Sähköautojen akku ongelmat luultuakin vakavammat, pakkasessa ajomatka putoaa keskimäärin 40 prosentilla.
Uusi puolueeton tutkimus luo sähköautojen ympäristystävällisyydelle suuren epäilyksen varjon, varsinkin kylmissä maissa. On tärkeää, että emme tee virheratkaisuja kun lähdemme valitsemaan tekniikkaa, koska ilmastonmuutoksen torjunta tulisi silloin epäonnistumaan ja tuhlaisimme vain rahamme.
Eli toivottavasti emme lähde tunteella markkinamiesten valheisiin mukaan, vaan teemme järkeviä valintoja tieteeseen nojaten. Lukekaa kaikki kiinnostuneet tuo AAA:n testi:
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/pakkanen-syo-sahkoauton-akkuja-odote…
AAA:n testiohjelma lienee ensimmäinen vertaileva ajotutkimus, jossa jokaista ajoneuvoa ajettiin yhtenevin käytännöin. Brannonin mukaan testit tarjosivat useita yllätyksiä.
Suurin yllätys oli hänen mukaansa se, että kaikki autot menettivät merkistä riippumatta keskimäärin saman verran ajomatkaa.
”Tähän autovalmistajien tulee löytää ratkaisu, sillä asiakkaiden kannalta se voi aiheuttaa ikäviä yllätyksiä”, Brannon toteaa.
Matkan alenemaan vaikuttavat monet syyt. AAA:n tutkimuksen mukaan pelkästään sähköauton käynnistäminen yli 6,6 celsiusasteen pakkasessa leikkasi käytettävissä olevasta ajomatkasta 12 prosenttia.
Chevy Boltin kaltaisessa, 380 kilometrin ajolatauksella varustetussa autossa matka-alenema olisi noin 45 kilometriä. Tämä edellytti, että auton lämmityslaitteita eikä istuinlämmittimiä ollut kytketty päälle.
Päälle kytketyn ilmastointilaitteen aiheuttama matka-alenema oli vieläkin suurempi. Tutkimuksen mukaan se pudotti käytettävissä olevaa ajomatkaa 41 prosentilla, mikä Boltin kaltaisen sähköauton kohdalla pudottaisi ajomatkan 224 kilometriin.
Sähköautojen ongelmana on, että niiden lämmitysjärjestelmä nojaa yksinomaan sähköakkujen tuottamaan energiaan. Polttomoottoreilla varustetut autot saavat lämpöenergiaansa voimanlähteensä tuottamasta hukkaenergiasta.
”Ongelmana on, että lithium-akut viihtyvät suurin piirtein samoissa 20 asteen lämpötiloissa kuin ihminenkin”, Brannon luonnehtii.
Kommentit (952)
Ap & kumpp. ilmeisesti bännättiin sekä Ylilaudalta että Tekniikan maailmasta?🤣
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä helvetin energia siellä muka tippuu? Minne se tippuu? Akuston läpi kohti Maapallon keskustaa vai? Kerro ihmeessä lisää, senkin aivoton imbesilli.
Elektronit siirtyvät kylmällä lähemmäs atomin ydintä, jolloin elektronien paine ("jännite") akussa laskee, eikä samaa tehoa saada ulos kuin lämpimästä akusta. Akkua ei myöskään saa säilyttää pakkasessa, koska se vaurioittaa akun rakenteita.
Älä nyt naurata. Laitahan toki lähdettä väitteillesi.
Ja edelleenkään TEHO ei millään muotoa haittaa kantamaa, vaan ENERGIAN KULUTUS PER KILOMETRI.
Kerrotko, mikä omasta mielestäsi johtaa jo pienelläkin pakkasella sähköauton akkujen jännitteen laskuun ja niistä saatavan energian määrän vähenemiseen?
Ei yhtään mikään..
Energiamäärä on varmaan vakio, mutta sitä ei vaan saada ulos kylmästä akusta. Kuinka vaikea sinun on asia ymmärtää?
Miksi akkujen jännite laskee ja ajomatka lyhenee jo pienelläkin pakkasella yli 40 prosenttia, ainakin jos lämmitintä käytetään, ja vieläkin enemmän kovemmilla pakkasilla? Lisäksi litiumakkua ei saa säilyttää pakkasessa.
Olet sä kyllä helvetin tyhmä ihminen, ei tässä voi muuta enää todeta.
Kerrotko, miksi kantama tippuu vain 10 %, kun lämmitintä ei käytetä? KERRO!
Huomiohan, että tuo kantaman tippuma oli vain kuuden asteen pienellä pakkasella. 20 asteen pakkasella kantama tippuu paljon enemmän, koska lämpötilan ja akusta saatavan energian suhde menee neliöön. Kun pakkanen kaksinkertaistuu, akusta saatava energiamäärä vähenee nelinkertaisesti.
30 asteen pakkasella sähköauto on käytännössä toimintakyvytön, jos akut on tuohon/tuhon lämpötilaan päästetty.
Etkö osaa vastata kysymykseen? Miksi alat lässyttämään sekopäisiä, kun sulta kysyttiin kysymys?
Miksi kantama tippuu vain 10 %, kun lämmitintä ei käytetä?
Varmaan siksi, että lämmitintä ei käytetä.
Sun täytyy olla jokin supernero, koska loogiselta päättelykykysi perusteella olet selvästikin 3-vuotias kakara, mutta jotenkin mystisesti silti osaat jo lukea kirjoittaa. Vai äitikö sua auttaa?
Asperger-Tuomo taas sivistää naisia vauva.fi:ssä.
Hirmu loogista käydä tätä yhden idarin sotaa täällä, koska tytöt ja naisethan autoja enemmän ostavat kuin miehet, ja päättävät merkin, mallin ja käyttövoiman. Noooot.
No minä olen poikkeusnainen, joka ostan itse autoni. Koska ei ole varaa Teslaan eikä taloyhtiössä latausmahdillisuutta, ostin käytetyn bensamoittoriauton, johon tehdään toukokuussa etanolimuunnos. Valtio piffaa siitä minulle pari sataa.
Akkutekniikka kehittyy, mutta en silti investoisi sähköautoon ennenkuin siinä on aurinkopaneelit integroituna koriin.
Vierailija kirjoitti:
Akkutekniikka kehittyy, mutta en silti investoisi sähköautoon ennenkuin siinä on aurinkopaneelit integroituna koriin.
Auringosta saisi niin vähän energiaa, ettei tuossa oikein olisi järkeä. Auto ei pääasiallisesti ole aurinkoisessa varjottomassa paikassa (kuten talon katolla) asemoituna optimaalisesti Auringon sijainnin suhteen muutenkaan, ja sen nimenomaan pitäisi olla, jos nykyisenlaisilla (alle 20 % hyötysuhteen) paneeleilla haluaisi jotain havaittavaa määrää sähköä saada autoonsa.
Varsinkaan auton kulkemaan matkaan tuollaisella ei olisi mitään merkitystä (koska matkan aikana ei ehdi saamaan juuri yhtään sähköä), lähinnä voisit senttejä säästää latauskustannuksissa, jos auto olisi päivät parkissa valossa ja silloinkin käytännössä vain kesällä.
Vierailija kirjoitti:
Käytännössä mitään ongelmaa ei ole, koska akustoissa on lämmitys, jota voidaan käyttää akuston omalla tai sitten piuhasta saadulla sähköllä.
Onko tuo Tesla-auto nyt se, jonka lämmitykseen tarvittavaa virtaa ei saa ulos pistorasiasta? Vai kuinka paljon lämmitykseen menee tehoa? Kovalla pakkasellahan akkujen lämmityksen pitää olla päällä koko ajan jos auto vähänkään paikallaan seisoo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paskojahan se ensimmäiset kännykätkin oli, mutta nykyään kaikilla on sellainen.569
Ja jokainen nykykännykkä hyytyy jos sen laittaa pakkaseen, kuten sähköautotkin.
Paitsi, että sähköauto hyytyy huomattavasti vähemmän kuin polttomoottoriauto pakkasessa.
.
Niinpä, mitä nyt pienelläkin pakkasella ajomatka tippuu yli 40 prosenttia ja kovemmalla pakkasella vieläkin enemmän, koska akuista ei saada virtaa ulos ja lämmittimenkin pitää olla suuremmalla teholla.
Vierailija kirjoitti:
Onnesi on, ettei tällä palstalla vaadita oikeaa nimeä, koska sullehan nauraisi kaikki.
Sinä et tarvitse siihen edes nimimerkkiä. Ehkä sun kannattaa hankkia jossain vaiheessa ajokortti ja sähköauto, niin saat jotain oikeaakin kokemusta asioista.
Muun muassa Kaliforniaan, Japaniin ja Kiinaan rakennetaan jo alueittain vedynjakeluverkostoa. Esimerkiksi Toyota, Nissan ja Honda ovat jo vuosia kehittäneet täyttä päätä tekniikkaa henkilöautoihin. Suurista öljy-yhtiöistä ainakin Shell tekee jo suunnitelmia öljynjakeluinfran muuttamisesta vedyn kuljetukseen ja varastointiin sopiviksi. Vedyn tulevaa voittokulkua sähkökulkuvälineiden polttoaineena puoltaa myös se, että polttokennotekniikka sopii raskaaseen laiva-, lentokone- ja rekkalogistiikkaan painavia akkuja paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Muun muassa Kaliforniaan, Japaniin ja Kiinaan rakennetaan jo alueittain vedynjakeluverkostoa. Esimerkiksi Toyota, Nissan ja Honda ovat jo vuosia kehittäneet täyttä päätä tekniikkaa henkilöautoihin. Suurista öljy-yhtiöistä ainakin Shell tekee jo suunnitelmia öljynjakeluinfran muuttamisesta vedyn kuljetukseen ja varastointiin sopiviksi. Vedyn tulevaa voittokulkua sähkökulkuvälineiden polttoaineena puoltaa myös se, että polttokennotekniikka sopii raskaaseen laiva-, lentokone- ja rekkalogistiikkaan painavia akkuja paremmin.
Saksassa myös vetyverkostoa rakennellaan.
Vetyautolla kun ajaa, saa kahvivedet kätevästi "pakoputkesta".
Vierailija kirjoitti:
Vetyautolla kun ajaa, saa kahvivedet kätevästi "pakoputkesta".
Kahvi on hyvää ja Suomessa sitä juodaan eniten maailmassa.
Vierailija kirjoitti:
Sähköautot ovat 10 - 15 vuoden väkinäinen "taloudellinen kuppaus" ennen vetyteknologiaan ja biopolttoaineisiin siirtymistä. Jos siis sähköautojen tekniikka ei olennaisesti kehity ja hinnat laske.
Järkevin olisi sellainen sähkö/vetyhybridi, jossa olisi polttokenno joka tekisi vedystä sähköä, jolla taas ladattaisiin akkuja silloinkin jos ei ole sähköliitäntää saatavilla. Näin akkujen ei tarvitsisi olla niin suuria kuin ne nyt ovat, ja pienempikin polttokenno latailee akkuja ihan koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Hirmu loogista käydä tätä yhden idarin sotaa täällä, koska tytöt ja naisethan autoja enemmän ostavat kuin miehet, ja päättävät merkin, mallin ja käyttövoiman. Noooot.
No minä olen poikkeusnainen, joka ostan itse autoni. Koska ei ole varaa Teslaan eikä taloyhtiössä latausmahdillisuutta, ostin käytetyn bensamoittoriauton, johon tehdään toukokuussa etanolimuunnos. Valtio piffaa siitä minulle pari sataa.
Ei tule etanolilla ajaminen halvemmaksi. Edellisessä autossa pystyi käyttämään RE85 polttoainetta, mutta se tuli loppupeleissä kalliimmaksi. Se minkä säästi polttaineen hinnassa, menetti huoltojen hinnoissa tuplana. Lisäksi se vaiva että tankilla piti ravata paljon tiuhempaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tule etanolilla ajaminen halvemmaksi. Edellisessä autossa pystyi käyttämään RE85 polttoainetta, mutta se tuli loppupeleissä kalliimmaksi. Se minkä säästi polttaineen hinnassa, menetti huoltojen hinnoissa tuplana. Lisäksi se vaiva että tankilla piti ravata paljon tiuhempaan.
Mitä huoltoja erityisesti tarkoitat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä huoltoja erityisesti tarkoitat?
Kaverilla on autossaan aika korkeaviritteinen moottori, joka käyttää juuri tuota polttoainetta, eikä tavallinen bensa edes käy. Ei se ainakaan mitään erityisiä huoltoja tarvitse polttoaineen takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisitko vastata mitä huoltoja autoosi piti erityisesti tehdä tuon polttoaineen takia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisitko vastata mitä huoltoja autoosi piti erityisesti tehdä tuon polttoaineen takia?
Tuskin kaverilla on ees autoo. Todennäköisesti valehtelija kyseessä.
Paitsi, että sähköauto hyytyy huomattavasti vähemmän kuin polttomoottoriauto pakkasessa.
Ehkä sun pitäisi joskus ottaa vähän selvää siitä, millaisia sähköautot ovat, ennen kuin alat lässyttämään paskaa niistä?
Onnesi on, ettei tällä palstalla vaadita oikeaa nimeä, koska sullehan nauraisi kaikki.