienaa ihan sopivasti kuukaudessa.
Ja ainakin joku rikastuu :)
Ei sitä kristittynä ole niin ahne että itse haluaisi rikastua. Tärkeintä on että joku muu rikastuu minun avulla.
Suomessa ihan helkvettiä mutta onneksi lennän sri lankalle ja aasiaan kevääksi, taskussa 3000e ja ja 500 e tulee työkkäriä käöteen joka kk, voin liikkua luonnossa saarilla, sukeltaa, vaeltaa ja syödä' eksoottisia ruokia ja tavata kauniin ruotsalaisen travveler tytön
en ole nyt työttömänä, mutta muutaman viikon kuluttua todennäköisesti edessä. aiemmin opiskelijana koin kauheaa syyllisyyden tunnetta työttömyydestä ja siitä että sain nukkua pitkään puolison käydessä normaalisti töissä. Ahdistuin tosi kovasti vapaa-ajastani enkä oikein osannut hyödyntää sitä aikaa. Nyt aion ottaa toisenlaisen asenteen ja nauttia ajasta, tietysti etsin mielekästä työtä samalla, mutta en aio potea huono omaatuntoa siitä, että minusta riippumattomista syistä joudun olemaan työttömänä. Otan nyt sen ajan itseni hyväksi, ja koitan rentoutua ja parantaa itseäni lievästä työuupumuksesta ja ahdistuksesta.
Ajattelin syödä terveellisesti, käydä liikkumassa, nukkua hyvin, lukea, piirtää, katsoa sarjoja ja leffoja, pelata pelejä joita ei ole ehtinyt töissä käydessä pelata, nähdä kavereita ja vierailla vanhempieni luona useammin. Lisäksi pidän huolta kodista ja kokkaan avomiehelle ruokaa sillä aikaa kun hän on töissä. Eiköhän se tuolla mene ihan omalla painollaan.
Ihan hyvin kuluu aika. Iso omakotitalo huollettavana, neljän lapsen pyykit, wilmat, vaatteet kirpparilta, harrastuskuskaukset, koiran ja kanojen hoito, ruuanlaitto (ja tuleepa hyvää kun rauhassa laittaa), kudon matot, neulon sukat, ompelen sisävaatteet lapsille, hoidan puutarhaa, kasvatan satoa. Urheilen ja ulkoilen. Olen myös opiskellut uuden kielen. Opetan nämä taidot myös lapsilleni.
On aikaa vaihtaa joulu- ja kesäverhoja, teen kaikki sesongin leipomukset, ehdin kuulustella läksyt ja treenata verbit. Uimahallit, luistinradat tulee lapsille tutuksi.
Ei vapaa-ajan ongelmia.
En tee yhtään mitään, ei ole varaa eikä enää edes kiinnosta mitkään tekemiset. Tätä on jatkunut jo 1.5 vuotta.
Onko minulla liikaa aikaa? Kyllä
Pystynkö tekemään sille jotain? Nähtävästi en kun töitä tai opiskelupaikkaa ei irtoa.
Nöyryys, kohteliasuus, vaatimattomuus kirjoitti:
Minäkään en ymmärrä miten joku voi olla töitä tekemättä. Nyt olen ensimmäistä kertaa ensimmäistä viikkoa työttömänä.
Minä se käytän aikani mieluummin siihen että olen hyödyksi muille ja saan siitä henkistä pääomaa.
Esimerkiksi telakalla 3e tunti töissä. Sillähän tienaa ihan sopivasti kuukaudessa.
Ja ainakin joku rikastuu :)
Ei sitä kristittynä ole niin ahne että itse haluaisi rikastua. Tärkeintä on että joku muu rikastuu minun avulla.
Miten joku rikastuisi sinun avullasi?
Musta on ihmeellistä ajatella että joku ei saa vapaa-aikaansa kulumaan… toki mä ymmärrän että monilla rahan niukkuus harrastustoimintaa haittaa.
Itsellä useimmat päivät menee ihan tv, netti, kirjat, lehdet katsomalla/lukemalla, ja koira tietty vaatii oman aikansa. Aika usein matkaan johonkin lähiseudulle ja käyn jossain museossa/näyttelyssä, syömässä, kahvilla tai vaan kyläilemässä tai kuljeskelemassa luonnossa. Mies on aika paljon vapaalla joten pystytään käymään muutaman pvn kaupunkilomilla tai viikon-parin rantareissuilla.
Olen ollut nyt vuoden töissä, mutta muistan vielä hyvin minkälaista se työttömänä oleminen oli. Olihan siinä toisaalta tietty vapaus aikatauluissa, että ei pelkästään pahaa. Pystyin menemään miehen kanssa mökille millloin vain. Mökkikaudella joka viikonloppu ja lisäksi viikolla mentiin aina yhdeksi illaksi/yöksi mökille grillaamaan ja saunomaan. Välillä mies piti etäpäivää saaressa ja oltiin yhdessä siellä. Sama juttu lomareissujen kanssa. Mies saa töistä lomat joustavasti, joten koululaisten lomilla tehtiin reissuja ja pääsin aina mukaan miehen ja lapsen kanssa.
Aikaa meni paljon turhanpäiväiseen surffailuun, mutta yllättävän paljon aikaa sain kulumaan myös sijoitusharrastuksen parissa ja lasta helikopteroimalla. Nyt kun olen töissä, niin tuntuu että olen ihan pihalla kun ei riitä aikaa ja voimia kahlata kaikkia osavuosikatsauksia läpi ja kuunnella sijoittajapuheluita. Työttömänä kävin keväisin myös yhtiökokouksissa ja juttelin siellä vanhojen papparaisten kanssa. Ne oli hyviä keskusteluja, sai vähän sellaista pitkän ajan perspektiiviä sijoittamiseen.
Pitkittyneessä työttömyydessä tulee kyllä se, että lopulta aika käy pitkäksi (kun on vuosikausia työtön) ja epätoivo iskee. Tulevaisuus tuntuu lohduttomalta kun näkee edessään vain kuoleman odottamista, ensin työttömänä ja sitten eläkeikäisenä (joka ei ole työeläkettä paljonkaan ansainnut). Kun eläkkeelläkin ollaan nykyisin 20 vuotta helposti, niin miten helvetissä sitä jaksaa jos on sitä ennen ollut 20 vuotta työttömänä? Ja se tunne, että on yhteiskunnan hyljeksimä luuseri, toisten elätti joka ei kelpaa mihinkään. Kyllä se syö ilon vapaa-ajasta ja ulkomaanmatkoista. Työn vastapainona oleva vapaa-aika tuntuu ihan erilaiselta kuin sellainen loputon vapaa-aika, jossa arki ei eroa viikonlopusta muuten kuin että mies ja lapsikin on silloin vapaalla.
Onneksi pääsin töihin. Olkoonkin pienipalkkainen ja monen halveksima työ. Mutta ansaitsen edes rahaa ja työssä olen kokenut oppimisen ja onnistumisen iloa. Tsemppiä kaikille työttömille, etenkin niille jotka kovasti toivovat pääsevänsä töihin. Toivon että saatte töitä ennen kuin teille iskee se lamaannus ja epätoivo! Ja ennen kuin mies ja lapsetkin alkavat kettuilla teille.
Aamulla lukemista ja surffailua. Koirat ulos. Aamupalaa. Koirien pitempi lenkki. Ruuanlaittoa ja siivousta. Kaupungille salille tai jumppaan. Illalla teen miehelle ruokaa, saunotaan, netflix&chill. Kun mies menee nukkumaan niin käytän vielä koirat ulkona.
Sitten kaikkea halpaa harrastusta kylkeen. Esim. Kavereiden kanssa oleskelu. Ystävien hevosten hoitaminen/ratsastus. Hiihto. Luistelu. Patikointi. Koiraharrastukset.
Tänään ajattelin myös hakea ruokaa leipäjonosta. Noloa mutta siinä säästää pitkän pennin.
Ja ei ole tylsää. Päinvastoin. Toki mies maksaa esim. Matkat ym. Isot menot. Mutta silloin kun olin sinkku niin voin sanoa ettei sillloinkaan ollut tylsää.
Voi lapsi rakas. Päivät täyttyvät kuin itsestään mielekkäästä puuhailusta täällä Indonesiassa. Mukavia aktiviteetteja aina tarjolla jos sattuu huvittamaan.
Rahaa menee se 700€/kk eli ansiosidonnaisesta jää säästöön 1500€ joka kuukausi.
Miten sinä käytät päiväsi?
Työmarkkinatuella ei edes saa pitempään vietnamissa oleskella. Työnhaku työttömyysetuudella ulkomailla on varattu paremman luokan työttömille eli ansiosidonnaista tai peruspäivärahaa saavillle. Työmarkkinatukea saavan on pysyttävä kotimaassa jotta tukeen olisi oikeus.