Miten työttömät saavat aikansa kulumaan?
Työttömät, onko päivissänne tarpeeksi sisältöä vai tuntuuko, että vapaa-aikaa on liikaa?
Kommentit (101)
Vierailija kirjoitti:
En ole ikinä ymmärtänyt tätä että joku kokee työn olevan sisältö elämässä :D olin viime vuonna hetken työttömänä ja sain ajan kulumaan tosi hyvin. Näin sukulaisia ja kavereita, kävin kirjastossa lainaamassa kirjoja, luin, katsoin elokuvia, lenkkeilin, leivoin, ym. Minä saisin kyllä ajan kulumaan kotona. Työt on ihan p*skaa mutta pakko niitäkin välillä tehdä.
Ymmärrän tavallaan sun pointin, etenkin jos työ on epätyydyttävää. Pakko koittaa ajatella noin. Mutta saatat hyvin viettää töissä 8h viisi päivää viikossa, se on suunnilleen puolet valveillaoloajastasi. Miten voit sulkea sen tavallaan elämäsi ulkopuolelle? Että ei olisi minkäänlainen sisältö elämässä? Onhan se iso osa sitä kuitenkin halusit tai et? Itse en pystyisi tuollaiseen ajatteluun pidemmän päälle.
Aika kuluu ilmeisesti mukavasti oleillessa, ei tule mieleen monilla itsensä kehittäminen ja opiskelu tilanteensa parantamiseksi. Ja vähään tietysti on tyytyväinen muutenkin jos ei paljon mistään mitään tiedä.
ateisti28 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
aika monella työttömällä on vihan hallinta ongelma, mikä viittaa persoonallisuushäiriöön
Höpöhöpö. NORMAALI ihminen tuntee vihaa, kun kohtaa PERUSTEETONTA halveksuntaa ja kyykytystä. Sinä itse saatat sensijaan hyvinkin tarvita hoitoa.
ei normaali ihminen vihaa, vaan tuntee empatiaa
siksi työttömien joilla on vihaanhallimntaongelma on tärkeää keskustella psykolgien kanssa, jotka purkavat näitä tunneelämän solmuja
Luoja mikä äl ykää piö taas kirjoittamassa...viha on täysin normaali reaktio näissä tilanteissa. Se on ns. perustunne siinä missä vaikkapa ilo tai mainitsemasi empatiakin. Kannattaa muuten miettiä miten itse kohtelee muita, sillä sitä saattaa hyvinkin löytää edestään sen mitä taakseen on jättänyt ja se on vain ja ainoastaan oikein ja kohtuullista...
Iso omakotitalo hoidettavana, puulämmitys, iso piha (kolausta on tosiaan riittänyt), anoppi tarvii välillä apua, kome lasta (koululaisia) joilla osalla sairauksia jotka työllistävät. Jos ylimääräistä aikaa joskus jää niin metsätöitäkin on niin paljon kun jaksaa niitä harrastaa. Anopin talonkin voisi siivota kunnolla jos vaan olisi aikaa. Ja tietty työnhaku ja työkkärin asiatkin vie välillä aikaa.
Eli lähinnä ajasta puute, ei tekemisestä. Mutta kieltämättä töissä ollessa on jotenkin selkeämpi rytmi ja enemmän aikuis kontakteja. Ja silloin kaikki sukulaiset ei oleta että minulla on milloin vaan aikaa kyläillä, autella lastenhoidossa jne. Toki nytkin auttelen aina tilanteen mukaan.
Lähden vaikka huomenna töihin jos saan järkeviä töitä. Mutta viihdyn kyllä kotonakin eli minulle käy kumpi vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kun taloudessa on yksi alle kouluikäinen lapsi sekä kaksi kouluikäistä niin ei tässä kyllä tylsää tule.
Mihin kaikkeen aikaa kuluu, lapsethan ovat kuitenkin ilmeisesti päivisin hoidossa/koulussa?
Miksi työttömän lapset olisivat hoidossa? Ja ainakin pienillä koululaisilla loppuu koulu jo klo 12:15. Ei tuossa ajassa ehdi tehdä paljoakaan; suihku, kotityöt, kauppareissu ja lounas, sittenhän koululainen saapuukin jo kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Tulisin varmaan hulluksi. Jäin useamman vuoden työskentelyn jälkeen jälleen äitiyslomalle ja kyllä on leppoisaa ja todella lomaa töihin verrattuna. Vaikka on vielä kaksi vanhempaakin lasta suht pieniä (toinen päiväkodissa ja toinen koulussa tokalla). Miten voikaan olla näin paljon aikaa tehdä kaikkea? Melkein liikaa ja se tietää sitä että muuttuu laiskaksi. Tiedän että vauva ei ole pieni ikuisesti, mutta työttömällä ei ole edes vauvaa hoidettavana.
No daa, on tietenkin jos kotona on vaan vauva! Voi tyhmyyden ylistys taas suakin...tule Einstein kertomaan sitten kun olet rahaton ja vailla mahdollisuutta työllistyä uudelleen.
Minullakaan ei ole tuota ongelmaa. On niin paljon kiinnostavia aihepiirejä, kulttuurituotteita ja ilmiöitä, että monesti harmittaa, kun pitää käydä yöllä nukkumaan ja väliaikaisesti lopettaa niiden tutkiminen netissä.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Vierailija kirjoitti:
Tulisin varmaan hulluksi. Jäin useamman vuoden työskentelyn jälkeen jälleen äitiyslomalle ja kyllä on leppoisaa ja todella lomaa töihin verrattuna. Vaikka on vielä kaksi vanhempaakin lasta suht pieniä (toinen päiväkodissa ja toinen koulussa tokalla). Miten voikaan olla näin paljon aikaa tehdä kaikkea? Melkein liikaa ja se tietää sitä että muuttuu laiskaksi. Tiedän että vauva ei ole pieni ikuisesti, mutta työttömällä ei ole edes vauvaa hoidettavana.
Miksi ihmeessä sun lapsi on hoidossa jos kerran olet kotona?! Oletko sä kuitenkin jotenkin laiska, avuton ja tyhmä kun noin on? Hoida siis itse lapsesi kun hehkutat kuinka on liian helppoa!
ateisti28 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
aika monella työttömällä on vihan hallinta ongelma, mikä viittaa persoonallisuushäiriöön
Höpöhöpö. NORMAALI ihminen tuntee vihaa, kun kohtaa PERUSTEETONTA halveksuntaa ja kyykytystä. Sinä itse saatat sensijaan hyvinkin tarvita hoitoa.
ei normaali ihminen vihaa, vaan tuntee empatiaa
siksi työttömien joilla on vihaanhallimntaongelma on tärkeää keskustella psykolgien kanssa, jotka purkavat näitä tunneelämän solmuja
psykiatrinen on hoito on tarpeen niille joiden vihantunteita ei saada keskustelun avulla laantumaan
Aika menee työpaikkojen seurantaan, työnhakuun, lukemiseen, ruuan tekoon, kodinhoitoon. Kun lapset tulevat koulusta jutellaan, syödään välipala, tekevät läksyt, mennää ulkoilemaan, teen ruuan. Illalla harrastukset, tv ja kirja. Huonoa omatuntoa tunnen vain netissä olosta. Viikonloppuisin tehdään asioita perheenä, kuntoilen, kyläillään. Nyt suunnitellaan talvilomaa.
Vierailija kirjoitti:
Aika menee työpaikkojen seurantaan, työnhakuun, lukemiseen, ruuan tekoon, kodinhoitoon. Kun lapset tulevat koulusta jutellaan, syödään välipala, tekevät läksyt, mennää ulkoilemaan, teen ruuan. Illalla harrastukset, tv ja kirja. Huonoa omatuntoa tunnen vain netissä olosta. Viikonloppuisin tehdään asioita perheenä, kuntoilen, kyläillään. Nyt suunnitellaan talvilomaa.
minne aiotte menna talvilomalla?
Tässä tyypillinen päiväni:
-nukun 10-14 h
-syön 2h
-masturboin 1h
-käyn vessassa 1h
-juon kaljaa 8h
-selaan nettiä 8h
-siivoan 0.1 h
Somput ainakin notkuvat ostoskeskuksissa.
Vierailija kirjoitti:
-nukun 10-14 h
-syön 2h
-masturboin 1h
-käyn vessassa 1h
-juon kaljaa 8h
-selaan nettiä 8h
-siivoan 0.1 h
sinulla on ongelmia elämänhallinnassa ja arkirutiineissa. Ihmissuhteiden hoitamisen ja työnhakemisen pitäisi olla listalla suurin asia. sillä aito välittäminen luo hyvinvointia ja antaa työtä
Faith kirjoitti:
Minullakaan ei ole tuota ongelmaa. On niin paljon kiinnostavia aihepiirejä, kulttuurituotteita ja ilmiöitä, että monesti harmittaa, kun pitää käydä yöllä nukkumaan ja väliaikaisesti lopettaa niiden tutkiminen netissä.
Sama täällä, päivän tunnit eivät riitä. Toinen yhteinen nimittäjä taitaa olla usko: elämä yhteydessä Jeesukseen, sikäli kun uskosi kohde on sama, tekee elämästä seikkailun. Ihan pikkuasioissa on jänniä yhteenloksahduksia, ihmeen tuntua. Ei aina mutta tarpeeksi, että tajuan taustalla kudottavan isompaa kokonaiskuvaa. Jopa ne mustat langat siinä kutomistyössä saattavat olla merkityksellisiä, vaikken niistä tykkäisi itse.
Aika käy hiukan tylsäksi..mutta ajan saa kulumalla mm. hyvällä seksillä, ruualla ja viinillä. Tylsää se kyllä on koko lailla..maalamaan ehtii ja lukemaan kirjoja ja hoitamaan kotia sekä ihmissuhteita paremmin. Olen määräaikaisena ja tavallaan ihan jees olla hetki lomalla..arki on aika puuduttavaa 5.30 herätyksineen ja hektisen rytmin takia..ei ehdi kun töihin ja kauppaan, kotihommat päälle..siinä pitäisi tavata vielä miestä ja harrastaa sekä hoitaa sosiaalisia suhteita. En silti viihdy oikeen työttömänäkään..etätyö on hiukan vienyt arjen rasittavuutta pienemmäksi. Taidan olla sellainen puoli down shiftaaja :D.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-nukun 10-14 h
-syön 2h
-masturboin 1h
-käyn vessassa 1h
-juon kaljaa 8h
-selaan nettiä 8h
-siivoan 0.1 h
sinulla on ongelmia elämänhallinnassa ja arkirutiineissa. Ihmissuhteiden hoitamisen ja työnhakemisen pitäisi olla listalla suurin asia. sillä aito välittäminen luo hyvinvointia ja antaa työtä
Mulla ei ole ollut ihmissuhteita vuosikymmeniin ja en ole vuosikausiin päässyt edes työhaastatteluihin. Miksi siis panostaa johonkin elämänhallintaan tai vastaavaan?
Rahan puute on ainoa ongelma sisällön suhteen, kun ei ole varaa tehdä juuri mitään mitä haluaisi. Muutoin en noin periaatteessa tarvitse jotakuta antamaan minulle erilaisia tylsiä ja puuduttavia tehtäviä elämäni sisällöksi, tai pakottamaan päivittäiseen sosiaaliseen kanssakäymiseen aivan eri aaltopituudella olevien ihmisten kanssa. Harva kävisi nykyisissä töissään jos ei olisi rahan takia pakko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-nukun 10-14 h
-syön 2h
-masturboin 1h
-käyn vessassa 1h
-juon kaljaa 8h
-selaan nettiä 8h
-siivoan 0.1 h
Mulla ei ole ollut ihmissuhteita vuosikymmeniin ja en ole vuosikausiin päässyt edes työhaastatteluihin. Miksi siis panostaa johonkin elämänhallintaan tai vastaavaan?
siksi tarvitaan aktiivista kuntoutusta
Voi kuule "hetki" ei ole mitään! Sen sijaan vuosi, kaksi, kolme jne. alkaa jo ollakin...älä siis luule tietäväsi enemmän kuin tiedät.