Miten työttömät saavat aikansa kulumaan?
Työttömät, onko päivissänne tarpeeksi sisältöä vai tuntuuko, että vapaa-aikaa on liikaa?
Kommentit (101)
6kk toimetttomana harva ihhminen jaksa edes saada mitäään edes aluilleen.
niin miksi työtön ei saisi esim omatoimisesti opiskella, lukea kirjoja, surffailla oman alansa internet sivuilla?
sen sijaan hänen on käytettävä kaikki aikansa työnhakemiseen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On aikaa ainakin harrastaa ja matkailla. Haen kyllä koko ajan töitä, mutta tuntuu että millä ihmeen ajalla ehtisin olemaan töissä 8 tuntia päivässä 😂
Eli ansiosidonnaiseen on ehkä syytä tehdä muutoksia(?).
Työmarkkinatuella olen. Ja siitä miinustetaan aktiivimallileikkaus.
Vierailija kirjoitti:
No sekös se on onnellista elämää, että päivät kuluu huomaamatta ohi ja hupsista vaan taas meni viikko, kuukausi, vuosi? Minä ainakin nautin siitä että voi elää niin, että tuntuu että aikaa on vaikka loputtomiin! Eikö teillä työsskäyvillä ole mitään mielenkiinnonkohteita? Itse en nauti kiireestä ollenkaan, rakastan rauhallisuutta ja hiljaista elämää, jossa saan itse valita mitä teen ja kenen kanssa aikani vietän. Rahanpuute pidemmän päälle ainoa ongelma, siksi täytyy välillä tehdä töitä kun en ole muuta toimivaa tulonhankkimiskeinoa vielä keksinyt.
Siinähän ne päivät kuluu oli sitten töissä tai ei. Nytkin talviloma meni yhdessä hujauksessa ja taas pitää kohta töihin. Voisin kuvitella, että yhtä nopeasti menisi vaikkei töissä kävisikään.
Reippaalla päihteiden käytöllä aika kuluu ihan huomaamatta. Hyvä kun tietää mikä vuosi on menossa. Ainoat ajat millä on merkitystä on alkoholien myyntiajat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sekös se on onnellista elämää, että päivät kuluu huomaamatta ohi ja hupsista vaan taas meni viikko, kuukausi, vuosi? Minä ainakin nautin siitä että voi elää niin, että tuntuu että aikaa on vaikka loputtomiin! Eikö teillä työsskäyvillä ole mitään mielenkiinnonkohteita? Itse en nauti kiireestä ollenkaan, rakastan rauhallisuutta ja hiljaista elämää, jossa saan itse valita mitä teen ja kenen kanssa aikani vietän. Rahanpuute pidemmän päälle ainoa ongelma, siksi täytyy välillä tehdä töitä kun en ole muuta toimivaa tulonhankkimiskeinoa vielä keksinyt.
Siinähän ne päivät kuluu oli sitten töissä tai ei. Nytkin talviloma meni yhdessä hujauksessa ja taas pitää kohta töihin. Voisin kuvitella, että yhtä nopeasti menisi vaikkei töissä kävisikään.
Teetkö työksesi jotain mistä pidät yhtä paljon kuin asioista joita voisit toteuttaa vapaa-ajallasi? Eli onko työ sinulle yhtä miellyttävää kuin harrastus, harrastaisitko työtäsi 8h päivässä + matkat ja juuri sillä työajalla joka sinulla tälläkin hetkellä on, jos siitä ei saisi rahaa vaan sinulla olisi saman verran tai enemmänkin rahaa käytettävissäsi ilmankin?
Jos vastauksesi on kyllä, niin olet onnellisessa asemassa ja kieltämättä melko erikoinen ihminen! Harva haluaa kuluttaa jonkin yhden asian parissa yli 40h viikossa jatkuvasti ilman täyttä vapautta pitää taukoja (tutnien, päivien tai vaikka viikkojen tai kuukausienkin taukoja) silloin kun mieli tekee.
Mulla on ainakin lapsi joten kotitöitä piisaa. Luuleeko joku et työttömillä ei ole lapsia?
Kauppareissu kerran päivässä, joskus kirjastoreissu siihen yhdistettynä. Cmore ja Friin murhasarjat, Yle Areena ja jatkuva kirjojen lukeminen. Netissä välillä työhakemuksia tehden, mutta ei niihin paljon aikaa kulu, olen jo niin kouliintunut niiden kirjoittamiseen. Ja tietenkin tällä palstalla roikkuminen. Kissan kanssa leikkiminen. Siinäpä se, ei kovin hääviä elämää.
Aika ei meinaa riittää mihinkään! Näin kotona ollessa ihmettelen miten ikinä olemme selvinneet työmatkoista, lapsista ja talonrakennusprojekteista työn ohessa??
Teen aamiaisen perheelle, siivoan vähän, käyn vesijuoksemassa tai pilateksessa, hoidan perheen talousasiat, käyn kaupassa, leivon ja laitan ruokaa. Nautin siitä että tapaan lapsenlapsia 1-3× viikossa. Reissaan, tapaan ystäviä lounaalla jne
No just nyt makaan krapulassa sohvalla ja välillä myös syljeskelen kattoon. Illemmalla sitten känni päälle taas...
Oikein hyvin saan päiväni kulumaan. Asun Vietnamissa ja elinkustannukset sen 600€/kk. Kun ansiosidonnainen on 2200€ netto en voi valittaa.
Joka kuukausi jää reilu tonni säästöön tuleviin matkoihin.
Ihmettelen että mitä te siellä rännässä tarvotte kuin muka tekisitte jotain tärkeää. Ette tee, myytte paskaa toisillenne. Herätkää orjat!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika menee työpaikkojen seurantaan, työnhakuun, lukemiseen, ruuan tekoon, kodinhoitoon. Kun lapset tulevat koulusta jutellaan, syödään välipala, tekevät läksyt, mennää ulkoilemaan, teen ruuan. Illalla harrastukset, tv ja kirja. Huonoa omatuntoa tunnen vain netissä olosta. Viikonloppuisin tehdään asioita perheenä, kuntoilen, kyläillään. Nyt suunnitellaan talvilomaa.
Työtön suunnittelee talvilomaa? Mistä se lomailee? Työttömillä on tosiaan käsitteet hukassa. Itselläkin on työtön kaveri-syyttää Sipilää muuten, joka on sentään kuntouttavassa työtoiminnassa. Se puhuu työkavereista (ne on mt-ongelmaisia juoppoja jossain kunnan pajalla jossa voi kuulemma istua pimeässä yksin päivän jos ei nappaa- ja monet kuulemma istuukin), viimeviikolla ne istui iltaa iltaa työporukalla kaverin kaksiossa, osa ei ole selvinnyt vieläkään ja kaverillakin meni kolme päivää.
Mut kivaa talvilomaa työttömälle.
Kyllä, luit oikein työtön suunnittelee talvilomaa. Miehelläni ja lapsilla on viikon talviloma eli koko perhe vapaalla samaan aikaan. Lomaan mahtuu arkea ja lasten ja miehen toivomia asioita.
12 tuntia päivässä etsin töitä. Toivottavasti pian tärppää, että pääsisi tekemään 8 tunteista päivää ja jäisi edes vähän vapaa-aikaa.
Oikea Jeesus kirjoitti:
Oikein hyvin saan päiväni kulumaan. Asun Vietnamissa ja elinkustannukset sen 600€/kk. Kun ansiosidonnainen on 2200€ netto en voi valittaa.
Ihmettelen että mitä te siellä rännässä tarvotte kuin muka tekisitte jotain tärkeää. Ette tee, myytte paskaa toisillenne. Herätkää orjat!
Ansiosidonnaisesi taitaa olla 2200 brutto. Jos kerran säästöön jää 1000 ja elämiseen menee 600.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teetkö työksesi jotain mistä pidät yhtä paljon kuin asioista joita voisit toteuttaa vapaa-ajallasi? Eli onko työ sinulle yhtä miellyttävää kuin harrastus, harrastaisitko työtäsi 8h päivässä + matkat ja juuri sillä työajalla joka sinulla tälläkin hetkellä on, jos siitä ei saisi rahaa vaan sinulla olisi saman verran tai enemmänkin rahaa käytettävissäsi ilmankin?
Jos vastauksesi on kyllä, niin olet onnellisessa asemassa ja kieltämättä melko erikoinen ihminen! Harva haluaa kuluttaa jonkin yhden asian parissa yli 40h viikossa jatkuvasti ilman täyttä vapautta pitää taukoja (tutnien, päivien tai vaikka viikkojen tai kuukausienkin taukoja) silloin kun mieli tekee.
Itse asiassa inhoan työtäni, muttei se muuta sitä tosiasiaa että aika kuluu nopeasti oli miten tahansa.
Steam ja netflix on hyviä ajantappajia. Soitan rumpuja ja ja kitaraa, luen, vietän aikaa twitterisdä, seuraan politiikkaa, katselen youtubesta streameja. Vedän kännit. Vähän liikaa tulee oltua kotona.
Vierailija kirjoitti:
Oikea Jeesus kirjoitti:
Ihmettelen että mitä te siellä rännässä tarvotte kuin muka tekisitte jotain tärkeää. Ette tee, myytte paskaa toisillenne. Herätkää orjat!Ansiosidonnaisesi taitaa olla 2200 brutto. Jos kerran säästöön jää 1000 ja elämiseen menee 600.
Työmarkkinatuki sen sijaan on n 500 e, joten sillä ei paljon Vietnamissa elellä, vaikkei mitään pupukurssivelvollisuuksiakaan olisi.
Samaa mieltä kyllä että semmoisessa työssä käynti, jota inhoaa, on myös per seestä, mutta yleensä saa kuitenkin vaivanpalkaksi enemmän kuin sen 500 e.
Siinähän ne tunnit meni ihan huomaamatta. En ole koskaan ollut sellainen, että koko ajan pitäisi olla erityistä tekemistä. Nyt minulla on osa-aikatyö. Kokoaikaista en enää huolisikaan. Siinä ei ehdi elää ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Siinähän ne tunnit meni ihan huomaamatta. En ole koskaan ollut sellainen, että koko ajan pitäisi olla erityistä tekemistä. Nyt minulla on osa-aikatyö. Kokoaikaista en enää huolisikaan. Siinä ei ehdi elää ollenkaan.
Työllisiä ovat ne jotka tekevät 1 tunnin kuukaudessa töitä
Olin itse työtön viitisen kuukautta muutama vuosi sitten. Hain aktiivisesti töitä koko ajan ja lähettelin useita hakemuksia päivässä. Työnhakua helpotti se, että asuin suuremmassa maassa, jossa oli enemmän työpaikkoja tarjolla kuin Suomessa eli haettavia paikkoja kyllä riitti.
Olisin voinut käyttää ajan esimerkiksi opiskelemalla uusia hyödyllisiä alani tilasto- ym. ohjelmia, mutta sen sijaan käytin tuntikausia päivässä selaten maanisesti erilaisia työpaikkasivustoja ja kirjoittaen hakemuksia jatkuvalla syötöllä. Lisäksi kävin kuntosalilla ja pitkillä kävelyillä, sekä selasin vauva-palstaa.
Näin jälkikäteen ajatellen työnhaun olisi voinut ihan hyvin rajoittaa muutamaan tuntiin per päivä, mutta jotenkin sitä oli kokoajan sellainen olo, että siihen pitää keskittyä koko ajan. Kuitenkaan täyttä keskittymistä on vaikea pitää yllä kovin montaa tuntia päivässä, jotenka yleisen nettihaahuiluun valui paljon aikaa.